Anbefaling på høyttalerkabler? terminert, banan. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 210
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg vil faktisk ikke annse meg selv som en kabelentusiast, snarere en fornuftig oppegående person som hører forskjell på en kabel til 30 kr meteren og en kabel til 250 kr meteren. Jeg tar gjerne en blindtest mellom disse 2 kablene anyday, det er bare å troppe opp hjemme hos meg.

Edit: Naturligvis tror jeg på at det er forskjell når jeg selv har hørt forskjeller både hjemme i mitt eget oppsett, og hos venner.
    Så du mener vi andre som ikke klarer høre forskjeller ikke er fornuftige oppegående personer?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Så du mener vi andre som ikke klarer høre forskjeller ikke er fornuftige oppegående personer?

Sa jeg det? Jeg tror de som hevder de ikke hører forskjell like mye hevder det grunnet sitt korstog mot hifi/kabelindustrien som at de faktisk ikke hører noen som helst forskjell.

Edit: Min far har jobbet som pianist i perioder av sitt liv og er en meget dyktig musiker med ekstremt godt gehør for musikk/lyd. For alt jeg vet kan jeg ha arvet et godt gehør fra han.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å ta fra deg illusjonen, Gilmour, men gehør og det å detektere hørbare forskjeller på kabler er ikke synonymt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Beklager å ta fra deg illusjonen, Gilmour, men gehør og det å detektere hørbare forskjeller på kabler er ikke synonymt.
    Du tar ikke fra meg noe som helst. Jeg har hørt forskjell på høyttalerkabler flere ganger, og vet godt hva jeg har hørt og ikke hørt. Godt gehør for detaljer i musikk og gjengivelse kan absolutt spille inn her. Det er en grunn til at folk hardnakket mener de ikke hører forskjell i det hele tatt på biltemakabler og Van den hul kabler til flere hundre kr meteren.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg har over gjennomsnittelig gehør (ikke absolutt, men tilnærmet om det kan kalles slikt), har over gjennomsnittelig innsikt i musikk og behersker flere instrumenter - men jeg hører ikke forskjell på ClasOhlson kabler mot Nordost. Kan du forklare den da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke sammenlignes, røykens helsekadelige effekter har vært oppdaget for mange mange herrens år siden og dokumentert opp og imente. Forskjellen mellom kabler har vært omtalt i all verdens hifimagasiner, uofiselle magasiner, skribenter, hifisjapper osv osv. At alle disse skal presentere et luftslott som hele verdens lyd og musikkinteresserte har latt seg lure av i mangfoldige år er bare bullshit. Vi kan diskutere opp og ned hvor store forskjellene er i de forskjellige prisklassene, men at det er forskjell i lyd her er fakta enkelt og greit.
    Hvor fant du fakta på dette sa du ?

Iflg wikipedia så har ordet fakta følgende betydning : "Faktum, i flertall fakta, er et saksforhold som ikke logisk kan motsies. Et faktum er altså en sannhet med grunnlag i virkeligheten"

At hifibutikker og skribenter, (som ikke sjelden har jobbet i slike butikker tidligere) påstår at det er forskjell, er ikke å anse som fakta.

Ser at denne diskusjonen nå har betydelig flere innlegg (inkl dette) ang forskjell eller ikke på kabler, enn forslag til det trådstarter egentlig spurte om...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg har over gjennomsnittelig gehør (ikke absolutt, men tilnærmet om det kan kalles slikt), har over gjennomsnittelig innsikt i musikk og behersker flere instrumenter - men jeg hører ikke forskjell på ClasOhlson kabler mot Nordost. Kan du forklare den da?

Det tror jeg ikke noe på for å si det rett ut. Vi kan utføre testen hjemme hos deg eller meg en gang, sammen og høre de samme låtene på Clas kablene først, for så å hive på Nordost kabler til 5000 kr etterpå. Jeg vet at det er forskjell, og jeg vet at du som musiker vil kunne høre det. Vi kan gjerne satse på å få utført en slik test i fellesskap i sommer. Kabel fra Clas til 50 lappen eller hvor mye de koster mot 5000 kr kabler fra Nordost. Jeg vedder min venstre arm på at det er forskjell i lyden. Men nå er det trening, vi får fortsette krigen senere

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ville vel også vedde noe på at det er forskjell på kabler til Kr 30 og 300 pr meter. Gjelder venstrearmen i det veddemålet også?

Som du svarer AndreWerdenskrieg om linken han gav deg, svarer jeg på din oppfordring til veddemål: jeg har ingen behov for noe veddemål da jeg VET at det IKKE er hørbare forskjeller for min del.

Ps. Godt å se et smilefjes i innlegget ditt. God trening!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Tror du må være i ditt dårlige hjørne om du skulle tro noe slikt.
    Det er iallefall ikke det jeg leste.
    Tror vi "entusiaster" er hardere angrepet fra din leir i så måte.
    Vi får slengt det ene fordummende ordet etter oss, og man har litt på følelsen at enkelte synes at det er deres rett siden vi ikke vil høre på deres prediken og lese noen-og-100 grunner for at det ikke er forskjeller.

Husker jeg snakka med en som jobber på ett universitet og var visst studert systematikk på høyere plan... og audiofil. Han var mere skeptiker av egen erfaring. Han fortalte at ett problem med øret er at den ikke bestandig kan huske slike detaljer, og så for seg en stressfaktor. I den sammenhengen er det jo interessant å se på blindtester hvor mange tar feil på en budsjettforsterker og high-end forsterker?

Tror vår overbevisning om ett produkts fortreffelighet har felt endel, mens feks. blindtester plutselig blottstiller oss. Jeg tror jeg kjenner forskjellen på Pepsi og cola, men det gjør jeg ikke. Heller mener jeg ikke at feks. en ht-kabel 150kr/m gir på langt nær like mye for pengene som en Biltemakabel. Men, jeg er overbevist om at ett anlegg ikke er bedre enn sitt svakeste ledd...

og Jeg vil påstå at jeg er en moderat nisse... Og mener at kabler er nederst på prioriteringslista, men at de heller ikke skal undervurderes.

Newcomer Solem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i villeste skal man egentlig ha hjemmekinoanlegg og andre tekniske duppeditter som er konstruert for å fylle de mange timer av vårt liv med morro, når man har kabeldebatter? Morsomste evighetsmaskinen jeg vet om...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    og Jeg vil påstå at jeg er en moderat nisse... Og mener at kabler er nederst på prioriteringslista, men at de heller ikke skal undervurderes.
    Kloke ord fra nord

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror du må være i ditt dårlige hjørne om du skulle tro noe slikt.
    Det er iallefall ikke det jeg leste.
    Tror vi "entusiaster" er hardere angrepet fra din leir i så måte.
    Vi får slengt det ene fordummende ordet etter oss, og man har litt på følelsen at enkelte synes at det er deres rett siden vi ikke vil høre på deres prediken og lese noen-og-100 grunner for at det ikke er forskjeller.

Husker jeg snakka med en som jobber på ett universitet og var visst studert systematikk på høyere plan... og audiofil. Han var mere skeptiker av egen erfaring. Han fortalte at ett problem med øret er at den ikke bestandig kan huske slike detaljer, og så for seg en stressfaktor. I den sammenhengen er det jo interessant å se på blindtester hvor mange tar feil på en budsjettforsterker og high-end forsterker?

Tror vår overbevisning om ett produkts fortreffelighet har felt endel, mens feks. blindtester plutselig blottstiller oss. Jeg tror jeg kjenner forskjellen på Pepsi og cola, men det gjør jeg ikke. Heller mener jeg ikke at feks. en ht-kabel 150kr/m gir på langt nær like mye for pengene som en Biltemakabel. Men, jeg er overbevist om at ett anlegg ikke er bedre enn sitt svakeste ledd...

Flott innlegg, jeg synes forøvrig at dere som er kabelnisser ofte har mye bra å bidra med selv om jeg ikke er enig i akkurat det med kabler, og dersom dere får slengt fordummende ord på dere så trenger dere ikke ta det seriøst :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ville vel også vedde noe på at det er forskjell på kabler til Kr 30 og 300 pr meter. Gjelder venstrearmen i det veddemålet også?

Som du svarer AndreWerdenskrieg om linken han gav deg, svarer jeg på din oppfordring til veddemål: jeg har ingen behov for noe veddemål da jeg VET at det IKKE er hørbare forskjeller for min del.

Ps. Godt å se et smilefjes i innlegget ditt. God trening!

Jada, venstrearmen gjelder mtp forskjell i kabler på 30 og 300 kr pr meter. Det er ca den forskjellen i pris det er på kablene jeg hørte stor forskjell på i mitt eget oppsett. Dali boa kabler til rundt 30 kr meteren og Van Den hul hybrid til 248 kr meteren. Dali kablene er riktignok 5 år gamle, men det skal ikke ha noe å si på kvaliteten ifølge kabelskeptikerne, fordi det uansett ikke er forskjell.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen slike Dali-kabler. Kobberet i dem er så skittent at de ikke lar seg fortinne slik som alle andre. Vil ikke overraske meg om dette er noe som kan høres. Urent kobber og dårlig kontakt i begge ender er ikke bra.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har noen slike Dali-kabler. Kobberet i dem er så skittent at de ikke lar seg fortinne slik som alle andre. Vil ikke overraske meg om dette er noe som kan høres. Urent kobber og dårlig kontakt i begge ender er ikke bra.

Oj, såpass,- visste ikke at det sto såpass dårlig til med disse kablene. Jeg kjøpte mine nye på klubben i sin tid. Men ja, Van den hul kablene er en annen verden.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange av oss kabelskeptikere som har hørt eller hører forskjell på kabler. Men vi har etterhvert skjønt at forskjellene ikke nødvendigvis skyldes reelle lydmessige ulikheter mellom kabler.

Forøvrig finnes det kabler som er konsrtuert til å låte litt annerledes. I min verden er slike kabler en dårlig equalizer.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er mange av oss kabelskeptikere som har hørt eller hører forskjell på kabler. Men vi har etterhvert skjønt at forskjellene ikke nødvendigvis skyldes reelle lydmessige ulikheter mellom kabler.

Forøvrig finnes det kabler som er konsrtuert til å låte litt annerledes. I min verden er slike kabler en dårlig equalizer.

La meg gjette: Dere er en håndfull ekstra smarte personer medtopp IQ som virkelig har greid å knekke koden hva, nemlig at en hel kabelindustri med overlegg har fikset å lure en hel verden med lydinteresserte opp i stry i en årrekke og at all forskjell man hører på kabler tilskrives placebo?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lenger "en håndfull" personer som begynner å stille spørsmålstegn til hvorfor man hører forskjell på kabler lenger. I kabeldebattene her på forumet ser det nå ut til å være vel så mange i begge leirer.

Jeg synes det er veldig fint at det blir pratet mer og mer om dette, slik at det en gang kanskje blir utført en test som viser et pålitelig resultat en gang for alle.

Noe annet jeg synes er viktig er og at det ikke finnes noen definisjon på hva som er små/store endringer. Gilmour sa tidligere at det var gigantisk endring (så vidt jeg husker var det ordet du brukte). Så svarte du at det var gigantisk i den grad en kabel kan gi gigantisk endring. Og da kan jeg være enig i bruken, men dersom ikke det hadde blitt påpekt hadde du heller ikke kommet med neste setning og da ville det kun stått at du mente det var en gigantisk endring.

Jeg synes det blir feil i forhold til en nybegynner som leser dette å mene at det skal være gigantiske endringer på å kjøpe en kabel til 5 000. Han vil få mer effekt i å legge mer penger i høyttaleren, som jeg mener er det som skaper størst forandring i lyden.

Edit: ikke hekt deg opp i 5 000 på en kabel, jeg vet at du ikke har sagt den summen.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg gjette: Dere er en håndfull ekstra smarte personer medtopp IQ som virkelig har greid å knekke koden hva, nemlig at en hel kabelindustri med overlegg har fikset å lure en hel verden med lydinteresserte opp i stry i en årrekke og at all forskjell man hører på kabler tilskrives placebo?
    Så lenge man ikke greier å forklare lydmessige forskjeller verken med kjent fysikk eller blindtester, så er ikke dette så veldig vanskelig. Kabler brukes i avansert industri. Man vet godt hva som foregår. Å tro at den eksotiske kabelindustrien har funnet ut noe som velkjent fysikk ikke vet, er naivt.

Problemet ligger IMO i at enkelte ikke er villig til å innrømme at forskjellene man hører kan være innbilte. Og når man heller ikke er åpen for å gjennomføre blindtester som kan gi oss svar, så stopper diskusjonen og mulige fremskritt. Det er litt som å skulle overbevise små barn om at julenissen virkelig ikke finnes. Deres opplevelser forteller jo noe helt annet.

Å bruke store summer på kabler er en helt feil prioritering dersom man ønsker best mulig lyd. Det man bør konsentrere seg om er høyttalere, samspillet mellom høyttaler/rom, akustikk, frekvensgang og bra elektronikk. De fleste som bruker store pengesummer på kabler har ikke engang det grunnleggende noenlunde på plass i anlegget.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Så lenge man ikke greier å forklare lydmessige forskjeller verken med kjent fysikk eller blindtester, så er ikke dette så veldig vanskelig. Kabler brukes i avansert industri. Man vet godt hva som foregår. Å tro at den eksotiske kabelindustrien har funnet ut noe som velkjent fysikk ikke vet, er naivt.

Problemet ligger IMO i at enkelte ikke er villig til å innrømme at forskjellene man hører kan være innbilte. Og når man heller ikke er åpen for å gjennomføre blindtester som kan gi oss svar, så stopper diskusjonen og mulige fremskritt. Det er litt som å skulle overbevise små barn om at julenissen virkelig ikke finnes. Deres opplevelser forteller jo noe helt annet.

Å bruke store summer på kabler er en helt feil prioritering dersom man ønsker best mulig lyd. Det man bør konsentrere seg om er høyttalere, samspillet mellom høyttaler/rom, akustikk, frekvensgang og bra elektronikk. De fleste som bruker store pengesummer på kabler har ikke engang det grunnleggende noenlunde på plass i anlegget.

Jeg er helt enig i det du er inne på i siste avsnitt, nemlig at store summer brukt på kabler uten å ha investert i god elektronikk og høyttalere er tull. Personlig mener jeg at gode kabler vil sette prikken over ien i et godt oppsett. Ubeskjeden som jeg jo er vil jeg påstå at mitt oppsett er å annse som bra, iallfall utifra mine preferanser og budsjett. Oppsettet mitt som du ser i signaturen min har en nypris på rundt 35 000 kr for forsterker, spiller og høyttalere. Kabelskeptikere mener da i fullt alvor at jeg skal handle jallakabler fra biltema til dette oppsettet, noe jeg naturligvis aldri vil gjøre. Til dette oppsettet har jeg en signalkabel av topp kvalitet til verdi 2500, og høyttalerkabler til rundt 1000 kr til sammen. Altså har jeg faktisk holdt meg så og si eksakt til 10 prosent regelen, uten at jeg egentlig tenkte det på forhånd

Angående placebo støtter jeg deg helt i at det utvilsomt finnes, i større og mindre grad. Forskjellen fra meg og kabelskeptikere er at jeg er hellig overbevist om at det lar seg gjøre å høre forskjell, spesielt i rimeligere prisklasser,- og når man som jeg hører _stor_ forskjell så er ikke hele denne forskjellen placebo/innbilning. Noe kan nok tilskrives placebo, men jeg har hørt forskjell nok ganger til at jeg stoler på min egen hørsel i så måte.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •