Hvorfor er det Ikke forskjell på kabler? Hvordan lage en Blindtest som vi stoler på? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 129
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pøh. Akustiske tiltak er sterkt overdrevet.

Jeg lurer på om en messingfarget kabel vil få blåsere til og låte mer ... ekte? Det vil den helt sikkert, dersom jeg tror det på forhånd.

Om det er forskjell på kabler spiller ingen rolle. Ingen. Det er hva man oppfatter, gjerne via placebo, som betyr noe på bunnlinjen.

Musikk er oppfattelse av lyd, så hvor de opplevde forskjellene kommer fra (termineringstap, plugger i annet materiele, tykkelse på kabel og ikke minst placebo) betyr nada.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Refererer kun til det du skriver. " sølv/kobber låter ikke likt. Skrev du ikke det???? Tror du ikke helt skjønner hva du selv mener med hva du skriver.
    REF post 35
    Joda, men ifølg andre gjør det ikke det når det måler likt..kanskje det er du som ikke skjønner?

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg fatter ikke hva du vil oppnå... Kabler er det som gjør den minste forskjellen med et oppsett. Vis du hadde brukt endel av tiden du bruker på å diskutere slik idioti med å gjøre fin justeringer på posisjonen av høyttalerne din ville du fått mye større effekt av det. For ikke å snakke om å brukt noe av pengene dine på akustikk produkter istedenfor kabler, da ville du fått deg en aha opplevelse.
    Ja, kabler har minst og sei, men når du ikke vil legge ut mer, f.eks 50.000 i en forsterker eller nye høyttalere for å få det littegrann bedre, så kan en jo kjøpe kabler til f.eks 5000 vis det blir bedre av det, eller er du ikke enig?
    Akustikk vet eg hjelper, og det blir ikke noe av før jeg får pusset opp her først. Dog ikke så mye, bare 1 refleks da jeg koser meg med anlegget i stua.

Kjøpte meg først en strømkabel til 200 kr på ebay og det hjalp på cd spilleren, så senere fikk jeg meg en strømkabel fra Nordost, den rimligste til kr 1000 og den hjalp enda mye bedre på klarhet og bedre dynamikk.

Men hva jeg vil oppnå?
    Jo bedre lyd.
    Og takke vere hi-end folk innpå her, som sitter med helt andre merker og prisklasser, har jeg endelig fått et anlegg som spiller ekte.
    Først hørte jeg på dere, men da var unnskyldingen at det var meg som det var noe gale med, eller hva jeg ikke hadde gjort av akustikkdemping osv..
    Hvorfor i huleste ble det mye mye bedre å kjøpe det som dei folka som sitter med bedre anlegg enn jeg hadde før, sa jeg måtte kjøpe, (f.eks Pass og krell og slike ting) vis det var akustikken som var problemet?
    Dere gir inntrykk av at en må dempe ned rommet ellers er en lost.. Men en må se på hvor mye møbler en har,hva materiell rommet er laget av osv..før en maser om dette.
    Føler jeg skriver meg litt bort nå, men det jeg kanskje vil oppnå er at jeg har lært mye her av enkelte og mye mye selv.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble helt syykt forskjell på lyden når jeg gikk fra de gamle kablene til Kimber kablene!!!

...Neida.

Men de ser veldig sexi ut. =)
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke snakk om at det er syke forskjeller, men småjusteringer etter en har funnet anlegget sitt og er fornøyd.

F.eks samme som at en polerer bilen kanskje.

=================
    For dere som mener jeg er sprængt, se i denne tråden jeg har laget og skriv der.

http://avforum.no/forum/generell-chi...ml#post1715563
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en passende tråd til et aktuelt spørsmål jeg satt med nå:
    Når jeg skal opp med 10meter HDMI kabel, har det da noe for seg å kjøpe en kabel til 2000 vs 500????? (og da tenker jeg på reell forskjell som jeg kan se med det hvite øyet)
    Slik jeg tolker meningene til mange her inne, både godt "kjente fjes" og andre brukere her inne, så er det delte meninger rundt dette temaet.... Er det virkelig sånn? Kaster en ut tusenlapper til ingen nytte?

Vil og få slenge inn en kommentar til dette med høyttaler kabler. Hadde for mange år siden ett sett med gamle kabler fra HFK som jeg brukte på mine B&W 685. Disse så rett og slett for jævlig ut kosmetisk.
    Syntes VDH CS-122 var utrulig flåtte kabler som jeg ikke trengte å gjøre meg til gjeldsslave for å få. I tillegg leste jeg mye positivt om de.
    Etter å ha koplet de til anlegget følte JEG at stemmen til Leonard Cohen og hans fantastiske artister hørtes friskere ut. Jeg ble selvfølgelig overlykkelig; kosmetisk finere kabler og bedre lyd med på kjøpet!!! Fantastisk!!!
    Er det ikke det det handler om til slutt uavhengig av hva andre mener: hva en selv opplever og hvilken tilfredsstillelse en får av slikt???

Dette er en fantastisk hobby

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Dette var en passende tråd til et aktuelt spørsmål jeg satt med nå:
    Når jeg skal opp med 10meter HDMI kabel, har det da noe for seg å kjøpe en kabel til 2000 vs 500????? (og da tenker jeg på reell forskjell som jeg kan se med det hvite øyet)
    Slik jeg tolker meningene til mange her inne, både godt "kjente fjes" og andre brukere her inne, så er det delte meninger rundt dette temaet.... Er det virkelig sånn? Kaster en ut tusenlapper til ingen nytte?

Vil og få slenge inn en kommentar til dette med høyttaler kabler. Hadde for mange år siden ett sett med gamle kabler fra HFK som jeg brukte på mine B&W 685. Disse så rett og slett for jævlig ut kosmetisk.
    Syntes VDH CS-122 var utrulig flåtte kabler som jeg ikke trengte å gjøre meg til gjeldsslave for å få. I tillegg leste jeg mye positivt om de.
    Etter å ha koplet de til anlegget følte JEG at stemmen til Leonard Cohen og hans fantastiske artister hørtes friskere ut. Jeg ble selvfølgelig overlykkelig; kosmetisk finere kabler og bedre lyd med på kjøpet!!! Fantastisk!!!
    Er det ikke det det handler om til slutt uavhengig av hva andre mener: hva en selv opplever og hvilken tilfredsstillelse en får av slikt???

Dette er en fantastisk hobby
    Digitalkabler vet jeg ikke, men er veldig skeptisk.. kanskje fordi jeg ikke har prøvd å teste digital mot andre digtialkabler, men kanskje mest fordi jeg har gått en gang på skole og lært at digital signaler er 0 og 1 og dermed så lenge kablene er ok skal det kanskje vere likt?
    Jeg har lest at folk mener det er forskjell, men som sakt jeg er skeptisk.
    Mulig at skjerming er viktig VIS signalene kan bli påvirket av støy, men det vet jeg ikke.
    TV2 hadde en test for noen år siden, dei testet en billig og en litt dyrere kabel og en butikkansatt så ikke forskjell på bildet. Heller ikke målbar forskjell.

Litt artig at du skriver det, for jeg opplevde det motsatt. Jeg hadde en flott XLR kabel og byttet den mot en stygg Nordostkabel med "billige" kontakter, ivertfall så det slik ut, og jeg fikk bedre lyd med den nordosten.
    8)

Jo, en bestemmer selv om alle her inne mener en er tulling.

Vi har en veldig flott hobby. Fruen misunte meg sa ho, som hadde to hobbyer som jeg brenner for, hifi og fluefiske.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lyst og kommentede strømkabel eksemple som ble nevnt lengre oppe her.

Synes det er meget snodig og rart at den siste meteren ifra kontankten til kilde/avspiller skal spille så stor forskjell når det blir brukt billig 1,5mm2 eller 2,5mm2 kabel ifra kontakt til sikringskap.

Hva er det med den siste meteren med strøm som forvanlder og forandrer lydbildet så ?

Bare nysjerrig jeg

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Bare lyst og kommentede strømkabel eksemple som ble nevnt lengre oppe her.

Synes det er meget snodig og rart at den siste meteren ifra kontankten til kilde/avspiller skal spille så stor forskjell når det blir brukt billig 1,5mm2 eller 2,5mm2 kabel ifra kontakt til sikringskap.

Hva er det med den siste meteren med strøm som forvanlder og forandrer lydbildet så ?

Bare nysjerrig jeg

Hakje peiling!!!!!

Like skeptisk eg og, og spes når en tenker på at den går fra kraftselskapet langtbort i vekkstistan og til stikkontakten..

Mulig det har noe med skjerming og filtrering av støy fra nettet, men
    joda det er snålt sånn sett. :-D

Også forskjeller på kabler der. Mange mener det er strømkablene om er viktigst. Jeg selv har enda en IKEA strømpadde, men skal på sikt byttes i noe annet, da jeg ser på disse billig greiene som brannfarlig.
    En får det en betaler for.
    Var skremt av ikea dimmebryter når jeg sprettet opp en ny slik en for et par dager siden.

Støy på nettet er det jo + at du har ting i eget hus som lager støy, som f.eks vaskemaskin osv.

Husket for mange år siden, jeg og en kompis la merke til at anlegget hans, spilte klarere og bedre om natten i 2-3 tiden enn det gjorde på dagen.
    Det er fordi at det er mindre strømforbruk og da gjerne fra fabrikker og gatelys f.eks, som kan lage støy. Er det feil på f.eks et gatelys kan det skape problemer også.
    Men ikke alle som har mye støy. Noen få kan vere plaget av dette.

Blir som ved andre kabler, en må nesten prøve selv og ikke sikkert det er forskjell.
    Høyttalere:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Som relevans til tråden?
    Vel, da måtte det bli trådløst og det er jo også en form for kabling/overføring.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hakje peiling!!!!
    Mulig det har noe med skjerming og filtrering av støy fra nettet, men
    joda det er snålt sånn sett. :-D
    En slik eksotisk kabel med eller uten skjerming, filtrerer ikke eventuell støy fra strømnettet. Den kan i noen tilfeller skjerme for indusert spenning over i andre overføringskilder. Slikt kan man eliminere ved å legge kablene litt mer strategisk.

Støy på nettet er det jo + at du har ting i eget hus som lager støy, som f.eks vaskemaskin osv.

Husket for mange år siden, jeg og en kompis la merke til at anlegget hans, spilte klarere og bedre om natten i 2-3 tiden enn det gjorde på dagen.
    Det er fordi at det er mindre strømforbruk og da gjerne fra fabrikker og gatelys f.eks, som kan lage støy. Er det feil på f.eks et gatelys kan det skape problemer også.
    Men ikke alle som har mye støy. Noen få kan vere plaget av dette.
    Grunnen til at man gjerne opplever/hører lyd på en annen måte på kvelden eller natten; er at man gjerne er mer avslappet og konsentrert, det er mindre støy (trafikk, personer, maskiner etc). Bakgrunnsstøyen er vesentlig lavere og konsentrasjonen er gjerne høyere, det er sjanse for at man hører detaljer i musikken man ikke har hørt før.

Sitt deg og hør på noe musikk i bilen, på tomgang. Slå så av motoren etter en stund. Musikken vil oppleves som høyere og mer detaljert, det gjør den ihvertfall hos meg. Det har med at man senker bakgrunnsstøyen, ikke at dynamoen liksom genererer støy inn på forsterkeren.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Som relevans til tråden?
    Vel, da måtte det bli trådløst og det er jo også en form for kabling/overføring.

Eller at temaet er bare ræ...

Synes forøvrig at underholdningsverdien i trådstarters innlegg var bedre før, (er han i ferd med å bli gammel ? )

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    En slik eksotisk kabel med eller uten skjerming, filtrerer ikke eventuell støy fra strømnettet. Den kan i noen tilfeller skjerme for indusert spenning over i andre overføringskilder. Slikt kan man eliminere ved å legge kablene litt mer strategisk.

Grunnen til at man gjerne opplever/hører lyd på en annen måte på kvelden eller natten; er at man gjerne er mer avslappet og konsentrert, det er mindre støy (trafikk, personer, maskiner etc). Bakgrunnsstøyen er vesentlig lavere og konsentrasjonen er gjerne høyere, det er sjanse for at man hører detaljer i musikken man ikke har hørt før.

Sitt deg og hør på noe musikk i bilen, på tomgang. Slå så av motoren etter en stund. Musikken vil oppleves som høyere og mer detaljert, det gjør den ihvertfall hos meg. Det har med at man senker bakgrunnsstøyen, ikke at dynamoen liksom genererer støy inn på forsterkeren.

Det som det tilsutt handler om er etter mange år med denne hobbyen er følgende: Det er forskjell på kabler, forsterkere høyttalere osv osv, men IKKE ALLE er skrudd sammen slik at de kan høre forskjellene.....
    Akkurat som noen av oss har det i oss til å skrive romaner...andre ikke....noen av oss kan komponere musikk...andre ikke...noen kan smake forskjell på viner...andre ikke....akkurat som noen er farveblinde, så kan andre være hørselsblinde.... so live and let live...og nyt det som du synes er fint å spise, drikke, høre på og se på.....Og vit at det alltid kan bli litt bedre....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nå har vel kftosberg signalisert planer om en ny test i høst så da har du trolig mulightere til å slenge med der. Det går vel og mot valg i Norge og der holder det med simpelt flertall for å styre landet, så da burde det holde i kabel tester og...
    De borgerlige har fått flere stemmer to valg på rad, men sitter ikke ved makten.

VALG 09 - Fikk flest stemmer, tapte valget
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Eller at temaet er bare ræ...

Synes forøvrig at underholdningsverdien i trådstarters innlegg var bedre før, (er han i ferd med å bli gammel ? )

Prøver jo å ikke skrive for voldsomt da.. men åra går ja..og blir vel ikke yngre med åra.

Hvordan tenker du nå?

Gjerne et mer utfyllende svar.
    Høyttalere:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Jeg lurer på om en messingfarget kabel vil få blåsere til og låte mer ... ekte? Det vil den helt sikkert, dersom jeg tror det på forhånd.

Om det er forskjell på kabler spiller ingen rolle. Ingen. Det er hva man oppfatter, gjerne via placebo, som betyr noe på bunnlinjen.

Musikk er oppfattelse av lyd, så hvor de opplevde forskjellene kommer fra (termineringstap, plugger i annet materiele, tykkelse på kabel og ikke minst placebo) betyr nada.
    +1

Men håper du kødda med det om akustikse tiltak? :P

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

1: oki, og ja vet.

2: ja, det er eg klar over.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Regner med dette var svada
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med dette var svada
    I så fall faller det jo pent på plass i denne tråden?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    I så fall faller det jo pent på plass i denne tråden?
    Ta et lite eksempel.
    Tidligere drev jeg opp mine B&W DM604s3 med en NADt765. Brukte da noen tykke kobbertråder fra, ja et eller annet billig greier.

Nå driver jeg opp mine B&W DM604s3 med NADen og en effektforsterker. (Emotiva XPA5) Kjøte meg også noen kabler fra HiFi Klubben:
    VAN DEN HUL The TEATRACK HYBRID kabel

Dette ga selvfølgelig et løft i lyden, men mener du at jeg kunne fått til denne endringen bare ved å bytte kabler, og at forsterkeren i dette tilfellet ga den minste forbedringen?

Aldri opplevd et fulldempet rom, men kjenner godt til å ha lyd som utfolder seg som en pingpong ball med ADHD. Så vil vel også si at demping har mer for seg enn en kabel.

Spennende å se trådstarter sitt svar på dette innlegget:|

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback