Hvorfor er det Ikke forskjell på kabler? Hvordan lage en Blindtest som vi stoler på? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 129
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Gjør det? En får ikke inntrykk av det fra skeptikerene, gjr en vel?
    Over 70% treff på en blindtest med flere kabler, var jo langt fra godt nok.
    8)
    Hvorfor er du overrasket over at 7/10 ikke er godkjent? Mener du det burde være nok til å konkludere med at det er forskjell? Kan du i så fall begrunne det?
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en oppfatning av at resultatet var bra nok til å bevise at det er hørbare forskjeller, men at det også beviste at forskjellene var svært små. Denne oppfatningen fikk jeg etter at noen med kunnskap innen statistikk uttalte seg på en overbevisende måte.
    Dette blir da en konklusjon som igjen kan tolkes i den retning man vil, at man bør ha seriøse kabler for å sette prikken over i'en som den siste finishen, eller at man får mer valuta ved å bruke pengene andre steder. Uansett bør alle være enige om at man helst bør ignorere merkelappen og sette seg ned å lytte, istedet for å pådra seg store forventninger med de psykologiske bivirkninger det kan gi.
    Det er forskjell på kabler, men de lydmessige forskjellene er små sammenlignet med det meste av annet utstyr, da spesielt høyttalere.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvorfor er du overrasket over at 7/10 ikke er godkjent? Mener du det burde være nok til å konkludere med at det er forskjell? Kan du i så fall begrunne det?
    Viser til svaret som AV-Fallet gav, syns det var et godt svar.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...., og som godt kan tolkes dithen at "kabelbabbelet" er nær sagt bortkastet tid?
    Såvidt jeg kan forstå av både bilder og beskrivelser av ditt anlegg Lovemusikk, ville jeg nok i mye større grad lagt vekt på andre tiltak.
    Det blir nesten for dumt å tro at kabler skal kunne demme opp for mangler ved høyttalerplassering, rom, forsterkeri og annet tilhørende utstyr.

Var jeg deg, ville jeg nok først og fremst sørge for at rom- og lytteforhold optimaliseres, før man gir seg i kast med slike irriterende og provoserende (kabel)-detaljer / diskusjoner.

Sett heller fokus på de åpenbare manglene omkring det du besitter av utstyr og rom, før du sier noesomhelst mer! :neutral:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det som det tilsutt handler om er etter mange år med denne hobbyen er følgende: Det er forskjell på kabler, forsterkere høyttalere osv osv, men IKKE ALLE er skrudd sammen slik at de kan høre forskjellene.....
    Akkurat som noen av oss har det i oss til å skrive romaner...andre ikke....noen av oss kan komponere musikk...andre ikke...noen kan smake forskjell på viner...andre ikke....akkurat som noen er farveblinde, så kan andre være hørselsblinde.... so live and let live...og nyt det som du synes er fint å spise, drikke, høre på og se på.....Og vit at det alltid kan bli litt bedre....:-)
    Kort oppsummert:
    Det er forskjell på kabler, forsterkeren osv som du sier.
    Men det er aldri vitenskapelig bevist at det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler! Det uansett hvordan man er skrudd sammen. Er man troende kan man dog tillate seg å forkaste alle vitenskapelige bevis.

Over og ut for min del !

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til syvende og sist er det lytteopplevelsen vi er ute etter....og den er jo som kjent subjektiv!
    Bytte av gode kabler til noen enda dyrere og flottere gir etter min mening og erfaring stort sett marginale forskjeller. Men når man etter hvert har brukt mye tid og penger på lidenskapen sin, så er det vel nettopp de små forbedringene vi leter etter:smile:
    Selv ryddet jeg opp i mine gamle kabler nylig, som var av div Biltema kobber og Monster signal, til Supra Cables over hele linja. Lydbildet ble marginalt forandret.....lysere, lettere noe mer detaljert....hvis jeg virkelig skal være positiv. Men det kostet mer enn det smakte. Bytte av høyttalere er vel den største forbedringen i stua ever....:-D
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ...., og som godt kan tolkes dithen at "kabelbabbelet" er nær sagt bortkastet tid?
    Såvidt jeg kan forstå av både bilder og beskrivelser av ditt anlegg Lovemusikk, ville jeg nok i mye større grad lagt vekt på andre tiltak.
    Det blir nesten for dumt å tro at kabler skal kunne demme opp for mangler ved høyttalerplassering, rom, forsterkeri og annet tilhørende utstyr.

Var jeg deg, ville jeg nok først og fremst sørge for at rom- og lytteforhold optimaliseres, før man gir seg i kast med slike irriterende og provoserende (kabel)-detaljer / diskusjoner.

Sett heller fokus på de åpenbare manglene omkring det du besitter av utstyr og rom, før du sier noesomhelst mer! :neutral:
    Ja. Det kan du si, men siden forskjellene er små og ikke alle hører forskjellene + at det slett ikke er sikkert det er forskjell, så vil vel alltid disse kabeltrådene vere diskusjoner om det er forskjell eller om hvorfor det ikke er det.
    Jeg tror ikke kabler kan fikse andre ting i mitt oppsett, men hvorfor tror du det?
    Akustikkdemping og plassering av høyttalere har ikke noe med kabler å gjøre, men skjønner ikke hvorfor du tror det?
    Og uansett har jeg vel sakt nå ca 100 ganger at ja, skal se på det når jeg er ferdig med oppussisngen av huset inne. Men ikke nå.
    :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Kort oppsummert:
    Det er forskjell på kabler, forsterkeren osv som du sier.
    Men det er aldri vitenskapelig bevist at det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler! Det uansett hvordan man er skrudd sammen. Er man troende kan man dog tillate seg å forkaste alle vitenskapelige bevis.

Over og ut for min del !
    Det er vel ikke vitenskapelig bevist at vi ikke hører forskjell heller så..
    Høyttalere:

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh! Jeg har såkalte gullører. Kan omtrent høre når på dagen en høytaler ble laget. Men jeg kan ikke høre forskjell på ledninger i titusenkronersklassen og lampettledning fra Kina.

Det er forskjell på kabler. Problemet er bare at det kan måles og ikke høres. Så med mindre man er en maskin som kan kople seg til anlegget elektrisk, er eventuelle forskjeller overhodet ikke av betydning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Argh! Jeg har såkalte gullører. Kan omtrent høre når på dagen en høytaler ble laget. Men jeg kan ikke høre forskjell på ledninger i titusenkronersklassen og lampettledning fra Kina.

Det er forskjell på kabler. Problemet er bare at det kan måles og ikke høres. Så med mindre man er en maskin som kan kople seg til anlegget elektrisk, er eventuelle forskjeller overhodet ikke av betydning.
    Redd du tar feil der 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne oversikten er grei å se på.
    For min del, så hører jeg ikke forskjell på kabler..

Testing audiophile claims and myths.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Redd du tar feil der 8)
    Jaja, men hva du vil. Det er ikke mine penger du kaster bort.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda, det bevises daglig at vi hører forskjellig. Eksperter benytter spesiallagede måleinstrumenter for å kartlegge forskjellene.

Legger ved et bilde fra en test

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det på an igjen...
    Bevisbyrden ligger hos den som påstår at noe finnes. Du kan ikke forvente at jeg skal bevise din påstand. Det er umulig å bevise at noe ikke eksisterer.

Hvis jeg påstår at det eksisterer liv på andre planeter i universet, kan jeg ikke kreve at du skal bevise at jeg tar feil. Jeg kan ikke kreve at du skal reise rundt i hele universet og kontrollere at det ikke fins liv på andre planeter. Det er jeg som må begrunne min påstand.

Hvis du tolker det dithen at 7 av 10 treff på en blindtest er positivt resultat, så deg om det!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sannsynligvis vært i slik "lytteboks" flere ganger enn de fleste herinne.
    Med mine øreproblemer som liten, var jeg titt&ofte til kontroll på ØNH i Arendal.

En slik vitenskapelig test lar seg svært enkelt manipulere av den som sitter inne i boksen, om man absolutt vil.....
    Ikke særlig smart, men det er fullt mulig.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

En slik vitenskapelig test lar seg svært enkelt manipulere av den som sitter inne i boksen, om man absolutt vil.....
    Med de nye testprosedyrene som også innebærer kartlegging av taletydelighetsforståelse tviler jeg på at manipulasjon er praktisk gjennomførbart...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Med de nye testprosedyrene som også innebærer kartlegging av taletydelighetsforståelse tviler jeg på at manipulasjon er praktisk gjennomførbart...
    Riktig det. Nye og bedre metoder kan sikkert redusere feilmarginene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men, vi kan konkludere med at ett gjennomsnitt på 73% er mere positivt enn negativt?
    Melder meg uansett ut av en tråd som jeg synes, oversatt til fotballterminologien, likner på ett farlig og unødvendig tilbakespill.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, vi kan konkludere med at ett gjennomsnitt på 73% er mere positivt enn negativt?
    Melder meg uansett ut av en tråd som jeg synes, oversatt til fotballterminologien, likner på ett farlig og unødvendig tilbakespill.
    Om man føyer denne blindtesten (som forresten kun har 3 deltakere, og det er større sannsynlighet for å oppnå resultat) sammen med de andre testene som er utført. Så har man tilsammen enda ikke fått et positivt resultat. Skulle denne testen bevist noe mer enn det som foreligger, burde den hatt 95% treff.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Om man føyer denne blindtesten (som forresten kun har 3 deltakere, og det er større sannsynlighet for å oppnå resultat) sammen med de andre testene som er utført. Så har man tilsammen enda ikke fått et positivt resultat. Skulle denne testen bevist noe mer enn det som foreligger, burde den hatt 95% treff.
    Men, er det ikke merkverdig at man hadde så høy treffprosent?
    De som kjenner til det som har med systematikk ol. vet at om det skulle vært slik at hvis det ikke skulle vært forskjeller så ville man også hatt noen med treff på under 5/10 (ja på kanskje bare 2-3/10), er det ikke da påfallende at resultatene er 7/10, 7/10 og 8/10, så...

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •