Hvorfor er det Ikke forskjell på kabler? Hvordan lage en Blindtest som vi stoler på? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 129 av 129
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Først, jeg er enig med deg.

Men må og si at hvorfor kjører noen av disse skeptikerne (av mangel på bedre ord) med dyre kabler til flere tusen? Eneste svar jeg har fått er at jeg var en gang kabelnisse.. Stusser litt, selv om det seff kan vere en liten mulighet at det kan stemme på alle 100% av dei skeptikerne. :-D
    Tror du det er mange? Det finnes nok en del som har vært kabletroende og har blitt "omvendt". Og de ser vel liten grunn til å bytte kablene de allerede har.

Men blant de fleste objektivister så finner du nok veldig rimelige kabler. De dyreste kablene jeg har er ifra Blueanjeans, og de har jeg kjøpt fordi jeg ville ha hvite høyttaler kabler, jeg vet 100% at kablene deres følger standarder og fordi Bluejeans er et en seriøs aktør som jeg gjerne støtter. Bluejeans kablene må vel uansett regnes som billige, men ikke fult så rimelige som f.eks kabler fra Clas Ohlson.

Newcomer Raya sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Hvorfor er det ikke forskjell på kabeldebatter (og kabeldebatt-trådstartere)?
    +1 8)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann
    Jeg må hive meg på diskusjonen da dette er noe jeg også har tenkt på i det siste. Skal handle kabler til det nye anlegget og vurderer om jeg skal gå få dyre kabler fremfor billige.

Jeg er ikke ekspert på området, så korriger meg om jeg tar feil.

Sånn som jeg ser det så har kabler 2 egenskaper, nemlig skjerming og ledeevne. Det høres kanskje enkelt ut, men går man ned i detalj så er faktisk dette kompliserte greier. Farene i en kabel er induksjon- og kapasitans effekter. Dette er effekter som endrer fasen på signalet. Resistans vil i seg selv og alene bare forandre på forsterkningen.

Både skjerming og ledeevne er store tema fordi i kabler så er det så mange effekter som inntreffer, avhengig om det er en solid kobbertråd (eller andre ledende medier) eller flere tråder. Jeg skal ikke gå inn på dette, men er man interessert så søk på cable dynamics og man vil finne mange artikler (Phd osv) med interessant forskning på området.

Det jeg selv er kommet frem til er at forskjellene man opplever (eller ikke opplever) er håpløst å argumentere for i det generelle tilfelle, da dette handler om omgivelser og bruk. Noen vil ha behov for forskjellige egenskaper i kabelen da de ligger i støyete omgivelser eller man er følsome for de effektene kabelen gir signalet. Vi er bygd forskjellig og det gir derfor lite mening å diskutere hva "jeg" hører og hva "du" hører som samme sak.

Jeg selv har ikke klart ikke å høre forskjell hjemme hos meg på billige vs dyre kabler, men jeg er overbevist om at det eksisterer. De blir bare neglisjerbare i mitt tilfelle da det er annen støy osv som er mer dominerende eller at det ikke er hørbare forskjeller (forskjellene kan ligge i andre frekvensområder enn det hørselen dekker).

Om to riktig dimensjonerte høyttalerkabler med forskjellig impedanse ikke kan skilles i en blindtest, hvorfor da bry seg om den tekniske forskjellen og ikke det som er hørbart?

Om en eksotisk høyttalerkabel har tilnærmet lik impedanse, metall-legering, isolasjon og dimensjon som en billig kabel, kan de da låte likt? Vil en seende test være like konkluderende som en blindtest?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om to riktig dimensjonerte høyttalerkabler med forskjellig impedanse ikke kan skilles i en blindtest, hvorfor da bry seg om den tekniske forskjellen og ikke det som er hørbart?
    Enig, hvis man tester kablene i sin egen stue og ikke hører forskjell så syntes jeg det er tullete å betale mer bare pga en teknisk forskjell. Det er min mening.

Om en eksotisk høyttalerkabel har tilnærmet lik impedanse, metall-legering, isolasjon og dimensjon som en billig kabel, kan de da låte likt? Vil en seende test være like konkluderende som en blindtest?
    Pris i seg selv forandrer ikke egenskapene til en kabel (bortsett fra egenskapene til å tømme lommeboken) . Og de kan absolutt låte likt. Jeg mener bare at dimensjon og isolasjon ikke sier alt om egenskapene. Og at jeg kan tro på at folk hører forskjell mellom dyre og billige. Som sagt så tror ikke jeg det finnes "en sannhet", men at det er relativt ut i fra omgivelsene kablene blir brukt og hvem som bruker de.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann
    Det jeg selv er kommet frem til er at forskjellene man opplever (eller ikke opplever) er håpløst å argumentere for i det generelle tilfelle, da dette handler om omgivelser og bruk. Noen vil ha behov for forskjellige egenskaper i kabelen da de ligger i støyete omgivelser eller man er følsome for de effektene kabelen gir signalet. Vi er bygd forskjellig og det gir derfor lite mening å diskutere hva "jeg" hører og hva "du" hører som samme sak.
    Det virker jo ikke som om vi er bygget så veldig forskjellig, alle som prøver å høre forskjell kommer jo frem til samme resultat: Det er minimal eller ingen forskjell
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo ikke som om vi er bygget så veldig forskjellig, alle som prøver å høre forskjell kommer jo frem til samme resultat: Det er minimal eller ingen forskjell
    Sant det.. jeg vil også tro at de fleste ikke hører forskjell. Men det er alltid noen og jeg vil ikke påstå at de tar feil.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    M.h.t. hørbare forskjeller er det åpenbart at det er veldig mange som har greie på lyd. Svært få har greie på statistikk.

Hvis du sitter alene og tester blindt - la oss si ti ganger - er en score på, la oss si 70%, ikke veldig imponerende. Ikke nok til å overbevise oss om at du ikke har brukt myntkastmetoden. 7 av 10 i score er tross alt ikke et veldig usannsynlig eller umulig resultat med myntkastmetoden. Selv ikke 9 av 10 er ikke ekstremt overbevisende.

Tester du derimot 100 ganger og du oppnår en score på 70% - vel da begynner det å ligne noe. For ikke å snakke om hvis du scorer 700 av 1000 ganger. Da kan man begynne å la seg overbevise om at du faktisk hører forskjell og ikke bare har vært heldig med myntkastene dine.

Så dette med 70% eller 95% - det er jo bare prosenter som må ses i forhold til hvor mange ganger man testet. Få tester - høy prosent. Men selv 100% holder ikke hvis det testes for få ganger.
    Strengt statistisk talt så er en R på 0.6 eller høyere bra. 0.7, ja, da jubler du høyt. R på 1, det får du aldri, da har man utelatt noe. Det med kronekast er et veldig enkelt eksempel, da det er to utfall, og eneste forutsetning er at mynten lander med en av sidene opp.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Strengt statistisk talt så er en R på 0.6 eller høyere bra. 0.7, ja, da jubler du høyt. R på 1, det får du aldri, da har man utelatt noe. Det med kronekast er et veldig enkelt eksempel, da det er to utfall, og eneste forutsetning er at mynten lander med en av sidene opp.
    Med enkelt eksempel, mener du at det er ugyldig? det blir jo gjerne brukt til å sammenligne med gjetting. sannsynligheten for at det blir kron/mynt er jo ganske lik som sannsynligheten for å gjette riktig mellom to høyttalerkabler når man ikke hører forskjell?

For de som så på Siffer på NRK forrige dagen så kunne man se at han fikk mynt (eller var det krone?) ti ganger på rad.

Hvordan fikk han til det? Jo, han kastet ganske enkelt mynt og kron mens de filmet ham helt til han fikk ti stykker på rad. Han holdt på i rundt 6 timer før det skjedde.

Så det er fullt mulig å gjette 10/10 rette, bare ikke så veldig sannsynlig.

Derfor er det viktig å gjenta positive forsøk for å verifisere de, etc.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tror du det er mange? Det finnes nok en del som har vært kabletroende og har blitt "omvendt". Og de ser vel liten grunn til å bytte kablene de allerede har.

Men blant de fleste objektivister så finner du nok veldig rimelige kabler. De dyreste kablene jeg har er ifra Blueanjeans, og de har jeg kjøpt fordi jeg ville ha hvite høyttaler kabler, jeg vet 100% at kablene deres følger standarder og fordi Bluejeans er et en seriøs aktør som jeg gjerne støtter. Bluejeans kablene må vel uansett regnes som billige, men ikke fult så rimelige som f.eks kabler fra Clas Ohlson.

Ja, kanskje blir jeg omvendt fra eit noelunde fornuftig nivå som jeg ligger på i dag til å bruke noe Clas Ohlson, som jeg forøvrig ikke har testet. Det er Europris jeg har testet og ikke liker. Fyusj så dårlig kabel.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •