Hvorfor er det Ikke forskjell på kabler? Hvordan lage en Blindtest som vi stoler på? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 129
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Du beskriver store forskjeller ved bytte av signalkabler.
    Jeg beskriver bytte av høyttalere som en stor forskjell, eller vesentlig endring av rom (størrelse, planløsning).

Ser du problematikken?
    Den skapes ihvertfall når du ikke klarer å skille kablene i en vitenskapelig utført blindtest (altså bevise påstanden din).

For meg er det merkelig at noen ikke vedgår seg påvirkningskraft.
    Den må jeg bare svare på. :-D

Det gjør eg glatt. Fordi jeg aldrig kan garantere at hjernen min ikke blir påvirket av at jeg f.eks vet at den og den kabelen koster så mye.

Sånn sett likte jeg, at eg foretrakk en rca som jeg ikke vet noe om, annet at prisen var en del lavere en en annen kjent rca som var dyrere.
    8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk:
    Jeg ser at du har endret tittelen på tråden, og lagt til "Hvordan lage en Blindtest som vi stoler på?"

Du kan jo begynne her: ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, jeg gjorde det. Tenkte at alle dei som hadde noe å klage over kunne komme med tingene som burde vert med og burde forandres på så en kan få en godkjent test.

Men jeg, vis eg kunne bestemt, ville da kun kjørt 2 forskjellige og det fordi at ved flere blir bare hjernene forvirret.
    Merke messig da burde en kjørt en billigst mulig mot f.eks en dyr Chord.

Men det skal nå noe til å få 95% treff minst, men kansje testen blir bedre med kun 2 kabler?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Når jeg setter et så stort glis som jeg gjør, antar jeg at alle tar det som litt ironi, men nope.. det er dumt.

Skal vi la det være slutten på diskusjonen, please? Jeg kan gi meg for min del, og du skal få siste ordet. Kos deg videre med kablene dine, jeg skal ikke ta gleden fra deg :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi la det være slutten på diskusjonen, please? Jeg kan gi meg for min del, og du skal få siste ordet. Kos deg videre med kablene dine, jeg skal ikke ta gleden fra deg :-)
    Hehe..ja helt greit.
    koser meg alltid jeg. Uansett om jeg har vandlige sorte eller noe annet.
    F.eks IKEA strømpadde som jeg bruker og.
    Det trodde du ikke hva?
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..ja helt greit.
    koser meg alltid jeg. Uansett om jeg har vandlige sorte eller noe annet.
    F.eks IKEA strømpadde som jeg bruker og.
    Det trodde du ikke hva?

Fint at du koser deg lovemusikk, men hva har egentlig en Ikea strømpadde med høyttalerkabler å gjøre? Hvordan gikk det forresten med messing skruene i høytaler elementene. fikk du testet det ut?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Fint at du koser deg lovemusikk, men hva har egentlig en Ikea strømpadde med høyttalerkabler å gjøre? Hvordan gikk det forresten med messing skruene i høytaler elementene. fikk du testet det ut?
    Det er no samme greiene..det er jo kabler det og. 8)

messingskruene ja.. Nei har ikke giddet enda.. tenkte jeg sku prøve på noen gamle høyttalere jeg har liggende, men det er ikke 1 prio kan du sei.
    Høyttalere:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er gale med den testmetoden som ble brukt i den forrige blindtesten? Den som ligger i post #1.

Hva med å bare kjøre flere omganger med samme opplegg?

Det var jo snakk om at folk ville spytte inn penger for at du Lovemusikk skulle ta turen over. Du får sikkert sponset tur-retur. Med dine fintfølende ører så er dette peanøtter for deg. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva er gale med den testmetoden som ble brukt i den forrige blindtesten? Den som ligger i post #1.

Hva med å bare kjøre flere omganger med samme opplegg?

Det var jo snakk om at folk ville spytte inn penger for at du Lovemusikk skulle ta turen over. Du får sikkert sponset tur-retur. Med dine fintfølende ører så er dette peanøtter for deg. 8)
    Nei , det er ikke jeg som er problemet og dermed trenger ikke jeg teste noe. Jeg vet en kan høre forskjell og at en ikke kan høre forskjell, kommer an på kabler og anlegg.

Det som er gale med forrige blindtest, kan du lese i kommentarene etter testen. Jeg sier ikke noe om det, men det gjør alle tvilerene.
    Høyttalere:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei , det er ikke jeg som er problemet og dermed trenger ikke jeg teste noe. Jeg vet en kan høre forskjell og at en ikke kan høre forskjell, kommer an på kabler og anlegg.

Det som er gale med forrige blindtest, kan du lese i kommentarene etter testen. Jeg sier ikke noe om det, men det gjør alle tvilerene.
    Nettopp - du sa det, man kan lese det i kom etter testen - ren etterpåklokskap altså. Testen ble diskuteret og planlagt og folk fikk kom på testprosedyrene men det var få som hadde innspill. Først etterpå, når man fikk en signifikat trend som viste at det kunne være forskjell på kabler, kom det en hel del på banen.

De som var med på testen hadde og kom på at man ble utrolig sliten og lei av å høre på de samme låtene en hel dag slik at konsentrasjone droppet mye i perioder. Dermed kan man anta at med et litt annet opplegg, varaisjon i musikk, hva vet jeg, kunne fått enda høyere treffprosent.
    Og flere med greie på statistikk bekreftet at trenden var klar og signifikant.

Og best av alt - den ble gjennomført. All ære til deltakerne og initiativtaker og 1-0 til kabelnissene !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at den er stengt, hvorfor bruker dere ikke tråden som allerede eksisterer for å diskutere denne blindtesten?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Og best av alt - den ble gjennomført. All ære til deltakerne og initiativtaker og 1-0 til kabelnissene !
    Ja det siste der er jeg faktisk helt enig med deg i Ingeniør'n.

Ellers så burde vel en slik blindtest blitt gjennomført etter mer vitenskapelige metoder, slik at man elimeinerer eventuelle feilkilder, kjører dobbelt blindt, og fremskaffer et større tall materiale (flere brukere, både de med og uten kabel bias osv), og legge frem dokumentasjon slik at testen er lett for andre (forskere) å etterprøve.

Sånn sett så synes jeg det er litt betenkelig at trådstarter for denne tråden fremstår som så aktiv og interessert i dette temaet rundt lyd og kabler, starter egene tråder osv, men vegrer seg til de grader mot å delta når det virkelig gjelder og han til og med får tilbud om å få dekket reise osv.

Kommer ikke helt på hvilket godt norsk ord som passer best fro å beskrive en slik fremgangsmåte, men det er vel ikke videre possitivt ladet......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel og slikt, ulike meninger

EDit: Slettet
    Sist endret av tjorven; 10-04-2016 kl 09:29

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp - du sa det, man kan lese det i kom etter testen - ren etterpåklokskap altså. Testen ble diskuteret og planlagt og folk fikk kom på testprosedyrene men det var få som hadde innspill. Først etterpå, når man fikk en signifikat trend som viste at det kunne være forskjell på kabler, kom det en hel del på banen.

De som var med på testen hadde og kom på at man ble utrolig sliten og lei av å høre på de samme låtene en hel dag slik at konsentrasjone droppet mye i perioder. Dermed kan man anta at med et litt annet opplegg, varaisjon i musikk, hva vet jeg, kunne fått enda høyere treffprosent.

Her må jeg si meg uenig. Jeg spurte i tråden hvordan testen skulle gjennomføres og det ble henvist til noe som var lite konkret. Mener jeg hadde et konkret innspill til testen og hvor det bare ble svart at planleggingen av gjennomførelsen var allerede bestemt.

Hvordan en slik test bør gjennomføres er ganske opplagt hvis man har lest litt om blindtester. At det var så få som gjennomførte testen er under hver kritikk. I ettertid har den da ingen statistisk signifikans. Når man først planlegger en slik test i flere måneder så er antallet personer det først man bør ha i boks. Her var det lett rotete. Blant annet en som ønsket å være med på testen, men hvor kommunikasjonen hadde streiket.

Synes iniativet til testen var veldig bra, men planleggingen og gjennomføringen var for dårlig. Og testresultatet forteller egentlig nesten ingenting. Vi får håpe neste test blir bedre gjennomført.

Til topic i denne tråden.
    Spørsmålet er feil. Det kan være hørbare forskjell på kabler og det er velkjent fysikk. Og det har null og niks med pris å gjøre som mange tror. Det er bare trist at audiofile legger mye vekt på dette, mens de har grove feil og forbedringsmuligheter i anlegget. Hvorfor ikke fokusere på det man vet gir enorme forbedringer og det som man vet er viktig for god lyd?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

At det kan være minimal forskjell på kabler med tanke på skjerming osv er vel de fleste enige om men at prisen skal ha noe å si er jo reint bullshit.
    Har selv sett på høytalere i hundretusen kr klassen med innvendige kabler til 5 kr metern.Fidelity kåret jo årets kabel i highend sjiktet tror jeg det var der hvor den dyreste kabelen vant.
    Så viste det seg at denne kabelen kostet noen få kr metern i østen!!!
    Så har vi kabel nissene med 1000m strømkabel ut i gaten fra rundt 1900 tallet som påstår at den siste metern med strømkabel gir langt bedre lyd hohoho

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Fidelity kåret jo årets kabel i highend sjiktet tror jeg det var der hvor den dyreste kabelen vant.
    Så viste det seg at denne kabelen kostet noen få kr metern i østen!!!
    Mon tro om den hadde vunnet testen dersom de hadde visst det på forhånd. Er redd pris påvirker tester i stor grad.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt mulig det var en del som satt på gjerdet før testen.

Når du sier det ble 1 -0 til kabelnissene så stiller jeg meg litt undrene. For dersom du tar alle andre steder i kjeden så vil en så stor % og Kr messig forskjell gjøre enorme forskjeller, mens med kabler så må det blindtester og alt mulig dill dall til for å kanskje høre forskjell. Til og med en fra testen som likte biltema sin kabel best. Jeg tror ca 98% hadde hørt forskjell på "Eltax jalla" til under 1000kr og Klipsch RF62? (Bare to høyttalere tatt for å sammelinke prisforskjellene) Og samtlige hadde foretrukket Klipsch modellen. Poenget mitt er ikke å rakke ned på de med dyre kabler, eller de som tror på at det er forskjell på kabler. Men å heller fokusere på andre deler av kjeden som er større forskjeller på.

Jeg kommer til å holde meg til biltema/classern kabel fortsatt 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, det er lett å vere etterpåklok, men da tenkte jo eg på at en kunne komt her med ting som en evnt kan ta med i en evnt ny test i fremtiden, sånn at den blir enda mer troverdig.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja det siste der er jeg faktisk helt enig med deg i Ingeniør'n.

Ellers så burde vel en slik blindtest blitt gjennomført etter mer vitenskapelige metoder, slik at man elimeinerer eventuelle feilkilder, kjører dobbelt blindt, og fremskaffer et større tall materiale (flere brukere, både de med og uten kabel bias osv), og legge frem dokumentasjon slik at testen er lett for andre (forskere) å etterprøve.

Sånn sett så synes jeg det er litt betenkelig at trådstarter for denne tråden fremstår som så aktiv og interessert i dette temaet rundt lyd og kabler, starter egene tråder osv, men vegrer seg til de grader mot å delta når det virkelig gjelder og han til og med får tilbud om å få dekket reise osv.

Kommer ikke helt på hvilket godt norsk ord som passer best fro å beskrive en slik fremgangsmåte, men det er vel ikke videre possitivt ladet......
    Som eg har sakt før, så gidder jeg ikke reise for å teste ut slikt.
    Dette fordi at forskjellige kabler kan låte ulikt, men og likt, Men..jeg er ikke så mye kablenisse at jeg syns det er viktig. Ganske enkelt. Det er uansett småjusteringer en gjør med kabler.
    Også pga jobb,venner og familie, så ser jeg ikke behovet for å trykke inn noe tid til dette. Sånn prioriterer jeg.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her må jeg si meg uenig. Jeg spurte i tråden hvordan testen skulle gjennomføres og det ble henvist til noe som var lite konkret. Mener jeg hadde et konkret innspill til testen og hvor det bare ble svart at planleggingen av gjennomførelsen var allerede bestemt.

Hvordan en slik test bør gjennomføres er ganske opplagt hvis man har lest litt om blindtester. At det var så få som gjennomførte testen er under hver kritikk. I ettertid har den da ingen statistisk signifikans. Når man først planlegger en slik test i flere måneder så er antallet personer det først man bør ha i boks. Her var det lett rotete. Blant annet en som ønsket å være med på testen, men hvor kommunikasjonen hadde streiket.

Synes iniativet til testen var veldig bra, men planleggingen og gjennomføringen var for dårlig. Og testresultatet forteller egentlig nesten ingenting. Vi får håpe neste test blir bedre gjennomført.

Til topic i denne tråden.
    Spørsmålet er feil. Det kan være hørbare forskjell på kabler og det er velkjent fysikk. Og det har null og niks med pris å gjøre som mange tror. Det er bare trist at audiofile legger mye vekt på dette, mens de har grove feil og forbedringsmuligheter i anlegget. Hvorfor ikke fokusere på det man vet gir enorme forbedringer og det som man vet er viktig for god lyd?
    Først, jeg er enig med deg.

Men må og si at hvorfor kjører noen av disse skeptikerne (av mangel på bedre ord) med dyre kabler til flere tusen? Eneste svar jeg har fått er at jeg var en gang kabelnisse.. Stusser litt, selv om det seff kan vere en liten mulighet at det kan stemme på alle 100% av dei skeptikerne. :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker om dette

Jeg må hive meg på diskusjonen da dette er noe jeg også har tenkt på i det siste. Skal handle kabler til det nye anlegget og vurderer om jeg skal gå få dyre kabler fremfor billige.

Jeg er ikke ekspert på området, så korriger meg om jeg tar feil.

Sånn som jeg ser det så har kabler 2 egenskaper, nemlig skjerming og ledeevne. Det høres kanskje enkelt ut, men går man ned i detalj så er faktisk dette kompliserte greier. Farene i en kabel er induksjon- og kapasitans effekter. Dette er effekter som endrer fasen på signalet. Resistans vil i seg selv og alene bare forandre på forsterkningen.

Både skjerming og ledeevne er store tema fordi i kabler så er det så mange effekter som inntreffer, avhengig om det er en solid kobbertråd (eller andre ledende medier) eller flere tråder. Jeg skal ikke gå inn på dette, men er man interessert så søk på cable dynamics og man vil finne mange artikler (Phd osv) med interessant forskning på området.

Det jeg selv er kommet frem til er at forskjellene man opplever (eller ikke opplever) er håpløst å argumentere for i det generelle tilfelle, da dette handler om omgivelser og bruk. Noen vil ha behov for forskjellige egenskaper i kabelen da de ligger i støyete omgivelser eller man er følsome for de effektene kabelen gir signalet. Vi er bygd forskjellig og det gir derfor lite mening å diskutere hva "jeg" hører og hva "du" hører som samme sak.

Jeg selv har ikke klart ikke å høre forskjell hjemme hos meg på billige vs dyre kabler, men jeg er overbevist om at det eksisterer. De blir bare neglisjerbare i mitt tilfelle da det er annen støy osv som er mer dominerende eller at det ikke er hørbare forskjeller (forskjellene kan ligge i andre frekvensområder enn det hørselen dekker).

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •