En SKIKKELIG blindtest. DEL 2.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 650
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation En SKIKKELIG blindtest. DEL 2.

Ok...Da er det på tide at det blir gjort en blindtest av høyttalerkabler.

Det har sikkert blitt gjort her tidligere...Men det gjør vel ikke noe med en til.

Så...

Hvilke kriterier har medlemmene her inne for å få en troverdig blindtest?

Så kom igjen, det er bare å liste opp hva som skal til....

Fremgangsmåte og resultat vil bli offentliggjort her på AVforum...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å ta med Clas Ohlssons 2,5 kvadrat PR da..sett den på venstre høyttaler og en annen kabel på høyre og se....

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    folk må kunne gjette riktig på at det er dyr kabel kontra billig kabel flere ganger så det ikke blir tilfeldigheter. Sånn 5 av 5 ganger eller noe.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig.

Bra initiativ kftosberg !
    Jeg vet du er en kabel-entusiast, så om du får til dette troverdig kan du kansje løse hele kabeldebatten her på avforum en gang for alle

Jeg synes det bør vere minst 10 ganger bytt av kabler, jo mer jo bedre.

-Som Niels sier. bruk Clas Ohlssons 2,5 kvadrat. mot hvilken som helst annen dyr kabel.

- Helst mer en èn lytter (for å øke troverdigheten)

- Den/de som lytter skal ha bind for øynene.

- Ingen snakking, (for å unngå å bli evt. påvirket av hverandre eller "bytteren", det skal bare gis tegn til "bytteren" når "lytterene" er klar til neste skift.

-Det skal ta like lang tid for "bytteren" å bytte mellom hvert sett med kabler, så bruk banan-plugger på begge sett med kabler.

Noe annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble gjort en relativt grundig test på sentralen for en liten stund siden. Selvfølgelig ble det nullresultat, og blindtest som metode ble da rent i senk av entusiastene.

Jeg har fått tillatelse av en stor aktør i bransjen til å låne lokale og utstyr til en sånn test etter at demorommet er på beina etter en ombygging. Dette vil være tidlig i mai, i Rogaland. Skal da prøve å få det til slik at det skal være så skikkelig som mulig, uten slike 'tullefeil'. Kommer til å følge denne tråden for å få tips til gjennomføring.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det ble gjort en relativt grundig test på sentralen for en liten stund siden. Selvfølgelig ble det nullresultat, og blindtest som metode ble da rent i senk av entusiastene.

Jeg har fått tillatelse av en stor aktør i bransjen til å låne lokale og utstyr til en sånn test etter at demorommet er på beina etter en ombygging. Dette vil være tidlig i mai, i Rogaland. Skal da prøve å få det til slik at det skal være så skikkelig som mulig, uten slike 'tullefeil'. Kommer til å følge denne tråden for å få tips til gjennomføring.
    Det er derfor jeg kartlegger hvilke kriterier som skal til for å få en troverdig test. Slik at ingen kan komme i ettertid og si at dette var feil og at testen ikke er skikkelig utført.

Clas ohlson sin 2,5 skal jeg kjøpe inn for å få den med i testen også.

Lokale og utstyr er ikke noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at de som har bestemt seg på forhånd for resultatet vil finne en unnskyldning hvorfor testen ikke gikk slik den skulle.

I testen på sentralen var problemet at en av dem ikke klarte å skille kablene etter 4-5 repetisjoner, og en av de andre ikke klarte det før etter 4-5 skifter. Dvs, i mine øyne hadde han ene flaks de første 5 gangene, han andre de 5 siste...

Jeg tror ABX vil være bedre i så måte. Tar lenger tid, men blir sikrere resultat.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - gruppe som lytter 5 stykk kansje.

- alle får sitte i alle plasseringene 1 gang. Så 5 runder.

- en som bytter kabler bak et forheng så ingen ser hvilke kabler som benyttes. Bare fronten av høytalerne forran forhenget...

- utvalg av låter som varierer i musikkstil + et par test låter/lyder.

- utvalg av kabler fra "sprengtråd" til "hengebro" dimensjon fra billigeste til dyreste.

- lydnivå... forhåndsmålt eks 3 nivåer.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Én runde der kabelen ikke byttes, bare plugges inn og ut bør jo være med

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje også bytte høytaler en gang.

To par høytalere med helt forskjellig lyd og konstruksjon.
    Kansje også i helt forskjellige prisklasser

Hmm... tidsmessig nærmer seg en lang uke.. :-D hehe

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kansje også bytte høytaler en gang.
    Nja, tror man har mer enn nok med å holde seg til noen få kabler, hvis en ikke skal lage x antall komponentbytter også.

Det som hadde vært interessant var om man hadde med en helt klart underdimensjonert kabel, riktig dimensjonert billigkabel og umoralsk dyr kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør være utstyr som er sensitivt for kabelbytter, man bør kunne lytte seg inn på kablene uten å vite hva det er, samme sanger bør benyttes, og de som er med bør kjenne oppsettet noe lydmessig fra før
    kablene bør være utstyrt med samme tilkobling, banan, spade for å få tilnærmet lik tilkoblingstid

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    - Den/de som lytter skal ha bind for øynene.
    Dette vil ødelegge mye for de fleste. Klart folk er ulike, men ørene for oss som ikke er blinde henger godt sammen med synet vår og ikke alle vil høre bedre dersom vi blindes. Så lenge deltakerene ikke kan se hvilke kabler det skiftes til, om det skiftes, så er det en blindtest. Aller mest ønskelig om den som utfører skiftene kan være mindre synlig.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Poenget er at de som har bestemt seg på forhånd for resultatet vil finne en unnskyldning hvorfor testen ikke gikk slik den skulle.

I testen på sentralen var problemet at en av dem ikke klarte å skille kablene etter 4-5 repetisjoner, og en av de andre ikke klarte det før etter 4-5 skifter. Dvs, i mine øyne hadde han ene flaks de første 5 gangene, han andre de 5 siste...

Jeg tror ABX vil være bedre i så måte. Tar lenger tid, men blir sikrere resultat.
    Folk er ulike og dette kan medføre at en person har lettere for å skille med høreselen til å begynne med, men faller etterhvert av mens andre trenger en litt oppvarmingstid før de er i stand til å skille. Selv om vi har samme sanser, jobber de ikke helt likt og våre hjerner og konsentrasjonsevner, som er viktige i denne sammenheng, er også ulike. Folk flest vil nok ha lettest for å høre forskjell til å begynne med sett at utstyret er oppvarmet og ikke av typen som varme seg opp de første 45 minuttene og har vært av før testen begynner.

Å ha flaks 5 ganger på rad for så å konsekvent ha uflaks i ettertid høres ikke sannsynlig ut, men virker å være et klart tegn på at vedkommende var "utslitt" og ikke lengre i stand til å skille. Det er tross alt ikke enorme forskjeller det er snakk om og "settingen" vil også prege en.

Tenk bare på hvor smakful en Pringles kan være, men etter 4-5 stykker smaker det fint lite.

Har selv holdt på med diverse tuning hvor jeg lett har kunne skille småting fra hverandre, men over tid har alt gått i ett. Tar man en hvile og starter på igjen noen timer, eller dagen senere klarer jeg igjen å skille. Selv har jeg ingen enorm kapasitet på dette området.

Spennende og kjekt blir det nok så lenge deltakerne husker å ta med seg noe veldig viktig, god stemning :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Husk å ta med Clas Ohlssons 2,5 kvadrat PR da..sett den på venstre høyttaler og en annen kabel på høyre og se....
    Uenig!

Man skal i rettferdighetens navn ikke blande kabler på HF og LF i en test. Det blir nesten like ille som å ha én type høyttaler på HF og en annen på LF.
    Man må få anledning til å høre kildematerialet så originalt som mulig (stereo) for å gjøre seg opp en mening....... eller?

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende!
    Bare husk å ta med alt som kan taes med og gjøre det tusen ganger om du må!
    Så kan ingen komme i ettertid å klage. Ta gjerne bilder

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir virkelig spennende å følge med på:-D

Med såpass mye innspill i forhold til hvordan dette skal gjennomføres,så burde det bli lite grunnlag for å kritisere testens pålitelighet i etterkant!

Stå på gutter
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dette vil ødelegge mye for de fleste. Klart folk er ulike, men ørene for oss som ikke er blinde henger godt sammen med synet vår og ikke alle vil høre bedre dersom vi blindes. Så lenge deltakerene ikke kan se hvilke kabler det skiftes til, om det skiftes, så er det en blindtest. Aller mest ønskelig om den som utfører skiftene kan være mindre synlig.
    Hvordan kan fjerning/tildekking av synet som sans gjøre noe negativt med hørselen?
    I værste fall vil den bare forsterke de andre sansene, etter det jeg vet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Det er derfor jeg kartlegger hvilke kriterier som skal til for å få en troverdig test. Slik at ingen kan komme i ettertid og si at dette var feil og at testen ikke er skikkelig utført.

Clas ohlson sin 2,5 skal jeg kjøpe inn for å få den med i testen også.

Lokale og utstyr er ikke noe problem.
    kjøp inn 4mm også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken hensikt har dette?
    To høyttalere plassert på forskjellig sted i rommet vil vel låte ulikt selv med like kabler?

Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •