En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 33 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 650
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ideelt burde man hatt med både trente og utrente lyttere.
    Hvorfor vil du ha med begge? Skal det ikke bare finnes ut om det er forskjeller?
    Det er helt greit å ha med utrente lyttere, bare man kan kontroll på den faktoren slik at man kan lage statestikk med og uten trente lyttere.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo irrelevant hva du tror eller ikke tror, poenget er å sette opp en test som alle kan være enige i at gir et objektivt resultat.
    Er jo enig i det. Og det er jo det vi driver med..

Hvordan skal en skeptiker kunne ødelegge testen hvis det deltar flere andre i testen? Hvis han sitter og roper mens de andre lytter så får dere kaste ham ut og finne en annen.
    Er enig i dette også jeg...

Hybris. Ser du deg selv som en ERKE SKEPTIKER?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Hybris. Ser du deg selv som en ERKE SKEPTIKER?
    Litt avhengig av hva du mener med det, så i grunn ikke.

Jeg har selv 3mm^2 Van Den Hul CS-122 høyttalerkabler(to sett til hver høyttaler til og med da jeg har biampet med fire av kanalene i Pioneeren), og jeg erkjenner at dårlig dimensjonerte kabler kombinert med en ustabil / underdimensjonert forsterker kan gi hørbare forskjeller.

Det jeg mener er at alle burde fokusere litt mer på strømsterke forsterkere som klarer høyttalerne de blir koblet til, og litt mindre på høyttalerkabler. For kablene behøver strengt tatt bare å være tykke nok og være laget av noenlunde rent kobber, så gjør de jobben helt fint.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan skal en skeptiker kunne ødelegge testen hvis det deltar flere andre i testen? Hvis han sitter og roper mens de andre lytter så får dere kaste ham ut og finne en annen.
    Jeg husker jeg leste en test som ble arrangert endel år tilbake, hvor resultatet ble negativt siden de regna ut ifra gjennomsnittet. Det som var interessant da, var at det var en som skilte seg ut (ja, de offentliggjorde hver enkels resultat), og det var en trent audiofil som også har skrevet for endel tidsskrifter.

Sevenoaks-testen (som du regner som "bogus") viste at skeptikere kan gi ett negativt resultat. Testen ble regnet som intetsigende siden man gikk ut ifra middelverdien, men at de syntes det var interessant at "de troende" hadde tydelig flere treff enn skeptikerne.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    _
    Rekner med kftosberg poster resultatet til hver enkelt lytter.

Om skeptikeren er endel av lyttepanelet eller ikke har ikke noe å si, så lenge det er en tilstede og "observerer"

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker jeg leste en test som ble arrangert endel år tilbake, hvor resultatet ble negativt siden de regna ut ifra gjennomsnittet. Det som var interessant da, var at det var en som skilte seg ut (ja, de offentliggjorde hver enkels resultat), og det var en trent audiofil som også har skrevet for endel tidsskrifter.

Sevenoaks-testen (som du regner som "bogus") viste at skeptikere kan gi ett negativt resultat. Testen ble regnet som intetsigende siden man gikk ut ifra middelverdien, men at de syntes det var interessant at "de troende" hadde tydelig flere treff enn skeptikerne.
    Jeg synes Sevenoaks-testen er interessant nok, det jeg savner mest der er at det ikke virket som at de nivåmatchet, og til og med kommenterte at det virket til å være forskjell i nivå. At mange på tross av en eventuell nivåforskjell slet med å høre forskjeller jo interessant nok i seg selv, men det er også interessant at en av deltagerne hørte konsekvent forskjell. Om han hørte forskjeller i faktisk lydkvalitet, eller bare nivåforskjell får vi dessverre aldri vite.

Jeg er ikke så opptatt av om de som lytter er skeptikere eller kabelentusiaster, men det er litt uheldig om alle som både arrangerer testen og deltar i testen kjenner hverandre.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Rekner med kftosberg poster resultatet til hver enkelt lytter.

Om skeptikeren er endel av lyttepanelet eller ikke har ikke noe å si, så lenge det er en tilstede og "observerer"

Kan godt ha en skeptiker til og observere og notere.

Resultatet blir postet ja..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir faktisk ganske spennende å se resultatet av denne testen. Har dere noen formening om når det vil skje?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Kan godt ha en skeptiker til og observere og notere.

Resultatet blir postet ja..
    Jammen godt du ikke har gått lei etter all kverruleringen - det skal du ha 10 tomler opp for :wink: !!
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det blir faktisk ganske spennende å se resultatet av denne testen. Har dere noen formening om når det vil skje?
    Kanskje muligheten kommer i påsken? Håper egentlig på det.. Men vi får se.. I overkommelig fremtid ihvertfall

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jammen godt du ikke har gått lei etter all kverruleringen - det skal du ha 10 tomler opp for :wink: !!
    HEHE...takk for det Ingeniør´n

Var vel egentlig forberedt på det. Og da er det ille som mange skal ha det til.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her ? Ble det noen blindtest i påsken?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blei ikke noe i påsken nei. Hadde jo ferie. Og med frue, 2 unger, hage og hus så lot det seg ikke gjøre rett og slett.
    Men det nærmer seg. Holder på å tenke ut en dato, men litt usikker på når. Kommer tilbake til det selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har med nok "utøvere", så øker sannsynligheten for at noen treffer spesielt bra, selv om han bare gjetter på random. Uten at det på noen måte påviser hypotesen. Derfor må man nødvendigvis gå utifra et gjennomsnitt, eller i det minste luke ut ytterpunktene.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Man finner ikke den éne som kan høre forskjell ved å gå ut fra et gjennomsnitt. Det betyr jo også at én deltaker (f.eks. en skapskeptiker) kan sabotere hele testen for alle deltakere, selv om andre deltakere faktisk hører forskjell.

Alle deltakerne må evalueres individuelt, IMO.

Gjetting utelukkes ved tilstrekkelig antall repetisjoner.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Man finner ikke den éne som kan høre forskjell ved å gå ut fra et gjennomsnitt. Det betyr jo også at én deltaker (f.eks. en skapskeptiker) kan sabotere hele testen for alle deltakere, selv om andre deltakere faktisk hører forskjell.

Opphøyd i 10'ende!
    Husker jo at Harman hadde en undersøkelse hvor de gikk utifra sammenheng mellom, erfaring, hørsel, gehør osv. For å se sammenheng, og de så en sammenheng i resultatene.

Bruker man en skeptiker eller folk med lite relevant erfaring så kan de fort gi ett resultat som tilsvarer.

Har vel nevnt en slik test før, hvor gjennomsnittsresultatet ble utslagsgivende, mens den som jeg mener utifra resultatene var den som hadde mest erfaring. (Vedkommende er en erfaren audiofil og skribent).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opphøyd i 10'ende!
    Husker jo at Harman hadde en undersøkelse hvor de gikk utifra sammenheng mellom, erfaring, hørsel, gehør osv. For å se sammenheng, og de så en sammenheng i resultatene.

Bruker man en skeptiker eller folk med lite relevant erfaring så kan de fort gi ett resultat som tilsvarer.

Har vel nevnt en slik test før, hvor gjennomsnittsresultatet ble utslagsgivende, mens den som jeg mener utifra resultatene var den som hadde mest erfaring. (Vedkommende er en erfaren audiofil og skribent).
    + Man må vite hva man skal lytte etter på de forskjellige sporene! Samt kjenne dem godt ifra andre oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk

Skal man teste enkeltindivider må man da ha svært mange gjennomføringer, selvsagt i random rekkefølge. Samt kreve et svært godt resultat, nær 100%.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo også den eneste måten.

Tenk det at du og jeg er testpersoner. Vi repeterer 50 ganger. Du klarer riktig alle 50 gangene (fordi du hører forskjell), mens jeg klarer bare riktig 25 av forsøkene (fordi jeg ikke klarer å høre forskjell).

Hvis resultatet ble presentert slik:

Varjaren: 50/50 - 100%
    Pegpisk: 25/50 - 50%

Så ville man kanskje konkludert med at det ER mulig å høre forskjell fordi én dokumentert har klart det.

Dersom resultatet ble presentert slik:

Testresultat: 75/100 - 75%

Ja, så kunne man jo ikke si noe som helst annet enn at ingenting er bevist, til tross for at den ene hadde 100% på 50 forsøk!

PS. jeg vet ikke om 50 repitisjoner er nok for å få et gyldig resultat, det er bare brukt for eksempelets skyld.
    Men uansett, om du eller jeg eller noen andre faktisk hadde klart 50 av 50 så er det stor grunn til å tro at vedkommende faktisk hører forskjell, og det ville være svært viktig å rapportere dette resultatet.

EDIT: uansett, blir det jo bare verre å finne den éne som hører forskjell dersom man presenterer et gjennomsnitt. Nettopp fordi at enda flere vil være nødt til å komme nær 100% for at gjennomsnittet skal bli "bra nok". :-)

Forresten, kan du gi et eksempel på et gjennomsnitt som er bra nok og hvor mange repetisjoner som er nødvendig, gitt et utvalg på 10 testpersoner?

EDIT 2: Testene kan selvsagt gjennomføres simultant, men rapportering skjer på individnivå. Altså at du kan teste 5 objekter på tiden av én ( gitt at lokalet/rammene tillater det).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe problem. Man kan regne på deltakerne enkeltvis og som gruppe.

Dersom man har 200 deltakere så er det ikke så rart om en av deltakerne får "alt rett" ved ren tilfeldighet. SAnnsynligheten for dette kan man regne på.

Dersom noen av deltakerne utmerker seg så er det naturlig å gjøre en ny test på disse isolert.

-k

Side 7 av 33 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •