En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 33 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 650
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er da ikke irrelevant, det sier noe om hvor stor (eller liten) forskjellen er.
    Kan være enig med deg i det. Hadde forskjellen vært åpenbar, så hadde de ikke hatt 2-3 feil hver heller. Men uansett hvordan en snur og vender på det så er det bare 0,8% sannsynlighet for at resultatet har blitt til ved slump...

Når det gjelder å tro på deltakerne så skal vi på ingen måte gjøre det, da de er totalt upålitelige i sammenhengen. Hvis folk kunne fortelle oss hvorvidt de var påvirket av placebo eller andre psykologiske effekter som er tilstede under studier av ditt eller datt så hadde det vært langt enklere å utføre gode tester. Hele poenget er jo at dette er ubevisste effekter som man ikke er klar over at man blir påvirket av.
    Jeg syns det virker som testen er seriøst nok utført for min del. Hvis vi skal trekke inn alle innsigelser som har kommet fra skeptikerne, så vil en test være helt ugjennomførbar, selv for forskere. Om du skulle ha rett i innsigelsene angående testmetodene, så velger jeg likevel å tro på deltakerne når de selv sier at de mener at det var en liten forskjell.

Resultatet av testen underbygger imidlertid det jeg har ment fra før også; at det kan være forskjell på kabler, men at forskjellen er så litan at jeg på mitt nivå ikke vil bruke mye penger på det... 1-1 mellom kabelnissene og skeptikerne i mine øyne

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ikke tro på folk...osv..
    Men istedet for å mase her nå, kom med ting som må vere med i neste test for at den blir 100% godkjent.

f.eks

1: xxxxxx

2: xxxxxx

3: xxxxx osv..
    Jeg synes testgjennomføringen er ganske god allerede. Men det er noen få ting:

1) Gjør du den dobbel blind også hadde det blitt enda bedre. Det kan gjøres ganske enkelt.
    Forslag: Den som skifter kabler er bak en gardin og sitter der hele tiden, dvs har null visuell / muntlig kontakt med den som lytter. Vedkommende kan bare bytte kabel hver gang det avtalte låtstykket er avsluttet/stoppes av lytteren, uten behov for signal fra lytteren.

2) En annen ting er at hvilken kabel som skal være X burde vært avgjort random, typisk ved å kaste terning eller mynt og kron i det man skal bytte til X.

3) Vi må utelukke at det er nivåforskjeller på kablene eller utgangene på forsterkeren, helst ned til 0.1dB - i alle fall så nøyaktig som er praktisk gjennomførbart.

Har umiddelbart ikke så mange andre innvendinger, og for meg personlig har ikke disse manglene påvirket troverdigheten til testen så mye, men gjør man disse tingene er det lite igjen å pirke på - og det vil bli vanskelig å ikke ta resultatet alvorlig.

Av disse tre mener jeg 3) er viktigst, da vi allerede vet at det er mulig å ABX-teste endringer i lyd ned til 0.1dB, så da ABXer vi forskjell i lydnivå, ikke kabler. Og det ønsker vi jo ikke. Da viser plutselig testen "det er forskjell i lydnivå på utgangene på AW180", ikke "det er mulig å høre forskjell på kabler".
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Kan være enig med deg i det. Hadde forskjellen vært åpenbar, så hadde de ikke hatt 2-3 feil hver heller. Men uansett hvordan en snur og vender på det så er det bare 0,8% sannsynlighet for at resultatet har blitt til ved slump...

Jeg syns det virker som testen er seriøst nok utført for min del. Hvis vi skal trekke inn alle innsigelser som har kommet fra skeptikerne, så vil en test være helt ugjennomførbar, selv for forskere. Om du skulle ha rett i innsigelsene angående testmetodene, så velger jeg likevel å tro på deltakerne når de selv sier at de mener at det var en liten forskjell.

Resultatet av testen underbygger imidlertid det jeg har ment fra før også; at det kan være forskjell på kabler, men at forskjellen er så litan at jeg på mitt nivå ikke vil bruke mye penger på det... 1-1 mellom kabelnissene og skeptikerne i mine øyne
    Ikke uenig i noe av dette. At resultatet kommer av slump tror jeg vi mer eller mindre kan utelukke.

Er resultatet pga psykologiske påvirkninger / svakheter i selve testmetodikken? Antageligvis ikke. Er resultatet pga andre forskjeller enn selve "lydkvaliteten" på kablene (nivåforskjeller, forskjeller på utgangene på forsterkeren som var i bruk)? Kanskje.

Alt dette kan utelukkes ved å modifisere testmetodikken litt og teste på nytt. Vitenskap er slitsomme greier, det er ikke rart det bare er raringer som blir forskere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, helt enig. Det gir ikke mening at man skal kompensere for at den ene kabelen har avvikende egenskaper fra den andre.
    Når det kommer til avvikende egenskaper i form av høyere lydnivå er det soleklart at dette skal kompenseres for. Det er allerede forklart hvorfor mange ganger i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Som Timc har skrevet kan man få utslag på feks 0,5dB over et relativt bredt området...det er hørbart.

Min påstand - og den tror jeg at jeg har de flestekabelskeptikere med meg på er at en kabel egenskaper kan forkalres med de elektriske egenskapene vi kjenner i dag. Derfro er det på en måte ikke noen stor revolusjon at man hører forskjell på to kabler som teoretisk sett gir forksjellig frekvensrespons - altså at den ene kabelen filtrerer litt.

Mvh
    OMF
    Helt enig i at en kabels egenskaper kan forklares med de elektriske egenskapene vi kjenner i dag. Når jeg tenker meg om har vel mantraet til kabelskeptikerene gått på at to normalt konstruerte kabler som måler likt heller ikke vil låte forskjellig. Det vil være interessant hvor stor målbar forskjell som trengs før dette lar seg avdekke i en ABX blindtest. Sett i lys av dette ville det være svært interessant å få noen som har peiling til å måle kablene som ble brukt i denne testen. Måler de svært forskjellig vil det som du skriver ikke være noen revolusjon, måler de derimot tilnærmet likt blir det mer interessant. Kanskje en tanke til neste runde å få kablene målt?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Gjør du den dobbel blind også hadde det blitt enda bedre. Det kan gjøres ganske enkelt.
    Forslag: Den som skifter kabler er bak en gardin og sitter der hele tiden, dvs har null visuell / muntlig kontakt med den som lytter. Vedkommende kan bare bytte kabel hver gang det avtalte låtstykket er avsluttet/stoppes av lytteren, uten behov for signal fra lytteren.

2) En annen ting er at hvilken kabel som skal være X burde vært avgjort random, typisk ved å kaste terning eller mynt og kron i det man skal bytte til X.

3) Vi må utelukke at det er nivåforskjeller på kablene eller utgangene på forsterkeren, helst ned til 0.1dB - i alle fall så nøyaktig som er praktisk gjennomførbart.

Har umiddelbart ikke så mange andre innvendinger, og for meg personlig har ikke disse manglene påvirket troverdigheten til testen så mye, men gjør man disse tingene er det lite igjen å pirke på - og det vil bli vanskelig å ikke ta resultatet alvorlig.

Av disse tre mener jeg 3) er viktigst, da vi allerede vet at det er mulig å ABX-teste endringer i lyd ned til 0.1dB, så da ABXer vi forskjell i lydnivå, ikke kabler. Og det ønsker vi jo ikke. Da viser plutselig testen "det er forskjell i lydnivå på utgangene på AW180", ikke "det er mulig å høre forskjell på kabler".
    faktisk helt enig der...
    litt utenfor tråden.. men ABBA som jeg hørte i bagrunnen i min barndom holder seg utrolig godt :-D (hører på musikk)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår ett Punkt 4: En bruker samme utgang på forsterker i forsøket, dvs bytter i begge ender for å utelukke forskjeller der. I tillegg til at en sjekker nivåmatching på selve kabelen.

Ellers sier jeg meg enig med punktene til Hybris under.

Ett forbedring av punkt 1 er at en eventuelt "maskerer" kablene. Dvs at en person putter kablene inn i for eksempel ett elektro rør og teiper igjen så en kun ser bananpluggene og merker kablene A og B og at en annen som ikke vet hva som er inni A og B er får jobben med å skifte.

Ett siste innspill er: At en fokusere på flere ABX skifter per person enn nødvendigvis mange personer som lytter (ideelt minimum 20 skifter helst 30 (med en som har gullører for eksempel den som identifiserte 8 av 10 i denne testen?))

Ellers så håper jeg en kan foreta kontrollmålinger av oppsettet som ble brukt i forrige test for å bedre forstå resultatet og at det bør gjøres før en gjør en ny test som foreslått i mitt tidligere innlegg. En for testpersonene hørbar forskjell vil også være en målbar forskjell.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

Hvis kablene har så forskjellig motstand at det gir utslag i at den ene kabelen spiller en tanke høyere enn den andre vil det påvirke testen. Da er det volum forskjell som testes og det blir som du sier, for dumt...
    Det virker som de fleste av de som uttaler seg om nivåforskjeller på høyttalerkabler i denne tråden har svært liten og/eller ingen erfaring med både lytting og måling av høyttalerkabler,
    og derfor ikke vet hvor "liten" den målbare forskjellen egentlig er...

Legger ved en måling av to forskjellige høyttalerkabler som representerer en lydmessig MYE større forskjell enn det jeg opplevde i testen som denne tråden beskriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det virker som de fleste av de som uttaler seg om nivåforskjeller på høyttalerkabler i denne tråden har svært liten og/eller ingen erfaring med både lytting og måling av høyttalerkabler,
    Erfaringen rundt emnet til de som uttaler seg er irrelevant i denne sammenhengen. Du vet ikke hvor stor forskjell det er på nettopp de kablene dere brukte, hvis du ikke har målt. Det er mest sannsynlig liten eller ingen forskjell i lydnivå, men poenget er å få det dokumentert

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo skeptikere. De aller fleste kabler måler forskjellig. Så de av dere som snakker om at man må teste kabler som måler likt, bommer en god del. Skal man teste identiske kabler, er det dere sier?

Det interesse er om det er forskjeller som er hørbare. Det mye som det er målemessige forskjeller på, men som det ikke er hørbar forskjell på. Skal man finne ut noe mer her, så må kablene måles. Det hadde vært veldig interessant og kunne ha gitt en god forklaring på eventuelle reelle forskjeller. Det holder ikke å anvise til Nordost sine målinger.

Her kan dere se målinger av ulike kabler i en kabeltest. Ikke så mye 100% likt her.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Legger ved en måling av to forskjellige høyttalerkabler som representerer en lydmessig MYE større forskjell enn det jeg opplevde i testen som denne tråden beskriver.
    De forskjellene du poster her, er nok større enn du tror.
    Den ene vinkelen viser faktisk en forskjell på 6-7 grader.
    De som lytter til ubåtsonarer kan jo skille mellom vinkler med 1 grads nøyaktighet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensmåligene som flageborg viser er absolutt ikke pålitelige folkens. De som har målt en del, vet at man ofte ikke får 100% like målinger selv om man ikke endrer på noen ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

La meg gjette på at du her har målt med en målemikrofon på responsen med to forskjellige høytalerkabler tilkoblet....

De målemessige forksjellene på høytalerkabler avhenger i stor grad av systemet de settes inn i - og det er samspillet med kabelen impedans og høytalerens impedans som er avgjørende. Da er det i grunn særdeles lite relevant å poste en slik kurve i et gitt oppsett.

Du er vel også en av de som har demonstert forskjell på kabler med å bytte kabel i den ene kanalen og så lytte etter forskjeller i stereobildet eller noe slikt! Det er vel heller ikke spesiellt relevant spør du meg.

Mvh
    OMF

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Frekvensmåligene som flageborg viser er absolutt ikke pålitelige folkens. De som har målt en del, vet at man ofte ikke får 100% like målinger selv om man ikke endrer på noen ting.

Enig. En annen ting er at dette såvidt jeg forstår er en akustiske måling. Da har man med toleransene i mikrofonsystemet også. På en annen side så er en slik akustisk måling av kabler i ekkofritt rom av interesse. Da er kablene ikke i samme rom, og oppsettet er helt urørt mellom byttene. Tror jeg må få gjort noe slikt en dag. Er jo rimelig kjapt gjort.

En annen ting en bør legge merke til med de målingene ORSO poster, er at de kablene med lavest kapasitans, har høyest induktans, og motsatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo skeptikere. De aller fleste kabler måler forskjellig. Så de av dere som snakker om at man må teste kabler som måler likt, bommer en god del. Skal man teste identiske kabler, er det dere sier?

Det interesse er om det er forskjeller som er hørbare.
    Hallo ja....

Man trenger ikke å teste kabler som måler likt, men man kan gjerne teste kabler hvor det med kjent vitenskap ikke skal være nevneverdige forskjell i respons. Det er vel på ingen måte spesiellt oppsiktsvekkende at noen hører forskjell hvis det feks er 0,75dB dipp i toppen...? Det er hakket mer oppsiktsvekkende hvis noen kan høre forskjell på to sett med kabler hvor det ene er innspilt og det andre ikke!

Sånn sette er det lettere å "jobbe med" signalkabler - hvor kabelen ikke spiller så stor rolle. Her er det snakk om lastimpedans på tusenvis av Ohm og strømmer på noen få mA.

Mvh
    OMF

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Du er vel også en av de som har demonstert forskjell på kabler med å bytte kabel i den ene kanalen og så lytte etter forskjeller i stereobildet eller noe slikt! Det er vel heller ikke spesiellt relevant spør du meg.

Mvh
    OMF

Vel. Dersom hensikten er finne ut OM det er forskjell, og dette går fingt å avsløre i en god blindtest så er det jo greit nok.

Er ellers enig i det andre du skriver. Hvordan en kabel oppfører seg i ett gitt oppsett er ikke særlig matnyttig siden det er, som du påpeker, systemavhengig. Da er man litt tilbake til start. Beste måten er å vite hvordan forsterker og høyttaler oppfører seg, og så velge den kabelen som gir de egenskapene man er ute etter. Eventuelt velge kombinasjoner der det meste av fornuftige kabler vil oppføre seg noenlunde identisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    De forskjellene du poster her, er nok større enn du tror.
    Den ene vinkelen viser faktisk en forskjell på 6-7 grader.
    De som lytter til ubåtsonarer kan jo skille mellom vinkler med 1 grads nøyaktighet.
    Her skjønner jeg vel ikke helt hva du snakker om......?
    (Generellt har nok også folk litt overdrevet tiltro til hørselen til sonaroperatører på ubåt....)

Mvh
    OMF

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive det kontrollerte blindtest oppsettet der den MYE større forskjellen ble identifisert?

Fra den ene av testpersonene som har beskrevet hva han opplevde forskjeller så langt så har han snakket om romfølelse og mer krisp. Da ville jeg på en REW måling av dette oppsettet se etter nivå forskjeller fra 10-12000 hertz og opp om enn liten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som motstrider det. Har du bare nøyaktig nok måleinstrumenter så kan en selvsagt måle forskjell. Spørsmålet er om de er hørbare som du sier, og her har vi en test der det var hørbare forskjeller og jeg vil anta at dette vil en finne igjen i målbare utslag i de to oppsettene som ble brukt. Potensiell hovedfeilkilde per nå er at det er brukt to forskjellige utganger på forsterkeren (selv om jeg ikke vil tro at EC har gjort noe som skal skape trøbbel her...) eller at det er vesentlige forskjeller i resistans (begge som kan påvirke lydnivå). De går det jo greit å eliminere i etterkant med målinger og testen vil stå sterkere.

Det er heller ikke problem for en produsent å lage en kabel med bevisst stor resistans eller capasitans for å skape en "potensiell dyr og lite kontrollerbar" equaliser i kabel form. Men hva er vitsen med det for det finnes det jo billigere og mere kontrollerbare apparater som gjør.

Det interesse er om det er forskjeller som er hørbare. Det mye som det er målemessige forskjeller på, men som det ikke er hørbar forskjell på. Skal man finne ut noe mer her, så må kablene måles. Det hadde vært veldig interessant og kunne ha gitt en god forklaring på eventuelle reelle forskjeller. Det holder ikke å anvise til Nordost sine målinger.

Her kan dere se målinger av ulike kabler i en kabeltest. Ikke så mye 100% likt her.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er vel ingen som motstrider det. Har du bare nøyaktig nok måleinstrumenter så kan en selvsagt måle forskjell. Spørsmålet er om de er hørbare som du sier, og her har vi en test der det var hørbare forskjeller og jeg vil anta at dette vil en finne igjen i målbare utslag i de to oppsettene som ble brukt. Potensiell hovedfeilkilde per nå er at det er brukt to forskjellige utganger på forsterkeren (selv om jeg ikke vil tro at EC har gjort noe som skal skape trøbbel her...) eller at det er vesentlige forskjeller i resistans (begge som kan påvirke lydnivå). De går det jo greit å eliminere i etterkant med målinger og testen vil stå sterkere.

Det er heller ikke problem for en produsent å lage en kabel med bevisst stor resistans eller capasitans for å skape en "potensiell dyr og lite kontrollerbar" equaliser i kabel form. Men hva er vitsen med det for det finnes det jo billigere og mere kontrollerbare apparater som gjør.
    Helt enig og det timc skriver støtter jeg meg på.
    Beste måten er å vite hvordan forsterker og høyttaler oppfører seg, og så velge den kabelen som gir de egenskapene man er ute etter. Eventuelt velge kombinasjoner der det meste av fornuftige kabler vil oppføre seg noenlunde identisk.
    Jeg ville ikke blitt overrasket om f.eks Nordost bevisst trikser litt for å skape en filtereffekt. Da ha man i så fall kjøpt seg en fastlåst EQ framfor en kabel som overfører signalet korrekt. Skulle det være tilfellet, så er det bare tragisk at man betaler summer for noe slikt.

Det virker dessuten som om det er lite samsvar med hva kabelprodusentene oppgir og hva som måles av andre.
    I testen med målinger som jeg la bilder ifra, så var det bare tre av kablene som hadde oppgitte måledata som stemte godt med testresultatet.

Kilde:Speaker Cable Faceoff 2 - Measurements - Part 2 — Reviews and News from Audioholics

Side 31 av 33 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •