En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 650
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sikkert fint det. Hadde nok gitt testen litt mer nøytralt preg om noen du ikke kjenner fra før men som er medlem her på forumet kunne deltatt som observatør(er), eller f.eks deltok som hjelpere i testen med å bytte kabler / bestemme hvilke det skulle lyttes til eller lignende.

Helt ærlig gutta.... Dette blir for dumt. Om nødvendig, så kan jeg bruke en annen enn meg som observatør/dokumentør/bytter, men at testen er mindre troverdig fordi jeg bruker folk jeg både stoler på og vet hvem er, blir for dumt..

Hvorfor i alle dager skulle mine venner ikke gidde å være nøytrale, de har jo verken noe å tape eller vinne på testen...Det er jo jeg som skal bevise noe, ikke de...

Veldig provoserende...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Hvorfor i alle dager skulle mine venner ikke gidde å være nøytrale, de har jo verken noe å tape eller vinne på testen...Det er jo jeg som skal bevise noe, ikke de...

Veldig provoserende...
    Vel, det er nettopp det at Gutteklubben-grei nødvendigvis ikke er alltid er til å stole på - ikke så ukjent fenomen det. Dem vil jo gjøre "alt" for å hjelpe deg å lykkes.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel ganske mange tusen avforummere på østlandet. Så det å få deltagere og observatører burde ordne seg selv. Jo flere jo bedre.

forheng foran vedkommende som skifter og høyttalere er nok å foretrekke.

1 observatør bak forhenget for å "godkjenne" dokumentere hvilken kabel som blir brukt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt ærlig gutta.... Dette blir for dumt. Om nødvendig, så kan jeg bruke en annen enn meg som observatør/dokumentør/bytter, men at testen er mindre troverdig fordi jeg bruker folk jeg både stoler på og vet hvem er, blir for dumt..

Veldig provoserende...
    Forstår ikke hva som er provoserende med det? Jeg synes derimot det er svært pussig å arrangere + presentere en slik test her på AVForum uten å invitere noen fra forumet for å bivåne det hele.

Hva er vitsen med å utføre testen hvis du ikke ønsker å skape en troverdig ramme rundt den? Jeg er sikker på at de aller fleste her på forumet er både renslige og høflige, og på ingen måte farlige å invitere hjem til seg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis målet ditt er å bevise noe for deg selv er det jo helt okey, men hvis du faktisk ønsker å gjøre et seriøst forsøk på å bevise at du kan høre forskjelle mellom korrekt konstruerte kabler i en blindtest så bør du elimenere sider som svekker troværdigheten til testen. Å ha noen nøytrale parter som er der og noterer resultater tror jeg er lurt. Det beste ville vært noen medlemmer fra forumet her.

edit_ Skjønner ikke helt hvorfor du blir provosert over at folk prøver å hjelpe deg med å lage en troverdig ramme, er vel 4-5 stk på rad som har sagt det samme her nå.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig provoserende...
    Støtter deg der. Det som kunne blitt en hyggelig kveld med noe annet enn Fotball eller annen sport på tapetet har blitt så alvorlig at man dra in nøytrale B-menn til en timekost av 1500 kr for å bli trodd.

Helt ærlig gutta - skal det være slik er det ingen som gidder, og det er kanskje målet for enkelte
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Støtter deg der. Det som kunne blitt en hyggelig kveld med noe annet enn Fotball eller annen sport på tapetet har blitt så alvorlig at man dra in nøytrale B-menn til en timekost av 1500 kr for å bli trodd.

Helt ærlig gutta - skal det være slik er det ingen som gidder, og det er kanskje målet for enkelte
    Tviler på at noen ville tatt betalt for å stille opp, og nå var det vel trådstarter selv som ba om råd rundt hvordan han kunne arrangere en god test.

Jeg trodde halve vitsen med å arrangere noe slikt var å invitere og møte likesinnede for (som du sier) en hyggelig kveld. Jeg bor i Oslo, og vurderte selv å ta turen hvis tidspunktet passet, men ser jo nå at det ikke foreligger noen planer om å invitere hverken meg eller noen andre fra forumet.

Hvis det er slik at man er avhengig av kjentfolk for å trives i en slik setting så må jeg bare beklage, ikke min mening å presse frem uønsket selskap.

Utfør testen akkurat hvordan dere vil for meg, det blir uansett interessant å se resultatet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jeg var litt brå med å kalle det provosert... Bare blei litt skuffet over at det ikke skal være en godkjent test når noen av mine venner kommer til å delta som testsubjekter..

Men det skal sies:

Testen skal være så profesjonell som jeg kan få den til å bli..Det er derfor jeg spør dere om råd og tips. Så det kan jo hende jeg må ty til litt ekspertise fra AVforumere.
    Testen vil foregå hos en profesjonell HIFI aktør, så det er med litt tvil om jeg skal invitere noen fra AVforum. Rett og slett av trygghets messige årsaker
    JA. Jeg jobber selv i hifi bransjen.
    Ja. Jeg har fått tillatelse av sjefen og ha en slik test, så sant det gjøres av meg i form av en profesjonell reportasje..Og siden jeg gjør en undersøkelse på forhånd, så føler jeg at vi er godt på vei.
    Men fikk streng beskjed om og ikke drasse inn noe Audioquest eller annet møl...

-Kim

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til å delta i testen ved å høre, men med å bytte kabler og stå for lokale og utstyr..
    De gutta som skal høre, har noe hifi interesse i forskjellig grad.
    Hvis det viser seg at det ikke er forskjell på kablene, så vil nok mange kabeltroende ikke godta det, og komme med kommentarer som " lytterene kan ikke ha hatt nok lytte erfaring" osv..
    Kansje du heller skal være endel av lyttepanelet? Eller noen kabeltroende på forumet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Hvis det viser seg at det ikke er forskjell på kablene, så vil nok mange kabeltroende ikke godta det, og komme med kommentarer som " lytterene kan ikke ha hatt nok lytte erfaring" osv..
    Kansje du heller skal være endel av lyttepanelet? Eller noen kabeltroende på forumet?
    Og finner man forskjeller så er det utstyret - forsterker, høytaler etc som er feil 8). Redd dette kan slå begge veier, men slik vil det altid være. Det finne ikke noe som heter eksakt vitenskap og forskere har kranglet innen alle områder i alle år.

Men vi får i alle fall en test. Etter å ha fulgt med her inne i mange år kan jeg knapt huske å ha sett EN dokumentert test, bare fått høre om alle testen som er gjort og som ingen finner igjen når det kommer til stykket...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt interessant at så snart det innebefatter venner eller noe så skal testen regnes som ugyldig?
    Det finnes nesten for mange regler nå at de vil fylle de Norske lover.
    Er det da rart at mange kvier seg for å avholde en slik test?
    Hvis ikke skeptikerne kan ha såpass tiltro til oss, så vil kranglene fortsette.

Hadde en skeptiker blitt med her, er det da mulig for oss å si at vedkommende torpederte den hvis den ikke blir positiv?

..sannsynligvis vil denne testen bli regna som ugyldig siden det er i regi av en bransjeaktør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man kan komme med så mange kommentarer man vil, uansett resultat vil ikke noen test kan bevise at forskjeller ikke eksisterer. Du kan ikke bevise at et fenomen ikke kan finne sted.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det er ikke så rart nei - sakens kjerne så er det er mye synsing og sterke påstander ute og går - og det fra begge leire. Skal det først gjøres en skikkelig test så bør man legge i det lille ekstra for å skape en høyere troverdighet.

Alle som har fulgt kabeltrådene på forumet igjennom tidene vet at hvis det er noen faktorer som ikke er igjennomtenkt, så vil testen bli kjapt forkastet.

Jeg er av den oppfattning at disse kameratene kan delta, men testen kan ikke være laget og utført og med opservatører fra gutteklubben-grei. Det blir nok ikke helt troverdig. Dem (kameratene) som deltar bør også ha sterke meninger om at det er forskjell.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på utslaget. Hos meg hadde iallefall kabelskifte noe for seg!

Men jeg har da en ræl kabel ifra AudioQuest . Syns det skal være med da sjefen din sier som han sier, siden det da burde være en stor forskjell på dem og de andre... Hos meg passa AudioQuest best. inntilvidere .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer bare til å bli brukt kabler fra vårt sortiment. Sånn er det bare. Om ikke testen blir godkjent uten en skeptiker, så får jeg ta med en skeptiker da. Kanskje det er han som burde ordne alt rund selve testen. Så kan jeg bidra med lokale og utstyr??? Ville det ikke da bli en godkjent test??

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig provoserende...
    Hmmm, først så skriver du

Har jo noen venner som ønsker å bidra med sine ører...

Er det greit?

Så hvis noen svarer og peker på at dette ikke er optimalt pga ikke nøytrale testere, så er det galt......

Slik jeg ser det, så vil en vennegjeng ha mye lettere for å kunne påvirke komunisere/ "lese" hverandre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hmmm, først så skriver du

Så hvis noen svarer og peker på at dette ikke er optimalt pga ikke nøytrale testere, så er det galt......

Slik jeg ser det, så vil en vennegjeng ha mye lettere for å kunne påvirke komunisere/ "lese" hverandre.
    Har vel svart på dette for en stund siden. Og har rettet på mine ønsker til fordel for de som kommer med gode innspill.

Jeg trodde virkelig ikke at mine kamerater, som ikke har noe å vinne eller tape, ikke skulle være troverdige i denne testen.

Men har skjønt at dette er feil. Så da må det jo tilføres noen ERKE SKEPTIKERE for å få denne testen troverdig.

Men hvem skal DET bli?

Vil ikke en skeptiker kunne ødelegge testen kanskje?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt interessant at så snart det innebefatter venner eller noe så skal testen regnes som ugyldig?
    Det finnes nesten for mange regler nå at de vil fylle de Norske lover.
    Hvis ikke skeptikerne kan ha såpass tiltro til oss, så vil kranglene fortsette.

Hadde en skeptiker blitt med her, er det da mulig for oss å si at vedkommende torpederte den hvis den ikke blir positiv?

..sannsynligvis vil denne testen bli regna som ugyldig siden det er i regi av en bransjeaktør
    Det er da ingen som har sagt at testen skal regnes som ugyldig? Men årsaken til at vi aldri får dokumentert en test er jo at ingen gidder bruke 5 minutter på å lage en test som i det minste ikke bevisst bryter med grunnleggende forutsetninger for en objektiv test.

For nok en gang å ta turen til den medisinske verden, jeg skulle likt å se noen godta at man bare har med seg vennene sine eller folk som jobber i firmaet som har laget medisinen når man skal teste ut en ny medisin.

At testpanelet er uavhengig er for meg så selvfølgelig at det blir noe komisk å reagere så sterkt når man ikke får lov til å lytte med et par kamerater.

Husk også at en helt grunnleggende forutsetning er at testen skal være reproduserbar. Testen må derfor dokumenteres noenlunde godt i forhold til både testmetodikk og komponenter som er brukt. Får vi mot all formodning en positiv test her, bør noen andre snarest gjenta testen med tilsvarende metodikk og komponenter, og naturligvis et helt annet testpanel.

Det er på ingen måte vanskelig å gjennomføre en objektiv test, men ja - det er litt omstendelig. Jeg forstår godt at man velger å si at Nei dette gidder jeg ikke, samtidig er det jo 100% bortkastet tid for alle involverte å gjennomføre en test som IKKE er objektiv.

Så enten får man gjøre det skikkelig, eller ikke i det hele tatt. Dessverre velger de fleste sistnevnte.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde virkelig ikke at mine kamerater, som ikke har noe å vinne eller tape, ikke skulle være troverdige i denne testen.

Men har skjønt at dette er feil. Så da må det jo tilføres noen ERKE SKEPTIKERE for å få denne testen troverdig.

Men hvem skal DET bli?

Vil ikke en skeptiker kunne ødelegge testen kanskje?
    Det er jo irrelevant hva du tror eller ikke tror, poenget er å sette opp en test som alle kan være enige i at gir et objektivt resultat. Når et knippe mennesker som kjenner hverandre godt og med ukjent agenda skal gjennomføre testen sammen, så blir det vanskelig å være enig i det. Det er ikke fordi dere bevisst går inn for å fake testen, men det er jo umulig for oss å vite.

Hvordan skal en skeptiker kunne ødelegge testen hvis det deltar flere andre i testen? Hvis han sitter og roper mens de andre lytter så får dere kaste ham ut og finne en annen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er faktisk relevant. "Trente" lyttere er bedre til å detektere små forskjeller enn "utrente". De er også vanligvis flinkere til å sette ord på forskjellene de hører.

Ideelt burde man hatt med både trente og utrente lyttere.

Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •