Anbefaling på høyttalerkabler? terminert, banan. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 210
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er helt enig i det du er inne på i siste avsnitt, nemlig at store summer brukt på kabler uten å ha investert i god elektronikk og høyttalere er tull.
    Vel, nå glemmer du det mest vesentlige. Rommet, akustikken og frekvensrespons. Dyre høyttalere og elektronikk gir deg ikke automatisk bra resultat på disse punktene. Det er godt dokumenter at f.eks frekvensrespons er det som har størst betydning for lyden. Og det finnes mange dyre høyttalere som i mange tilfeller vil gi en relativ ujevn respons i mange rom. Kabler retter ikke på dette eller uheldige refleksjoner fra rommet.
    Personlig mener jeg at gode kabler vil sette prikken over ien i et godt oppsett. Ubeskjeden som jeg jo er vil jeg påstå at mitt oppsett er å annse som bra, iallfall utifra mine preferanser og budsjett. Oppsettet mitt som du ser i signaturen min har en nypris på rundt 35 000 kr for forsterker, spiller og høyttalere. Kabelskeptikere mener da i fullt alvor at jeg skal handle jallakabler fra biltema til dette oppsettet, noe jeg naturligvis aldri vil gjøre. Til dette oppsettet har jeg en signalkabel av topp kvalitet til verdi 2500, og høyttalerkabler til rundt 1000 kr til sammen. Altså har jeg faktisk holdt meg så og si eksakt til 10 prosent regelen, uten at jeg egentlig tenkte det på forhånd
    Etter min mening hadde du fått et helt annet løft hvis du heller hadde lagt de pengene i akustiske tiltak. Eller f.eks en god equalizer og leid inn en dyktig person til å justere anlegget.

Kan ikke uttale meg om Biltema kabler, men ville overraske meg om de ikke fungerer like bra som noe annet. Jeg for min del holder meg stort sett til pro kabler som Belden og Canare. Da vet jeg hva jeg får. Min tidligere Monster høyttaler kabler korroderte f.eks veldig fort. Å på sikt kan det muligens gå utover lydkvaliten hvis man ikke kutter de i endene på nytt. Så de var ikke laget av bra materiale. Faktisk har jeg noen høyttaler kabler fra Clasohlson liggende som ser like ut (gjennomsiktige), og de korroderer ikke som Monster.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vel, nå glemmer du det mest vesentlige. Rommet, akustikken og frekvensrespons. Dyre høyttalere og elektronikk gir deg ikke automatisk bra resultat på disse punktene. Det er godt dokumenter at f.eks frekvensrespons er det som har størst betydning for lyden. Og det finnes mange dyre høyttalere som i mange tilfeller vil gi en relativ ujevn respons i mange rom. Kabler retter ikke på dette eller uheldige refleksjoner fra rommet.

Etter min mening hadde du fått et helt annet løft hvis du heller hadde lagt de pengene i akustiske tiltak. Eller f.eks en god equalizer og leid inn en dyktig person til å justere anlegget.

Kan ikke uttale meg om Biltema kabler, men ville overraske meg om de ikke fungerer like bra som noe annet. Jeg for min del holder meg stort sett til pro kabler som Belden og Canare. Da vet jeg hva jeg får. Min tidligere Monster høyttaler kabler korroderte f.eks veldig fort. Å på sikt kan det muligens gå utover lydkvaliten hvis man ikke kutter de i endene på nytt. Så de var ikke laget av bra materiale. Faktisk har jeg noen høyttaler kabler fra Clasohlson liggende som ser like ut (gjennomsiktige), og de korroderer ikke som Monster.

Jeg tenkte heller på det du sa om å blåse enormt med penger på kabler uten at man har elektronikken i orden. Det var det jeg siktet til, og at det er idioti. Min klare oppfatning er at skal man legge la oss si 3-4000 kr i kabler som jeg har gjort bør man også ha et oppsett til mer enn 8000 kr liksom. Man skal heller ikke overvurdere kablers effekt, selvom jeg selv hører forskjell på kabler. Og gode kabler har mer og mer for seg jo høyere opp i pris man kommer på elektronikken. Signalkabelen min som har en verdi på 2500 kr(fikk til halv pris dog) er også noe fremtidsrettet, fordi den er såpass god at den yter en spiller i 20 000-30 000 kr klassen rettferdighet, hvilket er min ambisjon å anskaffe iløpet av neste halvår.

Tja, equalizer og denslags er ikke min stil da jeg kjører et "enkelt" stereo oppsett uten ønske om ekstra krims krams. Gode kabler har også en designfunksjon hos meg, de skal utgjøre den lille ekstra prikken i anlegget,- både designmessig og lydmessig. Van den hul kabler tilfredsstiller derfor i høyeste grad mine ønsker i så måte.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde noen gamle kabler fra Dali. De korroderte også voldsomt fort, var masse skitt eller puss eller hva det er på tuppene, stappa da inn i terminalene for det og fungerte like bra selvom det så ut som grått støv eller noe lignende Hørte ingen forskjeller.

De er forsåvidt byttet ut nå siden jeg syns DIY var penere.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg gjette: Dere er en håndfull ekstra smarte personer medtopp IQ som virkelig har greid å knekke koden hva, nemlig at en hel kabelindustri med overlegg har fikset å lure en hel verden med lydinteresserte opp i stry i en årrekke og at all forskjell man hører på kabler tilskrives placebo?
    Dette er forsåvidt hva JEG personlig mener. Merk jeg med fet skrift og store bokstaver.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Jeg hadde noen gamle kabler fra Dali. De korroderte også voldsomt fort, var masse skitt eller puss eller hva det er på tuppene, stappa da inn i terminalene for det og fungerte like bra selvom det så ut som grått støv eller noe lignende Hørte ingen forskjeller.

De er forsåvidt byttet ut nå siden jeg syns DIY var penere.

Kom til meg iløpet av sommeren,så skal du få høre forskjell, det garanterer jeg. Jeg bor ikke langt unna Oslo heller.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til meg iløpet av sommeren,så skal du få høre forskjell, det garanterer jeg. Jeg bor ikke langt unna Oslo heller.
    Om folk er sugen på utføre en blindtest med noen forskjellige kabler er med jeg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om folk er sugen på utføre en blindtest med noen forskjellige kabler er med jeg.

Vi bør ikke ta en blindtest engang,det jeg vil vise deg er at det er forskjell i lyd mellom de gamle Dali kablene som vi har snakket om og mine nye Van den hul hybridkabler. Fordi forskjell er det, og det er min påstand at alle oppegående mennesker kan høre de samme forskjellene som jeg hørte.

Edit: Du mener kanskje at det ikke er forskjell på Cola og Pepsi i smak heller? Mange bommer jo på blindtest mellom disse to, men jeg vil tro at du som meg mener det er forskjell i smak her?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg gjette: Dere er en håndfull ekstra smarte personer medtopp IQ som virkelig har greid å knekke koden hva, nemlig at en hel kabelindustri med overlegg har fikset å lure en hel verden med lydinteresserte opp i stry i en årrekke og at all forskjell man hører på kabler tilskrives placebo?
    Ja det finnes sikkert aktører som har mindre rent mel i posen, og det er vel endel av reklamen som høres noe spekulativ ut.

At enkelte som kommer inn i en diskusjon vil vel tro at det er viktig, men det er det ikke, men mener at kvaliteten på kabelen må gjenspeile anlegget's.

Mtp. at meste av signaldelen har sølv, lodda med spesialtinn, dyre kondiser, terminaler av høy kvalitet, så blir det bare litt rart for min del å bruke rimellige no-name uten noe spesifisert kvalitet.

Hvis det er noen her som er skeptisk.. Hva med å dra på den lokale sjappa, bytt ut alt av kabler. Gjerne med noen som tilsvarer klangkarakteren til anlegget. Som sølv eller feks. klassiske Nordost som Blue heaven til anlegg som låter mørkt eller med rørklang og Audioquest eller noe mørkere til noe som låter lysere? Suplert med strømkabler med god tykkelse? De fleste forhandlerne har ofte demosett som de gjerne låner ut til ett mindre utlegg?

...og del deres inntrykk.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bør ikke ta en blindtest engang,det jeg vil vise deg er at det er forskjell i lyd mellom de gamle Dali kablene som vi har snakket om og mine nye Van den hul hybridkabler. Fordi forskjell er det, og det er min påstand at alle oppegående mennesker kan høre de samme forskjellene som jeg hørte.

Edit: Du mener kanskje at det ikke er forskjell på Cola og Pepsi i smak heller? Mange bommer jo på blindtest mellom disse to, men jeg vil tro at du som meg mener det er forskjell i smak her?
    Har allerede testet kabler og ikke hørt noen forskjell. Er vel lite poeng i å komme til deg for en personlig test hjemme hos deg hvor ved bytting du kommer til å si. "Hør da man, det er jo den forskjellen" Også kommer jeg til å si: "Sorry ass dude, jeg hører ingen forskjell". Også er vi like langt.

Når det kommer til Cola og pepsi så drikker jeg ikke brus, er veldig usunt og klissete. Men har smakt det en gang i tiden og syns alt sammen smaker rett og slett vondt. Sist gang jeg drakk brus ble jeg dårlig og lå syk hele dagen :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede testet kabler og ikke hørt noen forskjell. Er vel lite poeng i å komme til deg for en personlig test hjemme hos deg hvor ved bytting du kommer til å si. "Hør da man, det er jo den forskjellen" Også kommer jeg til å si: "Sorry ass dude, jeg hører ingen forskjell". Også er vi like langt.

Når det kommer til Cola og pepsi så drikker jeg ikke brus, er veldig usunt og klissete. Men har smakt det en gang i tiden og syns alt sammen smaker rett og slett vondt. Sist gang jeg drakk brus ble jeg dårlig og lå syk hele dagen :P

Ok, da tar vi et annet eksempel da din sopp:grin: Norwegia og Synnøve gulost er rimelig like, men alikevel en grei forskjell i smak. Mange ville alikevel bommet i en blindtest,- kan man da konkludere med at Norwegia og Synnøve ost smaker eksakt likt?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tar vi et annet eksempel da din sopp:grin: Norwegia og Synnøve gulost er rimelig like, men alikevel en grei forskjell i smak. Mange ville alikevel bommet i en blindtest,- kan man da konkludere med at Norwegia og Synnøve ost smaker eksakt likt?
    Rart sammenligne smakssansen med lyttesansen men ok :P

Lenge siden jeg har smakt norvegia men jeg syns ikke det er så nevneverdig forskjell på de to ostene om jeg ikke husker feil, så jeg ville nok konkludert med at Norvegia og Synnøve smaker mer eller mindre likt ja.

Personlig kjøper jeg first price, rett og slett fordi jeg er lat når det kommer til mat og bryr meg egentlig ikke så mye og tar bare det billigste jeg finner :P Trener veldig mye så det viktigste for meg er bare å få presset i meg mest mulig, uavhengig av hva det egentlig er :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå var jeg så lat at jeg ikke leste hele denne tråden, men det er sikkert fordi diskusjonen ikke kom noen vei. Jeg er en av de som faktisk hører forskjell på kabler, og liker å sette ting på spissen:

Har noen av dere som IKKE hører forskjell på kabler testet biltemakablene deres mot f.eks Nordost Odin? Ja, det er prisforskjell på 229.950 kr, men det vil kanskje kunne sette en liten stopp for meningen om at det ikke under noen omstendigheter er forskjell på kabler..

Verdt en lytt! Mange kan nok få opp øynene for hva det å legge penger i kabler gjør med lyden

Om man ikke vil ha det så på spissen som eksemplet over; jeg har testet den nye serien fra Nordost - Leif - også... Skeptikere anbefales å teste Blue Heaven og Red Dawn i den nye serien opp mot hverandre. Hører du ikke forskjell der heller så fortell gjerne om din opplevelse

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det vil ikke være konklusjonen. Selv om noen vil bomme så vil flere treffe, dersom det er forskjell på disse ostene. Og dette blir jo som med vin og hva nå enn man skal blindteste. Mennesker som kan sine viner klarer også å smake forskjell på de i blindtester.

Hva ville du konkludert med dersom du selv ikke klarte å smake forskjell på noen rødviner og ingen mennesker i hele verden hadde noen gang klart å smake forskjell i en blindtest?

I kabelsammenheng holder det med at 1 person klarer å påvise forskjeller i en abx-test. 1 eneste person skal til for å bevise det. Og nei da holder det ikke at dere gjør en synlig test hjemme i stuen din. Hele poenget er at du skal overbevise andre enn deg selv om at det er forskjeller.

Og nå kommer du sikkert til å svare at du ikke er interessert i å overbevise andre enn deg selv, og at du hører hva du hører. MEN hvis du ikke er interessert i å overbevise noen andre enn deg så burde du ikke skrive påstander som sannheter på forumet for å overbevise andre om at det er lurt å bruke penger på kabler.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Nå var jeg så lat at jeg ikke leste hele denne tråden, men det er sikkert fordi diskusjonen ikke kom noen vei. Jeg er en av de som faktisk hører forskjell på kabler, og liker å sette ting på spissen:

Har noen av dere som IKKE hører forskjell på kabler testet biltemakablene deres mot f.eks Nordost Odin? Ja, det er prisforskjell på 229.950 kr, men det vil kanskje kunne sette en liten stopp for meningen om at det ikke under noen omstendigheter er forskjell på kabler..

Verdt en lytt! Mange kan nok få opp øynene for hva det å legge penger i kabler gjør med lyden

Om man ikke vil ha det så på spissen som eksemplet over; jeg har testet den nye serien fra Nordost - Leif - også... Skeptikere anbefales å teste Blue Heaven og Red Dawn i den nye serien opp mot hverandre. Hører du ikke forskjell der heller så fortell gjerne om din opplevelse

Full støtte på den. Personlig tenker jeg med gru på hva folk her inne går glipp av i lydpotensiale på anlegget sitt, hvis det finnes folk her på forumet som har elektronikk i klassen 30 000-60 000 kr og bruker biltemakabler. Det er egentlig bare trist, så jeg håper ikke det er tilfelle.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Nei det vil ikke være konklusjonen. Selv om noen vil bomme så vil flere treffe, dersom det er forskjell på disse ostene. Og dette blir jo som med vin og hva nå enn man skal blindteste. Mennesker som kan sine viner klarer også å smake forskjell på de i blindtester.

Hva ville du konkludert med dersom du selv ikke klarte å smake forskjell på noen rødviner og ingen mennesker i hele verden hadde noen gang klart å smake forskjell i en blindtest?

I kabelsammenheng holder det med at 1 person klarer å påvise forskjeller i en abx-test. 1 eneste person skal til for å bevise det. Og nei da holder det ikke at dere gjør en synlig test hjemme i stuen din. Hele poenget er at du skal overbevise andre enn deg selv om at det er forskjeller.

Og nå kommer du sikkert til å svare at du ikke er interessert i å overbevise andre enn deg selv, og at du hører hva du hører. MEN hvis du ikke er interessert i å overbevise noen andre enn deg så burde du ikke skrive påstander som sannheter på forumet for å overbevise andre om at det er lurt å bruke penger på kabler.

Altså kan man altså tvert imot konkludere med at det _er_ forskjell i smak mellom Norwegia og Synnøve gulost til tross for at mange vil bomme i blindtest? Det er samme for meg mtp kabler, selvom flere bommer i blindtest, hører mange kraftig forskjell når de prøver for eks 2-3 forskjellige kabeltyper på et gitt oppsett. At det bommes i blindtest er ikke dermed sagt at ikke det er forskjell på kabler, det er hele poenget mitt forsåvidt.

Og joda, jeg må vel innrømme at det provoserer meg at folk hardnakket påstår at det ikke finnes forskjell i lyd mellom en høyttalerkabel til 100 kr og en til 5000 kr,- nettopp fordi jeg vet at det er svada.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal reise til sahara og selge sand!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig, selv om det bommes i blindtest så kan det være forskjell. Men 1 person må kunne påvise dette. Så langt har ingen personer klart å påvise forskjeller i en blindtest på kabler og det er jo der hele diskusjonen egentlig ligger.

Du mener du hører forskjell, men du har ikke testet det på en måte som ekskluderer alle andre faktorer enn hva du faktisk hører. Og så lenge du ikke har det kan ikke du bevise at du hører forskjell på selve kabelen.

Men all makten her ligger hos kabelentusiastene. Det er umulig for skeptikerne å bevise at det ikke finnes forskjeller. Det går ikke an å bevise at noe ikke eksisterer, men det går enkelt an å bevise at noe eksisterer.

Så når en eller annen klarer å påvise forskjeller i en abx-test så skal ikke verken jeg eller noen andre si at det ikke er forskjeller lenger. Det vi kan krangle videre på da er hvor stor forskjell, og hvem er faktisk i stand til å høre den.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Det er helt riktig, selv om det bommes i blindtest så kan det være forskjell. Men 1 person må kunne påvise dette. Så langt har ingen personer klart å påvise forskjeller i en blindtest på kabler og det er jo der hele diskusjonen egentlig ligger.

Du mener du hører forskjell, men du har ikke testet det på en måte som ekskluderer alle andre faktorer enn hva du faktisk hører. Og så lenge du ikke har det kan ikke du bevise at du hører forskjell på selve kabelen.

Men all makten her ligger hos kabelentusiastene. Det er umulig for skeptikerne å bevise at det ikke finnes forskjeller. Det går ikke an å bevise at noe ikke eksisterer, men det går enkelt an å bevise at noe eksisterer.

Så når en eller annen klarer å påvise forskjeller i en abx-test så skal ikke verken jeg eller noen andre si at det ikke er forskjeller lenger. Det vi kan krangle videre på da er hvor stor forskjell, og hvem er faktisk i stand til å høre den.
    +1

Når det gjelder min konklusjon på osten gjelder det for meg og bare fordi jeg er ganske likegyldig til mat. Tror nok ikke jeg er den beste kjøre et slikt eksempel på :P

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt:

- Man hører forskjell på høyttalere i blindtest

- Man har greid å skille forsterkere i blindtest

- Man har hørt forskjell på CD spillere i blindtest

- Man har hørt forskjell på Mp3 vs. lossless i blindtester

- Kabler har man derimot ikke klart å påvise forskjeller i blindtest så sant de ikke har har hatt klare målbare avvik

Det er ingenting gale med blindtester. Hører man forskjell seende, er det ingen grunn til at ikke skal klare det i blindtest heller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og joda, jeg må vel innrømme at det provoserer meg at folk hardnakket påstår at det ikke finnes forskjell i lyd mellom en høyttalerkabel til 100 kr og en til 5000 kr,- nettopp fordi jeg vet at det er svada.
    Det finnes altså ingen bevis på dine synspunkter og ingenting seriøst å lene deg på. Og alikevel påstår du at andre meninger er svada. Det er svada det!

Du og andre er blitt lurt av en bransje til å tro at det er forskjeller. Den dagen dere gjennomfører en blindtest, så vil dere få åpnet øynene.

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •