Forskell på høytalerkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 195
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Så jeg forventet meg egentlig ikke en bedring i diskant-området i det hele tatt og ble seriøst overrasket både over det og at de ga mer bass.
    Ikke værst. Kanskje man på sikt kan finne en kabel som fjerner behovet for subwoofer? Vet du om noen kabler som gir fin respons ned til i underkant av 20Hz? Hadde vært kjekt.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner seriøst ikke innlegget ditt, men det kan sikkert tilskrives at jeg er tjukk nok i hodet til å tro det er hørbare forskjeller på kabler.....
    Han sier det at en gjør om et signal, det er jobben dens. En kabel er en passiv komponent, og skal ikke gjøre om noe signal.

Men som flere har sett så sier det oss det du skriver at å bytte kabler fjerner behov for andre oppgraderinger.

Fint at du skriver at junior ikke ventet seg forbedring av lyden da(hvorfor brukte han da 1200kr på kabler? whatever), med alt kabelpratet ditt så tror jeg nok det er en underliggende faktor for forventningene hans, og han ble positivt overrasket. Placebo, som jeg skrev, kan være kulturavhengig, som f.eks fra kulturen overført fra "senior".

Synes forøvrig siste taler var bra inne på hvordan du vinkler innleggene dine ang. hva kabler gjør med oppfattelsen av lyd.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke godt nok siden jeg driver aldri med kabler men faren min forakter meg når jeg forteller at jeg kjøpte 19kroner/meter kabler til KEF/B&W anlegget. :P og mente at jeg burde kjøpe så dyrt som jeg har råd til..

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Ikke værst. Kanskje man på sikt kan finne en kabel som fjerner behovet for subwoofer? Vet du om noen kabler som gir fin respons ned til i underkant av 20Hz? Hadde vært kjekt.
    Og her illustrerer du elegant hvorfor de fleste som mener det er forskjell på kabler ikke gidder å diskutere mer....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her illustrerer du elegant hvorfor de fleste som mener det er forskjell på kabler ikke gidder å diskutere mer....
    Nei, det er jo sjelden gøy å bli kledt naken

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Han sier det at en gjør om et signal, det er jobben dens. En kabel er en passiv komponent, og skal ikke gjøre om noe signal.

Men som flere har sett så sier det oss det du skriver at å bytte kabler fjerner behov for andre oppgraderinger.

Fint at du skriver at junior ikke ventet seg forbedring av lyden da(hvorfor brukte han da 1200kr på kabler? whatever), med alt kabelpratet ditt så tror jeg nok det er en underliggende faktor for forventningene hans, og han ble positivt overrasket. Placebo, som jeg skrev, kan være kulturavhengig, som f.eks fra kulturen overført fra "senior".

Synes forøvrig siste taler var bra inne på hvordan du vinkler innleggene dine ang. hva kabler gjør med oppfattelsen av lyd.
    Det var ikke junior som ikke forventet forbedring, det var jeg, og jeg opplevde det motsatte av det jeg forventet, hvordan forklarer du det med placebo?
    Jeg har aldri påstått at kabler fjerner behov for andre oppdateringer og er løsningen på alt, bare at i dette tilfellet gjorde det det.
    Og hvorfor er det så innst inn i ******* plagsomt at noen sier at de hører forskjell på kabler?
    Jeg gir fullstendig blaffen i om du ikke gjør det, jeg sa ikke til trådstarter at det på død og liv ville være en stor forbedring for ham, men ba ham høre selv.
    Jeg beskriver MIN opplevelse av noe og da må dere på død og liv skrike opp om at dette bare er tull og placebo, uten å forklare meg hvordan placebo kan gi meg inntrykket av den MOTSATTE effekten av det jeg forventet!
    Er ikke liksom poenget med placebo at man hører det man tror man vil høre?

Jeg synes det blir drøyt når man prøver å gi råd etter beste evne og blir idiot-erklært gang på gang, en gang til: Jeg anbefaler trådstarter å høre etter selv, for å avgjøre selv om han skal bruke penger på kabler, du er kategorisk på at det er tull og at jeg er en lettpåvirkelig tosk som TROR jeg hører forskjell, for hvis DU ikke hører forskjell på DITT anlegg kan det umulig være noen forskjell.....gratulerer, det er jo ikke arrogant i det hele tatt!
    Jeg spurte for lenge siden en kompis som jobbet på Soundgarden i mange år om hjelp i en kabel-diskusjon, og nå er jeg så drittlei av all hetsen at jeg skal sitere svaret hans, og ta hans eksempel:

"Jeg er ferdig med å diskutere med idioter, det har jeg kastet bort nok tid på!"

Ha en fortsatt god kveld.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Så du mener altså at et sett med kabler vil gi mange db økning i bassområdet? Hvor mange db skal til for at en person skal mene at bassen øker så mye, at det gir for mye bass (med utgangspungt i at det ikke var det før han byttet) Jeg vil tro at for å få den følesen må det være en vesentlig db økning i bassområdet, og det hevder vel ikke de argeste kabeltilhengerne en gang.

Og da ser jeg vel på det som helt fornuftig å lete i psykologien for svar.
    Det tror jeg ikke han mente.

Personlig så tror jeg at kabler sjelden eller aldri vil bli svakeste leddet, så lenge egenskapene er nogen lunde ok.

Og hvorfor er det så innst inn i ******* plagsomt at noen sier at de hører forskjell på kabler?
    Blir litt det samme som å si at mitt kjøleskap eller andre elektriske ting vil bli forbedret dersom man skifter strøm eller annen kabel. Det er min oppfattning.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afh85
    Biltemakabler har jeg testet, funker bra på dynavoice høytalere, men ikke på MINE CM9.

Er det noen andre med CM9 som har prøvd forskjellige kabler på sine høytalere og som vil dele sin erfaring?
    Jeg har høyttalere til 2x prisen av CM9 og lakkisolert kobbertråd holder lenge for meg, hører ikke noen forskjell av betydning på kabler og tviler på om jeg ville klart å score høyt i en blindtest.

Legg heller pengene i det som betyr noe.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjeller? Selvsagt.

Er det hørbare forskjeller? Nei, ikke på kabler av normal god kvalitet. Kabler som skal "låte" på en spesiell måte er en feilkonstruksjon og hvordan bygger man en kabel for å "låte" på en spesiell måte?

Det finnes gode og dårlige kabler, men en kabel trenger ikke å koster mye penger for å være god. Mange gode rimelige kabler som yter godt nok til "hva som helst".

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.
    Hugser ikke hvor jeg las dette, men denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel - Hlf

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er forøvrig ikke en test som legger til grunn bytte av kabel som vurderingsgrunnlag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte i hvertfall stooor forskjell på Kimber select og monocle xl. Desverre hadde jeg ikke noen hundre tusen å bruke på høytalerkabler:-D Men veldig gøy å ha med seg hjem for å høre forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Jeg hørte i hvertfall stooor forskjell på Kimber select og monocle xl. Desverre hadde jeg ikke noen hundre tusen å bruke på høytalerkabler:-D Men veldig gøy å ha med seg hjem for å høre forskjellen.
    De fleste hører forskjeller så lenge de kan se hvilken kabel de hører på. Ved blindtester er det værre å høre forskjeller.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.
    Hugser ikke hvor jeg las dette, men denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel - Hlf

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
    Selvsagt er det forskjeller! Jeg bare sier at de er små og at gode kabler ikke trenger å koste mye. Kobber er et grunnstoff og så lenge det er rent og av god kvalitet så blir ikke lyden bedre om man ta litt ekstra isolering rundt det og gir det et navn kunden er usikker på hvordan man uttaler.

Mange hører også forskjeller fordi de vet en ny kabel er i kjeden og da "hører man veldig etter" og oppdager gjerne forskjeller som kanskje ikke er der?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    De fleste hører forskjeller så lenge de kan se hvilken kabel de hører på. Ved blindtester er det værre å høre forskjeller.
    Hvilke(n) blindtest? Har enda ikke sett resultatene av 1 -en - EN. På tide at målemafian kommer opp men noe håndfast !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvilke(n) blindtest? Har enda ikke sett resultatene av 1 -en - EN. På tide at målemafian kommer opp men noe håndfast !
    Fra High-end audio cable - Wikipedia, the free encyclopedia

Quality debate
    There is debate among audiophiles surrounding the impact that high-end cables have on audio systems with audibility of the changes central to the discussion. Bill Whitlock, president of Jensen Transformers, has written that "no other product is as shrouded in hype and mystery as the audio cable!"[1] Whitlock continues by saying that the high-end segment of the audio industry "abounds with misinformation, myth, and mysticism."[1] There are claims that, even among audiophiles, in a double-blind test it is impossible to distinguish extremely expensive, exotic speaker cables from ordinary lamp cords or budget 12AWG copper speaker wire.[2][3]
    James Randi, a stage magician and scientific skeptic best known as a challenger of paranormal claims and pseudoscience, offered a prize of one million dollars to anyone who could prove his or her ability to distinguish an expensive high-end audio cable from an ordinary audio cable by means of a controlled listening test.[4][5] Michael Fremer of Stereophile magazine took the challenge, but satisfactory testing conditions could not be agreed upon, and the test did not take place.[6] In rigorous tests performed under controlled circumstances, listeners have not been able to prove there is any audible difference between high-end and cheap cables.[7]

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker gull kabler fra hama på frontene mine, jeg har også brukt billigere kabler og dyrere kabler, men jeg har aldri hørt noe forskjell på lyden desverre, men jeg kan prøve ein blind test jeg,men trur neppe det får noe effekt, men billigste sorten av hdmi kabler har jeg sett forskjell, og signal kabler har jeg hørt forskjell på, men aldri på høytaler kabler....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes er litt morsomt er skribenter som kan skrive poesi om en kabels fantastiske lyd side opp og ned - den gjør det ene og det andre så fantastisk at de 200 000 den koster er for skillemynt å regne.

Ok, vil du være med på en blindtest mot en annen kabel?

Jada, men det må være i et trykkregulert anekoisk kammer på Mars med konstant temperatur og luftfuktighet. Det må være en torsdag i september med riktig månefase og jeg må ha et normalisert blodsukkernivå og det må være fred i midtøsten og SV må sitte i flertallsregjering og...

----------------------------------------------------------

Med andre ord, hvis forskjellene er så tydelige så kan jeg ikke skjønne at man trenger hverken blindtest eller særdeles gunstige forhold for å kunne i det minste oppdage dem og kunne skille produktene klar ihvertfall 3/4 av tiden...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Vel det er bare bullshit. Jeg hadde ingen forventniger til hverken monocle eller select men var så heldig å få prøve begge i mitt system. De select kablene gjorde noe helt spesielt, hva vet jeg ikke men den hadde jeg klart i en blindtest helt garantert.

Så endte med at jeg kjøpte Monocle Xl fordi jeg faktisk hørte stor forskjell på disse og mine daværende Monster M serie kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Vel det er bare bullshit. Jeg hadde ingen forventniger til hverken monocle eller select men var så heldig å få prøve begge i mitt system. De select kablene gjorde noe helt spesielt, hva vet jeg ikke men den hadde jeg klart i en blindtest helt garantert.

Så endte med at jeg kjøpte Monocle Xl fordi jeg faktisk hørte stor forskjell på disse og mine daværende Monster M serie kabler.
    Hvorfor finnes det da ingen blindtester eller seriøs dokumentasjon på kabler?

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •