Kabler: Lyd og bilde fra PC til TV og Stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler: Lyd og bilde fra PC til TV og Stereoanlegg

Jeg skal kjøpe anlegg nå, og har vel så og si valgt meg ut komponentene (ser ut som det blir et par B&W DM685, Music Fidelity V-DAC og Rotel RA-06 SE). Jeg skal for øvrig ha bilde fra PC til TV via HDMI og lyd fra PC til forsterkeren via DAC'en om det ikke kommer tydelig fram.

Det jeg trenger hjelp til er å velge ut rette kabler når alt blir koblet sammen slik:

PC blir stående/liggende som Mediasenter ved siden av anlegget/TV'n, så jeg trenger nok ikke mer enn 1m kabler mellom PC, DAC, forsterker og TV. Høytalerne skal også stå fremme ved TV'n, så trenger ikke så lange høytalerkabler heller, kanskje 2m (?).

Jeg har forstått det slik at det er svært liten forskjell på HDMI kabler som er kun 1m, så trenger kanskje ikke fleske til der? Men hvilke kabler som trengs/bør brukes mellom PC --> DAC, DAC --> forsterker og forsterker --> høytalere og hvilken prisklasse de bør ligge i har jeg ikke peiling på.

Setter stor pris på all hjelp, og kom gjerne med konkrete forslag på dette

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonasgutvik
    Jeg skal kjøpe anlegg nå, og har vel så og si valgt meg ut komponentene (ser ut som det blir et par B&W DM685, Music Fidelity V-DAC og Rotel RA-06 SE). Jeg skal for øvrig ha bilde fra PC til TV via HDMI og lyd fra PC til forsterkeren via DAC'en om det ikke kommer tydelig fram.

Det jeg trenger hjelp til er å velge ut rette kabler når alt blir koblet sammen slik:

PC blir stående/liggende som Mediasenter ved siden av anlegget/TV'n, så jeg trenger nok ikke mer enn 1m kabler mellom PC, DAC, forsterker og TV. Høytalerne skal også stå fremme ved TV'n, så trenger ikke så lange høytalerkabler heller, kanskje 2m (?).

Jeg har forstått det slik at det er svært liten forskjell på HDMI kabler som er kun 1m, så trenger kanskje ikke fleske til der? Men hvilke kabler som trengs/bør brukes mellom PC --> DAC, DAC --> forsterker og forsterker --> høytalere og hvilken prisklasse de bør ligge i har jeg ikke peiling på.

Setter stor pris på all hjelp, og kom gjerne med konkrete forslag på dette
    Jeg har lignende oppsett, bare med ps3 i stedet for pc som mediasenter. Har løst kablingen på følgende måte:

PS3: Clahs Ohlson HDMI for bilde til TV; Clahs Ohlson Optisk Toslink til DAC

DAC --> Forsterker: Her har jeg skaffet litt dyrere RCA kabel: Nordost Blue Haven. Tenkte at det er viktigere med kvalitet på det analoge signalet enn det digitale på korte avstander.

Forsterker --> Høyttaler: Proson HIFI Super. Kjøpte på tilbud.

Såvidt jeg husker mener noen at en skal sette av 10% av budsjettet til kabler. Jeg gjør det billigst mulig og har kjøpt de to "dyre" kablene på tilbud eller brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på det samme, å kjøre enkle digitale kabler når det er snakk om så kort avstand og heller bruke litt mer på de analoge.

Takk for input!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •