Kabeldimmensjon - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Det er litt mer uvanlig med 600W forsterkeri hjemme i stua
    Er det det ??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja det er jo litt..har smakt en liten salve fra Norsk vannkraft på den.
    hehe..Men da stod den ikke på, men var koblet fra nettet i lang tid. :-D

Men kan ikke tro det er det samme på høyttalerutgangen i det hele..selv ikke på full guff, men seff er jo enkelt å måle.
    Men jeg målte på rørforsterkeren der hvor utgangskondisatorene ligger, med nettspenning på 234V ca, og da lå det på ca 482-485V 8)
    Måtte oppgradere, så satte i flere og større kondensatorer..dog viste jeg at resten av forsterkeren taklet denne oppgraderingen. :-D

Men enig med deg, hadde vert artig å vist Amper ut med diverse watt ut..
    Men regner og da med store forskjeller på forsterkerene, med henhold på oppbyggingen av forsterkerene.

Er du sikker på at du ikke har målt 48,2Volt ?
    482V er laaaangt over hva lovlig berørings spenning er og med det vil det også følge en kapsligsgrad tilsvarende stikk kontakter og lignende utstyr for å kunne selge dette i norge.

I følge NEK 400 er alt under 50V AC trygt å ta på

OG en annen ting er at dette kan være en tommgangs spenning som synker drastisk ved bruk.

Jeg mente jeg målte rundt 40-50V på mine høytalere.

Litt off topic men men

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Lengden på kablen har vel noe å si på effekten som skal ut i andre enden? Det har hvertfall jeg lært.
    Jeg forstod det slik, at poenget var å finne dimensjonering av en kabel i forhold til effekt, slik at kabelen tåler denne effekten.
    Da spiller det ingen rolle hvor lang kabelen er, fordi strømstyrken er uavhengig av lengden, og det er strømstyrken i forhold til arealet som avgjør om kabelen blir for varm.

I tillegg så vil man gjerne vurdere om en kabel har tilstrekkelig dimensjon til å ikke påvirke lyden for mye.
    Da ser en gjerne på den totale resistansen i kabelen, og den er jo proporsjonal med lengden.

Høyttalerkabler er gjerne 4mm2 eller tykkere, i hvertfall ikke mindre enn 2.5mm2, og da ser en at kabelen tåler 600W i 4ohm med bra margin.

Problemstillingen er absolutt relevant, og svaret viser seg å være, slik jeg ser det, at en høyttalerkabel som er dimensjonert for å ha veldig lav motstand i forhold til lasten også vil tåle effekten med god margin.
    Har man veldig høy effekt, fx i forbindelse med en effektslukende sub, så kan det stille seg noe annerledes - en enkel kalkulasjon kan da gi en pekepinn på om den valgte kabelen har god nok margin.

Men disse 600W(bare for å ta et tall, musikk er jo dynamisk, men hører mye på sanger med sinustoner) går ikke når det er 4ohm, men det brukes i den delen av frekvensspekteret der impedansen til elementet er svært høy. Så er nok en del mer A ser du...er dette jeg mener med teori og praksis...4ohm er bare nominell last..
    Det går ikke mere strøm enn det høyttaleren trekker, og den strømmen er lik utgangsspenningen til forsterkeren delt på høyttalerens impedans.
    Om imdedansen ved noen frekvenser er høyere, så går det mindre strøm.
    Om impedansen varierer mye som funksjon av frekvens, så går det heller ikke på mystisk vis mye mere strøm, men det blir verre for forsterkeren fordi strøm og spenning er ute av fase.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer at forskjellen på høyttalerledninger i bil og hus spiller vel ingen rolle med samme watt.
    Det stemmer.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det minste når en kommer med en sleivete bemerkning så kom med tråden til denne fjerne fetteren, så jeg kan få se
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...urround+stereo (den er låst nå, ble litt mye krangling)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Er det det ??
    Jepp, jeg tror nok du har noe over snittet effekt i stuen din.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo litt..har smakt en liten salve fra Norsk vannkraft på den.
    hehe..Men da stod den ikke på, men var koblet fra nettet i lang tid. :-D

Men kan ikke tro det er det samme på høyttalerutgangen i det hele..selv ikke på full guff, men seff er jo enkelt å måle.
    Men jeg målte på rørforsterkeren der hvor utgangskondisatorene ligger, med nettspenning på 234V ca, og da lå det på ca 482-485V 8)
    Måtte oppgradere, så satte i flere og større kondensatorer..dog viste jeg at resten av forsterkeren taklet denne oppgraderingen. :-D

Men enig med deg, hadde vert artig å vist Amper ut med diverse watt ut..
    Men regner og da med store forskjeller på forsterkerene, med henhold på oppbyggingen av forsterkerene.
    Tror du må sette deg litt mer inn i hvordan en rørforsterker fungerer Lovemusikk. Det er nok riktig at spenningen internt og over kondensatorene i stømfosyningen, og rørene osv er 400v++, men Audiotrafoene på utgangen er ikke bare til pynt, for å si det slik.....

Spenningen over høytaler terminalen og strømstyrken i kabelen må i alle tilfeller forholde seg til effekten som skal overføres for høytalerene, og ut i fra høytalenens impedans forløp avhengig av frekvens osv.

Hei.

Er det noen som har en tabell e.l som viser hvor stort tverrsnitt på kabel man trenger i sammenheng med ampere og lengde?

Takk

Edit: Har bølgelengdene som skal gjennom høyttalerkablen noe å si på tykkelse?

Ellers til tådstarter så finnes det vel mye teori for hvordan man kan dimmensjonere stømkabler. Det er strømmen som går i kabelen som vel er den dimmensjonerende faktoren for tverrsnittet, samt akseptert spenningsfall/effekt tap oppvarming osv. I Bilstereo sammenheg har man også ofte høytalere som har en impedans på 4 ohm og lavere, mens i hjemme audio ofte har over 4 ohm.

Mye av bakgrunnen til den lave høytaler impedans i Bilstereo sammenheng er vel at man i bil verdenen har en stømkilde på 12-14v, og det da er lettere å hente ut effekt over lavere høytaler impedanser, og man slipper å kjøre opp med så høye spenninger i forsterkerens strømforskyning osv.

Det betyr vel på en måte at den ohm verdien som kabelen får ut fra lengde tverrsnitt og ledermaterialets egenskaper, utgjør et høyere forhold når det gjelder effekttap i kabelen. har man f.eks 0,1 ohm motstand i en høytyaler kabel som skal brukes på en 1 ohm høyaler, vil man miste 10% effekt i kabelen, og sender forsterkeren ut 600w vil kabelen forbruke 60W.

Ville derfor ikke spart på tverrsnittet på høytalerkabler i bil, hvis man har kompetente strømsterke effekt forsterkere og lav impedante laster.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Er du sikker på at du ikke har målt 48,2Volt ?
    482V er laaaangt over hva lovlig berørings spenning er og med det vil det også følge en kapsligsgrad tilsvarende stikk kontakter og lignende utstyr for å kunne selge dette i norge.

I følge NEK 400 er alt under 50V AC trygt å ta på

OG en annen ting er at dette kan være en tommgangs spenning som synker drastisk ved bruk.

Jeg mente jeg målte rundt 40-50V på mine høytalere.

Litt off topic men men
    OBS-OBS-OBS Dette med 480v er inni forsterkeren, alså inni på utgangsdelen og over kondensatorene.
    8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...urround+stereo (den er låst nå, ble litt mye krangling)
    Takker.. ja oki, skal rase gjennom og se.. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller noen rolle i forhold til hva?

Det er litt mer uvanlig med 600W forsterkeri hjemme i stua, det var derfor jeg reagerte. Hadde jeg visst at det var til bil hadde jeg ikke vært like overrasket.
    Hugser ikke om jeg svarte, for har skummet gjennom den andre tråden..side 1 til 8 og tre siste sidene.
    Alså spiller vel ingen rolle om 600w er i bilen eller i huset, basert på kabel størrelsen???

Den andre tråden ja..hehe.. joda..

Er vel egentlig best å holde seg unna sånne forumer når en lager noe vi bruker. For er vel lett for å få noe mindre bra i trynet uansett merke. 8)
    Men eg er no glad Snicers er innpå her,for greit med noen som har peiling, på samme måte som Kjell B kunne alt om rørforsterkere. Offa..trist at han er borte..men det var jo noen saftige diskusjoner der og.
    Når jeg sitter å tenker tilbake på dei 8 første sidene..
    Pioneer kinoforsterker.
    Nå har jo fruen begynt på Expert og dermed er det og enda mer intressant å kjøpe fra den butikken.
    Tenkt litt før, yamaha,pioneer og onkyo.
    Pioneer'en er knallbra? Blurayspilleren LX52 som jeg har, er og meget god syns jeg på cd. Så det er skjedd ganske mye på få år, det er helt sikkert.
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneerreceiverene skiller seg vel ut ved at de er klasse D, er det ikke slik? Dampingfactor og lite varmeutvikling deretter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Pioneerreceiverene skiller seg vel ut ved at de er klasse D, er det ikke slik? Dampingfactor og lite varmeutvikling deretter.
    Klasse D ja.. futt og fart da :-D
    Og god DAC og, så slipper jeg kjøpe en slik??

Passer Pioneer til Burmester da? Tenker kjøp av cd spiller. Og forsterker, så blir vel sikkert "bare" krell først.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hugser ikke om jeg svarte, for har skummet gjennom den andre tråden..side 1 til 8 og tre siste sidene.
    Alså spiller vel ingen rolle om 600w er i bilen eller i huset, basert på kabel størrelsen???

Den andre tråden ja..hehe.. joda..

Er vel egentlig best å holde seg unna sånne forumer når en lager noe vi bruker. For er vel lett for å få noe mindre bra i trynet uansett merke. 8)
    Men eg er no glad Snicers er innpå her,for greit med noen som har peiling, på samme måte som Kjell B kunne alt om rørforsterkere. Offa..trist at han er borte..men det var jo noen saftige diskusjoner der og.
    Når jeg sitter å tenker tilbake på dei 8 første sidene..
    Pioneer kinoforsterker.
    Nå har jo fruen begynt på Expert og dermed er det og enda mer intressant å kjøpe fra den butikken.
    Tenkt litt før, yamaha,pioneer og onkyo.
    Pioneer'en er knallbra? Blurayspilleren LX52 som jeg har, er og meget god syns jeg på cd. Så det er skjedd ganske mye på få år, det er helt sikkert.
    Spiller ingen rolle hvor du har høyttalerkablene nei.

Angående Pioneer så har jeg hatt mye forskjellige forsterkere opp i gjennom, og jeg synes denne spiller svært bra. Funker veldig bra til film, og også til stereo.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved 230V så holder 10A fint, og 1.5mm^2 PR, men er vel ikke 230V på utgangen til en forsterker? Høyere ampere....større tverrsnitt. Her må det litt mer info til tror jeg: Forsterker er på en 300A kurs.(TREG sikring)
    Hvor i all verden har du fått kjøpt en 300 Ampers sikring til privat bruk ?? Den sikring bør så absolutt ikke være treg...... ;-)
    Med tanke på at de fleste privatboliger i Norge har hoved (inntakssikringer) på +/- 60 Amper (x2-3), så finner eg det svært så underlig at du har en egen strømkurs (etter inntakskapet) på 300Amper i din bolig..... ? Her snakker vi om livsfarlige mengder Amper !! Berører du noe slikt og får en slik mengde Amper i kroppen, så er det "game over" for hjertet ditt !

Må si at eg tviler sterkt på at du har en slik strømkurs til din forsterker....
    Dette får meg også til å tvile på denne påstand du kommer med ang levering av konstant 600Watt fra din forsterker...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hvor i all verden har du fått kjøpt en 300 Ampers sikring til privat bruk ?? Den sikring bør så absolutt ikke være treg...... ;-)
    Med tanke på at de fleste privatboliger i Norge har hoved (inntakssikringer) på +/- 60 Amper (x2-3), så finner eg det svært så underlig at du har en egen strømkurs (etter inntakskapet) på 300Amper i din bolig..... ? Her snakker vi om livsfarlige mengder Amper !! Berører du noe slikt og får en slik mengde Amper i kroppen, så er det "game over" for hjertet ditt !

Må si at eg tviler sterkt på at du har en slik strømkurs til din forsterker....
    Dette får meg også til å tvile på denne påstand du kommer med ang levering av konstant 600Watt fra din forsterker...
    Det er i en bil, ikke et hus.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i en bil, ikke et hus.
    Uansett så er det fortsatt usannsynlige mengder strøm, vil eg tørre å påstå.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300Amper i din bolig..... ? Her snakker vi om livsfarlige mengder Amper !! Berører du noe slikt og får en slik mengde Amper i kroppen, så er det "game over" for hjertet ditt !
    0,08 ampere tar livet av deg hvis du får det igjennom hjertet, så om det er 10 eller 300 spiller liten rolle. Problemet er at kablingen og hele opplegget må være dimmensjonert i forhold til sikringen. Men, igjen, det er snakk om bil, ikke hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0,08 ampere tar livet av deg hvis du får det igjennom hjertet, så om det er 10 eller 300 spiller liten rolle. Problemet er at kablingen og hele opplegget må være dimmensjonert i forhold til sikringen. Men, igjen, det er snakk om bil, ikke hus.
    Og poenget ditt var her sa du ?

Nå skrev eg gjennom kroppen, og ikke direkte i hjertet.... Nytter lite å kun ta på med en hånd ( du kjenner til forskjellen om en eller begge hender er i kontakt ? )
    når vi snakker om slike mengder som 600 Ampere

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget ditt var her sa du ?

Nå skrev eg gjennom kroppen, og ikke direkte i hjertet.... Nytter lite å kun ta på med en hånd ( du kjenner til forskjellen om en eller begge hender er i kontakt ? )
    når vi snakker om slike mengder som 600 Ampere
    Poenget var bare at det antageligvis ikke er så veldig mange som vet at det skal så lite til, var ikke værre enn det. Hvis man får en pol i hver hånd (som ofte skjer når ufaglærte, som f.eks. meg, driver og tukler), så er det vel sansynlig at det går strøm i hjertet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var bare at det antageligvis ikke er så veldig mange som vet at det skal så lite til, var ikke værre enn det. Hvis man får en pol i hver hånd (som ofte skjer når ufaglærte, som f.eks. meg, driver og tukler), så er det vel sansynlig at det går strøm i hjertet.
    Jepp, det er det som skjer ja. Derfor er er litt tryggere å benytte for eks tommel og pekefinger på høyre hånd til de 2 ledere/poler. Da vil det gå korteste vei til jord, og mest sannsynlig utenom hjerte.
    Mye av den samme årsak til at det kun på film at personer i skuddveksling står skråstillt og ikke bredbent rettvendt mot motstander.
    I det virkelige liv så er stor forskjell på å bli truffet i siden når du står skråstillt og i brystet rettvendt. Står du skråstillt og blir truffet i siden så vil kulen mest sannsynlig gå igjennom begge lungene dine, noe den ikke vil når du står rettvendt. Forskjellen på en eller to ødelagte lunger er veldig stor, eller rettere sagt, forskjellen på liv og død.

Nå ble eg veldig OT ser egops: men det var vel for å få frem et poeng (håper eg :-D )

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •