En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 33 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 650
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Helt enig og det timc skriver støtter jeg meg på.

Jeg ville ikke blitt overrasket om f.eks Nordost bevisst trikser litt for å skape en filtereffekt. Da ha man i så fall kjøpt seg en fastlåst EQ framfor en kabel som overfører signalet korrekt. Skulle det være tilfellet, så er det bare tragisk at man betaler summer for noe slikt.

Det virker dessuten som om det er lite samsvar med hva kabelprodusentene oppgir og hva som måles av andre.
    I testen med målinger som jeg la bilder ifra, så var det bare tre av kablene som hadde oppgitte måledata som stemte godt med testresultatet.

Kilde:Speaker Cable Faceoff 2 - Measurements - Part 2 — Reviews and News from Audioholics

Veldig vanskelig å si noe om dette med oppgitt kontra målt verdi. Hvilke lengder er testet hos produsent? Hvilke tolleranser er det målt med osv.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en stund siden denne testen ble gjort, men ser det har vært litt diskusjon om metode og resultat...
    Jeg er utdannet master i statistikk og har jobbet som statistiker i 8 år, så dette bør jeg klare. Skal prøve å gjøre det minst mulig kjedelig.

Testopsettet er helt greit. Og de fleste her har sikkert skjønt hva som egentlig testes, da fremgangsmåten er godt beskrevet. Klarer en å identifisere en kabel når en rett før en har fått høre forskjellen? Det er altså lagt godt til rette for at en skal kunne høre forskjell. Hvis en kom inn i rommet å bare fikk høre kable x ville det sikkert vært vanskeligere å gjette rett kabel.

Når det er sagt. Det går ikke an å bruke t-test her, ser noen har prøvd seg på det. Uten å gå i detalj må en teste hypotesen:
    H0: Det er umulig å høre forskjell, dvs sannsynligheten for å velge rett er 0.5
    H1: Det er mulig å høre forskjell, dvs annsynligheten for å velge rett kabel er større enn 0.5
    0.5 er forventningsverdien hvis en hadde gjort en test uendelig mange ganger der det ikke var mulig å høre forskjell.
    Først antall forsøk: Hvis en regner på en test om det er forskjell mellom kaninene konkluderes det med at det IKKe er forskjell på dem. En kan derfor slå sammen alle forsøkene så vi får 30 stk. Dette er et godt grunnlag for en slik test.

Tilbake til den opprinnelige hypotestetesten. Den konkluderer med at sannsynligheten for å velge rett kabel er signifikant! Ifølge testen går det altså an å høre forskjell og korrekt identifisere kabelen (gitt at en får høre forskjellen rett før et forsøk). Men er det verdt å bruke penger på en dyr kabel? Neppe. Feil bruk av statistikk kan lyve gangske mye, men ikke så mye som selgere og markedsførere. Som en av kaninene sa: "Det var vanskelig å høre forskjell." Det er et viktigere resultat enn resten av testen.

For de spesielt interesserte er p verdien 0.008.
    En god regel er å forkaste H0 hvis p verdien er mindre enn 0.05.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god avklaring Hallgeg! konklusjonen er at det på statistisk grunnlag er mulig å forkaste null-hypotesen, men om forskjellene er verdt prisen er vel opp til den enkeltes ører og økonomi å avgjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 Hallgeg. Eit innleg oppsumerer godt 32 sider diskusjon. Eg er no overtydd, billige kablar om eg ikkje får for mykje pengar.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liv i denne tråden enda ja.. Så spennende...

Kanskje på tide å ta en runde igjen snart da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt Kalle.

Ny test ja? Da hadde det jo vært spennende å test hva som som er best, og hvor mye bedre det er.
    Vi vet at det er mulig å høre forskjell, men hva foretrekkes? Dette er selvfølgelig subjektivt, så en test vil eventuelt gi svar på om "en gjennomsnittlig lytter" foretrekker dyr eller billig, og hvor mye bedre den ene kabelen er over den andre. Det går selvfølgelig an å skille på entusiast/ekspert osv.
    En slik test ville også gitt svar på hvor store de individuell forskjellene i virkeligheten er.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Kanskje på tide å ta en runde igjen snart da eller?
    Ja, absolutt - melder meg gjerne på et nytt arrangement hvis det er plass...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt epic å lese alle kabelskeptikerne med Hybris i spissen som nærmest gikk amok i tråden med spørsmål og innsigelser etter et resultat man helt åpenbart ikke hadde regnet med.

Ikke uventet så la mange inn en innsats for å gjøre alt de kunne når det gjelder å forsøke plukke testen fra hverandre. Mitt klare inntrykk etter å ha lest gjennom de siste 8-10 sidene av denne tråden, er at mange ikke _vil_ at det skal være forskjell, i den hensikt å beholde sin egen stolthet som skeptiker. Det er derfor man kverner på de samme spørsmålene om og om igjen, og vrir hjernen sin for å finne noe skyte testen med.

Slik jeg opplever testen er det som et par andre har vært inne på nærmest senasjonelt at 3 forskjellige kaniner gir en så klar pekepinn iform av positivt resultat på en slik testmetodikk som her er brukt.

Og når det gjelder signifikant versus ikke signifikant lydforskjell så blir dette et definisjonsspørsmål uansett hvordan man koker det ned. Slik jeg ser det så MÅ det være en signifikant forskjell, om man skal greie verifisere den i en slik blindtest som gutta her har gjennomført. Med så mange låtgjennomhøringer med stadige kabelbytter, memorering, lang dag med lite mat osv så vil man ikke evne høre forskjell på kablene, om ikke forskjellene er store relativt til at vi snakker om kabler her.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, absolutt - melder meg gjerne på et nytt arrangement hvis det er plass...
    Dette krever jo litt planlegging, så jeg kommer tilbake med en dato om ikke så altfor mage ukene.. Du er jo selvskreven Flageborg :-) Takk for sist forresten.
    Denne gangen blir det jo i nye lokaler er jeg redd

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Absolutt epic å lese alle kabelskeptikerne med Hybris i spissen som nærmest gikk amok i tråden med spørsmål og innsigelser etter et resultat man helt åpenbart ikke hadde regnet med.
    Jeg står inne for absolutt alt jeg har sagt i denne tråden, hvis noen skulle lure på det. Synes det er helt på kanten å kalle min deltagelse i denne tråden "å gå amok".

Hvis man ikke er kritisk og opptatt av at denne type tester gjennomføres på en skikkelig måte, har testen null verdi. Det betyr i så fall at alle involvert i testen har kastet bort tiden sin, og det er jo ganske unødvendig?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg står inne for absolutt alt jeg har sagt i denne tråden, hvis noen skulle lure på det. Synes det er helt på kanten å kalle min deltagelse i denne tråden "å gå amok".

Hvis man ikke er kritisk og opptatt av at denne type tester gjennomføres på en skikkelig måte, har testen null verdi. Det betyr i så fall at alle involvert i testen har kastet bort tiden sin, og det er jo ganske unødvendig?

Come on Hybris, du er sta, paståelig,intensiv,poster testen på utenlandsk fora på stedet for å forsøke knekke testen, og er en av de mest fremtredende kritikerne her inne i slike debatter, du tåler en spissformulering som "gå amok" uten å spille offer av den grunn. Eksempelvis har jeg reagert på hvordan enkelte debattanter nærmest blir forsøkt "driti ut" ved utrykt glede over nye kabler, ugyldiggjort sine meninger osv i tidligere tråder om kabler.

Jeg forstår at hver og en av dine (og andre) sine spørsmål/innsigelser er relevant, men summen og intensiteten, samt enkelte innlegg med den krasse tonen som kritikken deres går i, det gjør at man ikke sitter igjen med inntrykket av at dere er oppriktig interessert.

Det man sitter igjen med er at dere er ekstremt close å måtte svelge noen gigantiske kameler, etter å ha stått på barrikadene i plenty med kabeldebatter her på forumet, og gjør derfor alt dere kan for å forsøke knekke testen for å (feilaktig) ha skepsisen deres i behold.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

velvel.

Jeg forstår at hver og en av dine (og andre) sine spørsmål/innsigelser er relevant, men summen og intensiteten, samt enkelte innlegg med den krasse tonen som kritikken deres går i, det gjør at man ikke sitter igjen med inntrykket av at dere er oppriktig interessert.

Det man sitter igjen med er at dere er ekstremt close å måtte svelge noen gigantiske kameler, etter å ha stått på barrikadene i plenty med kabeldebatter her på forumet, og gjør derfor alt dere kan for å forsøke knekke testen for å (feilaktig) ha skepsisen deres i behold.
    Jeg forsøker ikke å "knekke" eller ødelegge testen, tvert i mot.

Når man presenterer en positiv test utført "på gutterommet" som beviser noe ingen andre i hele verden har klart, må man forvente relativt bred skepsis. Det er prisverdig at man bruker fritiden sin på et slikt prosjekt. Jeg antar at vedkommende har en genuin interesse av å utføre en korrekt test, dermed bør man være positiv til alle innspill som kan eliminere elementer som gjør testen ugyldig.

Jeg har ingen personlig agenda hva gjelder kabler. Derimot er jeg oppriktig engasjert i at de som nylig har fått hifi som hobby, har tilgang på god informasjon om hvilke virkemidler det er verdt å legge penger i. Det er mange der ute som har lagt penger i kabler som kunne fått langt mer igjen for pengene ved å bruke de på andre komponenter, eller på akustikk. Det synes jeg er synd.

Hva gjelder denne tråden, har jeg vært opptatt av at eventuelle svakheter i utførelsen av testen er kjent. I tillegg er det greit at folk har en edruelig forståelse av hvilken signifikans resultatet har.

I en vitenskapelig sammenheng hadde ikke denne testen holdt vann før den som et minimum ble gjentatt for å verifisere resultatet, og antagelig måtte man også utelukket et par svakheter som er blitt påpekt underveis. På tross av dette er de fleste (inkludert meg) enige om at resultatet antyder at det kan være hørbar forskjell på kabler.

Så oppsummert: Testens resultat antyder at det kan være mulig å høre forskjell på kabler (vi vet det fortsatt ikke sikkert), og at forskjellen i så fall er svært liten. Hvilken "side" det resultatet er en seier for, får være opp til de som oppfatter dette som en konkurranse (det gjør ikke jeg) å vurdere.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker ikke å "knekke" eller ødelegge testen, tvert i mot.

Når man presenterer en positiv test utført "på gutterommet" som beviser noe ingen andre i hele verden har klart, må man forvente relativt bred skepsis. Det er prisverdig at man bruker fritiden sin på et slikt prosjekt. Jeg antar at vedkommende har en genuin interesse av å utføre en korrekt test, dermed bør man være positiv til alle innspill som kan eliminere elementer som gjør testen ugyldig.

Jeg har ingen personlig agenda hva gjelder kabler. Derimot er jeg oppriktig engasjert i at de som nylig har fått hifi som hobby, har tilgang på god informasjon om hvilke virkemidler det er verdt å legge penger i. Det er mange der ute som har lagt penger i kabler som kunne fått langt mer igjen for pengene ved å bruke de på andre komponenter, eller på akustikk. Det synes jeg er synd.

Hva gjelder denne tråden, har jeg vært opptatt av at eventuelle svakheter i utførelsen av testen er kjent. I tillegg er det greit at folk har en edruelig forståelse av hvilken signifikans resultatet har.

I en vitenskapelig sammenheng hadde ikke denne testen holdt vann før den som et minimum ble gjentatt for å verifisere resultatet, og antagelig måtte man også utelukket et par svakheter som er blitt påpekt underveis. På tross av dette er de fleste (inkludert meg) enige om at resultatet antyder at det kan være hørbar forskjell på kabler.

Så oppsummert: Testens resultat antyder at det kan være mulig å høre forskjell på kabler (vi vet det fortsatt ikke sikkert), og at forskjellen i så fall er svært liten. Hvilken "side" det resultatet er en seier for, får være opp til de som oppfatter dette som en konkurranse (det gjør ikke jeg) å vurdere.

Det er fint at du klargjør, for du gir faktisk et solid inntrykk av å ha en eller annen form for personlig agenda imot kabler i de mange debattene jeg har sett deg delta om emnet. Dette er naturligvis bare mitt personlige inntrykk, men dog.

Videre er jeg enig med deg at denne testen ikke er verifiserbar i vitenskapelig sammenheng, til det er de potensielle svakheter for åpenbare og for sannsynlige (eksempelvis mangel på dobbelblind, ansiktsutrykk/kroppsspråk hos kabelbytteren osv).

Når det er sagt mener jeg som sagt at det resultatet de har, under det vi vet om testmetodikk, er streng _nok_, til at forskjellene mellom kablene kan karakteriseres som signifikant i mine øyne. Som jeg tidligere skrev så mener jeg (rent subjektivt tenkt), at får man over 70 prosent treff på så mange runder som de her kjørte som blindtest, så ER forskjellene store. Hadde de ikke vært store, ville de ikke hørt forskjell i det hele tatt etter min mening. Så vanskelig er det å høre forskjell under slike forhold.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at du klargjør, for du gir faktisk et solid inntrykk av å ha en eller annen form for personlig agenda imot kabler i de mange debattene jeg har sett deg delta om emnet. Dette er naturligvis bare mitt personlige inntrykk, men dog.
    I min enkle verden er kabler noe som må være tilstrekkelig dimensjonert i et materiale som leder (typisk kobber). Selv har jeg Van Den Hul CS-122, som er et fint eksempel på dette. 1.5mm^2 skjøtekabel til tjue kroner meteren er et annet fornuftig eksempel innenfor rimelige lengder.

Når folk spør om hjelp på dette forumet med å få løst et eller annet problem de opplever med lyden - og folk ber de bytte ut høyttalerkablene - så får jeg utslett. Det bør være det siste man prøver, ikke det første.

En kabel er ikke et frekvensfilter (i praktisk betydning), og kan ikke løse åpenbare utfordringer med uoppløst lyd, overdreven diskant eller for lite bass. Om så var, er det i så fall en utrolig vanskelig og lite forutsigbar fremgangsmåte fremfor konkrete virkemidler som tiltak i rommet, EQ eller rett og slett å bytte til et par høyttalere med en lydsignatur du liker.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min enkle verden er kabler noe som må være tilstrekkelig dimensjonert i et materiale som leder (typisk kobber). Selv har jeg Van Den Hul CS-122, som er et fint eksempel på dette. 1.5mm^2 skjøtekabel til tjue kroner meteren er et annet fornuftig eksempel innenfor rimelige lengder.

Når folk spør om hjelp på dette forumet med å få løst et eller annet problem de opplever med lyden - og folk ber de bytte ut høyttalerkablene - så får jeg utslett. Det bør være det siste man prøver, ikke det første.

En kabel er ikke et frekvensfilter (i praktisk betydning), og kan ikke løse åpenbare utfordringer med uoppløst lyd, overdreven diskant eller for lite bass. Om så var, er det i så fall en utrolig vanskelig og lite forutsigbar fremgangsmåte fremfor konkrete virkemidler som tiltak i rommet, EQ eller rett og slett å bytte til et par høyttalere med en lydsignatur du liker.
    Kunne ikke vert mer enig!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og i min enkle verden så er det ingen tvil, om at det er lydmessig forskjell på kabler. Jeg er derimot enig med kabelskeptikere i at det ikke er noen selvfølge at en svinedyr kabel låter best i alle tilfeller, dette blir en smaksak.

Men at kabler kan "dytte" klangen i anlegget mot en spesifikk retning, for eksempel dempe diskanten bittelitt hvis den er for hard/spiss osv er jeg også overbevist om.

Vi har samme kabel forøvrig, VDH CS-122 Hybrid. Denne har en varm, oppløst og rundt gjengivelse i toppen som jeg personlig har veldig sansen for. Nordost derimot er kjent for å være lysere i toppen, og å dytte klangen i en annen retning slik sett enn VDH.

Når det gjelder å bruke kabelbytte som råd, kan slikt ta av, det skal du få delvis rett i av meg. Fortsatt er elektronikk/høyttalere hva man bør se på, fremfor kabler. Men gode kabler kan være den siste finishen, og ikke minst gi en den komplette sounden man ønsker. For meg er gode og "freshe" kabler også noe med eieglede å gjøre, og gir en ekstra tilfredstillelse ift at anlegget er så godt som det kan være. (Jada, dette går på andre ting enn rendyrkede lydmessige forbedringer, mer i retning personlige følelser).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallgeg
    Tilbake til den opprinnelige hypotestetesten. Den konkluderer med at sannsynligheten for å velge rett kabel er signifikant! Ifølge testen går det altså an å høre forskjell og korrekt identifisere kabelen
    En p-verdi under 0,05 sier fint lite om metoden i den vitenskapelige testen. Lenge siden jeg leste i denne tråden, husker ikke alle detaljene, men jeg stiller alltid spørsmål ved validiteten til "amatør"-tester.
    Anyway, er det så enkelt å høre forskjell på kabler forventer jeg et world wide skred av tester som påviser det samme. Er resultatet korrekt skal det være reproduserbart.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel uansett ingen tvil om hva som føles best og eie, hva som ser best ut, samt hva som er mest estetisk rett med tanke på utstyr og budsjett.

Mye av grunnen til at de dyre kablene er så dyre er vel finesser som alt annet dyrt.

Sleeving, skjærming, ledertykkelse, lederoppbygning (tråder\solidcore) , plugger (banan eller spade), kompleksitet av kabelen ( enkel eller bi-wire )

Uansett synes jeg folk helt fint skal få lov til å koste på seg en dyr høytaler kabel. Den ser bra ut, den gir stereoen din et preg av nettopp å være dyr!

Resultatene i testen overrasket meg ikke veldig. Og jeg synes det var gode resultater. Man må også huske at tretthet i form av konsentrasjonstap og "gå lei samme sang" setter folk på villspor iblant.

Og som noen har påpekt, hadde det ikke vært noen forskjell burde en av deltakerene misset flere ganger enn han traff.

Bra test! Og gleder meg til fortsettelsen. Dette er noe jeg kunne tenkt meg å ofret tid for å vært med på. Både fordi det er lærerikt, og fordi det er morsomt å kunne høre på musikk og evt forskjell ved bruk av dyre eller billige komponenter.

/rant

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...)
    Vi har samme kabel forøvrig, VDH CS-122 Hybrid. Denne har en varm, oppløst og rundt gjengivelse i toppen som jeg personlig har veldig sansen for. Nordost derimot er kjent for å være lysere i toppen, og å dytte klangen i en annen retning slik sett enn VDH.(...)
    Det eneste en passiv komponent (kabel) kan gjøre, er å fjerne noe.

For øvrig kan ikke kablene du nevner låte verken lyst eller varmt. De lager ikke lyd i det hele tatt, må vite. 8-)

Neida. Skal ikke være unødvendig ekkel. Men det er jo morsomt at du sier at du foretrekker en kabel som, i følge deg selv, har en hørbar demping i de høyere frekvensene.

Høres ut som en Ferrari-eier som bevisst fyller 95 oktan, for å få bilen til å yte dårligere. :roll:

Det kabelhysteriet dreier seg om, er rett og slett i hvilken grad og hvilket frekvensområde en gitt lytter foretrekker en ytterst marginal forringelse av lyden som følge av kabelens egenskaper.

Siden dette ikke er målbart (sier litt om "problemets" relevanse), og det ikke kan pekes ut en mal, et fasitsvar, eller en "ultimat" kabel, vil dette være en diskusjon som pågår så lenge det finnes folk med meninger om emnet.

For meg er disse diskusjonene på lik linje med "hvilken dame er penest i verden", "hvilken høyttaler er best", "hvilken diskusjon er det mest bortkastet å bruke tid på"... nei vent, det er denne diskusjonen her! My bad!

Det finnes mange dokumenterte årsaker til at kablenes innvirkning på lyden bør overses og aller helst glemmes. Selv kabelnisser av høyeste grad må kunne innse dette.

Å holde liv i en SÅ meningsløs diskusjon i årevis er jo vanvittig mye bortkastet tid!

Som Hybris så fornuftig er inne på, så kan man bruke en halvtime med en avansert EQ, og fikse ALT - og mye mer - enn verdens dyreste høyttalerkabel noen gang kan gjøre noe med.

I tillegg kan du beholde EQ'en når du bytter utstyr, istedenfor å rive ut hårimplantatene over at de gamle kablene ikke mætsjer de nye høyttalerne, fordi de demper 18kHz med 0,5dB. Tror du. Etter å ha byttet frem og tilbake mellom de gamle kablene og 100.000-kronerskablene butikken lånte deg mot pant i bilen din. :twisted:

Side 32 av 33 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •