Anbefaling på høyttalerkabler? terminert, banan. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 210
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg må bare linke til denne undersøkelsen her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ntlig-lyd.html

Jeg har sett den tråden, men takk for linken. Forøvrig står tilbudet til deg også: Hvis du er i tvil på om forskjellen er stor på høyttalerkabler er du velkommen hjem til meg for å høre personlig.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har sett den tråden, men takk for linken. Forøvrig står tilbudet til deg også: Hvis du er i tvil på om forskjellen er stor på høyttalerkabler er du velkommen hjem til meg for å høre personlig.
    Har allerede testet kabler i forskjellige klasser og har ikke klart å høre noen forskjell så ser ikke noe poeng å dra noe sted for å få bekreftet enda en gang at jeg ikke hører forskjell.

Jeg har anlegg til rundt en 60 lapper og klarte ikke høre noen forskjell i kabler på det anlegget, så endte opp med å bruke noen DIY fra biltema, så for min del er det vel mer 1% regelen. De dyreste kablene jeg har er vel Emotiva RCA kablene og AudioQuest HDMI kablene, og er kun kjøpt fordi jeg syns de var fine.

Ok, kan se at det blir frustrasjon med at jeg konkluderer med at forskjellene DU hører er placebo. Kan jeg dra konklusjonen med at JEG selv mener alle forskjeller på kabler bare er placebo?

hadde en Monster HDMI kabel også til x antall tusen, testet den mot en FAKE av samme type og merket hverken forskjeller på lyd eller bilde så endte opp med å returnere den dyre, ekte og kjøpte meg noen fake isteden til bare noen hundrelapper

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Har allerede testet kabler i forskjellige klasser og har ikke klart å høre noen forskjell så ser ikke noe poeng å dra noe sted for å få bekreftet enda en gang at jeg ikke hører forskjell.

Jeg har anlegg til rundt en 60 lapper og klarte ikke høre noen forskjell i kabler på det anlegget, så endte opp med å bruke noen DIY fra biltema, så for min del er det vel mer 1% regelen. De dyreste kablene jeg har er vel Emotiva RCA kablene og AudioQuest HDMI kablene, og er kun kjøpt fordi jeg syns de var fine.

Ok, kan se at det blir frustrasjon med at jeg konkluderer med at forskjellene DU hører er placebo. Kan jeg dra konklusjonen med at JEG selv mener alle forskjeller på kabler bare er placebo?

hadde en Monster HDMI kabel også til x antall tusen, testet den mot en FAKE av samme type og merket hverken forskjeller på lyd eller bilde så endte opp med å returnere den dyre, ekte og kjøpte meg noen fake isteden til bare noen hundrelapper

Ja, det er langt bedre at du konkluderer med hva du selv har erfart. Med mitt oppsett vet jeg at forskjellen var utrolig stor mellom Dali Boa kablene mine, og de nye Van den hul hybrid kablene som nylig er kjøpt inn.Gjennom musikk og hifiinteressert i en årrekke så nekter jeg å tilskrive denne forskjellen kun innbilning/placebo, det medfører bare ikke riktighet. Og forskjellen er som sagt så stor at hvem som helst kan høre det. Bassen er er mye mer kontant, vokalen mye rundere behageligere i diskantområdet osv.

Mtp Hdmi kabel er jeg faktisk helt enig med deg, her er forskjellene minimale etter min erfaring. Grunnen til at jeg kjøpte en dyr Hdmi kabel fra Van den hul er mest for designets skyld og helheten i kabelnivået, nå har jeg Van den hul over hele linjen i oppsettet

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er langt bedre at du konkluderer med hva du selv har erfart. Med mitt oppsett vet jeg at forskjellen var utrolig stor mellom Dali Boa kablene mine, og de nye Van den hul hybrid kablene som nylig er kjøpt inn.Gjennom musikk og hifiinteressert i en årrekke så nekter jeg å tilskrive denne forskjellen kun innbilning/placebo, det medfører bare ikke riktighet. Og forskjellen er som sagt så stor at hvem som helst kan høre det. Bassen er er mye mer kontant, vokalen mye rundere behageligere i diskantområdet osv.
    Tror du denne enorme forskjellen er målbar? Isåfall synes jeg du bør legge ut noen målinger. Mål 5 ganger med feite kabler og 5 ganger med billigkabler/kleshengere/saltvann i isboks eller hva du har lyst til og så legger du ut snittet på begge de to metodene. Vil tippe du får en ganske stor overaskelse.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror du denne enorme forskjellen er målbar? Isåfall synes jeg du bør legge ut noen målinger. Mål 5 ganger med feite kabler og 5 ganger med billigkabler/kleshengere/saltvann i isboks eller hva du har lyst til og så legger du ut snittet på begge de to metodene. Vil tippe du får en ganske stor overaskelse.

Forskjellen er der i mine ører, og det holder for meg. Skeptikerne finner uansett nye grunner hele tiden for å fortsette sitt korstog mot gode kabler i hifianlegg.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm sant nok. Om man konluderer med at feks bass blir fyldigere og diskant mer åpen, så burde det jo i teorien være tilsvarende forskjeller ved måling av sinus sveip.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour:

Og du har vel ikke lyst til å dokumentere at det faktisk er en forskjell slik at du kan vise hva som er korrekt og ukorrekt for alle oss "idioter" som tilegner oss informasjon om ting vi "bryr oss om", da spesielt de tingene som står folk nærest hjertet. Om man har sterke meninger så bøy man også ha mye kunnskap om emnet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour:

Og du har vel ikke lyst til å dokumentere at det faktisk er en forskjell slik at du kan vise hva som er korrekt og ukorrekt for alle oss "idioter" som tilegner oss informasjon om ting vi "bryr oss om", da spesielt de tingene som står folk nærest hjertet. Om man har sterke meninger så bøy man også ha mye kunnskap om emnet.

Jeg vet av erfaring at de verste kabelskeptikerne er umulig å overbevise, et oppdrag som er mission impossible. Vil du høre med dine egne ører står tilbudet om lytting hos meg ved lag også til deg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hmm sant nok. Om man konluderer med at feks bass blir fyldigere og diskant mer åpen, så burde det jo i teorien være tilsvarende forskjeller ved måling av sinus sveip.
    Ja, dette burde jo være bare barnematen for nissene å bevise da fyldigere bass betyr høyere volum under ~250hz og mer åpen diskant kan beskrives som økt nivå over ~12khz.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet av erfaring at de verste kabelskeptikerne er umulig å overbevise, et oppdrag som er mission impossible. Vil du høre med dine egne ører står tilbudet om lytting hos meg ved lag også til deg.
    Dersom jeg skulle kommet med deg ville jeg hatt med meg måleutstyr og kjørt noen sinus sveip og så sett på eventuelle forskjeller. For vi vet av både praksis og av teori at måleutstyr har en ekstrem intoleranse for forskjeller i lyd i forhold til våre øre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lånt med meg kabler i fra OHC i prisklassen 3500,- til 20 000,-
    jeg karte ikke med god viljen til og høre forskjell,dette var nordost kabler jeg endte opp med solarwind for de er pene og se til og fikk de brukt til 1200,- Men om folk liker og bruke masse penger på kabler er det opp til dem dømmer ingen for det. Jeg legger heller pengen i utstyr som dac og nye rør bedre CD spiller(bruker det ennå).
    O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Har lånt med meg kabler i fra OHC i prisklassen 3500,- til 20 000,-
    jeg karte ikke med god viljen til og høre forskjell,dette var nordost kabler jeg endte opp med solarwind for de er pene og se til og fikk de brukt til 1200,- Men om folk liker og bruke masse penger på kabler er det opp til dem dømmer ingen for det. Jeg legger heller pengen i utstyr som dac og nye rør bedre CD spiller(bruker det ennå).
    O

Du hørte ikke forskjell på kablene til 3000 kr og de til 20 000 hvis jeg forstår deg rett?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var ikke ment til å så tvil om forskjeller på kabler. Det jeg reagerte på var at du valgte å bruke ordet GIGANTISK for å forklare forskjellen, derav linken som tar for seg hvor stor forskjell folk synes det er på lyd. Bøtte over hodet vil jeg kanskje sagt var en gigantisk forskjell kontra uten. For å ta et eksempel.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Innlegget mitt var ikke ment til å så tvil om forskjeller på kabler. Det jeg reagerte på var at du valgte å bruke ordet GIGANTISK for å forklare forskjellen, derav linken som tar for seg hvor stor forskjell folk synes det er på lyd. Bøtte over hodet vil jeg kanskje sagt var en gigantisk forskjell kontra uten. For å ta et eksempel.
    Jeg forstår hva du sikter til. Når jeg snakker om gigantisk/stor/enorm forskjell på kabler så må man se det i konteksten man snakker om, all den tid forskjell på kabler vanskelig kan bli _enorm_ i ordets rette forstand. I den grad man i det hele tatt kan snakke om forskjell på kabler var forskjellen jeg hørte på mitt oppsett meget stor.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at de mest anerkjente høyttaler og forsterkerprodusentene bruker kvalitetskomponenter fra mundorf og duelund, f.eks. B&W.

Det er en grunn til at dyktige høyttalerprodusenter bruker kvalitetskabling inni høyttalerne sine. Disse blir bl.a. laget av van den hul, transparent audio, cardas, kimber og mange flere.

Det er en grunn til at bl.a. System Audio bruker kabler for å avstemme høyttalerkonstruksjonene sine. Kablene blir brukt som en del av delefilteret for å unngå unødvendige komponenter.

Det er en grunn til at omtrent samtlige av seriøse hifi-anmeldere og konstruktører erkjenner at det er store forskjeller mellom ulike kabeltyper.

Har du lyst på god lyd? Lytt til ekspertene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hørte ikke forskjell på kablene til 3000 kr og de til 20 000 hvis jeg forstår deg rett?
    Da forstår du rett! jeg prøvde med sko lisse kabler ala telefon kabel,da hørte jeg forskjell. Men i fra blue heaven og og opp til 20 000 kablene ikke en døyt.
    Etter det er jeg spart alt som heter utgifter på kabler,men liker og ha noen som ser bra ut 8)

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Det er en grunn til at de mest anerkjente høyttaler og forsterkerprodusentene bruker kvalitetskomponenter fra mundorf og duelund, f.eks. B&W.

Det er en grunn til at dyktige høyttalerprodusenter bruker kvalitetskabling inni høyttalerne sine. Disse blir bl.a. laget av van den hul, transparent audio, cardas, kimber og mange flere.

Det er en grunn til at bl.a. System Audio bruker kabler for å avstemme høyttalerkonstruksjonene sine. Kablene blir brukt som en del av delefilteret for å unngå unødvendige komponenter.

Det er en grunn til at omtrent samtlige av seriøse hifi-anmeldere og konstruktører erkjenner at det er store forskjeller mellom ulike kabeltyper.

Har du lyst på god lyd? Lytt til ekspertene.

Amen, glimrende innlegg.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Da forstår du rett! jeg prøvde med sko lisse kabler ala telefon kabel,da hørte jeg forskjell. Men i fra blue heaven og og opp til 20 000 kablene ikke en døyt.
    Etter det er jeg spart alt som heter utgifter på kabler,men liker og ha noen som ser bra ut 8)

O
    Alle kablene til nordost er basert på solid core. Du hører ikke spesielt forskjell på disse fordi de har veldig lik oppbygning. En av de tingene du får ved å gå opp i pris i nordostserien er en tynn bomullstråd som er viklet rundt lederne (monofilament). Denne skal hjelpe til å gi litt bedre diskant, men her snakker vi om LITT. Vil du høre veldig store forskjeller på kabler, kan du gå og kjøpe en feit flertrådet høyttalerkabel på biltema. Da vil du høre stor forskjell og da vil du også forstå hva alt dette dreier seg om

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kablene til nordost er basert på solid core. Du hører ikke spesielt forskjell på disse fordi de har veldig lik oppbygning. En av de tingene du får ved å gå opp i pris i nordostserien er en tynn bomullstråd som er viklet rundt lederne (monofilament). Denne skal hjelpe til å gi litt bedre diskant, men her snakker vi om LITT. Vil du høre veldig store forskjeller på kabler, kan du gå og kjøpe en feit flertrådet høyttalerkabel på biltema. Da vil du høre stor forskjell og da vil du også forstå hva alt dette dreier seg om
    Jeg forstår hva dette dreier seg om!,har prøvd masse kabler i fra monster og kimber ++. Men jeg klarer ikke og høre forskjell,så da sparer jeg de pengene.
    Jeg hører derimot forskjell på rør og forsterkere og høyttalere

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, kommer man høyt opp i pris er det mye av det samme som med elektronikken også: Forskjellene blir mindre og mindre jo høyere i pris man kommer. Jeg våger påstanden at hvem som helst kan høre stor forskjell på en høyttalerkabel til 30 kr meteren og Hybridkabelen til Van den hul som ligger på 250 kr meteren. Men kommer man opp i 10 000 kr klassen og oppover er vi på et så høyt nivå at forskjellene blir vanskelig å høre med ørene våre.

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •