Forskell på høytalerkabel - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 195
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Dagens tvangstanke til kabelhissere, ledningsbanene på kretskortene i utstyret deres er mildest sagt elendig i forhold til hva enn det måtte være dere kobler til på klientsiden. HA HA HA.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Da ble han lurt - du hører ikke forskjell på kabler i et anlegg til 10'
    Artig å skrive den setningen og samtidig kalle seg for ingeniøren..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

F.eks Mersa på tunet mitt er også overpriset. Brukte Toyota er overpriset.
    Det finnes haugevis med ting som er overpriset.
    Men når folk betaler så er prisene høye.

Noen få som har råd, kjøper en ny BMW M5 også, selv om den og er overpriset.
    Men så etterpå når den har fått noen år på baken kan vi andre kjøpe oss en slik til bruktpriser. Hatt 1 Så det er jo bra og kommer oss andre til fordel også.

Men poenget har ingenting med priser å gjøre direkte.

Poenget er at det er forskjell.
    Det er forskjell på overpriset og dyrt. Ser ingen direkte sammenheng mellom en dyr høyttalerkabel og en BMW.

Det er enkle, dokumenterbare grunner til at BMWen er dyr, i motsetning til kabelen.
    --
    Thorbjørn

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag bytte mina VDH Magnum Hybrid till fördel till Nordost Baldur Bi-wire 2x3m,banana,och hörde en MÄRKBAR forskjell!:shock: Klarare,krispigare ljud,ja den är mera musikalisk!:razz:
    Så nu är jag biten av Nordostbacillen och använder uteslutande Nordost,fick mina två Shiva strömkablar igår som är till Oppon och 4311.

Jag har en teori om "kabelmotståndarna";Antingen så TROR dom verkligen att det inte er noe forskjell eller så är dom sjalu på oss som har kvalitet hela vägen!
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E

Jag har en teori om "kabelmotståndarna";Antingen så TROR dom verkligen att det inte er noe forskjell eller så är dom sjalu på oss som har kvalitet hela vägen!
    Eventuelt tilhører vi kategorien som ønsker å forholde oss til faktaopplysninger.

Det er jo merkelig at det skal være så utrolig vanskelig å fremlegge bevis ved f.eks å utføre en blindtest hvis forskjellen er så stor?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag bytte mina VDH Magnum Hybrid till fördel till Nordost Baldur Bi-wire 2x3m,banana,och hörde en MÄRKBAR forskjell!:shock: Klarare,krispigare ljud,ja den är mera musikalisk!:razz:
    Så nu är jag biten av Nordostbacillen och använder uteslutande Nordost,fick mina två Shiva strömkablar igår som är till Oppon och 4311.

Det finnes vel ingen kabelmotstandere her på forumet? Jeg er helt nødt til å ha meget gode kabler for å få lyd i anlegget, men jeg kjøper ikke samme kabelen i keiserens nye klær til 10 x prisen.

Mine kabler til en rimelig penge yter helt fantastisk bra, har ikke en ting å utsette på dem. Jeg er fornøyd, du er fornøyd - hvorfor krangle og herje?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Kabeltroende, får spørsmål om dokumentasjon hele tiden, på f.eks grafer som viser målinger på diverse kabler.
    Greit nok.
    Etter en del år,eller mange år, er det nå i det siste, kommet mange målinger med grafer på diverse kabler.

Kabeltvilende kommer aldrig med dokumentasjon i form av f.eks grafer i en måling som viser like grafer på diverse målinger.

Meningene fra kabeltvilende, er nå gått fra at det ikke er forskjell, til at det ok, det er forskjell, men det er ikke
    hørbart.

Noen andre som ser en samenheng her?

:-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1 og så får de desverre ikke gleden av å tveake anlegget. Deres tap.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    +1 og så får de desverre ikke gleden av å tveake anlegget. Deres tap.
    Jeg har testet nok av kabler til å ha bakgrunn for det jeg skriver, men innlegg som ditt og det du "+1"-et er jo som om små barn skulle skrevet dem.

Tweake anlegget man man da gjøre på andre måter enn kabler - ting som faktisk har en klar effekt. Det er jo de som betaler i dyre dommer for kablene sine som opplever et tap, mine rimelige kabler er av helt super kvalitet og ytelse - kan du forklare hvorfor de skulle låte dårlig bare fordi paret kostet ca 600,-. Låter kobberet annerledes fordi han som solgte det kan kjøpe seg en god indrefilet for fortjenesten?

Det er så mye tull innen hifi som gjør at de som er nye i hobbyen mister helt interessen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har testet nok av kabler til å ha bakgrunn for det jeg skriver, men innlegg som ditt og det du "+1"-et er jo som om små barn skulle skrevet dem.

Tweake anlegget man man da gjøre på andre måter enn kabler - ting som faktisk har en klar effekt. Det er jo de som betaler i dyre dommer for kablene sine som opplever et tap, mine rimelige kabler er av helt super kvalitet og ytelse - kan du forklare hvorfor de skulle låte dårlig bare fordi paret kostet ca 600,-. Låter kobberet annerledes fordi han som solgte det kan kjøpe seg en god indrefilet for fortjenesten?

Det er så mye tull innen hifi som gjør at de som er nye i hobbyen mister helt interessen.
    Tullet kommer fra sånne som deg vil jeg si.
    For det første, pris har ingenting å sei om en kabel er god, men ofte er dei virkelig gode dyre, eller svindyre.
    Men da snakker vi om kabler som mange sier er dårlige, men sannheten er at dei avslører nådeløst dårlige eller ikke topp anlegg, for putter du dei på eit godt hi-end anlegg spiller det som bare det.
    Og det samme hi-end anlegget spiller knall med billige kabler, men blir enda bedre med dei gode og en får gjerne strammet opp lyden og mer oppløst lyd osv.

Er min mening og erfaring. Selv MAen som er råbillig reagerer slik på kabling. Men seff den er jo i en annen klasse lydmessig.

Men igjen, prisen sier ingenting, i teorien. Men det viser seg ofte at slik er det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med dere som ikke hører forskjell på kabler bruker strøm kabel til høyttalerne og de billigste signal kablene... ???

trenger vel ikke noe annet om dere ikke hører forskjell?

Vel JEG hører forskjell på kabler,så velger å legge noen kroner i det.
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptikerne har vel bevist med måling her på forumet at det ikke er forskjell i frekvens respons på kabler: http://avforum.no/forum/1368851-post383.html

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Skeptikerne har vel bevist med måling her på forumet at det ikke er forskjell i frekvens respons på kabler: http://avforum.no/forum/1368851-post383.html
    Hvorfor krangles det da? Er det bare ikke å innse at det ikke finnes forskjeller?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Forskjeller finnes det. Det er praktisk talt en umulighet å framstille to identiske kabler. Selv to kabler av samme merke vil aldri bli helt identiske. Når vi tar denne informasjonen i betraktning, spiller det noen rolle om det går ann å påvise dem i en klinisk test? Er det fåfengt å tro at man kan høre det, uavsett forskjell?

Når vi allerede snakker om tilbakestående motsetninger som noen lirer av seg med hensyn til effekten av de praktiske egenskapene til fastlodding av kabel, er dere klar over at mange kabelprodusenter bruker hyllevare terminering. Hyllevare! Neutrik konnektorer (som forøvrig er meget bra, misforstå meg rett) Electrocompaniet er vel av dem.

La oss si det koster 25$ for en konnektor (da tar jeg i) da har to slike, en i hver ende, 275kroner etter dagens kurs, la gå, 300. Om man nå betaler som vanlig kunde.

Hvordan går det ann å forsvare råvareprisen på det som i mange tilfeller er vanlig kobber mellom disse? Forskning, tvinning, isolering, skjerming?

Du kan ta deg **** på at kineseren, eller tyskeren om du nå har betalt mye, som laget forsterkeren din, ikke framstilte den under oksygenfrie omstendigheter, så hvorfor er det nøye når det er snakk om kabel?

Renhetsgraden på vanlig CAT6 ethernetkabel er forøvrig uovertruffen, og den koster nesten ingenting. Rett impedans er en enkel sak å få til, også enkelt å måle. Siden når brydde du deg om utgangsimpedans?

Vi kunne fortsatt i evigheter, hvilket kriterium er det utslagsgivende for at noen kabler koster flere månedslønninger? Hva er det med de kablene som ikke kan masseproduseres? Hvordans skiller de seg ut. Kabler er kommoditeter, ikke magiske gjenstander.

Mange steindyre kabler har dessuten ikke bedre elektriske egenskaper enn gjengs kabel, en del har jeg sett introduserer filter med vilje...

Skillet på hva som er teknisk forsvarlig går lenge før prisen blir komisk.

Så om du har betalt en årslønning for komplett sett kabling som du ikke engang tar i en blindtest mot vanlig kvalitetskabel, da er saken grei. Bare ikke kom å påstå noe annet enn de faktiske forhold gjennom kliniske tester, det er vel ikke mye å be. Med mindre...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan slå i bordet med så mange fakta opplysninger man vil, men vil vel tro at hvis det skulle være forskjeller, så tviler jeg på at det er "han" med "cheapo" tinnpluger og tvilsomme ledere som vil ha best lyd. Eller?

I ett anlegg er det alltids en viss grad av forvrengning eller forringelser, og en dårlig kabel vil, om ikke i stor grad, skape en del av denne "potten".

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tullet kommer fra sånne som deg vil jeg si.
    For det første, pris har ingenting å sei om en kabel er god, men ofte er dei virkelig gode dyre, eller svindyre.
    Men da snakker vi om kabler som mange sier er dårlige, men sannheten er at dei avslører nådeløst dårlige eller ikke topp anlegg, for putter du dei på eit godt hi-end anlegg spiller det som bare det.
    Og det samme hi-end anlegget spiller knall med billige kabler, men blir enda bedre med dei gode og en får gjerne strammet opp lyden og mer oppløst lyd osv.

Er min mening og erfaring. Selv MAen som er råbillig reagerer slik på kabling. Men seff den er jo i en annen klasse lydmessig.

Men igjen, prisen sier ingenting, i teorien. Men det viser seg ofte at slik er det.
    Hva er det jeg har skrevet som er tull? Du kan ikke bare slenge noe slikt ut uten å komme med noe konkret. Er du uenig i noe av det jeg har sagt?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var skeptiker, men etter en hyggelig debatt herinne med bl.a Gilmour, bestemte jeg meg for å kjøpe et nytt høyttalerkabelsett, Linn K-20, og gjennomførte denne svært uhøytidelige og ikke profesjonelle testen:

http://avforum.no/forum/kabler/96214...ml#post1675012

Nå er jeg ikke skeptiker lengre, men vil ikke kalle meg "kabelnisse" men heller si at jeg har et mere nyansert forhold til kabler.

Slike kabeldebatter, som denne tråden er enda et eksempel på, fører ingen steds hen. Det er fryktelig synd at man skal bruke livet på å krangle enn å nyte musikk&film i to eller flere kanaler

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Jeg kjøpte 2 stk HDMI kabler til over 3.000 kr.Av praktiske åraker har jeg byttet litt rundt på de sammen med HDMI kabler fra "Klaus Olsen" og Biltema og har enda ikke sett eller hørt forskjell.Så det må jo være tidens pengesløs fra min side.

2.Å foreta en egen blindtest på egne premisser og regler burde være lett og selv foreta et valg på om det er verdt det eller ikke.
    -Man kan få en kamerat eller sin dame til å bytte om på kabler/og ikke bytte kabler,men la deg tro det,så kan man ta en egen konkluksjon når man har testet en stund.

3.Jeg er temmelig sikker på at det er forskjeller,men som Cybervision prøver å si (tolker jeg han rett) kan den billige være bedre enn den dyre.Det kan også være pga smak og behag.

4.F.eks Nordost har jo rykte for å være litt skarpe i toppen på en del oppsett.
    -Hadde de vært skarpe hvis du ikke visste at det var de ?

5.Som jeg prøver å si til en kamerat som har fått kabeldilla er det vanvidd å legge tusenvis i kabler når han ikke engang vil vurdere å kjøpe en DAC.Det er "stress" med DAC,så han bruker hodetelefon-utgangen fra laptoppen inn til anlegget på Spotify.Dessuten synes han at det låter MØRKT og BEHAGELIG sånn---les UKLART og KJEDELIG.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg var skeptiker, men etter en hyggelig debatt herinne med bl.a Gilmour, bestemte jeg meg for å kjøpe et nytt høyttalerkabelsett, Linn K-20, og gjennomførte denne svært uhøytidelige og ikke profesjonelle testen:

http://avforum.no/forum/kabler/96214...ml#post1675012

Nå er jeg ikke skeptiker lengre, men vil ikke kalle meg "kabelnisse" men heller si at jeg har et mere nyansert forhold til kabler.

Slike kabeldebatter, som denne tråden er enda et eksempel på, fører ingen steds hen. Det er fryktelig synd at man skal bruke livet på å krangle enn å nyte musikk&film i to eller flere kanaler
    Nettopp! Jeg hater slike tråder, men blir så lei av så mye ukvalifisert synsing. Her blir man sablet ned uten at motdebattant tar argumentene med.

Mitt poeng er at forskjeller finnes, jeg har har merket forskjeller, men de trenger ikke å være knyttet til pris da jeg tviler på at noen merker lager egne legeringer og slikt. Høyttalerkabler er svært lite påvirkelige av støy utenfra og må kun være en god leder med fornuftige verdier når det gjelder induktans og kapasitans. Lederen må være av god kvalitet og tilstrekkelig tverrsnitt og ikke for lang - ellers kan man velsigne og finne vanskelige ord i mange ordbøker for å mystifisere hva det handler om, men det låter ikke noe bedre eller annerledes av den grunn.

Jeg har selv brukt penger på å kjøpe inn relativt dyre kabler til test og har prøvd mot forskjellige typer over lengre tid og i dyre oppsett og har kommet til at så lenge en kabel er av god kvalitet, godt tverrsnitt, alle tilkoplinger er gode så trenger den ikke være dyr for å gi meget god ytelse.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    - ellers kan man velsigne og finne vanskelige ord i mange ordbøker for å mystifisere hva det handler om, men det låter ikke noe bedre eller annerledes av den grunn.
    Å, for en flott setning - it made my day! Takk!

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •