Forskell på høytalerkabel - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 195
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Fin analogi men med tanke på båndbredde ikke er noe tema innen hifi så er det RLC som er de viktigste faktorene for en kabel. Hvorfor det skal bli bedre avhengig av pris er utenfor mitt fatteområde. Funksjonssikker og kjemikaliebestandig installasjonskabel koster ikke mer enn 150 kroner meteren, sånn for sammenligningens skyld.

Jeg har forresten høyttalere til 38k og bruker lakkisolert kobbertråd til noen hundrelapper som høyttalerkabel.

Jaja.. hvorfor bruker sykehus, nasa,seismikk osv dyre kabler på enkelte ting, når dei andre er gode nok?

Er dei idioter da?
    Pris sier noe om hvor god kabelen er? Det er ikke det jeg mener.
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jaja.. hvorfor bruker sykehus, nasa,seismikk osv dyre kabler på enkelte ting, når dei andre er gode nok?

Er dei idioter da?
    Det er jo det de gjør og det er jo det jeg bruker som eksempel. Ca 150 kroner meteren er dyrt for en 2*2,5 kvadrat kabel.

Typisk sykehuskabel er halogenfri og selvslukkende, ikke mer hokus pokus. NASA eksempelet til Nordost baserer seg på at Nasa brukte en flat kabel som de ikke engang har kjøpt av Nordost.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det de gjør og det er jo det jeg bruker som eksempel. Ca 150 kroner meteren er dyrt for en 2*2,5 kvadrat kabel.

Typisk sykehuskabel er halogenfri og selvslukkende, ikke mer hokus pokus. NASA eksempelet til Nordost baserer seg på at Nasa brukte en flat kabel som de ikke engang har kjøpt av Nordost.
    Hvor dei kjøper sine kabler er det samme, men brukte bare et ekspel på at eit kabelfirma får støtte til å utvikle bedre kabler. 8)
    Og da er det merkelig at dei får mange hundre millioner dollar i støtte av staten og andre når en biltemakabel er god nok?

Hugs, at jeg sier ikke at biltema ikke kan vere god nok, men bare at den kabel som er bedre egna til hifi (som oftes dyrere) kan avsløre dårlig utstyr, som f.eks et par høyttalere kan. Da blir det ofte nådeløst avslørt.
    Så en må jo avpasse kablene til utstyret en har, så det spiller best mulig.

Er jo ikke mer hokus pokus en det.
    Så at noen foretrekker skytestreng eller dyreste nordost til godt over 100.000 på sine høyttalere, betyr vel ikke noe for en kabelskeptiker, eller gjør det det?
    Syns folk kan få bruke det dei vil uten at noen skal komme å fortelle dei hva som er godt nok.

Janteloven til fulle???
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Janteloven til fulle???
    Det er jo ingen som nekter deg å kose deg med kabler til 100,000. Det hvertfall jeg reagerer på (jeg skal ikke snakke for andre), er når man ved hjelp av ren vranglære regelrett lurer troskyldige sjeler til å punge ut tusenvis av kroner på høyttalerkabler når de hadde fått nøyaktig samme lyden for en tiendel av prisen.

Det handler ikke om jantelov, men om forakt for lureri og svindel.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo ingen som nekter deg å kose deg med kabler til 100,000. Det hvertfall jeg reagerer på (jeg skal ikke snakke for andre), er når man ved hjelp av ren vranglære regelrett lurer troskyldige sjeler til å punge ut tusenvis av kroner på høyttalerkabler når de hadde fått nøyaktig samme lyden for en tiendel av prisen.

Det handler ikke om jantelov, men om forakt for lureri og svindel.
    NEI FY. det er bare å beklage vis du eller dere oppfatter det sånn.
    Målet mitt er bare at jeg opplever forskjeller.
    Les et svar under, jeg gav en fyr, som var i tvil om han kunne høre noe forskjell, vis han kjøpte nye kabler.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst å svare litt der.
    Det at en ikke kan høre gresshopper, fikk meg til å tenke på hvor heldig jeg er som hadde en far som "maste" om hørselvern før i tiden. Også fokuset på hørselvern på jobben i dag, alså HMS.
    Så da er jeg usikker på om du i det hele vil oppleve noe forskjeller, da dei største forskjellene ligger på bytte av høyttalere og elekronikk som oftest.
    Dette med kabler er jo mer "små" forskjeller i lyden.. som f.eks noen kabler er mer nøytral, noen legger mer trøkk i bassen eller svakere, eller mer ujamn lyd over frekvensene fra 20-20.000hz. (favoriserer enkelt områder, f.eks bass,mellomtone eller diskant)
    Og noen er luftigere i diskanten og andre helt andre ting, osv..
    Det er uansett bare småjusteringer av lyden, og kanskje blir dei klarere til høyere prissklasse en kommer i på komponentene.
    Det gjenstår å prøve ut for meg nå, da nettopp kjøpt nytt anlegg. Skal testes.
    Men hitil opplever jeg forskjeller ja..IKKE alltid forskjeller på diverse kabler, det er viktig å sei, men syns at der det er minst forskjell er på kabler i den rimligere skalaen. For meg er en rimligere skala under kr 1000 og jeg sitter selv med rca til 2000.
    Bare en tanke fra meg som jeg tror mange er enig i.
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nær ved å pådra meg et infarkt da jeg switchet mellom biltema og TaraLabs RCA-kabel. Hardheten og bitingen i ørene i konsonantområdet som var tilstede med biltema ble eliminert med TaraLabs. Nå er riktignok pre-signalene mer følsomme for påvirkning enn HT-signalene, og jeg har foreløpig tilgode å høre forskjell på HT-kabler. Jeg utelukker ikke at jeg er utsatt for placebo, men vil heller ikke utelukke at det er lydmessig forskjell på kabler.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er dei idioter da?
    Helt andre bruksområder, helt andre kabler.

Så betaler heller ikke sykehus orders of magnitude for kabling hvis egenskaper er å regne som fullgod den billigst mulige løsningen.

At Nordost skal få flere hundre millioner til forskning når NASA samlet sett får mindre penger enn det som brukes til aircondition i militærtelt irak/afghanistan skal du lengre ut på landet med. Høres mer ut som korrupsjon enn noe som er tiltenkt audiobruk.
    Måten NASA finansierer ting på er at de sier "dette vil vi ha" for så å sette kritererier og avholder en konkurranse.

Edit:
    Du kan få prøve å gjette selv hvorfor kabler til seismikk koster mye. Bonus for å få forklart hvorfor det har noe med musikkgjengivelse å gjøre. Pris på kabel følger egenskaper, unntaket fra dette er audioindustrien, der det later til at markedspris er markeds marked i øvere sjikt.

Hvorfor er det interessant med nettkabel til flere tusen kroner når resten av det elektriske annlegget er vanlig pr, (godkjent av nemko sådan, skal ikke kimse.)

Hvorfor er det interessant med signal/høytalerkabling når internkablingen er metervare?

Det virker som det er mye man skal betale for å ha muligheten til å koble sammen ting. Får jeg audiooppgraderinger tilsvarende prisen av dyreste nettkabel hvis jeg lodder forsterkeren min i lysnettet? Er reciever sinnsykt mye bedre enn forforst./effekttrinn? Vi ser jo bort fra internkabling, eller hur? Hvorfor har dere ikke aktive høytalere når innsparingen på høytalerkabel kunne forsvart oppgraderingen? (Så for man jo matchingen man er ute etter, som forøvrig også er et fysisk elektrisk fenomen, ikke esoterisk.)

Det er en lang rekke spørsmål som melder seg.

Sjakk matt kvite krist.

Edit: Hvem bryr seg om du bruker noen tusenlapper på kabling, det er et par tusenlapper - prisen på vanlig kabel tapt. De argumentene du bruker er de samme som dem for "high-end" kabling, da er det altfor lett å være fullstendig uenig.

Må nesten dra klassikersitatet fra lyd-og-bilde anno 2003 eller noe, "et annlegg til 100.000, med kabler til 80k og resten til 20, vil være bedre enn vice versa." eller deromkring. L O L
    Da sluttet jeg å ta det bladet seriøst, vi skal alle lære en gang.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu

Så betaler heller ikke sykehus orders of magnitude for kabling hvis egenskaper er å regne som fullgod den billigst mulige løsningen.

At Nordost skal få flere hundre millioner til forskning når NASA samlet sett får mindre penger enn det som brukes til aircondition i militærtelt irak/afghanistan skal du lengre ut på landet med. Høres mer ut som korrupsjon enn noe som er tiltenkt audiobruk.
    Måten NASA finansierer ting på er at de sier "dette vil vi ha" for så å sette kritererier og avholder en konkurranse.
    Nåja..sikkert fått mest av staten da..men Norge noe bedre trur du?

Nei, gidde ikkje mer, vi blir ikke enige denne gangen heller

Skal kose meg med musikk jeg når minsten er langt straks
    snakkes folkens 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu

Edit:
    Du kan få prøve å gjette selv hvorfor kabler til seismikk koster mye. Bonus for å få forklart hvorfor det har noe med musikkgjengivelse å gjøre. Pris på kabel følger egenskaper, unntaket fra dette er audioindustrien, der det later til at markedspris er markeds marked i øvere sjikt.

Hvorfor er det interessant med nettkabel til flere tusen kroner når resten av det elektriske annlegget er vanlig pr, (godkjent av nemko sådan, skal ikke kimse.)

Hvorfor er det interessant med signal/høytalerkabling når internkablingen er metervare?

Det virker som det er mye man skal betale for å ha muligheten til å koble sammen ting. Får jeg audiooppgraderinger tilsvarende prisen av dyreste nettkabel hvis jeg lodder forsterkeren min i lysnettet? Er reciever sinnsykt mye bedre enn forforst./effekttrinn? Vi ser jo bort fra internkabling, eller hur? Hvorfor har dere ikke aktive høytalere når innsparingen på høytalerkabel kunne forsvart oppgraderingen? (Så for man jo matchingen man er ute etter, som forøvrig også er et fysisk elektrisk fenomen, ikke esoterisk.)

Det er en lang rekke spørsmål som melder seg.

Sjakk matt kvite krist.

Edit: Hvem bryr seg om du bruker noen tusenlapper på kabling, det er et par tusenlapper - prisen på vanlig kabel tapt. De argumentene du bruker er de samme som dem for "high-end" kabling, da er det altfor lett å være fullstendig uenig.

Må nesten dra klassikersitatet fra lyd-og-bilde anno 2003 eller noe, "et annlegg til 100.000, med kabler til 80k og resten til 20, vil være bedre enn vice versa." eller deromkring. L O L
    Da sluttet jeg å ta det bladet seriøst, vi skal alle lære en gang.
    -10

Jeg har jobbet flere år innen seismikk og på den beste fabrikken i verden, så jeg kjenner prisene på kablene og hva dei skal formidle av svake signaler osv.. -10 til deg.

F.eks en ledning koster 47.000 for hundre meter, 100meter.
    For øvrig var dette den dyreste ledningen, av ledningene inni en slik kabel.
    Og en slik kabel består av diverse ledninger, også noen fiber til en noe rimligere pris.
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -10

Og en slik kabel består av diverse ledninger, også noen fiber til en noe rimligere pris.
    470kr meteren altså, det var vel ikke spesielt dyrt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -10

Jeg har jobbet flere år innen seismikk og på den beste fabrikken i verden, så jeg kjenner prisene på kablene og hva dei skal formidle av svake signaler osv.. -10 til deg.

Er vel ikke så dyrt det ? regner du det om til 100 cm signalkabel mellom forsterker og cd-spiller så blir prisen kr 470,- ..... !
    I hifi sammenheng så er vel det en rimelig kabel, eller ?

Til sammenligning så koster den billigste Nordost signalkabel hos Soundgarden kr 99500 for hundre meter......

For ikke å snakke om den dyreste Nordost signalkabel som omregnet til 100 meter får en pris på 11199500,- nesten 12 millioner norske kroner.... for pent innpakket kobber.. rett og slett galskap, spør du meg !

Tipper at det som koster penger på den kabel du nevner er beskyttelse mot ytre påvirkning/belastning, ettersom den benyttes til seismikk på havbunnen. Er nok ikke selve leder i kabel som koster så mye, men derimot isolasjon.

Tror du denne dyreste Nordost kabel til veldig mange ganger pris vil være bedre enn den du nevner ? prisforskjell burde vel tyde på det, eller ?
    Personlig så tviler eg på det.

Ja, eg vet de kabler ikke kan direkte sammenlignes (eller kan de det ?). Alikevel så mener eg at dette forteller en del om den sinnssyke overprising det er på enkelte hifi-kabler.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    470 kr x 2 ledere blir vel 940 kr meteren? + isolasjon som er brukendes utenpå derigjen..da koster hifi kabelen litt alikevel.

Overpriset er det vel ingen som har nektet på?

Det vi kabeltroende mener er at det er forskjell på kabler.

Dere skeptikere som kommer dragende med priser som bevis på ene og det andre..

F.eks Mersa på tunet mitt er også overpriset. Brukte Toyota er overpriset.
    Det finnes haugevis med ting som er overpriset.
    Men når folk betaler så er prisene høye.

Noen få som har råd, kjøper en ny BMW M5 også, selv om den og er overpriset.
    Men så etterpå når den har fått noen år på baken kan vi andre kjøpe oss en slik til bruktpriser. Hatt 1 Så det er jo bra og kommer oss andre til fordel også.

Men poenget har ingenting med priser å gjøre direkte.

Poenget er at det er forskjell.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    470 kr x 2 ledere blir vel 940 kr meteren? + isolasjon som er brukendes utenpå derigjen..da koster hifi kabelen litt alikevel.

Overpriset er det vel ingen som har nektet på?

Det vi kabeltroende mener er at det er forskjell på kabler.

Dere skeptikere som kommer dragende med priser som bevis på ene og det andre..

F.eks Mersa på tunet mitt er også overpriset. Brukte Toyota er overpriset.
    Det finnes haugevis med ting som er overpriset.
    Men når folk betaler så er prisene høye.

Noen få som har råd, kjøper en ny BMW M5 også, selv om den og er overpriset.
    Men så etterpå når den har fått noen år på baken kan vi andre kjøpe oss en slik til bruktpriser. Hatt 1 Så det er jo bra og kommer oss andre til fordel også.

Men poenget har ingenting med priser å gjøre direkte.

Poenget er at det er forskjell.
    Ok , dere hevder det er forskjell på kabler Greit nok det, men kan dere for en gangs skyld komme med noen mere håndfaste "bevis" enn at " eg hører forskjell hjemme hos meg, og behøver ikke å bevise det for andre i en blindtest ?

Vær så snill å gjør det før dere påstår at vi som ikke hører forskjell har nedsatt hørsel og elendige hifi-komponent som ikke yter de overprisede kabler rettferdighet...... ja, slike påstander har faktisk blitt brukt flere ganger, som en forklaring på at vi "andre" ikke hører forskjell.

Satt på spissen:
    Eg har sett ufo flere ganger, men behøver ikke å få med noen til å bevitne det når det skjer.... for eg vet med sikkerhet hva eg har sett, og det holder for meg. Ingen uvitende med nedsatt syn og elendig nattkikkert skal få overbevise meg om noe annet.....

ja, dette ang ufo var en bløff, men ser du likheten med svarene (hørsel og anlegg byttet ut med syn og kikkert) fra de som påstår å høre forskjell på kabler ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ok , dere hevder det er forskjell på kabler Greit nok det, men kan dere for en gangs skyld komme med noen mere håndfaste "bevis" enn at " eg hører forskjell hjemme hos meg, og behøver ikke å bevise det for andre i en blindtest ?

Vær så snill å gjør det før dere påstår at vi som ikke hører forskjell har nedsatt hørsel og elendige hifi-komponent som ikke yter de overprisede kabler rettferdighet...... ja, slike påstander har faktisk blitt brukt flere ganger, som en forklaring på at vi "andre" ikke hører forskjell.

Satt på spissen:
    Eg har sett ufo flere ganger, men behøver ikke å få med noen til å bevitne det når det skjer.... for eg vet med sikkerhet hva eg har sett, og det holder for meg. Ingen uvitende med nedsatt syn og elendig nattkikkert skal få overbevise meg om noe annet.....

ja, dette ang ufo var en bløff, men ser du likheten med svarene (hørsel og anlegg byttet ut med syn og kikkert) fra de som påstår å høre forskjell på kabler ?
    Bevises ja.. sist kabeltroende slo målemessige beviser (både her og på sentralen) i bordet, var selv ikke det godt nok. Dere kommer drassende med blindtester som en kan komme med mange argumenter imot for å slå bena under dei testene.

Skjønner egentlig ikke poenget hvorfor du/dere på død og liv skal ha beviser hvorfor vi mener det er forskjell på kabler?? Hæ?

Hjelper det dere da? Nei..fordi får dere beviser, er det sikkert mange som kjøper dyre kabler fordi alt sammen er målt bedre sånn og sånn..

Nei kos dere med hva der måtte ha, så beholder vi freden og musikken. 8)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevises ja.. sist kabeltroende slo målemessige beviser (både her og på sentralen) i bordet, var selv ikke det godt nok. Dere kommer drassende med blindtester som en kan komme med mange argumenter imot for å slå bena under dei testene.

Skjønner egentlig ikke poenget hvorfor du/dere på død og liv skal ha beviser hvorfor vi mener det er forskjell på kabler?? Hæ?

Hjelper det dere da? Nei..fordi får dere beviser, er det sikkert mange som kjøper dyre kabler fordi alt sammen er målt bedre sånn og sånn..

Nei kos dere med hva der måtte ha, så beholder vi freden og musikken. 8)
    har sett de målingene du hevder er "bevis slått i bordet", men i beste fall kan de kalles microskopiske forskjeller og på ingen måte et bevis for hørbare forskjeller.
    Viste du at det er mulig å måle 50 prosent forskjell (en halvering) i tykkelsen på klarlakk og vanlig overflate lakk på en bil uten at det menneskelige øye klarer å se det ?
    Eg vet fordi eg har sett en slik måling.
    De forskjellene eg så var prosentvis dramatisk større enn de målingene du referer til som bevis for lydmessige forskjeller på kabler.

Dersom de forskjeller så åpenbare og enkle å høre som dere hevder, hvorfor finner eg ikke da "en hel haug" med slike tester når eg googler dette tema ?

Nei, eg vil ikke på liv og død ha bevis for de forskjeller du hevder å høre på kabler.
    Når det er sagt så vil eg gjerne ha bevis for påstander om at vi som ikke hører forskjell har nedsatt hørsel, elendig lyd anlegg og manglende evne til høre betydelige forskjeller på kabler.
    Er det for mye å be om ?
    Den dagen det blir slutt på slike påstander og påstander om at enkelt kabler gir samme effekt som å bytte både høyttalere og forsterker... den dagen skal eg slutte å be om troverdige bevis for slike påstander.
    I påvente av den dagen det skjer så må du nok bare leve med "plagsomme" spørsmål fra oss som ikke hører forskjell på kabler

Ps. du skriver følgende :
    "Dere kommer drassende med blindtester som en kan komme med mange argumenter imot for å slå bena under dei testene.

Skal ikke be om så mange, men kan du gi meg en 3-4 slike argument som utvilsomt "slår beina under" slike blindtester ?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lovemusikk]

QUOTE]
    Fordi deres utsagn får nykommere til å legge masse penger i kabler, og kommer hjem og føler seg lurt. De inser så at denne hobbyen er full av idioter, og gidder ikke å ha noe mere med den å gjøre.

Altså alt tullet dere kommer med, om kabler, og kabelløftere, og andre dyre og unødvendige ting, får vanlige fok til å se på hifi intereserte som idiotiske nerder i klasse med ufo folk, og healere.

Derfor ønsker jeg og andre å få dere til å slutte å preke denne kabelelsken. Det er sløsning med penger og alle normale folk ser keisens nye klær, og synes audiofile er idioter.

En liten historie: Jeg snakket med en kar en dag der jeg jobber. Han hadde nylig vært å kjøpt seg nytt annlegg og fortalte da gladelig hvor lurt han følte seg. Han hadde kjøpt for ca. 10 000,- og hadde blitt fortalt at han måtte ha kabler til ca. 2000,- (høytaler kabler). Han kom hjem koblet opp, og synes det låt flott. Så i sin dumskap koblet han opp sine billige kabler fra forige annlegg, og hørte absolutt ingen forskjell. Han følte da at han var lurt for 2000,-

En person som vel er tapt for denne hobbien vil jeg tro.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Var det de kabeltroende som slo i bordet med, eller ble bevisene slått i bordet? For det er jo bare å komme med bevisene, så er jo saken grei. Vi andre forholder oss jo til elektroteorien (og det gjør kabelen også), så det er litt lettere å overbevise oss tilbakeholdne med sånt fremfor gnostiske adverb og superlativer.

Hvorfor ikke eksempelvis øke tversnittet til 15kvadrat og lodde fast først som sist? Det gir jo helt reelle målbare variasjoner, da slipper du å bli tatt seriøst noensteds hen.

En kabel skaper i verste fall et førsteordens høy eller lavpassfilter, uten at man må tvinne den rundt sine megadyre spikes for å være enig om at slike karakteristika har ikke kvalitetskabel.

SNABEL ER KABEL! KRIG ER FRED! 4 SPIKES BEDRE ENN 2!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=UOB]

QUOTE]
    Fordi deres utsagn får nykommere til å legge masse penger i kabler, og kommer hjem og føler seg lurt. De inser så at denne hobbyen er full av idioter, og gidder ikke å ha noe mere med den å gjøre.

Altså alt tullet dere kommer med, om kabler, og kabelløftere, og andre dyre og unødvendige ting, får vanlige fok til å se på hifi intereserte som idiotiske nerder i klasse med ufo folk, og healere.

Derfor ønsker jeg og andre å få dere til å slutte å preke denne kabelelsken. Det er sløsning med penger og alle normale folk ser keisens nye klær, og synes audiofile er idioter.

En liten historie: Jeg snakket med en kar en dag der jeg jobber. Han hadde nylig vært å kjøpt seg nytt annlegg og fortalte da gladelig hvor lurt han følte seg. Han hadde kjøpt for ca. 10 000,- og hadde blitt fortalt at han måtte ha kabler til ca. 2000,- (høytaler kabler). Han kom hjem koblet opp, og synes det låt flott. Så i sin dumskap koblet han opp sine billige kabler fra forige annlegg, og hørte absolutt ingen forskjell. Han følte da at han var lurt for 2000,-

En person som vel er tapt for denne hobbien vil jeg tro.
    Da ble han lurt - du hører ikke forskjell på kabler i et anlegg til 10'
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin analogi men med tanke på båndbredde ikke er noe tema innen hifi så er det RLC som er de viktigste faktorene for en kabel. Hvorfor det skal bli bedre avhengig av pris er utenfor mitt fatteområde. Funksjonssikker og kjemikaliebestandig installasjonskabel koster ikke mer enn 150 kroner meteren, sånn for sammenligningens skyld.

Jeg har forresten høyttalere til 38k og bruker lakkisolert kobbertråd til noen hundrelapper som høyttalerkabel.
    Nei akkurat der har jeg ingen motforestillinger. Gode ledere kombinert med plugger som gir god kontakt ser jeg på som viktig.
    Er heller ikke noen tilhenger av dyrere kabler, siden man når ett stadie der det er få eller ingen forskjeller. Og at oppgraderinger på anleggssiden er der man har mest å hente.

At jeg er kabelnisse er vel like mye fordi jeg mener hvert ledd er like viktig, og blir litt fortvilet når folk fortsatt bruker lakrislissene. Helt i orden det.. Men så lenge de ikke forteller meg at jeg tar feil

Alle fysiske ledd har en ugunstig effekt på signalet, så hadde jeg kunnet så hadde hele anlegget vært loddet sammen At tentlab får til det samme som 3 ganger så dyre passive pre-amper vha relè'er er vel ett eksempel på det? ..og at Hegel's siste Pre/dac har fått så bra omtale?

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •