Kabeldimmensjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabeldimmensjon

Hei.

Er det noen som har en tabell e.l som viser hvor stort tverrsnitt på kabel man trenger i sammenheng med ampere og lengde?

Takk

Edit: Har bølgelengdene som skal gjennom høyttalerkablen noe å si på tykkelse?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan teori innen elektro. Jeg kan jo bruke 1.5mm^2 tverrsnitt på kablene når jeg har 4ohm last på 4 meter, men når det skal gå 600W gjennom kablen så blir kabalen litt annerledes.

Finnes det ikke noen oversikt? Hva gjør at hifi-butikkene anbefaler de kablene de gjør? Har de ikke noe faktagrunnlag for å anbefale de forskjellige tverrsnittene?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tapet er ubetydeligt.
    600 watt? konstant?
    http://avforum.no/forum/kabler/13911...-tykkelse.html

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På noen sanger blir det så masse watt konstant. Det at kabeltykkelse ikke har noe å si, det strider litt imot det jeg har lært på skolen. Om jeg presser 40A gjennom en 1.5mm^2 kabel så øker resistansen i den kablen mer enn om jeg skulle gjort det samme i en 4mm^2. Leste tråden du linket til, teoretikere får sikkert teoriene sine til å stemme, i teorien.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    På noen sanger blir det så masse watt konstant. Det at kabeltykkelse ikke har noe å si, det strider litt imot det jeg har lært på skolen. Om jeg presser 40A gjennom en 1.5mm^2 kabel så øker resistansen i den kablen mer enn om jeg skulle gjort det samme i en 4mm^2. Leste tråden du linket til, teoretikere får sikkert teoriene sine til å stemme, i teorien.
    600w gjennom en høyttalerledning? Neppe

Om du har tungdrevne høyttalere, f.eks med følsomhet oppgitt til 84dB v/1 w 1 meter fra, vil 600w rundt regnet gi 112dB - og dette er konstant?

"Exposure to 100 dB noise for more than 15 minutes can cause permanent hearing damage; 103 dB is twice as loud, so noise at that level can cause damage after half as long, or seven and a half minutes. Chances are you can't even hear the difference between 100 dB and 103 dB, so when you're dealing with noise at that level, it's safest just to wear hearing protection no matter how long you're going to be exposed."

http://www.teachingonline.org/decibel.pdf

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disser teoretikerne, prøv noe i praksis da.

Jeg har sittet i bil med 130dB jeg, har fortsatt hørsel. Det å sitte i 140dB på 35-40Hz skader ikke akkurat hørselen noe særlig.

Og neppe at man trekker 600W gjennom en høyttalerledning? Neivel? De sangene jeg synes er morsomme kjører sinustoner gjennomgående gjennom hele sangen, HØYT. Da bruker man også mye strøm. Spiller så forsterkern gisper etter luft.

Ble litt off topic, men er vel det tastaturrytterne vil?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som kan noe om det jeg spør om? Bare tastaturryttere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noen gidder og svare deg , du forteller jo oss at ikke får hørselskadder ifra 130 - 140 db i lengre tid. Håper du er mer forsiktig i fremtiden vist du vil høre barnebarna dine

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er i hvertfall en oversikt som viser effekttapet i cabelen din ved forskjellig tykkelse og 600W i 4ohm med 4m høyttalercabel:

A mm2 R 4x2m R hoyttaler P P tap cabel
    1.5 0.0917 4 600 13.76
    2.5 0.0550 4 600 8.26
    4 0.0344 4 600 5.16
    6 0.0229 4 600 3.44

Som du ser så er effekttapet ganske lite, kabelen blir neppe varm.
    Beregningen er for 2x4m, dvs 8m ledning, for signalet skal jo både fram og tilbake.

Lengden på kabelen skal ikke ha betydning for valg av tverrsnitt i forhold til effekten, fordi effekttapet blir per lengdeenhet, og tilhørende kjøling som leder vekk varmen også er per meter.

Du kan jo bruke dimensjoneringsregler for elinstallasjon, i hvertfall som et absolutt minstekrav?
    600W i 4ohm = 12.25A, dvs. litt mere enn en 10A kurs, der det vel er godkjent med 1.5mm2.

Hvor høyt du spiller er ditt valg, det kunne jo også være at du hadde ekstremt tungdrevne høyttalere i et digert lokale.
    Syntes det var så trist når ingen svarte på dette, som faktisk lar seg gjøre å kalkulere i et regneark jeg tilfeldigvis har liggende her.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du kunne utvise bare lite gran ytmykhet, arroganse kommer man ikke så langt med. Du har jo fått svar.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La vere å lag et spørsmål når du ikke vil ha svar.
    Vil du ha svar så kjøp en ok ledning, f.eks chord som jeg har og kos deg.
    Og trur du ikke på oss her, så bruk 2x30 kvadrat til høyttalerledningene dine
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hevder at du kan din teori innen elektro. Altså er svaret rimelig enkelt for deg og du burde ikke ha noe behov for å stemple andre her som teoretikere eller tastaturryttere. Altså: P=U x I (Effekt = Volt x Ampere). Og U = R x I. Gitt R = 4 så fører det til at 600w = I opphøyd i annen, slik at strømmengden du må ta hensyn til er kvadratroten av (600 delt på 4). Resten tar du selv. Altså ikke så jævlig krevende for en kabel egentlig..
    Men pass på ørene.

EDIT: Et tips er å se bak panelovnen din, om du har noen. Den kabelen du ser der burde være greit dimensjonert. Den er igjen koblet til en sikring i sikringsskapet som er dimensjonert for å klare rundt 10A tenker jeg. Svaret på regnestykket ovenfor er litt høyere enn 10A, men sannsynligvis fortsatt godt innenfor de marginene som er lagt inn av offentlige myndigheter. Om høyttalerne dine derimot, under den konstante 600 watts perioden, ved noen frekvenser skulle ramle under 4 ohm så må du nok bytte sikring.
    Svaret på kabeldimensjon er vel da altså at du kan benytte helt vanlig PR-kabel-dimensjon. Gitt at du har 10A kurs. Ellers regner du sikkert ut svaret selv. (PS. Sørg for å ha ekstra sikringer. Det er lite slingringsmon i regnestykket)

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påskeunderholdning på et høyt nivå..

Og litt lærerrikt..

600W konstant. Fyttefy, glad ikke jeg er i det rommet eller bilen

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disser teoretikerne, prøv noe i praksis da.

Jeg har sittet i bil med 130dB jeg, har fortsatt hørsel. Det å sitte i 140dB på 35-40Hz skader ikke akkurat hørselen noe særlig.

Og neppe at man trekker 600W gjennom en høyttalerledning? Neivel? De sangene jeg synes er morsomme kjører sinustoner gjennomgående gjennom hele sangen, HØYT. Da bruker man også mye strøm. Spiller så forsterkern gisper etter luft.

Ble litt off topic, men er vel det tastaturrytterne vil?
    Deg om det. 600w konstant - "Det å sitte i 140dB på 35-40Hz skader ikke akkurat hørselen noe særlig". Lykke til.

Og du - siden du er så eplekjekk: jeg håper for din del at du lærer deg tegnspråk, for det kommer du til å trenge!

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Tror ikke noen gidder og svare deg , du forteller jo oss at ikke får hørselskadder ifra 130 - 140 db i lengre tid. Håper du er mer forsiktig i fremtiden vist du vil høre barnebarna dine
    Jeg har testet hørselen min for ikke så alt for lenge siden, og den er aldeles utmerket. Også andre jeg kjenner som liker høy bass har det fint med ørene sine.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Syns du kunne utvise bare lite gran ytmykhet, arroganse kommer man ikke så langt med. Du har jo fått svar.
    U mad? Jeg føler ikke jeg hadde(begynner å bli bra nå) fått svar først nei, mulig noen tolker spørsmålet mitt litt annerledes enn jeg gir uttrykk for at jeg vil ha svar på.

Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann

Påskeunderholdning på et høyt nivå..

Og litt lærerrikt..

600W konstant. Fyttefy, glad ikke jeg er i det rommet eller bilen
    Tråder uten provosert-frem fakta er ikke lærerike nei, må ty til slike metoder Tror nok du skulle likt å sitte på skjønner du, fytti så moro^^

Sitat Opprinnelig postet av randall
    EDIT: Et tips er å se bak panelovnen din, om du har noen. Den kabelen du ser der burde være greit dimensjonert. Den er igjen koblet til en sikring i sikringsskapet som er dimensjonert for å klare rundt 10A tenker jeg. Svaret på regnestykket ovenfor er litt høyere enn 10A, men sannsynligvis fortsatt godt innenfor de marginene som er lagt inn av offentlige myndigheter. Om høyttalerne dine derimot, under den konstante 600 watts perioden, ved noen frekvenser skulle ramle under 4 ohm så må du nok bytte sikring.
    Svaret på kabeldimensjon er vel da altså at du kan benytte helt vanlig PR-kabel-dimensjon. Gitt at du har 10A kurs. Ellers regner du sikkert ut svaret selv. (PS. Sørg for å ha ekstra sikringer. Det er lite slingringsmon i regnestykket)
    Ved 230V så holder 10A fint, og 1.5mm^2 PR, men er vel ikke 230V på utgangen til en forsterker? Høyere ampere....større tverrsnitt. Her må det litt mer info til tror jeg: Forsterker er på en 300A kurs.(TREG sikring)

Grunnen til at jeg vil ha en tabell, eller en tommelfingerregel, er fordi jeg ikek gidder å sitte å regne på det. Men det viser seg jo nå at jeg bare blir nødt til. Hadde håpet på at noen av dere visste om en eller annen tabell shjø..

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Og du - siden du er så eplekjekk
    Det får være din tolkning. At din hjerne har slike attribusjoner av det du persiperer, får være din sak. Beklager for at jeg ikke har andre ord for folk som bare sitter å hamrer ut noe på tastaturet, som jeg stiller tvil ved om de selv har testet i praksis.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Lengden på kabelen skal ikke ha betydning for valg av tverrsnitt i forhold til effekten, fordi effekttapet blir per lengdeenhet, og tilhørende kjøling som leder vekk varmen også er per meter.

Du kan jo bruke dimensjoneringsregler for elinstallasjon, i hvertfall som et absolutt minstekrav?
    600W i 4ohm = 12.25A, dvs. litt mere enn en 10A kurs, der det vel er godkjent med 1.5mm2.
    Lengden på kablen har vel noe å si på effekten som skal ut i andre enden? Det har hvertfall jeg lært.

Men disse 600W(bare for å ta et tall, musikk er jo dynamisk, men hører mye på sanger med sinustoner) går ikke når det er 4ohm, men det brukes i den delen av frekvensspekteret der impedansen til elementet er svært høy. Så er nok en del mer A ser du...er dette jeg mener med teori og praksis...4ohm er bare nominell last..

JA - 140dB er litt drøyt å sitte i, men det er ikke direkte skadelig å høre på bass over 113dB(smertegrensen, vet dere jo fra før....), den delen av øret som oppfatter lange bølger sitter mye lenger inn i øret enn det som oppfatter kortere frekvenser, og er bedre beskyttet. Å høre på 20-30-40Hz ved 130dB er ikke så skadelig som man skal ha det til, det er bare moro!

Legger 10mm^2 jeg, bare for å være sikker.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får være din tolkning. At din hjerne har slike attribusjoner av det du persiperer, får være din sak. Beklager for at jeg ikke har andre ord for folk som bare sitter å hamrer ut noe på tastaturet, som jeg stiller tvil ved om de selv har testet i praksis.
    Javel, sjef!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10mm^2 høyttalerkabel? Kan jeg spørre hva slags forsterker som skal pumpe ut denne effekten?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    10mm^2 høyttalerkabel? Kan jeg spørre hva slags forsterker som skal pumpe ut denne effekten?
    Må jo være 2 monoblokker á 600w det da.............

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •