Anbefaling på høyttalerkabler? terminert, banan. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 210
    Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp, kommer man høyt opp i pris er det mye av det samme som med elektronikken også: Forskjellene blir mindre og mindre jo høyere i pris man kommer. Jeg våger påstanden at hvem som helst kan høre stor forskjell på en høyttalerkabel til 30 kr meteren og Hybridkabelen til Van den hul som ligger på 250 kr meteren. Men kommer man opp i 10 000 kr klassen og oppover er vi på et så høyt nivå at forskjellene blir vanskelig å høre med ørene våre.
    Akkurat på kabler, så er det faktisk ganske store forskjeller selv om du går høyt opp i pris også. Vil anbefale deg og kikke etter spesifikasjoner når du kjøper kabler. Van den hul er f.eks. veldig lite dynamiske i forhold til nordost i samme prisklasse. Solid core kabler er alltid mer dynamiske enn flertrådete kabler, men samtidig så er det mange som ikke liker de, fordi de avslører og fremhever svakheter som oppstår andre plasser i kjeden.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Det er en grunn til at de mest anerkjente høyttaler og forsterkerprodusentene bruker kvalitetskomponenter fra mundorf og duelund, f.eks. B&W.

Det er en grunn til at dyktige høyttalerprodusenter bruker kvalitetskabling inni høyttalerne sine. Disse blir bl.a. laget av van den hul, transparent audio, cardas, kimber og mange flere.

Det er en grunn til at bl.a. System Audio bruker kabler for å avstemme høyttalerkonstruksjonene sine. Kablene blir brukt som en del av delefilteret for å unngå unødvendige komponenter.

Det er en grunn til at omtrent samtlige av seriøse hifi-anmeldere og konstruktører erkjenner at det er store forskjeller mellom ulike kabeltyper.

Har du lyst på god lyd? Lytt til ekspertene.
    For det første, om alle ekspertene hadde nektet for at kabler var bedre etc, så hadde det betydd slutten på hele kabelindustrien og hundre millioner av kroner, så uansett om det er forskjeller eller ikke så er de bare nødt til å støtte det opp så lenge det er snakk om så mye penger, tilfeldig at alle ekspertene og leverandørene er alle hovedfolkene som står bak industrien til å begynne med. De største høytalerprodusentene har avtaler med de største kabelprodusentene for å fremme sitt eget produkt og motsatt.

Og hvis det er så mange eksperter som mener dette, hvorfor er det ingen som har prøvd skaffe seg en million dollar fra han som har lovet det til den som klarer motbevise forskjeller? Første grunn er at JEG selv mener det ikke er mulig, Andre grunn er at om de hadde prøvd seg og feilet så går igjen hele kabelindustrien under.

For det andre er jeg glad jeg ikke hører like godt som ekspertene, sparte jeg de tusenlappene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    For det første, om alle ekspertene hadde nektet for at kabler var bedre etc, så hadde det betydd slutten på hele kabelindustrien og hundre millioner av kroner, så uansett om det er forskjeller eller ikke så er de bare nødt til å støtte det opp så lenge det er snakk om så mye penger, tilfeldig at alle ekspertene og leverandørene er alle hovedfolkene som står bak industrien til å begynne med. De største høytalerprodusentene har avtaler med de største kabelprodusentene for å fremme sitt eget produkt og motsatt.

Og hvis det er så mange eksperter som mener dette, hvorfor er det ingen som har prøvd skaffe seg en million dollar fra han som har lovet det til den som klarer motbevise forskjeller? Første grunn er at JEG selv mener det ikke er mulig, Andre grunn er at om de hadde prøvd seg og feilet så går igjen hele kabelindustrien under.

For det andre er jeg glad jeg ikke hører like godt som ekspertene, sparte jeg de tusenlappene.
    +1 jeg mener ikke og disse noen,bruk gjerne 1000vis av kroner på kabler,hører du/dere forskjell så bra for dere.

O

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk forsåvidt 20/20 i hørsel i forsvaret, så har jo så å si perfekt hørsel

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    +1 jeg mener ikke og disse noen,bruk gjerne 1000vis av kroner på kabler,hører du/dere forskjell så bra for dere.

O

For det første så har jeg ikke brukt "tusenvis" av kroner på kabler, men jeg har investert nok til at det yter oppsettet mitt rettferdighet.For det andre så er det ikke snakk om at jeg eller vi hører forskjell, det _er_ forskjell.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så har jeg ikke brukt "tusenvis" av kroner på kabler, men jeg har investert nok til at det yter oppsettet mitt rettferdighet.For det andre så er det ikke snakk om at jeg eller vi hører forskjell, det _er_ forskjell.
    Hvordan kan du si at det er forskjell for oss når vi ikke klarer høre forskjell? Påpeker du jo indirekte at vi er ekstremt tunghørte?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er en direkte sammenheng mellom behov og etterspørsel her i verden. Hvis det ikke er behov for et produkt, er det heller ingen etterspørsel og alle produsentene dør derfor ut automatisk.

Hifiskribenter skriver om ting som interesserer leserne og om oppgraderinger som kan gi leserne bedre lyd. Hvis leserne finner ut at skribentene bare skriver tull, er det heller ingen som gidder å kjøpe bladet deres. Hifiblader driver naturligvis med en del annonsering, så man kan aldri stole på de 100%, men hvis ikke hovedtrekkene i det de skriver stemmer, så holder de ikke ut lenge i markedet. Fidelity er et godt blad etter min erfaring.

Hvis man forøvrig har mer og hente på å legge 5000 i en ny cd-spiller enn å bytte kabler, så bør man selvsagt investere pengene deretter og.

Flere og flere lydstudioer bytter nå til audiofile kabler forresten. Kabler har faktisk betydning både på innspilling og avspilling. NRK bruker bl.a. veldig dyre kabler fra Renaissance Audio.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si at det er forskjell for oss når vi ikke klarer høre forskjell? Påpeker du jo indirekte at vi er ekstremt tunghørte?

Jeg kan ikke svare for deres hørselegenskaper, eller erfaring innen musikk og hifi. Det jeg vet er at det er forskjell i lyd på kabler, og da spesielt høyttalerkabler. At du ikke kan høre forskjell på en av de billigste høyttalerkablene og for eks en kabel fra Nordost til 5000 kr tror jeg ikke noe på. _Alle_ kan høre forskjell, nettopp fordi den er der og lett å legge merke til.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en direkte sammenheng mellom behov og etterspørsel her i verden. Hvis det ikke er behov for et produkt, er det heller ingen etterspørsel og alle produsentene dør derfor ut automatisk.

Hifiskribenter skriver om ting som interesserer leserne og om oppgraderinger som kan gi leserne bedre lyd. Hvis leserne finner ut at skribentene bare skriver tull, er det heller ingen som gidder å kjøpe bladet deres. Hifiblader driver naturligvis med en del annonsering, så man kan aldri stole på de 100%, men hvis ikke hovedtrekkene i det de skriver stemmer, så holder de ikke ut lenge i markedet. Fidelity er et godt blad etter min erfaring.

Hvis man forøvrig har mer og hente på å legge 5000 i en ny cd-spiller enn å bytte kabler, så bør man selvsagt investere pengene deretter og.

Flere og flere lydstudioer bytter nå til audiofile kabler forresten. Kabler har faktisk betydning både på innspilling og avspilling. NRK bruker bl.a. veldig dyre kabler fra Renaissance Audio.

Helt korrekt. Hadde kabelindustrien vært et gigantisk luftslott ville det naturligvis blitt avslørt før eller siden fra alle de millioner med musikk og lydinteresserte mennesker det finnes over hele verden. Det er bare ikke mulig at alt er en illusjon og at det ikke finnes forskjell i lyd mellom ulike kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour: Så lenge det ikke er bevist i en eneste abx at mennesker er i stand til å høre forskjell på kabler så får du heller ikke lov til å presentere det her som et faktum.

Du blir veldig irritert på at folk sier at du ikke hører forskjell, og det kan jeg skjønne. Aldri gøy å bli fortalt hva man selv skal høre. Du må gjerne ytre at du mener du hører forskjell, men du kan fortsatt ikke komme med dette som en sannhet. For det er det faktisk ikke.

Schnappy: Å argumentere på den måten du gjorde i innlegget ditt med hvorfor enes alle high-end-skribenter om at det er forskjell osv. holder ikke mål i en diskusjon som dette. Det er ikke vanskelig å argumentere for hvorfor de enes om det, selv dersom de ikke faktisk hører forskjell. Penger og økonomi skal man ikke undervurdere viktigheten av og hva vil skje med bransjen dersom de enes om at det faktisk ikke er forskjell? Mange, mange penger går tapt. Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke er forskjell, men man kan ikke bruke slike argumenter for å si at det faktisk er forskjell heller.

Det jeg synes er litt rart med anmeldelser av kabler er at det alltid blir til det bedre. Mer bass/ strammere bass / åpen diskant osv. Hvis det faktisk er forskjell, hvordan kan det alltid være til det bedre. Hva om man i utgangspunktet hadde litt mye diskant i rommet sitt (pga høyttaler, romakustikk osv.) så bytter man til en dyrere kabel som i en eller annen test gir mer åpen diskant, hvorfor er det i dette tilfellet bedre? Mer bass i et anlegg som sliter med for mye bass i utgangspunktet? Dette henger ikke helt på greip i hodet mitt.

Jeg har byttet kabler noen ganger på mitt eget anlegg, og har kanskje ment jeg har hørt forskjell, men tviler sterkt på at jeg hadde gjort det i en abx test. Jeg brukte jo sikkert 3 minutter på å bytte kabel og allerede der har jeg jo "glemt" hvordan det låt. Måler man med en mikrofon får man forskjeller i målinger bare ved å flytte mikrofonen millimetere til siden. Satte jeg meg på samme sted i sofaen? Blei jeg litt sliten av å ligge på gulvet å bytte kabel? Hva vet jeg, annet enn at inntil noen beviser at det er forskjell kan man ikke fortelle folk at det er forskjell. Man kan si man mener det selv.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en direkte sammenheng mellom behov og etterspørsel her i verden.
    Akkurat, og behov kan skapes ved manipulering og overbevisning. Om jeg sier at folk har behov for en spesiell stein som helbreder kroppen din vil jeg garantert klare lage en etterspørsel etter det, greit nok markedet blir ekstremt lite men det vil fortsatt være der, og var nok et veldig banalt eksempel.

Bare se på mye annet idiotisk som de største bedriftene i verden har klart å manipulere mennesker ved konstant overbevisning til å skape en gigantisk etterspørsel etter noe som man egentlig ikke har behov for i det hele tatt.

1. RØYK - Verdens største menneskeskapte scam for å lure penger ut av folk
    2. COLA
    3. MCdonalds
    4. Heroin

Bare for å nevne noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke deg spesielt gilmour,jeg mentedu/dere. Du kan ikke si det er! forskjell så bastant du kan si JEG mener det er forskjell. Og det er bra for deg at du hører forskjell. Jeg hører også forskjell i fra tynne kabler til tykke kabler-
    men i fra 3000 til 30 000 hører jeg ikke skvatt forskjell

O

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt. Hadde kabelindustrien vært et gigantisk luftslott ville det naturligvis blitt avslørt før eller siden fra alle de millioner med musikk og lydinteresserte mennesker det finnes over hele verden. Det er bare ikke mulig at alt er en illusjon og at det ikke finnes forskjell i lyd mellom ulike kabler.
    Som om ikke RØYK industrien er et gigantisk lutslott på samme måte. Men likevel er det folk som faktiskt jobber konkret med å overbevise folk om at det ikke er skadelig.

EDIT: Liten edit her. Jeg mener ikke at kabelindustrien er like ond som røykindustrien :P kabelindustrien er jo i mine øyne en liten uskyldig mindtwist, mens røykinudstrien tar jo faktiskt liv av folk

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det skal sies, så har jeg ingen problemer med å skille mellom kabler blindt. Problemet er at når han som bytter kablene har byttet rundt noen ganger, så begynner hjernen min å gå i surr. Opptil 3-5 bytter pleier å gå greit, men så begynner kaoset

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Jeg mente ikke deg spesielt gilmour,jeg mentedu/dere. Du kan ikke si det er! forskjell så bastant du kan si JEG mener det er forskjell. Og det er bra for deg at du hører forskjell. Jeg hører også forskjell i fra tynne kabler til tykke kabler-
    men i fra 3000 til 30 000 hører jeg ikke skvatt forskjell

O

Nei, kanskje ikke fra 3000 til 30 000, men fra 30 kr meteren til 300 kr meteren hører du garantert forskjell,- det vedder jeg en anseelig sum penger på.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at de mest anerkjente høyttaler og forsterkerprodusentene bruker kvalitetskomponenter fra mundorf og duelund, f.eks. B&W.

Det er en grunn til at dyktige høyttalerprodusenter bruker kvalitetskabling inni høyttalerne sine. Disse blir bl.a. laget av van den hul, transparent audio, cardas, kimber og mange flere.

Det er en grunn til at bl.a. System Audio bruker kabler for å avstemme høyttalerkonstruksjonene sine. Kablene blir brukt som en del av delefilteret for å unngå unødvendige komponenter.

Det er en grunn til at omtrent samtlige av seriøse hifi-anmeldere og konstruktører erkjenner at det er store forskjeller mellom ulike kabeltyper.

Har du lyst på god lyd? Lytt til ekspertene.
    Det er en grunn til at Mundorf kondensatorer og slikt blir brukt. Det er god kvalitet og merke selger.

Det er en grunn til at kvalitetsmerker bruker "skikkelige kabler", fordi da kan de selge utstyret litt dyrere (VDH kalbene som sitter i bla. B&W lover jeg dere er mer gunstig for B&W å bruke tatt i pris/gevinst sammenheng. B&W og VDH er jo partnere. Det er ikke slik at B&W må kjøpe dyre kabler fra VDH for så å putte dem i høyttalerne sine.

Det er en grunn til at SA bruker kabler for å tune delefilterne sine for å unngå overflod av komponenter? Dersom man ikke kan måle den aukustiske virkningen av en type kabel i et delefilter, hvordan skal man da i all verden klare å tune hele høyttalern med å bruke en spesiell type på filteret? Og dersom kabelen farger lyden så betraktelig, gjør ikke den da akkurat det samme som en kondensator eller spole ville ha gjort?

Hifi konstruktører og hifi anmeldere har alt og tjene og ingenting å tape på å hevde at høyttalerkabler har noe for seg. At de hevder at det er store forskjeller er da kanskje ikke så rart? Når vi ser det på denne måten kan man ikke unngå å se på med en viss skepsis.

Når det viser seg gang på gang i blindtester at verken "ekspertene", konstruktørene, anmelderne, musikerne, produsentene eller entusiastene klarer å høre forskjell på kabel A vs kabel B, hvordan skal da jeg som forbruker forholde meg til produktet? Jo, jeg går for god kvalitet og evt. utseende og ikke dens psykoaukistiske egenskaper som etter flere tiår med diskusjon fremdeles ikke har blitt bevist at eksisterer og det gjennom mange forsøk fra alle sider av debatten.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som om ikke RØYK industrien er et gigantisk lutslott på samme måte. Men likevel er det folk som faktiskt jobber konkret med å overbevise folk om at det ikke er skadelig.

EDIT: Liten edit her. Jeg mener ikke at kabelindustrien er like ond som røykindustrien :P kabelindustrien er jo i mine øyne en liten uskyldig mindtwist, mens røykinudstrien tar jo faktiskt liv av folk

Det kan ikke sammenlignes, røykens helsekadelige effekter har vært oppdaget for mange mange herrens år siden og dokumentert opp og imente. Forskjellen mellom kabler har vært omtalt i all verdens hifimagasiner, uofiselle magasiner, skribenter, hifisjapper osv osv. At alle disse skal presentere et luftslott som hele verdens lyd og musikkinteresserte har latt seg lure av i mangfoldige år er bare bullshit. Vi kan diskutere opp og ned hvor store forskjellene er i de forskjellige prisklassene, men at det er forskjell i lyd her er fakta enkelt og greit.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke sammenlignes, røykens helsekadelige effekter har vært oppdaget for mange mange herrens år siden og dokumentert opp og imente. Forskjellen mellom kabler har vært omtalt i all verdens hifimagasiner, uofiselle magasiner, skribenter, hifisjapper osv osv. At alle disse skal presentere et luftslott som hele verdens lyd og musikkinteresserte har latt seg lure av i mangfoldige år er bare bullshit. Vi kan diskutere opp og ned hvor store forskjellene er i de forskjellige prisklassene, men at det er forskjell i lyd her er fakta enkelt og greit.
    Hele poenget var å påpeke at folk er lettlurte og lar seg lett påvirke.

Om jeg trekker en biltema kabel i en strømpe og får det til å se dritbra ut. an jeg gå til en person å si: Se her min venn, her har jeg gull, har brukt 1 år på å håndlage og utvikle denne kabelen, det er en sykt spesiell ny teknologi... bla.bla etc. Ved å føre riktig manipulering og opphyping vil jeg klare å få vedkommende til å høre forskjeller.

Det tilsvarer mange mennesker om man gjør det med mange nok og det utgjør til slutt et marked med behov og etterspørsell

EDIT: Dette er jo spesielt gunstig i markeder hvor det er umulig påbevise noe annet helt konkret. Som feks kabelmarkedet

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste det norske informasjon og nyhetsbladet innsikt her for litt siden. Der nevnte de i en artikkel at Hifi Kabel entusiastene viser et godt eksempel på hvordan religion fungerer da ingen seriøst kan si noe som er fakta og bevise det, men de fortsetter å tro på det selv om upartiske og uavhengige tester avslører at egenskapene som tildeles hifi-kablene ikke hører hjemme i den virkelige verden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg leste det norske informasjon og nyhetsbladet innsikt her for litt siden. Der nevnte de i en artikkel at Hifi Kabel entusiastene viser et godt eksempel på hvordan religion fungerer da ingen seriøst kan si noe som er fakta og bevise det, men de fortsetter å tro på det selv om upartiske og uavhengige tester avslører at egenskapene som tildeles hifi-kablene ikke hører hjemme i den virkelige verden.

Jeg vil faktisk ikke annse meg selv som en kabelentusiast, snarere en fornuftig oppegående person som hører forskjell på en kabel til 30 kr meteren og en kabel til 250 kr meteren. Jeg tar gjerne en blindtest mellom disse 2 kablene anyday, det er bare å troppe opp hjemme hos meg.

Edit: Naturligvis tror jeg på at det er forskjell når jeg selv har hørt forskjeller både hjemme i mitt eget oppsett, og hos venner.

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •