Forskell på høytalerkabel - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 195
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Nå har det vel opp gjennom tidene vært kjørt endel blindtester av forsterkere og gitt at forsterkerene er fornuftig konstruert og drevet uten klipping så er det vel resultatet det samme som med kabler, dvs ingen hører forskjell...

Hvis en derimot putter en klasse D forsterker eller AB forsterker inne i en kasse med glødende rør som ikke er koblet til og lytter seende er det ikke måte på hvor varm og god rørlyd den gir... Forstå det den som kan:-)
    Er det samme motsatt og? Vis en putter rørforsterker inni en aluboks, vil klasse D mannen like rør som spiller for ullen bass i følge han?

8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Er det samme motsatt og? Vis en putter rørforsterker inni en aluboks, vil klasse D mannen like rør som spiller for ullen bass i følge han?

8)
    Jeg har ikke sett ett slik forsøk beskrevet men jeg er rimelig sikker på at det kunne blitt utfallet.

Placebo er sterke saker :-)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Nå er vel ikke du akkurat kjent for å "gjømme deg bort" på slike forum som dette..... eller ?

Ingen som hindrer dere i å komme med tips til trådstarter vel ?
    Hvorfor kan ikke dere som mener å sitte med slike tips komme med de da, i stedet for å skrive laaaange innlegg om hvordan andre (etter deres mening) ødelegger tråden ?

"It takes two to tango"

Svar er gitt, selv om det drukner i resten. Nettopp der ligger problemet. I de fleste andre tråder klarer man, som meg, å holde seg for god til å ødelegge tråden gang på gang. Selv om dette kunne vært gjort med letthet. Synd det ikke gjelder dette emnet.

Glemte å si en ting til trådstarter. Hi-Fi-klubben låner som regel ut, så du kan jo teste før du kjøper eller sparer til noe annet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Svar er gitt, selv om det drukner i resten. Nettopp der ligger problemet. I de fleste andre tråder klarer man, som meg, å holde seg for god til å ødelegge tråden gang på gang. Selv om dette kunne vært gjort med letthet. Synd det ikke gjelder dette emnet.
    Dere har jo laget en egen tråd for kabelhoder her (husker ikke hva den heter) som dere stort sett får diskutere i fred i? Det er jo koselig at alle er enige, men det blir jo ikke mye til diskusjon, og ikke spesielt reflektert heller.

Liten vits å sitte og diskutere fordelene og ulempene med kommunisme i et rom hvor alle er kommunister.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du/dere kan ha eneretten på å bestemme hva trådene skal inneholde eller hvordan de skal utvikle seg. Jeg tør påstå at trådstarter i denne tråden har fått ganske omfattende og god informasjon (inkludert endel referanser) om høyttalerkabler og den sannsynlige effekten han vil ha av å bytte til en annen kabel.

Det var jo nettopp dette han spurte om, så tråden er da ikke ødelagt? I så fall er den like mye ødelagt av kverulantene på kabelentusiastsiden. It takes two to tango.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neivel..

Alså vis en hører la oss si 20 forskjellige fugler og 4 biler, men dette hører bare 10.
    Dei 10 andre hører bare 14 fugler og 3 biler, men har da dei 10 siste rett?
    igjen

din logiske sans for at de som angir å høre 100% det samme som en av måtene å tolke ekesempelet ditt er jo enestående, og det kan jeg jo ikke være uenig i.

Litt interessant at det først er en som skal høre 20 fugler og 4 biler, for så blir den ene til to grupper av ti.... Håper du skjønner hvor de 19 personene kommer fra i alle fall...

Ellers så kan jeg jo være så ufin å blande inn litt kunskap i ekesempelet ditt, dvs du angir 20 forskjellige fugler og 4 biler. Du angir ikke hvor hvidt det er fuglene er av samme art, har forskjellige posisjoner i lydbildet, eller om lydene de lager kommer seriellt eller paralellt osv. ei heller angir du om bilene er forskjellige modeller, har forskjellige motor konfigurasjoner, kommer i forskjellige hastigheter osv. Veldig mange usikkerhets momenter der, og hvis det var en ekte test du refererte til, ville f.eks kunskapen om hva slags fuglearter som har sine seregne sangstil ville f.eks de som hadde kunskap om dette kunne merke seg at en var en kjøttmeis, en var en spurv, terne osv og at det var 14 forskjellige arter der det var noen arter som hadde fler en ett indivis osv, og håper du skjønner hva jeg vil frem til, og de som besvarte 14 og 3 kan jo nettop gjøre dette fordi de har mer kunnskap og kunne bruke denne til å besvare hva de lytter til.

Ellers så kan du jo få i hjemmelekse å kjøpe et nytt sett med europris kabler, høre på en innspilling av et symfoni orkester, for så å angi hvor mange strykere, messingblåsere osv det er, og andelen fiolin, bratch, cello osv det er .

Så kan du bytte høytaler kabler til noen av de du liker bedre og er vandt med å bruke, og se om du får samme antall instrumenter da.....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av gitarene vår å regne som ustemt etter stemming. Avviket var på svært få "hertz komma litt", flertallet litt dypere enn referansefrekvesen. Nøkkelordet er litt/lite, veldig lite.
    Det var jo et interessant eksempel, tror du dette kan ha en sammenheng av at en gitar streng vel oftest går fra å være stram til å bli mindre stram helt av seg selv, og at hvis man ikke har absolutt gehør og må bruke en refferanse streng lettere vil stemme gitaren litt ned i frekvens enn opp?

Pleier dere eller så bruke tunere til å stemme og sjekke stemmingen, og får dere avlest Hz i tiendeler?

Ellers så besvarte du ikke om en kabel i gitar sammenheng kunne få en stemt gitar til å fremstå som ustemt. Hva er ditt svar der?

Se eksemplet i innlegget mitt og forøvrig mitt svar her til OUB. Dette er ihjeldebattert. Vi vet dere har annen mening. La den aktuelle målgruppen for tråden få svare slik at vi kan holde tråden fri fra unyttige, gjentakenge og kranglende, egofylte innlegg.

Hadde jeg skulle gått inn i LCD- og Appletråder og delt min mening for hver nye tråd. Hadde jeg gledelig latt meg blitt utestengt av moderator, for det er for drøyt. De første 10 herpede trådene burde vel holde til at man drar lærdom, ikke sant?
    Er dine motforestillinger til LCD og Appel av en slik art at de kan være med på å opplyse og være kunskaps basserte osv så burde vel det ikke være noe problem. Er det bare surmaga påstander fra en bitter person, så blir det vel mer ansett som spam og trolling med dertil fare for utestengelse.

Nei, og årsaken til hvorfor er gitt i ca 7 av de ørten tidligere trådene om emnet. Rart du ikke har fått med deg dette enda.
    Joda, har fått med meg at noen ikke synes blintester er veien å gå, men har vel egentlig aldri i de 7 av ørten trådene fått med meg noen såpass gode argumenter for at dette skal være riktig, at jeg har skiftet mening....

Egne erfaringer og kunnskap rundt hørsel er heller ikke med på å støtte opp for at en riktig gjennomført abx blindtest ikke skal være en god måte å bekrefte hørbare effekter i forskjellige sammenhenger.

Sitat Opprinnelig postet av tidligere tråd
    Vår observasjonsevne er helt ulik fra hverandre på detaljnivå. Så enkelt er det. Dette trodde jeg alle visste i voksen alder.

Selfølgelig er det riktig at vår observasjons evne er forskjellig, slik er det vel både i voksen alder og stort sett for alle individer i alle aldre, men ettersom man er så forskjellig, så er det ikke sikkert at alle (også de i voksen alder) er i stand til og faktisk vet alt om dette heller...
    Ja, men siden du er uenig så var vel poenget ditt at. . ? Det gjelder kun om alt unntatt lyd?
    Poenget mitt var ganske enkelt dette: Hvis den første påstanden din er riktig
    "Vår observasjonsevne er helt ulik fra hverandre på detaljnivå." så stiller jeg et spørmålsteign med gyldigheten av at "Dette trodde jeg alle visste i voksen alder".
    Du får selfølgelig lov til å tro dette at alle i voksen alder vet slike ting,
    men som en logisk sluttning av at man har forskjellige observasjons evne, så er det vel ikke sikkert at alle er klar over de samme tingene og tenkt i gjennom dette selv i voksen alder.

Er helt enig i at "Vår observasjonsevne er helt ulik fra hverandre på detaljnivå", Da tenker jeg i alle sammenhenger, også rundt lyd.
    Dette kommer av forskjellige erfaringer og kunnskap.

Ja, man kan gjøre mye. Bytte av kabler hele veien er et alternativ, men ikke et jeg selv foretrekker. Det kommer selvsagt an på prisen på det hele, og høyttalerns oppbyggning.

Men kabling er jo bare snakk om tverrsnitt, så hvordan kan dette ha noe med saken å gjøre? Ikke sant?

Travelt.

Når vi er inne på tweaking, hva så med tweaking av lyd i form av ny ekstern dac. Spesielt USB-DAC tilkoblet PC. Hvor mange her på forumet har vel ikke latt seg kaste på den bølgen? En slik koster jo lett fra 1500 til mangfoldige tusen. Her er jo forskjellen enkelt målbar, dog liten. Hvor mange tror du egentlig kunne hatt bedre lyd i sitt oppsett ved å la lyden gå direkte fra PC, være det seg via HDMI eller optisk, og få ekte 24-bits lyd? Slipper et analogt ledd gjør man og ved å droppe den saken, og kabler.

Selv har jeg fått testet en del DACer. En av dem er av de mest skamroste av kritikere i de femsifrede beløp. Kunne likevel ikke si den låt bedre enn min innebygde på samtlige områder. Kun noen, men den innebygde stakk av med seieren i forhold til mine preferanser. Det var med like lydfiler (16-bits). 24-bit taklet den selvsagt ikke. Det stopper den ikke fra å oppskalere til 24-bit, men det blir jo ikke 24-bit av den grunn.

Ikke spammer jeg alle tråder om DACer fordi heller. Funker i noen oppsett, i noens ører. Det er jeg åpen for.
    Kabler har andre egenskaper enn bare tversnitt og ren ohm motstand. kabler har "spole"og "Kondensator" effekter samt en karakteristik impedans ved høye frekvenser, pga kabel geometri osv. Poenget i Audio sammenheng er vel hvor mye av kabelens egenskaper man er i stand til å skille ved lytting i et virklig system.

Synes ellers eksempelt ditt med PC USB til DAC osv kan være høyst relevant informasjon i diverse DAC (hyllings) tråder. Det er jo ingen ting i veien for at de lydmessige forskjellene selv i aktiv jobbende Digital til analoge jobbende elektronikk er i en størrelses orden at det kan være vanskelig å høre. At man kan lytte til et mer direkte konvertert 24 bit signal kan jo også være en nyttig erfaring.

Edit: jeg har aldri sagt at det ikke er forskjeller på kabler, det er bare å bruke et egnet elektronisk måleinstrument.
    Det jeg reagerer på i div kabel tråder er hvor lett mange kabel troende tar på den virkelige sannheten. Er det en relgion, eller et sekterisk miljø dette? En sekt kjennetegnes ofte av at det ikke er lov til å stille kritiske spørsmål.

Det er etter min mening viktig å kunne underbygge påstander om hørbare forskjeller med fakta, som kan etterpøves av andre. skjønner ikke at de som mener de hører forskjeller ikke også skulle være interessert sannheten rundt dette....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Jeg skjønner ikke helt hvordan du/dere kan ha eneretten på å bestemme hva trådene skal inneholde eller hvordan de skal utvikle seg. Jeg tør påstå at trådstarter i denne tråden har fått ganske omfattende og god informasjon (inkludert endel referanser) om høyttalerkabler og den sannsynlige effekten han vil ha av å bytte til en annen kabel.

Det var jo nettopp dette han spurte om, så tråden er da ikke ødelagt? I så fall er den like mye ødelagt av kverulantene på kabelentusiastsiden. It takes two to tango.
    Selv om vi ikke kan bevise det blindt eller det finnes nok teknisk, så er det jo flere som mener de hører forskjell. For flere hundre år siden ble en masse vitenskapsmenn og astronomer drept eller brent på bålet fordi de mente jorda var rund...

Jeg er enig i at temaet om kabler har fått mere fokus enn det fortjener, men det har mere med at vi ikke går med på "kvalitetsdumping" i signalkjeden. Når jeg tidligere skrev at ørene ikke kan stole på i lik grad som andre "fysiske sensorer" vi har som bla. tungen (en vinsmaker har jo den fordelen at han er i direkte kontakt med vinen). Sånn jeg ser det så er det mange faktorer som virker inn. Noen av dem er påvist i Harman's test.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier som sønnen min:

bab bababab bagag gaga ggaaagggagagaga.

Det er jeg helt enig i!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Her skulle det egentlig vært blankt!
    Så absolutt!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva om noen "nisser" kom og avbrøt hver eneste tråd hvor forsterkere, høyttalere og signalkilder ble diskutert, bare for å komme med krav om dokumentasjon, og spørsmål om hvordan placebo er utelukket, og med forslag om at man bedre kunne brukt pengene enn å svi av månedslønner på lekkert utstyr som like så vel som kabler faller rett igjennom blindtester.
    Da hadde dette forumet gått fullstendig i stå.
    Hva med å slutte med å "fore kabeltrådene" med all denne kritikken? Det er jo nettopp skeptikerfløyens innvendinger som får disse trådene til å dra ut i det uendelige. Hvis noen mener at en kabel er bedre enn en annen, så la han mene det. Med mindre det er selveste Gud Herren i Himmelriket som skriver innleggene her så er det vel ingen som har rett til å nekte folk å ha meninger.
    Sikter ikke spesielt til deg Ostemannen, slapp av. Men når noen byr opp til dans, så er det best å bli sittende for de som ikke vil danse. Så får de som byr opp heller danse alene om det skulle være så viktig.

Dette har med produktet du sitter igjen med etter å ha brent av 3k på to kabler, kontra å bruke 300kr på tilsvarende kabel. Det du sitter igjen med er kanskje noe som er bedre, kanskje noe som er dårligere. Det er så hokkus pokkus. Og når flesteparten er skeptiske ligger det noe i det.

Grunnen til at det ikke kommer Nisser inn og avbryter hele tiden er pga du får masse specs når du kjøper en dyrere høyttalere, og kan sammenlikne høyttaler mot en dyrere høyttaler. dersom du ser en tråd med noen som spør om de skal gå for Klipsch RF62 eller RF82 så tror jeg de fleste spør hvilket rom det skal i, eller så sier de RF82. Du får en mye bedre høyttaler i RF82. Ikke så mye hokkus pokkus. Innen høyttalere og forsterkere så er det stor forskjell når du går opp noen tusen kr. Det er det ikke nødvendigvis med Kabler eller Dac. Høyttalere og forsterkere er de to leddene som har mest å si på lyden, kabel ligger i andre enden av skalaen.

Men det er en del nisser som kommer inn i slike tråder, og det er "rom-nissene". Rom-nissen må vite hvilket rom utstyret skal inn i, og trekker sin konklusjon ut fra det. rom-nissen foreslår også andre plasseringer og akustikk.

I mitt hode ligger skalaen slik:
    1) Høyttalere
    2) forsterkere
    3) Akustikk
    4) Signalkilde
    5) Dac
    6) Kabler
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    ...brent av 3k på to kabler, kontra å bruke 300kr på tilsvarende kabel...
    ...Klipsch RF62 eller RF82...
    ....Innen høyttalere og forsterkere så er det stor forskjell når du går opp noen tusen kr...
    ...Høyttalere og forsterkere er de to leddene som har mest å si på lyden
    Dyreste kabelen jeg har kostet 498,-, og det var for et halvt liv siden, så jeg føler ikke noe behov for å forsvare fornuften i det kjøpet.

RF62 eller RF82? Hva med å skrive innlegg på innlegg i en slik tråd om at de MÅ kjøpe Dynavoice, for det gir mer for pengene?

Nå har det vært blindtester på forsterkere i ekstremt sprikende prisklasser, og folk er skremt over hvor små forskjellene er i lyden. Hva med Akkustikk og høyttalere som de to viktigste?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyreste kabelen jeg har kostet 498,-, og det var for et halvt liv siden, så jeg føler ikke noe behov for å forsvare fornuften i det kjøpet.

RF62 eller RF82? Hva med å skrive innlegg på innlegg i en slik tråd om at de MÅ kjøpe Dynavoice, for det gir mer for pengene?

Nå har det vært blindtester på forsterkere i ekstremt sprikende prisklasser, og folk er skremt over hvor små forskjellene er i lyden. Hva med Akkustikk og høyttalere som de to viktigste?
    Å bruke 500kr på kabler er jo helt greit. Jeg driter i hva folk betaler for kabler, men personlig så vil jeg heller legge pengene et annet sted i anleggskjeden.

Grunnen til at ingen skriver at de MÅ velge Dynavoice etc. Da i htt tråder er prisklasse veldig godt oppgitt, og i prisklassen under 10k er det veldig store forskjeller fra de som koster 1k til de som koster 10k. I Hvis du tar samme innen kabler, så er det mye større usikkerhet.

Er bare min mening, men akustikk kunne godt vært på 2 også. Mener bare at en god effektforsterker kan gjøre underverker for selv billige høyttalere.

ang testen. Alle er jo klar over at når du beveger deg over en hvis sum innen forsterkere og høyttalere, så blir forskjellene mindre og mindre jo mer du betaler. Større forskjeller på en høyttaler til 10k og 1k, kontra 20k og 30k.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    igjen

din logiske sans for at de som angir å høre 100% det samme som en av måtene å tolke ekesempelet ditt er jo enestående, og det kan jeg jo ikke være uenig i.

Litt interessant at det først er en som skal høre 20 fugler og 4 biler, for så blir den ene til to grupper av ti.... Håper du skjønner hvor de 19 personene kommer fra i alle fall...

Ellers så kan jeg jo være så ufin å blande inn litt kunskap i ekesempelet ditt, dvs du angir 20 forskjellige fugler og 4 biler. Du angir ikke hvor hvidt det er fuglene er av samme art, har forskjellige posisjoner i lydbildet, eller om lydene de lager kommer seriellt eller paralellt osv. ei heller angir du om bilene er forskjellige modeller, har forskjellige motor konfigurasjoner, kommer i forskjellige hastigheter osv. Veldig mange usikkerhets momenter der, og hvis det var en ekte test du refererte til, ville f.eks kunskapen om hva slags fuglearter som har sine seregne sangstil ville f.eks de som hadde kunskap om dette kunne merke seg at en var en kjøttmeis, en var en spurv, terne osv og at det var 14 forskjellige arter der det var noen arter som hadde fler en ett indivis osv, og håper du skjønner hva jeg vil frem til, og de som besvarte 14 og 3 kan jo nettop gjøre dette fordi de har mer kunnskap og kunne bruke denne til å besvare hva de lytter til.

Ellers så kan du jo få i hjemmelekse å kjøpe et nytt sett med europris kabler, høre på en innspilling av et symfoni orkester, for så å angi hvor mange strykere, messingblåsere osv det er, og andelen fiolin, bratch, cello osv det er .

Så kan du bytte høytaler kabler til noen av de du liker bedre og er vandt med å bruke, og se om du får samme antall instrumenter da.....

Du skjønte ikke eksp..

Vis noen la oss si, 10 stk av dei 20 hører alt, så er det da 10 stk igjen som ikke hører alt, men det meste.
    20 fugler uti naturen vil ikke si at det er samme art, det skal noe til, men vi kan si 30 forskjellige fugler osv.. Tar du det nå?
    Det er ikke snakk om å plassere arter og bilmerker.... kun lydene er ment som eksp..og da å høre alle nyanser og toner,vinden osv.

Blir ikke kjøpt flere kabler derfra, da dei første låt kyselig og skrikendes.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mener ikke at det er noen direkte sammenheng mellom pris og lyd når det gjelder kabler, men noen forskjeller mener jeg det er, spesielt på signaldelen.

Med den høyttalersammenligningen mente jeg at det finnes noen som mener at f.eks. Dynavoice er så bra at man får mindre valuta for pengene ved kjøp av noe dyrere, og nettopp derfor bør nøye seg med det, men heldigvis for oss alle så holder de det stort sett for seg selv.

Så hvis det er en som spør om han bør kjøpe TaraLabs eller Audioquest, så er det ikke noe poeng i å fortell han at han bør gå på biltema, med mindre det er snakk om en noobie som åpenbart trenger veiledning. Men når et slikt spørsmål kommer fra en som er forumvant, så er det bare tull å forsøke å misjonere det gode budskap om sprengtråd og lampettledning.

Nærmest hver eneste gang nen nevner ordet kabel her, så kommer ordet placebo tilbake, fra en eller annen.

Er det noen som har prøvd å koble et anlegg UTEN kabler?
    - Jo, jeg har faktisk. Kom på det nå, brukte jo saltvann en gang..... det ble lyd, hehe

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er at dere skal jo ihjeldebattere dette emnet hver eneste gang. Vi har alle forstått deres synspukt. Er det vanskelig å forstå at han spurte likesinnede personer om mening? Syns det er ganske lett å forstå jeg.

:
    En nybegynner har ikke fått med seg dette og det er de jeg er interesert i å beholde. De fleste av dem som blir proppet ørene fulle med kabelsvada og så prøver selv uten å høre forskjell, klarer ikke annet en å forkaste hobbyen da de jo enten tror de ikke har gode nokk ører, eller finner ut at hobbyen er overbefolket med selvhøytidelige nerder og idioter. Derfor vil jeg fortelle dem, at kabler er meget kontroversielt og det er ikke bare de som ikke hører forskjel.

Og hva er poenget med å stille et spørsmå på et diskusjonsfora om du ikke er interesert i svar som du er uenig i. Det er ved å teste disse svarene selv at man kan lære noe. Enten får man en ny holdning, eller man blir overbevist om sin gamle. Å sitte å klappe hverandre på ryggen lærer man ikke noe av.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, alså er jo greit å fortelle at det nødvendigvis ikke er forskjell.

Fikk en ny kabel med i vurderingen av høyttalerkabler i dag.. Monster.
    Bare tenkt på billigkablene og ikke vurdert Monster i det hele.

Broderen hadde kjøpt noen Monsterkabler (tror han snakket om ca 1000 for en pakke og et par hundre kostet dei på tilbud en gang) og terminert dei selv med noen tilkoblinger fra Mekk som han hadde loddet på dei.

Poenget at i hans oppsett låt det meget bra og ekte på mellomtone og diskant. Bassen var ikke så voldsom, men kan skyldes høyttalerne vil jeg tro.

Virket som gode kabler.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    En nybegynner har ikke fått med seg dette og det er de jeg er interesert i å beholde. De fleste av dem som blir proppet ørene fulle med kabelsvada og så prøver selv uten å høre forskjell, klarer ikke annet en å forkaste hobbyen da de jo enten tror de ikke har gode nokk ører, eller finner ut at hobbyen er overbefolket med selvhøytidelige nerder og idioter.
    Prøv å finne ett eneste eksempel her inne på at en nybegynner har blitt anbefalt å kjøpe dyre kabler til noe annet enn et allerede skamdyrt anlegg.

Hvis du først har sunket så lavt som å bruke begreper som "idioter" kan du like godt ramse opp navn, slik at vedkommende får en sak å ta opp.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å finne ett eneste eksempel her inne på at en nybegynner har blitt anbefalt å kjøpe dyre kabler til noe annet enn et allerede skamdyrt anlegg.

Hvis du først har sunket så lavt som å bruke begreper som "idioter" kan du like godt ramse opp navn, slik at vedkommende får en sak å ta opp.
    Får ikke vært mer enig!
    Det er greit at andre har andre meninger, men når jeg anbefaler en som spør om kabler å høre selv, slik at HAN kan avgjøre om det er verdt penga, og så legger ved MIN EGEN OPPLEVELSE av kabel-bytter for så å bli idiot-erklært og beskyldt for å prøve å lure noen opp i stry så blir jeg rett og slett litt forbanna!
    Det er ikke meningsutveksling, det er drittslenging.
    Hvis andre har lyst til å fortelle at DE ikke hører forskjell og at DE synes kabler er bare tull så er det helt greit, men neida, det blir framsagt som sannheter og det ligger også i det at alle som hører forskjeller på kabler er noen lettpåvirkelige idioter, underforstått også spørsmålsstiller hvis han hører forskjell...
    Men man kan vel for all del ikke la folk høre selv, det kan jo hende det hadde blitt enda en idiot blandt oss...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Limpalot

Vil forøvrig nevne at jeg, for å snakke for meg selv, har ved flere anledninger her henvist folk til Clas Ohlon for å kjøpe kabler når det har vært snakk om budsjettanlegg og partyanlegg.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønte ikke eksp..

Vis noen la oss si, 10 stk av dei 20 hører alt, så er det da 10 stk igjen som ikke hører alt, men det meste.
    20 fugler uti naturen vil ikke si at det er samme art, det skal noe til, men vi kan si 30 forskjellige fugler osv.. Tar du det nå?
    Det er ikke snakk om å plassere arter og bilmerker.... kun lydene er ment som eksp..og da å høre alle nyanser og toner,vinden osv.

Blir ikke kjøpt flere kabler derfra, da dei første låt kyselig og skrikendes.
    Skjønner forsåvidt det du skriver,men jeg har problemer med å skjønne hva dette viser av egenskapene til hørselen. Må inrømme at min hørsel er mer selektiv og søkende for de mest interessant intrykkene når jeg lytter, og jeg holder ikke regnskap med antall fugler osv når jeg gå i skogen og hører fugler kvitre, eller antall biler når jeg går i byen eller langs veien.

Kommer det en Labogini med en hissig V12 kjørende, velger jeg å fokusere på lyden fra den, fremfor en 4cyl 1.8 liters toyota...

Ser i det hele tatt ikke den måten du angir å teste hørsel på som noen gangabar metode i den virkelige verden.

En god hørsel vil lettere kunne sile ut svak informasjon fra et høyt støygulv. Den som har hørsel, hører med hjernen enten man vil eller ikke, og man vil bli påvirket av følelser og kunnskap om det man lytter til. En gitarist og f.eks en pianist vil mest sansynlig lytte til musikk av en klaverkonsert eller Jimi Hendrix på to ganske forskjellige måter, og det er ingen fasit på hva som er den riktige og som får høyest poengsum.

Elles så synes jeg du skulle stille opp til ABX blintesting med noen skrikete europris kabler, du kommer til å gjøre rent bord og få rett på å motta 1million$ du kunne kjøpe kabler, rom med riktig akkustik og High End Audio utstyr for.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •