Forskell på høytalerkabel - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 195
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Jeg leste den testen.

Nå var jo tversnittet på Linn kablene over det dobbelte av class kablene...
    Det har faktisk noe å si.
    Det ble også kommentert fra min side og var hovedgrunnen til at jeg på en måte gav CO kablene et lite handicap.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Målbare forskjeller på kabler.

Målbare forskjeller på kabler.

osv på dei sidene og nye linker..
    At det er målbare forskjeller på kabler har vel kabel skeptikkerene hevdet hele tiden, uenigheten og det man diskuterer er hvor hørbart dette er.

Det som vel denne testen du linket til viste, var vel at målingene ser forskjellige ut når det måles med en test motstand eller et virkelig høytaler system. Det kan jo være av interesse det, men det viser jo mer hva som skjer i det elektriske domene, og ikke like mye om hvordan dette påvirker lyden som man vil høre i lytterommet.

En slik test kan jo indikere at forskjellige forsterkere og høytaler oppsett kan påvirkes forskjellig ut fra kabel egenskapene.

Dette vil vel sansynliggjøre at enkelte kabel troende kan ha rett i hørbare fosrskjeller, men det er litt dumt/rart at det ikke er noen ABX blindtester som med stor sannsynlighet kan bekrefte slike hørbare effekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afh85
    Er det noen som vet hvilke kabler som er brukt innvendig i B&W CM 9?
    Bruker idag Van Den Hul CS-122 (mener det er denne typen som benyttes innvendig i DM 683) som høytalerkabel til mine CM9. Vurderer her å gå opp til VDH magnum hybrid. Er det noen som har efaring med en lignende overgang? Dette med tanke på om en oppnår noe særlig forskjell.
    Har ikke testet med andre kabler enn Magnum Hybrid, men de kjøpte jeg etter mange anbefalninger! Bruker Dali Bananplugger, som er sykt gode og er virkelig verd prisen, har sykt god kontakt til både ht og til forsterkeren og er stor nok til magnum hybrid.

B&W CM9, NAD M3, Hegel HD20, DBP-2010CI.
    Magnum Hybrid, Nordost XLR(største i leif serien), Nordost USB og Nordost Shaman COAX

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det er ufint å argumentere med at meningsmotstanderne har dårlig hørsel.

For min del har jeg en grundig helsesjekk med 2 års mellomrom pga jobb så jeg vet utmerket godt at hørselen min er som den skal.

Helsesjekker er ikke komplekse, noe lyd er. Hørselstester tar bare noen stikkmålinger av enkle frekvenser. Ta et jevnt utvalg av drevne 20 gitarister og gi dem hver sin ustemte gitar som de skal stemme ved gehør. Ingen av dem vil stille dem likt, men de vil nok likevel høres nokså like ut for de fleste. Jeg gjorde dette i sommer, greit nok ikke med så mange som 20, og bare et fåtall (jeg blant dem) var i stand til å finjustere de fleste "litt til".

Hørsel er langt mer enn bare ørens og hjernens evne til å høre enkle lydfrekvenser. Komplekse lydbilder er nettop det, komplekse. Å skille findetaljer her er ikke lett og så absolutt noe som kan trenes over tid, selv fra barndom og oppover. Selv om trening er mulig er det ikke til å komme bort fra at måten vi er bygget opp på gir oss forskjeller og ikke alle vil glimre her. På samme måte som ikke alle kan bli verdensmestre innen ulike sjangre.

At motstandere fremdeles spammer tråder som dette evner jeg ikke til å forstå. Har kanskje moderator også vært for vennlig? Dette er ikke en tråd som angår dere. Trådstarter spurte et konkret spørsmål om en konkret høyttaler. Som regel blir slike tråder stengt og trådstarter sitter igjen uten hjelpe takket være folk som bare må lage kvalm.

Vi har hørt meningen deres mange ganger. Skal jeg gå å spamme Appletråden her for hvert enkelt innlegg om iprodukter? Nei!

God folkeskikk kan av og til være noe så banalt enkelt som å holde stilt og la andre få holde på med sitt i fred. Du har en mening, vi har hørt den før, mange ganger. Utrolig nok trenger vi ikke høre den igjen og igjen og igjen for hver nye tråd som omhandler kabler. Er deres jehoves vitner nå? Skal dere konvertere oss? Hvorfor kan det være vanskelig å skjønne at vi har en ulik mening? Er det deres ego som gjør at dere må spamme våre tråder?

Placebo har med å falskt bekrefte en forventning. Ikke gi det motsatte, eller et helt annet, resultat. Snodig hvordan det alltid er placebo om man hører forskjell, enten det er bekreftende forskjell eller helt ulik. Mens det på den andre siden aldri er placebo om man ikke hører forskjell når man ikke forventer å høre forskjell.

Vår observasjonsevne er helt ulik fra hverandre på detaljnivå. Så enkelt er det. Dette trodde jeg alle visste i voksen alder.

Edit:

@afh85 (trådstarter): Jeg vet ikke hvilken kabel som er på innsiden av høyttalern din, men dersom det er samme som du har utvendig. Vil nok dette i utgangspunktet være beste løsning. De på hi-fiklubben burde vel vite om det er Van Den Hul CS-122 som er på innsiden, eller ikke. Evt. en e-post til BW. Man kan jo fint også skifte kabel innvendig, så vel som utvendig, om bytte av kabler vurderes.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Helsesjekker er ikke komplekse, noe lyd er. Hørselstester tar bare noen stikkmålinger av enkle frekvenser. Ta et jevnt utvalg av drevne 20 gitarister og gi dem hver sin ustemte gitar som de skal stemme ved gehør. Ingen av dem vil stille dem likt, men de vil nok likevel høres nokså like ut for de fleste. Jeg gjorde dette i sommer, greit nok ikke med så mange som 20, og bare et fåtall (jeg blant dem) var i stand til å finjustere de fleste "litt til".
    Musikk handler om mye mer enn frekvenser og lyd trykk og ørets oppfattelse av dette. Det handler vel mer om følelser og prefferanser.

Når man stemmer en gitar, så trenger man enten en refferanse tone man kan stemme ut i fra for en av strengene, og bruke gitarens bånd geometri til de resterende strengene, eller man må ha absolutt gehør....

At 20 forskjellige gitarister får 20 forskjellige resultat, betyr vel enten at det benyttes 20 forskjellige refferanser, at de er udugelige stemmere eller at de foretrekker en litt annen stemming av gitaren.

Når det gjelder kabler så må du gjerne gi et eksempel på om det går ann å gjøre en stemt gitar til å fremstå som ustemmt via kabelen som går mellom gitar og forsterker.

Hørsel er langt mer enn bare ørens og hjernens evne til å høre enkle lydfrekvenser. Komplekse lydbilder er nettop det, komplekse. Å skille findetaljer her er ikke lett og så absolutt noe som kan trenes over tid, selv fra barndom og oppover. Selv om trening er mulig er det ikke til å komme bort fra at måten vi er bygget opp på gir oss forskjeller og ikke alle vil glimre her. På samme måte som ikke alle kan bli verdensmestre innen ulike sjangre.

At motstandere fremdeles spammer tråder som dette evner jeg ikke til å forstå. Har kanskje moderator også vært for vennlig? Dette er ikke en tråd som angår dere. Trådstarter spurte et konkret spørsmål om en konkret høyttaler. Som regel blir slike tråder stengt og trådstarter sitter igjen uten hjelpe takket være folk som bare må lage kvalm.

Vi har hørt meningen deres mange ganger. Skal jeg gå å spamme Appletråden her for hvert enkelt innlegg om iprodukter? Nei!

God folkeskikk kan av og til være noe så banalt enkelt som å holde stilt og la andre få holde på med sitt i fred. Du har en mening, vi har hørt den før, mange ganger. Utrolig nok trenger vi ikke høre den igjen og igjen og igjen for hver nye tråd som omhandler kabler. Er deres jehoves vitner nå? Skal dere konvertere oss? Hvorfor kan det være vanskelig å skjønne at vi har en ulik mening? Er det deres ego som gjør at dere må spamme våre tråder?
    Det å kalle andre sine meninger for spamming, og tro at man kan ha egene tråder i et diskusjons forum....Hva er det riktig å kalle det?

Placebo har med å falskt bekrefte en forventning. Ikke gi det motsatte, eller et helt annet, resultat. Snodig hvordan det alltid er placebo om man hører forskjell, enten det er bekreftende forskjell eller helt ulik. Mens det på den andre siden aldri er placebo om man ikke hører forskjell når man ikke forventer å høre forskjell.
    Den beste måten å få en bekreftelse på at ørene faktisk kan høre forskjell på kabler er ved å f.eks gjøre en blind ABX test der man ikke vet hva man lytter til av kabel. Er du ikke enig i det Galnes?

Vår observasjonsevne er helt ulik fra hverandre på detaljnivå. Så enkelt er det. Dette trodde jeg alle visste i voksen alder.
    Selfølgelig er det riktig at vår observasjons evne er forskjellig, slik er det vel både i voksen alder og stort sett for alle individer i alle aldre, men ettersom man er så forskjellig, så er det ikke sikkert at alle (også de i voksen alder) er i stand til og faktisk vet alt om dette heller...

Edit:

@afh85 (trådstarter): Jeg vet ikke hvilken kabel som er på innsiden av høyttalern din, men dersom det er samme som du har utvendig. Vil nok dette i utgangspunktet være beste løsning. De på hi-fiklubben burde vel vite om det er Van Den Hul CS-122 som er på innsiden, eller ikke. Evt. en e-post til BW. Man kan jo fint også skifte kabel innvendig, så vel som utvendig, om bytte av kabler vurderes.
    Er man interessert i å Tweake høytalerne sine, er det sikkert greit å teste forskjellig intern kabling også.

På den andre siden så kan den interne kablingen være tilpasset delefilter og komponenter på en slik måte at det ikke trenger å bli noen forbedring selv med "bedre" kabler.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du bommer vel litt her, Thorbjørn?
    Tester (målbare forskjeller) er vel av akademisk interesse.
    Vi kan jo krangle om definisjonen av akademisk interesse hvis du vil, mulig du har rett. teoretisk; uten praktisk betydning: spørsmålet har bare akademisk interesse / en akademisk diskusjon

Mitt poeng var at det ikke engang hadde akademisk interesse i denne settingen, da målbare forskjeller er irrelevant når vi diskuterer HØRBARE forskjeller.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Leste du min uhøytidelige test av Linn >< ClasOhlson ? Det gav ihvertfall meg et svar på om det har noen praktisk betdyning
    Nei, den har jeg ikke lest.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du klarer å stemme en gitar bedre enn de fleste, men å høre forskjell på kabler i en blindtest klarer du ikke. Burde ikke det understøtte påstanden om at forskjellen på kabler i beste fall er svært liten?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så du klarer å stemme en gitar bedre enn de fleste, men å høre forskjell på kabler i en blindtest klarer du ikke. Burde ikke det understøtte påstanden om at forskjellen på kabler i beste fall er svært liten?
    Kjente gitarister stemmer ikke gitarene sine selv, dyktige musikere har ikke noe problem med å stemme "rett".

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo krangle om definisjonen av akademisk interesse hvis du vil, mulig du har rett. teoretisk; uten praktisk betydning: spørsmålet har bare akademisk interesse / en akademisk diskusjon

Mitt poeng var at det ikke engang hadde akademisk interesse i denne settingen, da målbare forskjeller er irrelevant når vi diskuterer HØRBARE forskjeller.
    Vi krangler aldri, Thorbjørn. Livet er for kort og sårbart til slikt.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo vel og bra, men hva betyr dette i praksis i et stereooppsett? Altså for lytteren? Det kan tydeligvis ingen svare på - og testene har dermed liten praktisk eller akademisk interesse.
    Kommer vel an på anlegget det.

Så det er jo graut og si at testen/e har liten praktisk eller akademisk interesse. 8)

Men hver sin mening.. lov å nekte på at det er f.eks tunge fly i lufta også. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi enig, men den lille marginale forskjellen er viktig !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Ikkje da..det betyr lite uansett hva du mener og jeg mener.

Folk må finne ut av det selv, eller er dere kabelskeptiker litt sånn som
    jehovas vitner, at dere skal frelse folk fra kabel*******?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på anlegget det.

Så det er jo graut og si at testen/e har liten praktisk eller akademisk interesse. 8)

Men hver sin mening.. lov å nekte på at det er f.eks tunge fly i lufta også. 8)
    Hva kommer an på anlegget? Hvorfor er det graut å si at testen har liten betydning når ingen forstår hva testene forteller oss om kabelens transparens eller lydkvalitet?

Hvis jeg tester en hårshampo, og legger frem en masse grafer som ingen kan bruke til å vurdere om shampoen fungerer som såpe, har disse grafene da nevneverdig nytteverdi for folk som ønsker renere hår?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Folk må finne ut av det selv, eller er dere kabelskeptiker litt sånn som
    jehovas vitner, at dere skal frelse folk fra kabel*******?
    Ja, vi er omtrent som jehovas vitner, bare motsatt. Vi tror nemlig ikke - og prøver å forhindre at folk gir bort alle pengene sine til en meninghet som farer med tull og fanteri.

Som jeg har sagt tidligere så har jeg liten toleranse for svindel og bedrag, og det er nøyaktig det store deler av kabelindustrien holder på med.

Forøvrig må audiofile som går inn i hobbyen med åpne øyne få bruke pengene sine til hva de vil. Det er når "vanlige folk" kjøper stereoanlegg til 10,000 og blir lurt til å bruke 2,000 av disse på kabler, at jeg ser det som et ganske alvorlig problem for både bransjen og hobbyens rykte. For ikke å nevne stakkarne som blir lurt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er omtrent som jehovas vitner, bare motsatt. Vi tror nemlig ikke - og prøver å forhindre at folk gir bort alle pengene sine til en meninghet som farer med tull og fanteri.

Som jeg har sagt tidligere så har jeg liten toleranse for svindel og bedrag, og det er nøyaktig det store deler av kabelindustrien holder på med.

Forøvrig må audiofile som går inn i hobbyen med åpne øyne få bruke pengene sine til hva de vil. Det er når "vanlige folk" kjøper stereoanlegg til 10,000 og blir lurt til å bruke 2,000 av disse på kabler, at jeg ser det som et ganske alvorlig problem for både bransjen og hobbyens rykte. For ikke å nevne stakkarne som blir lurt.
    Joda..alle må få lov å gjøre som dei vil.
    Ved kjøp til 10.000 er 2000,- for mye, det syns jeg og.
    Men poenget mitt er litt sånn at, mener en at en kabel låter bedre, nei...
    Mener en at anlegget låter bedre med en spesiell kabel, må man få lov å kjøpe seg en slik vis en har råd til det.
    F.eks er jeg ikke helt borte jeg heller, selv om noen tror det.
    Da jeg var med å kjøpte anlegg til 15 åringen her i huset, vart høyttalerledninger kjøpt på Lefdal og signalkablene, er billige hdmi og sorte rca som følgte med.
    Jeg er ikke blåst heller. :smile:

Men joda skjønner deg, og mener det samme på rimligere anlegg, men håper du skjønner meg og.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner ingen sikkelige forklaringer på hvorfor dyre kabler spiller så mye bedere enn normale kobber kabler..
    Bare forskjellig vas fra person til person.

Det blir sikkert litt forskjell i lyden fra kabel til kabel, men jeg kan ikke forstå att det skal være hørbart om kablene som brukes har ett fornuftig tversnitt.

mål resistangsen i en dyr kabel, da kan du regne ut hvor mange db den kabelen stjeler.
    Så kan du måle en normal kobberkabel med samme tversnittet, og sammenligne.
    Jeg tror ikke den nivåforskjellen er målbar en gang.

Hva ellers skal kabelen gjøre med lyden? fjerne forvregninger?

Hvis dere mener en kabel gir en mer behagelig klang fra høytalleren, hvorfor ikke bare justere litt på eq da? Det gjør akkuratt det samme.

Hvordan skal en kabel gi en mer detaljert topp feks? Legger den til noe som egentlig ikke er der?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.
    Trådstarter spurte konkret om det ville være noe å hente på å bytte kabler, da må det være veldig legitimt å si at nei, du vil ikke få noen forbedring, da det ikke er lydmessige (innenfor menneskelig hørsel) forskjell på høytaler kabler. Det er derimot utseende messig forskjell, så er det viktig med litt "bling" så kan det være noe å hente.

At du trekker frem at mennesker er forskjellig er jo greit, at du inbiller deg at du er mye bedre en andre til å lytte tyder jo på stor selvtilit, men ok. Hovedpoenget er at så langt har ingen klart å høre forskjell på høytaler kabler om de ikke har visst hva de lyttet til. Det sier meg i klarhet at det ikke er lydmessig forskjell på høytaler kabler, og da føler jeg det er riktig å fortelle at man blir lurt, om man hører på folk som prøver å inbille deg at du må bruke masse penger på høytaler kaber pga. lydmessige forskjeller.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    Jeg finner ingen sikkelige forklaringer på hvorfor dyre kabler spiller så mye bedere enn normale kobber kabler..
    Bare forskjellig vas fra person til person.

Det blir sikkert litt forskjell i lyden fra kabel til kabel, men jeg kan ikke forstå att det skal være hørbart om kablene som brukes har ett fornuftig tversnitt.

mål resistangsen i en dyr kabel, da kan du regne ut hvor mange db den kabelen stjeler.
    Så kan du måle en normal kobberkabel med samme tversnittet, og sammenligne.
    Jeg tror ikke den nivåforskjellen er målbar en gang.

Hva ellers skal kabelen gjøre med lyden? fjerne forvregninger?

Hvis dere mener en kabel gir en mer behagelig klang fra høytalleren, hvorfor ikke bare justere litt på eq da? Det gjør akkuratt det samme.

Hvordan skal en kabel gi en mer detaljert topp feks? Legger den til noe som egentlig ikke er der?
    Eg vil vel ikke sei en dyr kabel, f.eks en dyrere Nordost gir en behagelig klang nei.
    Men mer ufarget og ekte lyd, dvs kanskje høres det dårlig ut på rimlige anlegg?, da den avslører mer av anlegget. Føler den er ganske ren som klart kildevann, og slipper gjennom alt av detaljer og musikk med renhet og den naturlige klangen i instrumenta osv, vis du skjønner meg?
    Men tror en må ha rimeligt bra anlegg for å dra fordel av det. Ikke testet Nordost selv på anleggene jeg har hatt før. Bare nå.

Når det gjelder nivåforskjeller er det blitt målt ja, f.eks i db men det er jo ikke mange db, men mer 0.2 og kanskje 0.4db..så kan vere hørbart.
    Ellers vil jeg ikke forklare andre ting da jeg ikke vet hva som gjør det og det.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Trådstarter spurte konkret om det ville være noe å hente på å bytte kabler, da må det være veldig legitimt å si at nei, du vil ikke få noen forbedring, da det ikke er lydmessige (innenfor menneskelig hørsel) forskjell på høytaler kabler. Det er derimot utseende messig forskjell, så er det viktig med litt "bling" så kan det være noe å hente.

At du trekker frem at mennesker er forskjellig er jo greit, at du inbiller deg at du er mye bedre en andre til å lytte tyder jo på stor selvtilit, men ok. Hovedpoenget er at så langt har ingen klart å høre forskjell på høytaler kabler om de ikke har visst hva de lyttet til. Det sier meg i klarhet at det ikke er lydmessig forskjell på høytaler kabler, og da føler jeg det er riktig å fortelle at man blir lurt, om man hører på folk som prøver å inbille deg at du må bruke masse penger på høytaler kaber pga. lydmessige forskjeller.
    Ja og nei.

Kjører du dyrt hi-end kan det vere forskjeller.
    Rimligere hifi, mindre forskjeller.

Det er vel mer riktig å si det sånn vel?
    Høyttalere:

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •