Forskell på høytalerkabel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 195
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Vel det er bare bullshit. Jeg hadde ingen forventniger til hverken monocle eller select men var så heldig å få prøve begge i mitt system. De select kablene gjorde noe helt spesielt, hva vet jeg ikke men den hadde jeg klart i en blindtest helt garantert.

Så endte med at jeg kjøpte Monocle Xl fordi jeg faktisk hørte stor forskjell på disse og mine daværende Monster M serie kabler.
    Jeg synes det er en litt dum holdning. Min er at for min del er det ikke merkbare forskjeller på en god kabel og en annen, men hvis du syntes det var store forskjeller og du har en kabel som gir deg større glede av musikken så er det jo helt supert. Da er vi begge fornøyde! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg synes det er en litt dum holdning. Min er at for min del er det ikke merkbare forskjeller på en god kabel og en annen, men hvis du syntes det var store forskjeller og du har en kabel som gir deg større glede av musikken så er det jo helt supert. Da er vi begge fornøyde! :-D
    Hvorvidt dette er en holdning eller erfaring er jo et stort spørsmål. Ja jeg skulle gjerne hatt den kabelen men noen hundre tusen for et par høytalerkabler er det ikke verdt for meg. Og det er jo en annen debatt som jeg egentlig ikke forstår at folk ikke tar. Er det egentlig så stor forskjell at man bør ha kabler til 100 - 300 000 og verdien av dette.

For meg var det nok å konstantere at det var en forskjell, forskjellen mellom de to kablene var stor men ikke stor nok til å forsvare investeringen, selvom jeg hadde hatt så mye penger at jeg kunne blåse 312000 på ht kabler, mener jeg selv det hadde grenset til galskap.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Hvorfor finnes det da ingen blindtester eller seriøs dokumentasjon på kabler?
    Det vet jeg ikke. Dette er vel også en del av diskusjonen men som sagt for mitt vedkommende egentlig ikke så relevant så lenge jeg vet at forskjellen er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke. Dette er vel også en del av diskusjonen men som sagt for mitt vedkommende egentlig ikke så relevant så lenge jeg vet at forskjellen er der.
    For mitt vedkommende er det heller ikke relevant siden jeg vet at kabler har en liten innvirkning på lyden og hele hifi kabelbransjen er et stjerneksempel på vellyket markedsføring.

Du burde så absolutt ta kontakt med James Randi så du kan inkassere pengene han har lovet den som kan skille høyttalerkabler blindt (1 million USD).
    James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

Her er en bransjemann som forteller om hva han mener om bransjen:
    Speaker Wire

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.
    Hugser ikke hvor jeg las dette, men denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel - Hlf

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
    Det er ufint å argumentere med at meningsmotstanderne har dårlig hørsel.

For min del har jeg en grundig helsesjekk med 2 års mellomrom pga jobb så jeg vet utmerket godt at hørselen min er som den skal.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ufint å argumentere med at meningsmotstanderne har dårlig hørsel.

For min del har jeg en grundig helsesjekk med 2 års mellomrom pga jobb så jeg vet utmerket godt at hørselen min er som den skal.
    Ufint? :shock: Når dere kabelmotstandere HELE tiden sier vi fantaserer..
    Skjønner ikke problemet jeg..hører du ikke forskjell så har du spart penger.

Høysensitiv? - Mat & Helse
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du faktisk hadde vært så sensitiv så hadde du vel ikke hatt en tråd hvor du vingler fra den ene høyttaleren til den andre på et annet forum.....

Det er bedre å komme med et ordentlig innlegg enn et dårlig forsøk på å diskreditere "objektivister".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mitt vedkommende er det heller ikke relevant siden jeg vet at kabler har en liten innvirkning på lyden og hele hifi kabelbransjen er et stjerneksempel på vellyket markedsføring.

Du burde så absolutt ta kontakt med James Randi så du kan inkassere pengene han har lovet den som kan skille høyttalerkabler blindt (1 million USD).
    James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

Her er en bransjemann som forteller om hva han mener om bransjen:
    Speaker Wire
    Vel bra for deg at du har trukket dine konklusjoner, har ingen behov for å overbevise hverken James Randi, deg eller andre jeg hører på mitt anlegg for å kose meg med musikk og hobbyen er så klart å matche komponenter best mulig, synes det er rart at man altid skal trekke frem James Randi og den stygge fæle hifi bransjen hver gang noen sier noe positivt om kabler, men det er vel kanskje i mangel av andre gode argumenter regner jeg med

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel bra for deg at du har trukket dine konklusjoner, har ingen behov for å overbevise hverken James Randi, deg eller andre jeg hører på mitt anlegg for å kose meg med musikk og hobbyen er så klart å matche komponenter best mulig, synes det er rart at man altid skal trekke frem James Randi og den stygge fæle hifi bransjen hver gang noen sier noe positivt om kabler, men det er vel kanskje i mangel av andre gode argumenter regner jeg med
    Det at ingen har klart å bevise at det er en forskjell for James Randi er et slående bevis for at det ikke er noen forskjell av betydning på kabler.

I mine øyne er Russel og Randi sterke beviser på at det ikke er noen forskjell.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du faktisk hadde vært så sensitiv så hadde du vel ikke hatt en tråd hvor du vingler fra den ene høyttaleren til den andre på et annet forum.....

Det er bedre å komme med et ordentlig innlegg enn et dårlig forsøk på å diskreditere "objektivister".
    1: Når eg vingler er det fordi jeg ser svakheter med flere typer som jeg sitter igjen med å velge i.

2: Det ER jo målt flere ganger forskjeller på kabler så hva er problemet med at noen hører forskjell og ikke du? Misunnelse er en ting jeg kan tenke meg, men prøv å dra det til din fordel, at du slipper utlegg til kabler. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referer gjerne til en måling som viser en signifikant hørbar forskjell på kabler.

Hvilke elektriske egenskaper skal en god høyttalerkabel ha? Jeg har ikke observert andre felles egenskaper enn pris på "gode" høyttalerkabler.

Jeg kan love deg at jeg ikke er misunnelig, når jeg solgte mine Wireworld signal og høyttalerkabler var det en lettelse å se at beviset for at jeg er like lettpåvirkelig som folk flest var borte.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg liker at disse kabel-folkene aldri så mye som nevner elektroteori, ei heller i vidflyktige beskrivelser av kabler i utbasunerende termer og analogier.

>måle forskjell med oscilloskop
    >hevde at enhver elektrisk forskjell på kabler er hørbar.

Er det bare meg som ser en kraftig logisk brist her? Vet ikke hvor det er best å begynne...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk her inne på forumet er det også lagt ut målemessig forskjeller på kabler.
    Men gidde ikke lete det fremigjen..du får lete selv vis du ikke tror det.
    ;-)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en kabels elektriske egenskaper varierer med tverrsnitt, ledermateriale og konstruksjon er det vel ingen som nekter for.

Spørsmålet er om det har noe å si for lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en kabels elektriske egenskaper varierer med tverrsnitt, ledermateriale og konstruksjon er det vel ingen som nekter for.

Spørsmålet er om det har noe å si for lyden.
    Jeg forstår ikke hvorfor dette har noe å si. At du foretrekker lyden av en forsterker til en annen er jo en god motpol til kabeldebatten. Jeg ser aldri at noen krever en målemessig tilnærming ( bortsett fra effekt ) for å godta at en forsterker spiller slik eller sånn. At noen hevder kabler, stands, rack og små dippedutter under kablene slik at de ikke krysser hverandre osv er bra for de må jo dette være en givende del av hobbyen. Om det er wodoo eller annet har jo ikke noe å si så lenge man liker det man hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller akkurat samme kravene til en forsterker som jeg gjør med høyttalerkabler. Eksotiske forsterkere til >100k med dårligere ytelse enn en rimelig Rotel finnes det nok av markedet, samme modellen for å lure hifinisser finnes også blant elektronikkprodusenter.

På gode forsterkere er det små forskjeller i lyd. I et godt anlegg er det høyttaler/rom som lager lydsignaturen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller akkurat samme kravene til en forsterker som jeg gjør med høyttalerkabler. Eksotiske forsterkere til >100k med dårligere ytelse enn en rimelig Rotel finnes det nok av markedet, samme modellen for å lure hifinisser finnes også blant elektronikkprodusenter.

På gode forsterkere er det små forskjeller i lyd. I et godt anlegg er det høyttaler/rom som lager lydsignaturen.
    Dette trodde jeg også tidligere men må si jeg har fått stor respekt for at hele kjeden matcher, dermed også kabler. Veien fra Receever til en ordentlig pre kan for mange være en skikkelig oppgradering feks.

Ellers er det vel som alt her i verden, smaker det så koster det - desverre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at ett musikksignal slik du finner det blant annet i anlegg ikke kan sammenliknes med den du finner på strømnettet. Strøm satt i system er vel en passende sammenlikning. Mens feks. Strømmen du finner i stikkontakten mangler alt som heter system med masse støy, peaker osv.

Jeg har erfart at enkelte kabler forringer signalet, som bla. den Hi-fi kabelen som Netthandelen solgte før. Som låt bedagelig og litt tilbakelent med noe bløt diskant? Den låt ikke gærnt.. By all means.. Men feil...
    Og da begynte jeg å sammenlikne lydbølgene som bølger. Bassen som store 8-12m som man finner i havet med en masse kraft som det kreves maskineri og store båter for å forsere, mens diskanten er mere som de små, og jo mere opp i frekvens man kommer jo lettere kan man gli gjennom og bryte dem.
    Har på følelsen at det er det samme med lydbølger. Jo flere svingninger (mindre bølger), jo lettere for at det kan bli forstyrret av fysiske elementer. Som dårlig kontakt via dårlige plugger, dårlige ledere evt. tvinninger i en multistrandkabel...

Som sagt: Fortsatt står selve komponentene i anlegget i førersetet, og om jeg skulle bli nødt til å nedprioritere en ting, så hadde kablene klart vært øverst på lista, men som audiofil er hvert ledd like viktig.

Så om en person har ett billig anlegg hvor feks. pris er 1000 for signalkilde, forsterker til 2000, høyttaler til 2000 så ville jeg valgt feks. signalkabler til 2-300 og Biltema htkabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at kvalitetsprodukter er dyrere enn typiske Elkjøp produkter er naturlig men allikevel er det mye som er dyrt og dårlig så det med å bruke pris som en indikator på kvalitet er feil.

Her er kommentarer fra Bryston i Soundstage etter en test av deres forsterker:
    "I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements. So be it; at least the people who listen carefully, like yourself, know the truth. Thanks again for your review.

Sincerely,
    Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Finnes det en grunn til at høyttalerkabel bør koste over 100 kroner meteren?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå er det slik at ett musikksignal slik du finner det blant annet i anlegg ikke kan sammenliknes med den du finner på strømnettet. Strøm satt i system er vel en passende sammenlikning. Mens feks. Strømmen du finner i stikkontakten mangler alt som heter system med masse støy, peaker osv.

Jeg har erfart at enkelte kabler forringer signalet, som bla. den Hi-fi kabelen som Netthandelen solgte før. Som låt bedagelig og litt tilbakelent med noe bløt diskant? Den låt ikke gærnt.. By all means.. Men feil...
    Og da begynte jeg å sammenlikne lydbølgene som bølger. Bassen som store 8-12m som man finner i havet med en masse kraft som det kreves maskineri og store båter for å forsere, mens diskanten er mere som de små, og jo mere opp i frekvens man kommer jo lettere kan man gli gjennom og bryte dem.
    Har på følelsen at det er det samme med lydbølger. Jo flere svingninger (mindre bølger), jo lettere for at det kan bli forstyrret av fysiske elementer. Som dårlig kontakt via dårlige plugger, dårlige ledere evt. tvinninger i en multistrandkabel...

Som sagt: Fortsatt står selve komponentene i anlegget i førersetet, og om jeg skulle bli nødt til å nedprioritere en ting, så hadde kablene klart vært øverst på lista, men som audiofil er hvert ledd like viktig.

Så om en person har ett billig anlegg hvor feks. pris er 1000 for signalkilde, forsterker til 2000, høyttaler til 2000 så ville jeg valgt feks. signalkabler til 2-300 og Biltema htkabler...
    Fin analogi men med tanke på båndbredde ikke er noe tema innen hifi så er det RLC som er de viktigste faktorene for en kabel. Hvorfor det skal bli bedre avhengig av pris er utenfor mitt fatteområde. Funksjonssikker og kjemikaliebestandig installasjonskabel koster ikke mer enn 150 kroner meteren, sånn for sammenligningens skyld.

Jeg har forresten høyttalere til 38k og bruker lakkisolert kobbertråd til noen hundrelapper som høyttalerkabel.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •