Kabeldimmensjon - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Nå ble eg veldig OT ser egops: men det var vel for å få frem et poeng (håper eg :-D )
    +1
    Tror det er NM i OT på AV-Forum nå i påsken.

Går det an å bruke rør fylt med saltvann som høyttalerkabel ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    +1
    Tror det er NM i OT på AV-Forum nå i påsken.

Går det an å bruke rør fylt med saltvann som høyttalerkabel ?
    i teorien så skal det fungere ja. Salt oppløst i vann (saltløsning/elektrolytte) skal kunne lede elektrisk strøm, ja. Må bare si at eg ikke kan garantere for lydkvaliten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i teorien så skal det fungere ja. Salt oppløst i vann (saltløsning/elektrolytte) skal kunne lede elektrisk strøm, ja. Må bare si at eg ikke kan garantere for lydkvaliten
    Men det hadde vært veldig interessant å prøvd ut!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Spiller ingen rolle hvor du har høyttalerkablene nei.

Angående Pioneer så har jeg hatt mye forskjellige forsterkere opp i gjennom, og jeg synes denne spiller svært bra. Funker veldig bra til film, og også til stereo.
    Takk for svar og beklager det var litt utenom tråden, men den bruker nå høyttalerkabel da
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde det vel vert best å fylle kablene om vinteren, når sjøen er klarest? 8)
    Kanskje desillert vann hadde vert noe`?

Mange er jo opptatt av høyttalerledningene må vere tykke nok, så er det noen her som har testet 2x30 kvadrat?

Tipper det ikke er forskjell mot f.eks 2x1.5 kvadrat av grei kvalitet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i all verden har du fått kjøpt en 300 Ampers sikring til privat bruk ?? Den sikring bør så absolutt ikke være treg...... ;-)
    Med tanke på at de fleste privatboliger i Norge har hoved (inntakssikringer) på +/- 60 Amper (x2-3), så finner eg det svært så underlig at du har en egen strømkurs (etter inntakskapet) på 300Amper i din bolig..... ? Her snakker vi om livsfarlige mengder Amper !! Berører du noe slikt og får en slik mengde Amper i kroppen, så er det "game over" for hjertet ditt !...
    Tja , f.eks her

Lifsfarlige mengder Amper?

Det er bilstereo man snakker om her....

I en bil der man f.eks har et 12,6 volt startbatteri på 100Ah så vil man fort kunne få mye høyere strømstyrker enn de 300amperene du nevner.... kortsluttes et friskt bilbatteri med en meget lav indre motstand kan man f.eks få en stømstyrke på 1000-2000+ amper.

Det er riktig at det ikke skal så mye støm til gjennom kroppen (hjertet) før man kan stryke med, men for at man skal opnå en slik strømstyrke gjennom kroppen, må volt spenningen opp pga kroppens ohm motstand.

Ellers er det vel ikke noe i veien for å stryke med ved å bli "kobblet" i serie i et 230V anlegg via en 0,1 amper sikkring heller, dersom hjertet før en stømstyrke på 0,08 ampere (i en seriell krets får alle komponenter samme stømstyrke)

Sikkringer i hjemmet er ikke for å beskytte brukere mot å bli drept av strøm gjrennom kroppen, men mer for å begrense strømstyrker når anlegget overbelastes eller kortsluttes, slik at kablingen inne i vegger osv ikke skal starte branner osv.

Et 12,6 volt anlegg med direkte berøring vil ikke kunne overføre slike stømstyrker. dette fordi motstanden i menneskekroppen varierer fra titusentalls ohm ved tørr hud og ned til ca. 800 - 1000 ohm ved fuktig hud.

Gjennomsnittlig motstand for menneskekroppen er vel ca 2500 ohm, og som en "tommelregel" er høyeste tillatte berøringsspenning er vel ca 50Volt.

Sånn sett er det vel ikke umulig å gjøre et 1,5 volt AAA batteri lifsfarlig med litt opptransformering av spenningen i en kondensator og en utlading over hjerteregionen.

En hjertestarter/(stopper) trenger en energimengde på ca 180 Joule for å kikstarte et hjertet via utvendige elektroder på brystkassen, en pacemaker trenger vel ca 32 Joule.... Et typisk 1,5 volt Alkalisk AAA batteri har en energimengde på 5000+ Joule (watt sekund).....

Som man ser og som jeg prøver å få frem her er det viktig å holde tungen i rett munn når man behandler Watt, volt, amper osv.

Når det gjelder høytaler terminaler på en audio forterker, så er det ikke noe i veien for å skape livsfarlige situasjoner der. Man f.eks kobbler inn en transformator som transformerer opp spenningen, slik man f.eks gjør til statorene i Elekrtrostatisk jobbende høytalere.....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke akkurat hver dag folk dør av å få strøm i seg, og folk kløner rundt med strøm i både hus og bil hele tiden. Så risikoen er nok ikke ekstremt høy.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Tja , f.eks her

Lifsfarlige mengder Amper?

Det er bilstereo man snakker om her....

I en bil der man f.eks har et 12,6 volt startbatteri på 100Ah så vil man fort kunne få mye høyere strømstyrker enn de 300amperene du nevner.... kortsluttes et friskt bilbatteri med en meget lav indre motstand kan man f.eks få en stømstyrke på 1000-2000+ amper.

Det er riktig at det ikke skal så mye støm til gjennom kroppen (hjertet) før man kan stryke med, men for at man skal opnå en slik strømstyrke gjennom kroppen, må volt spenningen opp pga kroppens ohm motstand.

Ellers er det vel ikke noe i veien for å stryke med ved å bli "kobblet" i serie i et 230V anlegg via en 0,1 amper sikkring heller, dersom hjertet før en stømstyrke på 0,08 ampere (i en seriell krets får alle komponenter samme stømstyrke)

Sikkringer i hjemmet er ikke for å beskytte brukere mot å bli drept av strøm gjrennom kroppen, men mer for å begrense strømstyrker når anlegget overbelastes eller kortsluttes, slik at kablingen inne i vegger osv ikke skal starte branner osv.

Et 12,6 volt anlegg med direkte berøring vil ikke kunne overføre slike stømstyrker. dette fordi motstanden i menneskekroppen varierer fra titusentalls ohm ved tørr hud og ned til ca. 800 - 1000 ohm ved fuktig hud.

Gjennomsnittlig motstand for menneskekroppen er vel ca 2500 ohm, og som en "tommelregel" er høyeste tillatte berøringsspenning er vel ca 50Volt.

Sånn sett er det vel ikke umulig å gjøre et 1,5 volt AAA batteri lifsfarlig med litt opptransformering av spenningen i en kondensator og en utlading over hjerteregionen.

En hjertestarter/(stopper) trenger en energimengde på ca 180 Joule for å kikstarte et hjertet via utvendige elektroder på brystkassen, en pacemaker trenger vel ca 32 Joule.... Et typisk 1,5 volt Alkalisk AAA batteri har en energimengde på 5000+ Joule (watt sekund).....

Som man ser og som jeg prøver å få frem her er det viktig å holde tungen i rett munn når man behandler Watt, volt, amper osv.

Når det gjelder høytaler terminaler på en audio forterker, så er det ikke noe i veien for å skape livsfarlige situasjoner der. Man f.eks kobbler inn en transformator som transformerer opp spenningen, slik man f.eks gjør til statorene i Elekrtrostatisk jobbende høytalere.....
    Bør nok nevne at eg oppfattet det som at det var snakk om et 230V anlegg (leste nok ikke hele tråden), når eg skrev mitt innlegg. Hadde eg sett at det var snakk om bilstereo, så hadde eg nok "holdt kjeft"
    Blir selvfølgelig noe helt annet med et 12V anlegg....:lol:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Da hadde det vel vert best å fylle kablene om vinteren, når sjøen er klarest? 8)
    Kanskje desillert vann hadde vert noe`?
    http://avforum.no/forum/kabler/11374...ml#post1665460

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Du kan legge opp rør i bilen med saltvann så slipper du å tenke på tversnitt. Legger du til en pumpe i tillegg slik at det vannet sirkulerer så får du til og med bedre lyd egenskaper..

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt! Og med den sirkulasjonspumpa i loopen er jo ikke veien til vannkjølte amper lang heller. Ah, I love the smell of snake fluid in the morning

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •