Er høyttalerledninger mine gode nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er høyttalerledninger mine gode nok?

Hei!

Jeg har laget hjemmekino i kjelleren, og da la jeg opp bare noen svært tynne høyttalerledninger i veggen, tipper rundt 0,5 kvadratmillimeter. Ikke spør meg hvorfor, aner ikke hva jeg tenkte...

Skal kjøre Dynavoice F6 på de nå, og lurer på om de holder da? Min far mener det fungerer fint, men jeg er svært skeptisk. Går elektrofag og ifølge det jeg har lært på skolen vil ikke dette være godt nok.

Men så er det pappa som bestemmer, så jeg får ikke lov til å legge opp noe langs listene eller noe. Var så dum at jeg ikke trakk rør engang til høyttalerledningene

Håper noen kan komme med et kjekt svar til meg. Vil bare ha svar fra de som faktisk vet dette, ikke noen som anbefaler størst mulig tverrsnitt fordi "det har de hørt er bra"...

bellduck

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke oppsettet ditt godt nok til å slå fast det eller det,- men jeg ønsker å si noe generelt om kabler/høyttalerkabler. Gode kabler kan være den siste prikken over Ien i et godt anlegg. For at man skal få noe ut av gode høyttalerkabler som koster litt, så fordrer dette også at elektronikken man bruker (kilde, forsterker) er av god kvalitet. Ellers vil signalet allerede være forringet når det skal sendes ut til høyttalerne og dermed vil det ikke hjelpe om man så har høyttalerkabler til 100 000 kr. Derfor tror jeg det er essensielt at du forteller litt mer om oppsettet ditt for at folk skal kunne gi deg fullgode svar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvfølgelig, oppsettet! 8)

Jeg husker ikke navnet på forsterkeren, men er en enkel JVC med 5.1 kanalers lyd. Den begynner å bli noen år gammel og skal snart skiftes ut. Er ikke helt fornøyd med lyden heller... Kan du kanskje anbefale en billig og grei? Trenger ikke verdens beste lyd heller

Til film, spill og forsåvidt musikk bruker jeg PS3 koblet med optisk til forsterker.

Kablene som er lagt til høyttalerne er vel ca 6-7 meter lange.

Fronthøyttalere er som sagt Dynavoice F6, og surround og center er av merke Proson. Ikke dyre eller flotte saker i det hele tatt, men jeg må si meg imponert over lyden i frontene

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6-7 meter lange kabler med 0.5mm i tversnitt er nok litt knapt ja. Om det blir stor forskjell i lyden i praksis er vel usikkert, men de vil ha langt høyere motstand enn hva som generelt er anbefalt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltid regne ut spenningsfallet i ledningen om du går utifra en snitt spenning på 15V og 1,5A?

2,5 er billig på biltema ... Siden du også er elektriker(snart), kan du knabbe med deg PR også. Det skal vistnok være ganske bra å bruke det også (?), siden "solidcore" har visse fordeler iforhold til flerleder mener jeg å ha lest ...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Du kan jo alltid regne ut spenningsfallet i ledningen om du går utifra en snitt spenning på 15V og 1,5A?

2,5 er billig på biltema ... Siden du også er elektriker(snart), kan du knabbe med deg PR også. Det skal vistnok være ganske bra å bruke det også (?), siden "solidcore" har visse fordeler iforhold til flerleder mener jeg å ha lest ...

Har hørt at det beste vil være og ha hard kjerne i midten og flertrået ytters ettersom bassen ligger i midten av kabelen og diskanten ytteres

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xtermin8r
    Har hørt at det beste vil være og ha hard kjerne i midten og flertrået ytters ettersom bassen ligger i midten av kabelen og diskanten ytteres
    Det hørtes ut som oppspinn, ettersom det eneste som går gjennom er strømpulser

Men takk for svar alle sammen! PR kunne vært aktuelt, men det blir ganske overveldende med 2 stk nedover veggen tror jeg... Da er det bedre å legge kabelkanaler og bruke noen høyttalerkabler Har faktisk noen Biltema, husker ikke tverrsnittet, men de er garantert store nok.

Problemet er som sagt at pappa ikke vil ha noe som helst kabel på veggen/langs gulvet, men jeg må vel kanskje bare legge opp en gang han ikke er hjemme

Synes liksom det er rart at det skal fungere bra med de vannvittig tynne ledningene, kan ikke fatte å begripe hvorfor noen i det hele tatt har laget noen så tynne :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke oppspinn, dette kan måles. Men om det er hørbart er noe annet.. Ulike kabel leverandører lager sine kabler på forskjellige måter. Noen har solid i midten og flertrådet ytterst, andre kan ha ulike materialer kobber, sølv osv.. , de i mellomklassen har oppgir til og med renheten av materialet i kablene sine osv... Den lista er lang.. Og det er utallige tråder om emnet her. Men ingen svar.. For noen placebo, andre merkbart forskjell. Alt er avhengig av utstyr og musikk smak.. Har du et oppsett i gjennomsnit pris klasse altså ikke "hign end" så ville jeg i alle fall ikke satt pengene i kabler først. Men å gå opp i størrelse på kabler i din sammenheng vil jeg anta er hørbar etterhvert når oppgraderingsyken banker på døren.
    Er disse kablene ikke lagt inn i rør?, slik at du kan bare trekke nye kabler?

Hva mener du med strømpulser? Strømmen er jo ikke digitalt...

Grunn til det er tynne kabler er at det er jo marked for det.. Mange her i landet som har alt i et anlegg kjøpt på elkjøp/expert osv.. De trenger ikke større tversnitt. For dem skal lyden være pen og et møbel. Da vil dem ikke ha tykke kabler som henger og slenger.. Biltema kablene er sikkert mer enn godt nok for deg nå. Mange her på forumet som er fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xtermin8r
    Dette gjelder for HF. Derfor gamle radioer har kobber-rør.

20kHz != HF ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Det er nok ikke oppspinn, dette kan måles. Men om det er hørbart er noe annet.. Ulike kabel leverandører lager sine kabler på forskjellige måter. Noen har solid i midten og flertrådet ytterst, andre kan ha ulike materialer kobber, sølv osv.. , de i mellomklassen har oppgir til og med renheten av materialet i kablene sine osv... Den lista er lang.. Og det er utallige tråder om emnet her. Men ingen svar.. For noen placebo, andre merkbart forskjell. Alt er avhengig av utstyr og musikk smak.. Har du et oppsett i gjennomsnit pris klasse altså ikke "hign end" så ville jeg i alle fall ikke satt pengene i kabler først. Men å gå opp i størrelse på kabler i din sammenheng vil jeg anta er hørbar etterhvert når oppgraderingsyken banker på døren.
    Er disse kablene ikke lagt inn i rør?, slik at du kan bare trekke nye kabler?

Hva mener du med strømpulser? Strømmen er jo ikke digitalt...

Grunn til det er tynne kabler er at det er jo marked for det.. Mange her i landet som har alt i et anlegg kjøpt på elkjøp/expert osv.. De trenger ikke større tversnitt. For dem skal lyden være pen og et møbel. Da vil dem ikke ha tykke kabler som henger og slenger.. Biltema kablene er sikkert mer enn godt nok for deg nå. Mange her på forumet som er fornøyd med det.
    Takk for bra svar Mente ikke strømpulser, vet jo at strømmen der er analog, men den varierer. Og det er strøm, som betyr at om det er en basstone som "sendes" eller en diskanttone, så betyr jo det ingenting. (?)

Jeg la ikke de ledningene i rør, for ve hadde ikke fått opp veggene skikkelig da jeg gjorde det... Angrer meg i hjel nå, men så er det nå en gang sånn. Jeg satte opp systemet mitt nå, og det fungerte egentlig helt greit. God trøkk i bassen også, men jeg mistenker forsterkeren for å lage noe dårlig lyd. Mener da var en av de rimeligste på markedet da den ble kjøpt...

Har kikket på denne Denon-recieveren samt denne Yamaha-recieveren. Er disse noe bra? Hvis ja, hvilken burde jeg gå for? Og vil det være en god investering med ny forsterker?

Vet at dette er billige ting, men jeg har ikke så mye penger, da jeg må finansiere billappen...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lett etter i brukt markedet. Her får du mye for pengene! Dersom du budsjettet ditt er på ca 2000Kr så kan du få flere denon modeller med HDMI 1.2 eller 1.3 som er langt mye bedre enn det du nevner.
    Og det er vanligvis enten garanti eller reklamasjon igjen så du trenger ikke være redd for det. (men det må du i alle fall sjekke før kjøp, kvittering..) Erfaringene min med Denon er at det er lite feil med dem, solid og mye for pengene. Har ikke gått i stykker hos meg i alle fall:-D .
    Ser at du tenkte sikkert på at recieveren du oppgir støtter 3D, men det vil du ikke trenge nå mener jeg. Tro meg, du vil verdsette bedre lyd enn 3D. Dessuten så får du opplevd 3D uten at forsterkeren støtter dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bellduck
    Takk for bra svar Mente ikke strømpulser, vet jo at strømmen der er analog, men den varierer. Og det er strøm, som betyr at om det er en basstone som "sendes" eller en diskanttone, så betyr jo det ingenting. (?)

Bass, mellomtone, diskant opererer i forskjellige frekvenser. Strøm, spenning og frekvens henger jo sammen. og hvordan disse blir overlevert fra forsterker ut til reciever avgjør hvordan du opplever lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en flat kabel som kan legges bak gulvlistene eller under tepper ol?

inakustik Høyttalerkabel Premium Superflat
    dynaBel AS

QED Qontour Ultra Flat kabel | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Hva med å bruke en flat kabel som kan legges bak gulvlistene eller under tepper ol?

inakustik Høyttalerkabel Premium Superflat
    dynaBel AS

QED Qontour Ultra Flat kabel | Hi-Fi Klubben
    Ja, har sett på den, men pappa nektet meg å legge det opp... Det får eventuelt bli om jeg kjøper nye høyttalere en gang

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Jeg ville lett etter i brukt markedet. Her får du mye for pengene! Dersom du budsjettet ditt er på ca 2000Kr så kan du få flere denon modeller med HDMI 1.2 eller 1.3 som er langt mye bedre enn det du nevner.
    Og det er vanligvis enten garanti eller reklamasjon igjen så du trenger ikke være redd for det. (men det må du i alle fall sjekke før kjøp, kvittering..) Erfaringene min med Denon er at det er lite feil med dem, solid og mye for pengene. Har ikke gått i stykker hos meg i alle fall:-D .
    Ser at du tenkte sikkert på at recieveren du oppgir støtter 3D, men det vil du ikke trenge nå mener jeg. Tro meg, du vil verdsette bedre lyd enn 3D. Dessuten så får du opplevd 3D uten at forsterkeren støtter dette.
    Ja, jeg skal kikke i bruktmarkedet!

3D har for meg ingenting å si, men HDMI savner jeg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •