Anbefaling på høyttalerkabler? terminert, banan. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 210 av 210
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Dette blir jo feil. Som mange har nevnt tidligere i tråder du har vært aktiv i; Det går ikke an å bevise at noe IKKE finnes. Dermed er det umulig å bevise at det _ikke_ er forskjell på kabler i en blindtest, og det går altså ikke an å konstruere testen for å bevise dette. Det betyr selvfølgelig ikke at det er umulig å sabotere en test slik at resultatet blir feil.

Det går derimot an å bevise at noe faktisk finnes. Det betyr at det eneste resultatet som faktisk betyr noe er om man greier å påvise forskjeller. Det er det ingen som har greid pr. i dag - det er fakta. Jeg tillater meg å tvile på at alle tester som er utført til nå er gjort av mørkemenn med skummel agenda som prøver å ødelegge godlyden i stua til "nissene".

Så, istedet for å engasjere meg så voldsomt lener jeg meg tilbake og venter på at de som hevder å høre enorm forskjell på kabler skal stille opp på en test og få avsluttet debatten en gang for alle. Det burde være lett. Og så skal jeg slutte å lese/poste i kabeltråder. Kanskje.

For å ta det siste først: Kabelskeptikerne vil antagelig slett ikke gi seg med å spre skepsisen sin selvom man vil lykkes å påvise forskjeller i en kvalitativt akseptabel test. I de trådene jeg har sett om testingen her på forumet har de store skeptikerne (trenger ikke nevne konkrete nick her, man vet hvem de er) nærmest konkurrert om å sette mest mulige sinnsvake krav til testmetodikken og rammene rundt. Ergo får man en stor følelse som jeg og andre sitter med : Man arrangerer testene så tøffe og vanskelige på alle måter at man nettopp oppnår det skeptikerne ønsker: Ingen greier å påvise forskjeller i lyden. Dette blir en selvoppfyllende profeti.

Jeg har hverken utstyr,kompetanse eller anledning til å arrangere en "gyldig" blindtest. Men jeg har selv hørt stor forskjell flere ganger spesielt på høyttalerkabler, og det står jeg ved 110 prosent. Vil andre være skeptikere å tro at en kabel til 50 kr meteren låter like bra som en Nordost til 50 000 kr på et potent highend anlegg så får det stå for deres regning.

Newcomer Solem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Altså, det er bevist/kan bevises lydmessig forskjell på rimelig og dyrere modell (la oss for eksempelets skyld si en komponent til 1000 kr og en til 500.000 kr)av:

-RCA kabler
    -XLR kabler
    -Optisk/Coax Digital kabler (?)
    -Forforsterker
    -Effekt forsterker
    -Surround Prosessor
    -DAC
    -CD Spiller
    -DVD Spiller
    -Bluray spiller
    -Platespiller
    -Høyttaler

Men det er absolutt umulig og urealistisk at det skal kunne være en kvalitets/lydmessig forskjell på en høyttaler kabel ?? hvor logisk høres egentlig dette ut ?
    Det er vel egentlig ikke så ulogisk når man tenker på hva som er inne i en "komponent", eks en forsterker. Der er det kretskort, microchiper kondensatorer, motstander trafo...etc...etc Hvor hver enkelt komponent kan påvirke signalet i en eller annen grad for å utgjøre det endelige produktet. Mens en høyttalerkabel er jo til syvende og sist bare én komponent. En enkel en sådan. Lede strøm, fra A til B.
    Jeg sliter litt med å tro at den ene, enkle komponenten (høyttalerkabelen), skal ha tilsvarende mye påvirkning på lydsignaturen som den komplekse komponenten (forsterkeren).

Kabler for meg er litt som felger på en bil. Har lite å si for ytelsen, men det ser jo fett ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cola vs pepsi

Jeg har prøvd å smake forskjell mellom cola og pepsi i en blindtest, og jeg fikk rett svar, hver gang. Jeg ble til og med forsøkt lurt ved at de blandet halvt om halvt med cola og pepsi, jeg gjettet da at det var en blanding. Når det er sagt så liker jeg faktisk pepsi best nå. Eller, aller best liker jeg farris, men det er en annen sak.

Når det gjelder kabler så ser jeg for meg at de godt kan være så rimelige som mulig, men ikke rimeligere. Fun-k cable eller "Audiophile Speaker Cable" til et par-tre hundrelapper holder nok for min del.

Tusen takk for innspill! :grin:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Storm
    Jeg har prøvd å smake forskjell mellom cola og pepsi i en blindtest, og jeg fikk rett svar, hver gang. Jeg ble til og med forsøkt lurt ved at de blandet halvt om halvt med cola og pepsi, jeg gjettet da at det var en blanding. Når det er sagt så liker jeg faktisk pepsi best nå. Eller, aller best liker jeg farris, men det er en annen sak.

Når det gjelder kabler så ser jeg for meg at de godt kan være så rimelige som mulig, men ikke rimeligere. Fun-k cable eller "Audiophile Speaker Cable" til et par-tre hundrelapper holder nok for min del.

Tusen takk for innspill! :grin:

Hehehe, godt å se at du har smakssansen for Cola i orden Forøvrig må jeg bare påpeke som jeg gjorde til Orso at Cola VS Pepsi kun var et villkårlig eksempel, man kan ta hva som helst annet som er vanskelig å skille i blindtest. Hovedpoenget er at selvom det bommes i blindtest så kan man ikke konkludere med at forskjellen er ikke eksisterende.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hovedpoenget er at selvom det bommes i blindtest så kan man ikke konkludere med at forskjellen er ikke eksisterende.
    Det er riktig. Hvis man ikke greier å påvise forskjell i en blindtest har man faktisk bare påvist en eneste ting - nemlig at man ikke har påvist forskjeller. Man har altså ikke bevist at det ikke ER forskjeller, siden det som nevnt er umulig.

Til din kommentar om sinnsyke krav til blindtester; meningen med en blindtest er jo å eliminere så mange faktorer som mulig utenom det som skal vurderes. Da må det være strenge krav. Og testen må være repeterbar med et resultat som er signifikant likt. Det er universelt, og ikke spesielt for blindtest av kabler.

Det er et faktum at hjernen ikke tolker inntrykk fra sansene nøyaktig slik de er, men heller slik som evolusjonen har lært den at det er hensiktsmessig å gjøre i et overlevelsesperspektiv - og vår moderne livvstil har tatt over så raskt at vi ikke har rukket å tilpasse oss. Derfor har vi f.eks. optiske illusjoner, som jeg synes illustrerer poenget godt. Vi ser det hjernen forventer å se - uten at det nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Eksempel: YouTube - Illusions from Bill Nye

Dette gjelder ikke bare hvordan vi oppfatter synsintrykk, men hvordan hjernen vår fungerer i forhold til alle sanseinntrykk. Senest i dag tidlig fikk jeg prøve et eksempel på opplevelse/forventning: Hadde skylt en kopp i kaldt vann og fylte den med kaffe. På vei til bordet trodde jeg at jeg sølte kaffe ned på foten min når det i realiteten var kaldt vann fra skyllingen på utsiden av koppen som dryppet ned på foten. Jeg kjente faktisk helt tydelig at jeg brente meg på det kalde vannet i helt til jeg så at det ikke var kaffe...Poenget mitt er at det er svært mange sider av saken, og det er dumt å avfeie kunnskap for å holde på sitt. Kunnskap er som kjent den letteste byrden å bære. Kanskje "nissene" kan bruke den til å bevise sitt syn? Jeg har lest om nisser på forumet som har søkt kunnskap for å finne ut hvorfor de hører forskjell i løpet av de vel fem årene jeg har vært medlem her. EDIT: Var vel seks

Jeg skal ikke spekulere så veldig mye i dine påstander om at kabelskeptikerene har en agenda om å sabotere at det blir påvist forskjeller, men litt skal jeg tillate meg:

1. Skeptikerene har ingenting å tjene på at det ikke blir påvist forskjeller.

2. Kabelindustrien har alt å tjene på at det blir påvist forskjeller.

Dermed synes jeg at det er rart at det ikke finnes etterprøvbare resultater som viser forskjeller. Det er ikke mangel på mennesker med høy kompetanse i verden uten forhold til skeptiker/nissedebatten som kan gjennomføre en slik test på objektivt grunnlag.

Den som kommer med en påstand har bevisbyrden. Det er ikke mulig å bevise noe som ikke finnes. Dermed er en påstand om at det ikke er forskjeller på kabler ikke mulig å bevise og bør heller ikke framsettes. På den andre siden kan noe som eksisterer fint bevises. Det gjelder også forskjeller på kabler. Det betyr at "nissene" har bevisbyrden og all anledning til å dokumentere sin påstand.

Mine $0.02.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er riktig. Hvis man ikke greier å påvise forskjell i en blindtest har man faktisk bare påvist en eneste ting - nemlig at man ikke har påvist forskjeller. Man har altså ikke bevist at det ikke ER forskjeller, siden det som nevnt er umulig.

Til din kommentar om sinnsyke krav til blindtester; meningen med en blindtest er jo å eliminere så mange faktorer som mulig utenom det som skal vurderes. Da må det være strenge krav. Og testen må være repeterbar med et resultat som er signifikant likt. Det er universelt, og ikke spesielt for blindtest av kabler.

Det er et faktum at hjernen ikke tolker inntrykk fra sansene nøyaktig slik de er, men heller slik som evolusjonen har lært den at det er hensiktsmessig å gjøre i et overlevelsesperspektiv - og vår moderne livvstil har tatt over så raskt at vi ikke har rukket å tilpasse oss. Derfor har vi f.eks. optiske illusjoner, som jeg synes illustrerer poenget godt. Vi ser det hjernen forventer å se - uten at det nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Eksempel: YouTube - Illusions from Bill Nye

Dette gjelder ikke bare hvordan vi oppfatter synsintrykk, men hvordan hjernen vår fungerer i forhold til alle sanseinntrykk. Senest i dag tidlig fikk jeg prøve et eksempel på opplevelse/forventning: Hadde skylt en kopp i kaldt vann og fylte den med kaffe. På vei til bordet trodde jeg at jeg sølte kaffe ned på foten min når det i realiteten var kaldt vann fra skyllingen på utsiden av koppen som dryppet ned på foten. Jeg kjente faktisk helt tydelig at jeg brente meg på det kalde vannet i helt til jeg så at det ikke var kaffe...Poenget mitt er at det er svært mange sider av saken, og det er dumt å avfeie kunnskap for å holde på sitt. Kunnskap er som kjent den letteste byrden å bære. Kanskje "nissene" kan bruke den til å bevise sitt syn? Jeg har lest om nisser på forumet som har søkt kunnskap for å finne ut hvorfor de hører forskjell i løpet av de vel fem årene jeg har vært medlem her.

Jeg skal ikke spekulere så veldig mye i dine påstander om at kabelskeptikerene har en agenda om å sabotere at det blir påvist forskjeller, men litt skal jeg tillate meg:

1. Skeptikerene har ingenting å tjene på at det ikke blir påvist forskjeller.

Dermed synes jeg at det er rart at det ikke finnes etterprøvbare resultater som viser forskjeller. Det er ikke mangel på mennesker med høy kompetanse i verden uten forhold til skeptiker/nissedebatten som kan gjennomføre en slik test på objektivt grunnlag.

Den som kommer med en påstand har bevisbyrden. Det er ikke mulig å bevise noe som ikke finnes. Dermed er en påstand om at det ikke er forskjeller på kabler ikke mulig å bevise og bør heller ikke framsettes. På den andre siden er kan noe som eksisterer fint bevises. Det gjelder også forskjeller på kabler. Det betyr at "nissene" har bevisbyrden og all anledning til å dokumentere sin påstand.

Mine $0.02.

Godt skrevet innlegg Muffin, det skal du ha. Forøvrig er det mest interessante her punkt nr 2 som jeg selv har tenkt endel på:

Det er liten tvil om at en slik ofisiell påvist forskjell i kabler ville kunne bety en enorm økning i omsetning for kabelindustrien. Så kan man spørre seg hva venter kabelindustrien på? Så ja, jeg må innrømme at akkuratt dette punktet er noe betenkelig. Men det kan være flere grunner her, og en tror jeg at forskjellene på kablene testet er for små, altså at man har testet kabler som ligger for likt hverandre i kvalitet/prisnivå. En annen mulighet er at forskjellene ikke er signifikante nok til at en slik "rigid" blindtest medfører at man skiller kablene fra hverandre. Det er iallfall et par muligheter.

Forøvrig kjenner jeg ikke selv til godkjent testing som er gjort på området godt nok til at jeg kan slå fast det ene eller det andre. Hvordan kan du for eksempel vite at ingen tester i verden har påvist forskjeller mellom kabler? Dette har på et vis blitt en etablert sannhet i debatten fra flere skeptikere, men hvordan har denne oppstått?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Nå var jeg så lat at jeg ikke leste hele denne tråden, men det er sikkert fordi diskusjonen ikke kom noen vei. Jeg er en av de som faktisk hører forskjell på kabler, og liker å sette ting på spissen:

Har noen av dere som IKKE hører forskjell på kabler testet biltemakablene deres mot f.eks Nordost Odin? Ja, det er prisforskjell på 229.950 kr, men det vil kanskje kunne sette en liten stopp for meningen om at det ikke under noen omstendigheter er forskjell på kabler..

Verdt en lytt! Mange kan nok få opp øynene for hva det å legge penger i kabler gjør med lyden

Om man ikke vil ha det så på spissen som eksemplet over; jeg har testet den nye serien fra Nordost - Leif - også... Skeptikere anbefales å teste Blue Heaven og Red Dawn i den nye serien opp mot hverandre. Hører du ikke forskjell der heller så fortell gjerne om din opplevelse
    Nå har eg ikke testet denne Nordost Odin, men har faktisk foretatt en test med Nordost tyr til kr 12995, en Bitema kabel til ca kr 99,- og et par andre kabler (som eg ikke husker navnet på, tror at den ene ble kjøpt på Elprice) med en pris på ca 200.-til 900,-
    De kablene ble testet mellom cd-spiller og forsterker, og mellom DAC og forsterker.
    Kan eg med hånden på hjertet si at eg hørte forskjell på de kablene ? Nei, det kan eg ikke. Må si at eg ikke opplevde noen forskjell mellom noen av de kablene.

Nå snakker vi faktisk om en prisforskjell på ca 12900,- kroner.... fra den billigste til den dyreste.

Samme erfaringen fikk eg når eg for et par år siden testet høyttalerkabler fra kr 12 pr meter til ca 370 pr meter

Derimot så opplevde eg en betydelig forskjell når eg testet 2 forsterkere med en prisforskjell på ca 9000,- kroner og senere testet eg høyttalere med en prisforskjell på ca 5000,- da også var forskjellen betydelig, uten tvil

Min erfaring er at slike dyre kabler ikke er verdt prisen, ettersom de koster betydelig mer enn de smaker. Prisen kan ikke forsvares, rett og slett fordi at forskjellen og forbedringen/oppgraderingen uteblir.
    Da er mitt råd at det er bedre å bruke de pengene på forsterker og høyttalere.
    Det er det eg har gjort etter denne testen, og har ikke angret et sekund.

Newcomer Nimkazo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri testet ut virkelig dyre kabler, men det er kvalitets forskjeller på produkter både materiale og konstruksjonen. har vært borte i sub signal kabel og hdmi kabler fra clas olson og biltema som sluttet og funke en dag.
    + 2 andre venner som har hatt samme tull med kabler.

jeg ville gitt litt mer for og ha kabler som jeg forhåpentlig har helt til jeg velger og bytte de enn at de bare kutter ut en dag.
    Med det er bare meg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, Clas Ohlson når man skal ha kabler til anlegget sitt? Har jeg hørt det også8-) Idiot som jeg er kjøpte jeg høykvalitetskabler fra Van den hul på Hifiklubben til en verdi av rundt 4000 kr til anlegget mitt, snakk om å kaste bort penger når jeg bare kunne kjøpt billige lisser på Clas8-)

Ja, det har du helt rett i

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ingen forskjell mellom en høyttalerkabel som koster 100 kr meteren og en som koster 800 kr meteren mener du? Isåfall, nøyaktig hvorfor koster den ene kabelen 700 kr mer for meteren?
    På grunn av slike som deg...

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •