En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 33 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33
Viser resultater 641 til 650 av 650
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan det sies bedre, kort og godt?:wink:

Samtidig finner jeg grunn til å understreke fakta om at "Det eneste en passiv komponent (kabel) kan gjøre, er å fjerne noe"

Det finnes jo kabler med "HF-filtre" som nok formår å dempe diskantområdet i noen grad, men er det strengt tatt ønskelig? Det har jeg vondt for å tro.....

Den / de som måtte mene det, bør heller sjele i retning av rom, demping og høyttalerplassering.
    Muligens litt enkelt sagt? Men som allerede nevnt; det finnes en god del alternative løsninger, og som garantert vil gi et bedre resultat!
    Ikke minst for lommeboka.:wink:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Miniboom

Som Hybris så fornuftig er inne på, så kan man bruke en halvtime med en avansert EQ, og fikse ALT - og mye mer - enn verdens dyreste høyttalerkabel noen gang kan gjøre noe med.

:twisted:
    Alle vet vel det og det er IKKE det det er snakk om her. Her er spørsmålet og man kan høre forskjell eller ikke. Når deltakerne klarte å svarre rett i 70-80% av tilfellene og i tillegg var kjei og lei av å høre på samme låte en hel dag, så er det vel ingen tvil om at det er mulig å høre forskjell. Det forutsetter dog at man har meget bra utstyr, ikke hører på Spotify, mm 8).

Synes heller ikke den analysen til statitikeren HALGEG var noe særlig - kan du være så snill å sette opp regnestykket litt bedre ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Alle vet vel det og det er IKKE det det er snakk om her. Her er spørsmålet og man kan høre forskjell eller ikke. Når deltakerne klarte å svarre rett i 70-80% av tilfellene og i tillegg var kjei og lei av å høre på samme låte en hel dag, så er det vel ingen tvil om at det er mulig å høre forskjell. Det forutsetter dog at man har meget bra utstyr, ikke hører på Spotify, mm 8).
    Feil. Denne testen forteller ingenting. Alt for få forsøk til å kunne gi noen svar.
    Og alle andre større blindtester av kabler er entydige.

Betyr det at ikke kan være forskjeller på kabler? Nei, det kan være forskjeller og det har man kjent til lenge. Det er dog ingenting med kvalitet og pris å gjøre, men velforklarte fysiske årsaker. Det er ikke noe nytt her under solen.

Kabelhysteriet er bare trist og direkte lureri fra bransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes heller ikke den analysen til statitikeren HALGEG var noe særlig - kan du være så snill å sette opp regnestykket litt bedre ?
    Jeg antar at han er flink til å tolke slike data. Men han var ikke tilstede da testen ble utført og har dermed ikke oversikt over feilkilder i selve metodikken. Og stol på meg, feilkilder er det erfaringsmessig plenty av, spesielt i en amatørsetting. Dermed er hans analyse ren matematikk. Den sier lite om kvaliteten på den gjennomførte testen.
    Men som jeg sa, er resultatet korrekt forventer jeg å se det reprodusert det i stor skala.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne typen diskusjon holder jo på i evigheter.. Spesielt når kabelfolket trekker fram kun en liten ting av titals poster og argumenter, og argumenterer kun mot det. Da kommer man langt!
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingeniør'n:
    Det kan godt hende forklaringen ikke var på topp. Prøvde å holde det enkelt, men samtidig få med nok til at folk forstår resultatene. Hvis du ønsker å reprodusere det kan du enkelt gjøre det:
    1. Sjekk for forskjell mellom kaninene: "Two-porportions z-test" (ikke pooled p estimat)
    2. Legg sammen resultatene for kaninene og kjør "One-proportion z-test"

Da får du konklusjonen: Det er veldig lite sannsynlig at kaninene gjettet rett kabel ved en tilfeldighet. Dvs de hørte mest sannsynlig forskjell mellom kablene.

Arthur79:
    Et veldig godt poeng. Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for hvordan testen ble gjennomført eller for godheten til dataene. Med det sagt så velger i hvert fall jeg å tro på det de som gjorde testen har skrevet her på forumet. Jeg har lite å tape på det....

Synes dette er en merkelig tråd. Hvis du lurer på å kjøpe dyre kabler: Sjekk om du hører/liker forskjellen de gir, og om du mener endringen er verdt prisen. Så er valget enkelt.
    Hva andre gjør er vel deres sak.
    Statistikken gir generaliteter som kan være nyttig for enkeltindivider, men den beskriver aldri enkeltindividet eksakt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallgeg
    Ingeniør'n:
    Det kan godt hende forklaringen ikke var på topp. Prøvde å holde det enkelt, men samtidig få med nok til at folk forstår resultatene. Hvis du ønsker å reprodusere det kan du enkelt gjøre det:
    1. Sjekk for forskjell mellom kaninene: "Two-porportions z-test" (ikke pooled p estimat)
    2. Legg sammen resultatene for kaninene og kjør "One-proportion z-test"

Da får du konklusjonen: Det er veldig lite sannsynlig at kaninene gjettet rett kabel ved en tilfeldighet. Dvs de hørte mest sannsynlig forskjell mellom kablene.

Arthur79:
    Et veldig godt poeng. Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for hvordan testen ble gjennomført eller for godheten til dataene. Med det sagt så velger i hvert fall jeg å tro på det de som gjorde testen har skrevet her på forumet. Jeg har lite å tape på det....

Synes dette er en merkelig tråd. Hvis du lurer på å kjøpe dyre kabler: Sjekk om du hører/liker forskjellen de gir, og om du mener endringen er verdt prisen. Så er valget enkelt.
    Hva andre gjør er vel deres sak.
    Statistikken gir generaliteter som kan være nyttig for enkeltindivider, men den beskriver aldri enkeltindividet eksakt.
    Ok, da er vi mer på bølgelengde. Tror de fleste inkl. meg selv konkluderte med at din slutning var stikk motsatt i ditt innlegg lenger opp. De statistiske fagutrykkene dine skjønner jeg dog ikke bæra av, men det er ikke viktig 8)

Jeg tror ikke noen av oss her inne som hører til "Kablenisse klanen" hevnder at det er direkte sammenheng mellom pris og kvalitet/lyd i kabel. Kunne nesten sagt heller motsatt. Selv så jeg "Himmelen" med selvlagde kabler til en moderat kostnad - den største kostnaden lå i å gjøre den fin å se på.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Det er liv i denne tråden enda ja.. Så spennende...

Kanskje på tide å ta en runde igjen snart da eller?

Oh Yeah.

Jeg utfordrer enhver her inne til å bruke hvilken som helst kabel mot vanlig lampettledning i 2-meters lengder mellom forsterker og høyttaler, for så i en blindtest fastslå hvilken av kablene som er inne godt forbi en statistisk sannsynlighet.

Forsterker? Nær sagt hva som helst av forsterkere for hjemmeHiFi.
    Men la oss begrense utgangseffekten til 500W /4 Ohm?

Høyttalere? Her også nhær sagt hva som helst av høyttalere med noenlunde NORMAL last, nominell 4 Ohm.

Øvrig utstyr: 100% opp til den/de som tar utfordringen.

Hvor mange her inne tror de ville klare denne? 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Oh Yeah.

Jeg utfordrer enhver her inne til å bruke hvilken som helst kabel mot vanlig lampettledning i 2-meters lengder mellom forsterker og høyttaler, for så i en blindtest fastslå hvilken av kablene som er inne godt forbi en statistisk sannsynlighet.

Forsterker? Nær sagt hva som helst av forsterkere for hjemmeHiFi.
    Men la oss begrense utgangseffekten til 500W /4 Ohm?

Høyttalere? Her også nhær sagt hva som helst av høyttalere med noenlunde NORMAL last, nominell 4 Ohm.

Øvrig utstyr: 100% opp til den/de som tar utfordringen.

Hvor mange her inne tror de ville klare denne? 8)
    Skjønner hvorfor du bare bruker store bokstaver i signaturen 8).

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hvorfor du bare bruker store bokstaver i signaturen 8).

Nei si det?

Kan jo være at jeg virkelig liker konformitet?

Jeg for min del undrer meg over bruken av apostrof i din

Side 33 av 33 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •