karbonkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: karbonkabel?

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

karbonkabel?

har muligheten til og lage meg noen kabler i karbonfiber... men er det vits? karbonfiberen leder jo strøm... men om det er nok/ eller om det blir bra lyd av det vet jeg ikke... noen som veit?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van den Hul sin dyreste kabel er vel karbon, men bortsett fra det, er det vel ingen kjente fysiske grunner til at det skal være bedre eller engang på hyøde med vanlig standard kobberkabler. (Det leder jo klart dårligere)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Van den Hul sin dyreste kabel er vel karbon, men bortsett fra det, er det vel ingen kjente fysiske grunner til at det skal være bedre eller engang på hyøde med vanlig standard kobberkabler. (Det leder jo klart dårligere)
    Jo det er bedre, for det er en dyrere kabel!!!! :-D Og spesielt dersom VDH/hfk sin markedsavdeling mener det. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karbon leder jo dårlig strøm, å lage kabler av det virker som en dårlig ide.
    Karbon leder varme ganske godt derimot, hvis du klemmer det til diamanter først.

Ville nok satset på aluminium eller kobber først.

Kjell

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler jeg på at det har mye for seg, men prøv...og post erfaringene din her:-D
    ...skal uansett bli morsomt å se hva nær fremtid vil gi oss med nanorør av karbon og grafên fra graffit osv osv. Stoffer som har langt bedre elektriske egenskaper enn kopper/sølv.
    Hva som er gjort med karbonen i Van den Hul sin kabel aner jeg ingenting om. Men sikkert pent lite

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber, gull, sølv og aluminium er de metallene som har best ledningsevne.
    Karbon høres bare markedsmessig tøft ut, kan ikke tro at dette skulle ha gitt et løft i lydbilde pga karbonen

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrisk ledningsevne

Karbon (grafitt) 3 · 106 S/m
    Sølv 62 · 106 S/m
    Kobber 58 · 106 S/m
    Gull 45,2 · 106 S/m

Sats på sølv istede

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Kobber, gull, sølv og aluminium er de metallene som har best ledningsevne.
    Karbon høres bare markedsmessig tøft ut, kan ikke tro at dette skulle ha gitt et løft i lydbilde pga karbonen
    1+

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van den Hul som referanse? Regner med at det er derfor det blir spurt.

Av ren nyskjerrighet så tittet jeg specs på en Van den Hul kabel... hadde visst 3,5 millioner individuelt isolerte LSC-fibre (Linear Structured Carbon). Har altså ikke telt dette selv... men det er det som står i reklamen... hva nå enn det betyr.
    Hva som menes med "Linear Structured Carbon", er noe som sikkert bare en fysiker kan svare på, eller krangle med en annen fysiker om? Ville nok uansett tippe at dette er medvirkende for anerkjennelsen blant de kabelfrelste, og bakgrunnen for at kabelskeptikere ikke klarer å skille dem fra gode kopperkabler... tross karbons manglende elektriske egenskaper. Spørs hva VDH har gjort med karbonen...

Aluminium og gull er helt uaktuelle til dette bruket. Bruker du sølv sikter du høyt og velger å legge en del penger i det. Da hadde JEG heller valgt å gå opp 10% på kvadratet på vanlig kopper, men meg om det. Men det var ikke det du spurte om

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Van den Hul som referanse? Regner med at det er derfor det blir spurt.

Av ren nyskjerrighet så tittet jeg specs på en Van den Hul kabel... hadde visst 3,5 millioner individuelt isolerte LSC-fibre (Linear Structured Carbon). Har altså ikke telt dette selv... men det er det som står i reklamen... hva nå enn det betyr.
    Hva som menes med "Linear Structured Carbon", er noe som sikkert bare en fysiker kan svare på, eller krangle med en annen fysiker om? Ville nok uansett tippe at dette er medvirkende for anerkjennelsen blant de kabelfrelste, og bakgrunnen for at kabelskeptikere ikke klarer å skille dem fra gode kopperkabler... tross karbons manglende elektriske egenskaper. Spørs hva VDH har gjort med karbonen...

Aluminium og gull er helt uaktuelle til dette bruket. Bruker du sølv sikter du høyt og velger å legge en del penger i det. Da hadde JEG heller valgt å gå opp 10% på kvadratet på vanlig kopper, men meg om det. Men det var ikke det du spurte om
    "Linear structured" er vel alle carbon fibre da de trekkes og molekylene orienteres. Uten dette hadde det ikke vært rare styrken i carbonen.

Ideen med en bunt karbonfiber som er isolert er ikke dum. Prinsippet kjenner vi fra andre kabler som f.eks høytalerkabler son er lager av flettede nettverkskabler eller lakkisolerte kobbertråder. Ideen er at signalert ikke skal hoppe fra leder til leder men følge hver leder fra forsterker til høytaler. Om det hjelper får hver og en finne ut av selv...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •