Erfaring med Kimber Monocle X?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med Kimber Monocle X?

Er det noen der ute som har erfaring med Kimber Monocle X? Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et sett slike. Men lurer litt på hva slags klang jeg kan forvente av dem. Har noen testet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Er det noen der ute som har erfaring med Kimber Monocle X? Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et sett slike. Men lurer litt på hva slags klang jeg kan forvente av dem. Har noen testet?
    Tror Hornman har testet de.Du kan jo prøve å sende han en PM.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Bifocal XL. Er mye av samme greia.
    Lyden... Litt varm og fyldig, men samtidig ivaretar den det meste av dynamikken i anlegget i motsetning til mange andre kabler på markedet. Er nok ikke en kabel for de som er ute etter en helt autentisk lydgjengivelse, men det er en rask vei til god og lyttevennlig lyd.
    Den er mer varm og rund i lyden enn f.eks. nordost og andre solidcore kabler.
    "Kantene" i lyden blir mer diffuse, noe som kan være en fordel i mange anlegg som låter for hardt og klinisk.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Har prøvd Bifocal XL. Er mye av samme greia.
    Lyden... Litt varm og fyldig, men samtidig ivaretar den det meste av dynamikken i anlegget i motsetning til mange andre kabler på markedet. Er nok ikke en kabel for de som er ute etter en helt autentisk lydgjengivelse, men det er en rask vei til god og lyttevennlig lyd.
    Den er mer varm og rund i lyden enn f.eks. nordost og andre solidcore kabler.
    "Kantene" i lyden blir mer diffuse, noe som kan være en fordel i mange anlegg som låter for hardt og klinisk.
    Takker for innspill. En varmhet i klangen er for min del absolutt ikke å forakte Andre som har beskrevet disse kablene (selgere) bruker ord som "analytisk" og "åpen". Skulle gjerne ha prøvd disse på eget oppsett før jeg evt går til anskaffelse. Men fant desverre ut at jeg må spesialbestille fra fabrikk for å få dem til bi-amping... Derav jeg tenkte det kunne være greit å spørre her først :P

Hva slags utstyr brukte du disse kablene på da du prøvde? Har selv tenkt å bruke dem på Dali Helicon, og på sikt også 800-serie B&W.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har monocle xl, vanvittig fornøyd. Spiller på monitor audio gs20 og parasound jc2 a51

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Har monocle xl, vanvittig fornøyd. Spiller på monitor audio gs20 og parasound jc2 a51
    Så bra oppfatter du også klangen som varm..?

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. En varmhet i klangen er for min del absolutt ikke å forakte Andre som har beskrevet disse kablene (selgere) bruker ord som "analytisk" og "åpen". Skulle gjerne ha prøvd disse på eget oppsett før jeg evt går til anskaffelse. Men fant desverre ut at jeg må spesialbestille fra fabrikk for å få dem til bi-amping... Derav jeg tenkte det kunne være greit å spørre her først :P

Hva slags utstyr brukte du disse kablene på da du prøvde? Har selv tenkt å bruke dem på Dali Helicon, og på sikt også 800-serie B&W.
    Har prøvd disse på forskjellig utstyr. B&W og system audio bl.a.
    Det er mange som anbefaler kimber sammen med 800-serien til B&W, og jeg er ikke uenig i det, de låter bedre enn van den hul som klubben bruker bl.a..
    Kimber er ikke analytiske, men de er ikke veldig varme heller. Jeg vil kanskje si 80% analytiske og 20% "avrundet". Noe mer avrundet enn det, vil jeg ikke anbefale, da er det fort å miste verdifull dynamikk og engasjement. Jeg har prøvd å kjøre kimber både på signal og høyttaler, men det ble for varmt etter min smak. En kombinasjon av nordost og kimber synes jeg fungerer fint hvis man ønsker å gi lyden er varm klang, men samtidig prøve å opprettholde mest mulig dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra oppfatter du også klangen som varm..?
    Oppfatter den som bra tørr diskant og holografisk. Dvs at jeg hører flere detaljer i lyden. Nå er jo Halo serien litt mørk så den holder jo diskantet litt igjen så synes den åpner mer lydbildet i forhold til de gamle monster cable mine. Men tror ikke X og XL er samme kabelen. Er vist en del forskjeller ute å går men vet ikke så mye mer.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Oppfatter den som bra tørr diskant og holografisk. Dvs at jeg hører flere detaljer i lyden. Nå er jo Halo serien litt mørk så den holder jo diskantet litt igjen så synes den åpner mer lydbildet i forhold til de gamle monster cable mine. Men tror ikke X og XL er samme kabelen. Er vist en del forskjeller ute å går men vet ikke så mye mer.
    Compared to the Monocle-X, Monocle-XL offers increased dynamic range with greater speed and acceleration. Timbre, space, detail, intimacy...

Skriver produsenten på sidene sine. Men ser ut som at det er samme teknologien, bare med flere ledere. 16 ledere i Monocle X, og 24 i XL. Hvor mye forskjell det blir av det aner jeg ikke. Har fortsatt ikke fått bekreftet pris på den, da. Skulle få det i løpet av dagen. Venter i spenning på hvor mye mere det vil koste enn standard single-wire.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Har prøvd disse på forskjellig utstyr. B&W og system audio bl.a.
    Det er mange som anbefaler kimber sammen med 800-serien til B&W, og jeg er ikke uenig i det, de låter bedre enn van den hul som klubben bruker bl.a..
    Kimber er ikke analytiske, men de er ikke veldig varme heller. Jeg vil kanskje si 80% analytiske og 20% "avrundet". Noe mer avrundet enn det, vil jeg ikke anbefale, da er det fort å miste verdifull dynamikk og engasjement. Jeg har prøvd å kjøre kimber både på signal og høyttaler, men det ble for varmt etter min smak. En kombinasjon av nordost og kimber synes jeg fungerer fint hvis man ønsker å gi lyden er varm klang, men samtidig prøve å opprettholde mest mulig dynamikk.
    Det skal gå langt inn i kategorien varm før jeg syns det blir for ille. Spesielt med Dali som utgangspunkt :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •