Forskell på høytalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskell på høytalerkabel

Er det noen som vet hvilke kabler som er brukt innvendig i B&W CM 9?
    Bruker idag Van Den Hul CS-122 (mener det er denne typen som benyttes innvendig i DM 683) som høytalerkabel til mine CM9. Vurderer her å gå opp til VDH magnum hybrid. Er det noen som har efaring med en lignende overgang? Dette med tanke på om en oppnår noe særlig forskjell.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Test med vesentlig billigere kabel og rapporter resultatet her.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv selv...
    Jeg er en av idiotene som hører forskjell på kabler, men jeg kjenner ikke til VDH, hva slags kabler som er brukt internt i høyttaleren er uansett ikke spesielt interessant all den tid en kabel er et filter.
    Høyttaleren er bygget med de kablene den er, og tilpasset de kablene, det er ingenting som tilsier at man da skal bruke de samme kablene eksternt, det som i tilfelle hadde vært interessant er hva slags kabler de er testet med under konstruksjon hos fabrikant.
    En del dyre høyttalere har forholdsvis billige kabler internt, at det gir det rette filteret på 30cm inne i høyttaleren (i følge produsent) forteller deg ingenting om hva du bør bruke 3 meter av mellom forsterker og høyttaler.
    Så igjen, prøv selv og se om du synes det er verdt pengene.
    Junior gikk akkurat fra kabler til 1200,- (kjøpt på Soundgarden, husker ikke merket) til Nordost Red Dawn, og det anlegget var knapt til å kjenne igjen....
    Juniors konklusjon var at han ikke trengte nye høyttalere allikevel

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Prøv selv...
    Jeg er en av idiotene som hører forskjell på kabler, men jeg kjenner ikke til VDH, hva slags kabler som er brukt internt i høyttaleren er uansett ikke spesielt interessant all den tid en kabel er et filter.
    Høyttaleren er bygget med de kablene den er, og tilpasset de kablene, det er ingenting som tilsier at man da skal bruke de samme kablene eksternt, det som i tilfelle hadde vært interessant er hva slags kabler de er testet med under konstruksjon hos fabrikant.
    En del dyre høyttalere har forholdsvis billige kabler internt, at det gir det rette filteret på 30cm inne i høyttaleren (i følge produsent) forteller deg ingenting om hva du bør bruke 3 meter av mellom forsterker og høyttaler.
    Junior gikk akkurat fra kabler til 1200,- (kjøpt på Soundgarden, husker ikke merket) til Nordost Red Dawn, og det anlegget var knapt til å kjenne igjen....
    ingen placebo innblandet?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Here we go again...
    Nei, jeg tror faktisk ikke det. Hvorfor?
    Fordi jeg var seriøst bekymret for hvordan de kablene ville virke i anlegget hans fordi de opplevdes som mye spissere enn mine nåværende ht-kabler i mitt eget, og de ga mindre bass.
    Så jeg forventet meg egentlig ikke en bedring i diskant-området i det hele tatt og ble seriøst overrasket både over det og at de ga mer bass.
    Jeg syntes heller ikke at det var bare positivt fordi han med nye kabler fikk for mye bass, men det er mine preferanser, han synes det låter kjempetøfft
    Så, kan placebo virke motsatt av det man forventer?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt så bruker B&W Van Den Hul kabler internt.Vienna bruker f.eks Kimber.Vet ikke hva Monitor Audio bruker,men de anbefaler Chord.

En kamerat bruker B&W CM9,Rotel 2x200,Rotel pre og Rotel cd-spiller.Han brukte Tara Labs til 3.000 kr for 2x3 m.Han hadde Samsung blu ray spiller før Rotel cd-spilleren som koster ca 7.000.
    I følge han selv så var byttet fra Tara Labs til VDH Magnum Hybrid (har også de,derfor han også ville ha de) en større oppgradering enn fra Samsung Blu ray til Rotel cd-spilleren.
    Han var så fornøyd at han mente det utgjorde en så stor forskjell at det føltes og hørtes ut som han hadde tilført en sub i oppsettet.
    En annen bruker på forumet som ikke navngis,siden han kanskje ikke ønsker å bli dratt med i diskusjonen,mente også at det var en stor forskjell og påpekte den store økningen i bassen.

Dette er så og si ordrett beskrevet fra hans meninger og synspunkt.Jeg stiller meg helt nøytral og har ikke giddet å teste kabler mot hverandre på noen år.

Hvis pengene brenner i lomma til investering i anlegget hadde jeg beholdt kablene og kjøpt en DAC.Men det var jo min mening da.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... Ja kan ikke si meg annet enn overrasket

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Here we go again...

Så, kan placebo virke motsatt av det man forventer?
    Kan jo teste å gi folk øl, også si at det ikke er noe % i det. Selv om det faktisk er. Garantert færre fulle!

Syntes bare det er spennende å høre hvilke erfaringer folk har med tanke på kabler etc. Min teori er at det har mye med hvilken innstilling du har. Dersom du tenker at " nå har jeg brukt penger på nye kabler/oppgradering, så her må det bli forskjell". Så blir det ofte forskjell. Men hadde du merket forskjellen dersom du bare var random innom? eller om volumet hadde vært litt lavere? Dårligere innspilling? etc

Jeg har troen på at du kan høre forskjell dersom du vil, men det har mye med hvilken forhånds-forventing du har, samt hvilken info/kunnskap du har om det (endringer som er gjort).

Jeg er ikke ute etter å hakke, bare nysgjerrig!

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv selv...
    Jeg har testet biltema, torshov og andre som selger kabler til høyere priser. Aldri hørt merkbar forskjell.

Kan godt være at kabler tilfører en viss nyanse til lyden, men det utsagnet ditt finner jeg så ekstremt at jeg tør påstå at dere er utsatt for placebo begge to.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Jeg har testet biltema, torshov og andre som selger kabler til høyere priser. Aldri hørt merkbar forskjell.

Kan godt være at kabler tilfører en viss nyanse til lyden, men det utsagnet ditt finner jeg så ekstremt at jeg tør påstå at dere er utsatt for placebo begge to.
    Du må bare påstå hva du vil, eller ta deg en tur innom, har fortsatt de gamel kablene hans....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge en har tilstrekkelig tverrsnitt er det unødvendig å bruke mye penger på høyttalerkabler.

I grove trekk er det RLC som bestemmer en kabels egenskaper og mellom normale kabler vil det i beste fall bli helt marginale forskjeller på lyden.

Mye annet som gir bedre betalt med tanke på forbedring av lyd som f. eks myke dempeputer under høyttalere, veggstativ til platespiller, riktig bias på forsterker (også på transistorforsterkere), akustikkprodukter, utstyrsbytte +++++

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte i alle fall lett forskjell og det tror jeg nærsagt alle hadde gjort hvis de hadde gått fra billige kabler(dog ganske tykke) til dyre sølvkabler(blue heaven) og oppløsningen og detaljnivået var vesentlig bedre, men de ble bytta ut til billigere kabler etter en tid. Lyden ble for klinisk og skarp og lyttetrettheten meldte seg(hadde sonus faber minuetto og companiet eci-1 forsterker den gangen). Siden den gangen har ikke jeg giddet å bruke masse penger på kabler.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bosve
    Jeg hørte i alle fall lett forskjell og det tror jeg nærsagt alle hadde gjort hvis de hadde gått fra billige kabler(dog ganske tykke) til dyre sølvkabler(blue heaven) og oppløsningen og detaljnivået var vesentlig bedre, men de ble bytta ut til billigere kabler etter en tid. Lyden ble for klinisk og skarp og lyttetrettheten meldte seg(hadde sonus faber minuetto og companiet eci-1 forsterker den gangen). Siden den gangen har ikke jeg giddet å bruke masse penger på kabler.
    Jeg har gått fra Dali Silver Wave, og til Classern sine 4mm kabler. Har ikke merket en døyt. Men har ikke prøvd å høre etter forskjeller heller. Savner heller ikke så mye i lydbildet heller. Prøver akustikktiltak LENGE før jeg bruker mange høvdinger på kabler.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører forskjell - Ja.

Om jeg gidder å diskutere det lenger - Nei.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limpalot

Hva er resten av utstyret til junior?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytaler ledniger er høytaler ledninger, billige eller dyre, men om man hører forskjell på høytaler ledninger til 3000 kr-eller 300 kr, trur jeg fint lite på,man hører ikke forskjell om høytaler ledningene har kostet 30000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som vanlig mange meninger om dette. Poenget mitt var egentlig hvilke opplevelser de som har "greie" høytalerkabler og så oppgraderer disse til noe bedre.
    Jeg kjører idag Cambridge 740cd-spiller som signalkilde, hadde tidligere billige signalkabler mellom cd-spiller -reciever - effekttrinn. Byttet ut disse til VDH first ultimate og der var det stor forksjell i mine ører, noe som JEG mener var en god investering.
    Biltemakabler har jeg testet, funker bra på dynavoice høytalere, men ikke på MINE CM9.

Er det noen andre med CM9 som har prøvd forskjellige kabler på sine høytalere og som vil dele sin erfaring?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limpalot

Hva er resten av utstyret til junior?
    Usher CD-1
    Tubemagic D1
    Rotel RB990BX
    Infinity Kappa 6.2i

Bruker123: Du svarte ikke på om du tror placebo kan være en grunn til at man får et helt annet resultat en forventet?
    Placebo er vel gjerne at man forventer en virkning og dermed lurer seg selv til å høre denne virkningen, er det ikke?
    Så hvordan forklarer du da at opplevelsen var motsatt av forventningene?

Jeg skjønner hvorfor mange ikke gidder å ta denne diskusjonen lenger, jeg har gang på gang hørt tildels store forskjeller på kabler, og blir gang på gang fortalt at jeg er idiot....da gjerne av folk som akkurat har sluttet å bruke hodetelefonutgangen på pcen rett i forsterkeren til fordel for en DAC og argumenterer med at dette ga mye mer endring enn andre kabler og derfor konkluderer med at dyre kabler bare er tull, selv i high-end anlegg.....
    Jaja...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Alt å dømme etter innholdet i en (kabel)debatt, og antallet folk som mener de hører forskjell på vanlige kabler, kan jeg ikke annet enn å konklurere med at seriøsitetsnivået alltid daler når det blir overvekt av sistnevnte.

Å høre forskjell på en kabel, og så klare å foretrekke den med best egenskaper i en klinisk test er nettopp det. Ingenting mer, ingen placebo, ingen paraimaginære effekter. Enten, eller.

Hvem som helst kan påberope seg hva som helst på internett, anonymt. Hvis bare alle skjønte de fulle ringvikningene av dette hadde det blitt mye mindre vas og tomt prat, takk.

Edit: Du argumenterer for at et AC97 lydkort er fullgodt en ekstern DAC. Dette har ikke med kabelens evne til å overføre signaler å gjøre. I det første tilfellet er det analoge signaler, i det andre digitale, high-end anlegg er ikke high-end fordi kablene er dyre, det er fremdeles det omentrent minst viktige variabelen, uavsett pris/kvalitetsklasse.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner seriøst ikke innlegget ditt, men det kan sikkert tilskrives at jeg er tjukk nok i hodet til å tro det er hørbare forskjeller på kabler.....
    Hvis jeg ikke hadde hørt forskjellene i anlegget til Junior hadde det vært flott, da skulle jeg kjøpt meg en NAD 218THX og et par gamle CV AT100, koblet sammen med tre runder biltema ht-kabel og vært strålende fornøyd med lyden, tenk så mye penger jeg hadde spart!

Som vanlig blir man idiot-forklart hvis man er dum nok til å fortelle om egne opplevelser med kabler, hvis de da ikke er at man ikke hører forskjell.
    Gidder ikke å diskutere mer, men avslutter med følgende: Prøv selv!
    Hører du ikke forskjell sparte du de penga, hører du forskjell og bruker penger på dyre kabler så hold kjeft hvis du ikke har lyst til å bli stempla idiot.
    Lykke til

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •