Kabeldimmensjon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    VÆR SÅ SNILL OG KOM MED DEN UTREGNINGA HER.
    I DETALJERT FORKLARING. Sikkert fint for de som kan trenge slike beregninger for andre medlemmer. Antar det kommer her i løpet av morgendagen? For det tar vel ikke så lang tid å regne ut..

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Martin.

Jeg tenkte på å lage et excel-ark.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    10mm^2 høyttalerkabel? Kan jeg spørre hva slags forsterker som skal pumpe ut denne effekten?
    Er ikke akkurat manko på forsterkere som er oppgitt til å kunne gi 600W i f.eks 4ohm.

Er 2-kanaler det er snakk om. Og det jeg skal bruke det til er midbass, håper på å få litt trykk i frekvensene der suben ikke lenger tar.

brokobles: Mosconi GLADEN AS 200.4 forsterker - dynaBel AS

Grunnen til at jeg spurte her, var fordi jeg har oppfattet det slik at kunskapsnivået gjerne er høyere i HiFi enn i bilstereo. Men hva man velger å lære seg er jo selektivt, man lærer seg ofte bare det som er interessant, og kabeldimmensjoner er vel ikke akkurat det som ligger øverst på listen over samtaleemner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker123,

Du er kansje ute etter AWG-tabell, se linken under.
    Innen for vanlig utstyr er det ikke behov for å beregne på høyttalerkabler, fordi det er god margin nesten uansett åssen type kabel du bruker. Det er rett og slett uintressant, da effekten ikke spiller noen rolle. MEN uansett så vil tabellen under gi deg en god pekepin om du skulle være bekymret - den tar kun hensyn til lengden(tap).

Speaker wire - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg ville ikke ha valgt kabel under 1.5mm2, men selv dette skulle være mer enn godt nok for dem fleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også god hørsel men nå er den enda bedre får nå hører jeg lyder som fleste andre ikke kan høre:cry: Det er også navn på den type hørsel du kanskje har hørt? Tinitus.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette være det du leter etter Mahmoud Ahmadinejad look-a-like:

Ampere-tabell:
    http://wiki.xtronics.com/index.php/W..._or_Ampacities

Gauge-calkulator:
    Wire Gauge & Diameter Calculator • 66pacific.com

Håper det er til hjelp

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Jeg har testet hørselen min for ikke så alt for lenge siden, og den er aldeles utmerket. Også andre jeg kjenner som liker høy bass har det fint med ørene sine.

U mad? Jeg føler ikke jeg hadde(begynner å bli bra nå) fått svar først nei, mulig noen tolker spørsmålet mitt litt annerledes enn jeg gir uttrykk for at jeg vil ha svar på.

Tråder uten provosert-frem fakta er ikke lærerike nei, må ty til slike metoder Tror nok du skulle likt å sitte på skjønner du, fytti så moro^^

Ved 230V så holder 10A fint, og 1.5mm^2 PR, men er vel ikke 230V på utgangen til en forsterker? Høyere ampere....større tverrsnitt. Her må det litt mer info til tror jeg: Forsterker er på en 300A kurs.(TREG sikring)

Grunnen til at jeg vil ha en tabell, eller en tommelfingerregel, er fordi jeg ikek gidder å sitte å regne på det. Men det viser seg jo nå at jeg bare blir nødt til. Hadde håpet på at noen av dere visste om en eller annen tabell shjø..

Det får være din tolkning. At din hjerne har slike attribusjoner av det du persiperer, får være din sak. Beklager for at jeg ikke har andre ord for folk som bare sitter å hamrer ut noe på tastaturet, som jeg stiller tvil ved om de selv har testet i praksis.

F.eks min rørforsterker på 2x65w har ca 485 volt på utgangen, men hva som kommer ut til høyttalerne har jeg aldrig målt. Kanskje jeg burde gjort det.. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke akkurat manko på forsterkere som er oppgitt til å kunne gi 600W i f.eks 4ohm.

Er 2-kanaler det er snakk om. Og det jeg skal bruke det til er midbass, håper på å få litt trykk i frekvensene der suben ikke lenger tar.

Grunnen til at jeg spurte her, var fordi jeg har oppfattet det slik at kunskapsnivået gjerne er høyere i HiFi enn i bilstereo. Men hva man velger å lære seg er jo selektivt, man lærer seg ofte bare det som er interessant, og kabeldimmensjoner er vel ikke akkurat det som ligger øverst på listen over samtaleemner.

Bare kobl til med vandlige, tja 1.5 til 2.5 kvadrat du..
    F.eks naim kablene mine på 3.5 kvadrat med få ledere, er helt elendige mot mine chord som er mye mindre, tipper 1 til 1.5, men den er en leder.
    Det er uansett mange meninger i hifi og, så du får flere meninger uansett.
    Viktigst er forsterkeren..vil tru det er stor forskjell i bilstereo (var det ivertfall før) som det er på husanlegga når det f.eks gjeld å gje trøkk i mellombassen. Ellers er jo større elementer en mulighet og.
    Har du råd så test Audioson forsterkerene..dei er dyre, men svinbra. Hi-end i bil :-)
    8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ah, trodde vi snakket hjemmestereo.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, trodde vi snakket hjemmestereo.
    Spiller vel ikke noe rolle vel????
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hybris har inntill nylig vært opptatt med andre spennende tråder, ikke sant Hybris?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks min rørforsterker på 2x65w har ca 485 volt på utgangen, men hva som kommer ut til høyttalerne har jeg aldrig målt. Kanskje jeg burde gjort det.. 8)

485V? Hørtes mye ut, kan ikke være mye moro å komme borti med fingern! Så pass på om du skal måle :P

Jeg vet også at watt ikke har mye å si på kabelstørrelsen, eneste grunnen til at jeg oppga watt var fordi jeg ikke vet spenningen eller strømmen, så håpet noen kunne gi en pekepin på hvor mye strøm det er ved 600W. Aaaner ikke utgangsspenning.

For hvis det er høy spenning, slik som Lovemusikk sier, så er jo A liten, og da holder det jo med lite tverrsnitt. Men er spenningen lav, som jeg mistenker, så er det godt mulig jeg trenger noe grovt no......

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Bruker123,

Du er kansje ute etter AWG-tabell, se linken under.
    Innen for vanlig utstyr er det ikke behov for å beregne på høyttalerkabler, fordi det er god margin nesten uansett åssen type kabel du bruker. Det er rett og slett uintressant, da effekten ikke spiller noen rolle. MEN uansett så vil tabellen under gi deg en god pekepin om du skulle være bekymret - den tar kun hensyn til lengden(tap).

Speaker wire - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg ville ikke ha valgt kabel under 1.5mm2, men selv dette skulle være mer enn godt nok for dem fleste.
    AWG-tabell er fint, men jeg hadde håpet på noe av det samme som står i NELFO(??) boka til montører, der er det en fin oversikt over kabeler som brukes ved forskjellige strømmer, og lengder. Men har ikke den tilgjengelig..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    485V? Hørtes mye ut, kan ikke være mye moro å komme borti med fingern! Så pass på om du skal måle :P

Jeg vet også at watt ikke har mye å si på kabelstørrelsen, eneste grunnen til at jeg oppga watt var fordi jeg ikke vet spenningen eller strømmen, så håpet noen kunne gi en pekepin på hvor mye strøm det er ved 600W. Aaaner ikke utgangsspenning.

For hvis det er høy spenning, slik som Lovemusikk sier, så er jo A liten, og da holder det jo med lite tverrsnitt. Men er spenningen lav, som jeg mistenker, så er det godt mulig jeg trenger noe grovt no......

AWG-tabell er fint, men jeg hadde håpet på noe av det samme som står i NELFO(??) boka til montører, der er det en fin oversikt over kabeler som brukes ved forskjellige strømmer, og lengder. Men har ikke den tilgjengelig..

Ja det er jo litt..har smakt en liten salve fra Norsk vannkraft på den.
    hehe..Men da stod den ikke på, men var koblet fra nettet i lang tid. :-D

Men kan ikke tro det er det samme på høyttalerutgangen i det hele..selv ikke på full guff, men seff er jo enkelt å måle.
    Men jeg målte på rørforsterkeren der hvor utgangskondisatorene ligger, med nettspenning på 234V ca, og da lå det på ca 482-485V 8)
    Måtte oppgradere, så satte i flere og større kondensatorer..dog viste jeg at resten av forsterkeren taklet denne oppgraderingen. :-D

Men enig med deg, hadde vert artig å vist Amper ut med diverse watt ut..
    Men regner og da med store forskjeller på forsterkerene, med henhold på oppbyggingen av forsterkerene.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hybris har inntill nylig vært opptatt med andre spennende tråder, ikke sant Hybris?
    Link?????
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller noen rolle i forhold til hva?

Det er litt mer uvanlig med 600W forsterkeri hjemme i stua, det var derfor jeg reagerte. Hadde jeg visst at det var til bil hadde jeg ikke vært like overrasket.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

Jepp, og diskutert med en fjern fetter av Lovemusikk, tror jeg. Neida.
    --
    Thorbjørn

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men enig med deg, hadde vert artig å vist Amper ut med diverse watt ut..
    Men regner og da med store forskjeller på forsterkerene, med henhold på oppbyggingen av forsterkerene.
    Gitt at man har Oberon 6.1, så kan vel disse komme opp i ca 60-65 A om høyttalerene skulle klare å trekke det? Slik jeg har forstått dette er det mye når vi snakker klasse D, men ikke uvanlig med klasse AB. Det er vel da det som skal i gjennom kablene og det med en spenning på rundt 12 volt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du bekymeret over? At kablene ikke tåler effekten? Det er det minste du trenger å bekymre deg over, du kan kjøre utrolig mye strøm igjennom små tverrsnitt. Du kan derfor ikke direkte sammenligne mot forskrifter som montører bruker - trolig finnes det heller ikke noe slikt for høyttalerkabler, da det ikke er behov.

Det du trenger å vite står i linken (AWG-tabellen) som jeg viste deg, den forteller deg at alt over 1mm2 er godt nok for vanlig korte strekk - dog så ville jeg ikke gått under 1,5mm2. Det er vel nesten litt vanskelig å finne noe mindre som har fått stemplet høyttalerkabel. Det vil si du kan bruke stort sett alt som kalles for høyttalerkabel.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller noen rolle i forhold til hva?

Det er litt mer uvanlig med 600W forsterkeri hjemme i stua, det var derfor jeg reagerte. Hadde jeg visst at det var til bil hadde jeg ikke vært like overrasket.
    Tenkte mer at forskjellen på høyttalerledninger i bil og hus spiller vel ingen rolle med samme watt.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og diskutert med en fjern fetter av Lovemusikk, tror jeg. Neida.
    I det minste når en kommer med en sleivete bemerkning så kom med tråden til denne fjerne fetteren, så jeg kan få se
    Høyttalere:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •