En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 33 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 650
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så flott at det endelig erkjennes at det ER forskjell på høyttalerkabler.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja, tok noen ti talls år. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    La meg også minne om at ingen av deltagerne enkeltvis klarte et statistisk signifikant
    Det er helt irrelevant! Når Gallup intervjuer 1000 personer, så er det har heller ingen av enkeltdeltakerne statistisk signifikante resultat. Hvis det var enighet om å foreta 30 tester fordelt på 3 deltakere, så er det de 30 testene en forholder seg til. Det er 0,8 prosent sjangs for at dette resulatet har blitt til ved slump, og det må vi faktisk godta!

For min del velger jeg også å tro på deltakerne når de sier at de ikke hadde mulighet til å skille mellom kablene som følge av svakheter ved testmetodikken (selv om ingen av oss som ikke var med kan vite dette sikkert).

Kritikerne kan imidlertid ha rett i at forskjellene ikke kan være store. Da hadde vi nok sett et enda klarere resultat. Tipper vi kan få til det f.eks med ulike forsterkere...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det blir jo bare for dumt....
    Ja, helt enig. Det gir ikke mening at man skal kompensere for at den ene kabelen har avvikende egenskaper fra den andre.

Det vi som er kabelskeptikere påstår er jo som regel at for to kabler som oppfyller et sett minstekrav til egnethet i forhold til bruken (i dette tilfellet høyttalerkabler), så vil forskjellene være så små at de ikke er hørbare. Det later til at vi kabelskeptikere må bli enige om hva disse minstekravene skal være.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Vel - på høytalerkabler hvor lastimpedansen (høytaleren) gjerne kan dippe ned i noen få Ohm - så vil kabelimpedansen kunne skape ganske store frekvensavvik - som åpenbart er hørbart. Dette er det ingen som er uenig i. Uenighet (ihvertfall for min egen del) er om hvorvidt det er hørbar forskjell på kobber og sølvkabler, solid core/multistrand - eller å sammenligne ordniør installasjonskable med kabler som er bygd opp relativt ordinært som kabler fra WireWorld, cardas, AU24, Black Magic osv.

På signalkabler er gjerne lastimpedansen mange tusen Ohm og kabelens innvirkning blir mye mindre....

Mvh
    OMF
    Jeg vet ikke helt hva du skulle frem til her, men vil det si at Biltema-kabelen er feilkonstruert sammenliknet med andre? Jeg som trodde den var feilfri...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det kan ikke være stort! 1 av 3 mener at biltema kabelen er bedre enn den laaangt dyrere nordost! de to andre sier at forskjellen er minimal...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    Skulle vi heller organisere en testprosedyre for hvem som klarer å kverulere mest om INGENTING..? Nei - ventlitt... Vi har jo denne tråden til det.. :P

Sorry, måtte bare...

Det er vel i grunn lite tvil om at denne testen bekrefter det at det ER forskjell på kabler! Vitenskaplig korrekt eller ikke, så har trådstarter og kompani gjort en kjempeinnsats og turt å stikke nesa frem og tydeligvis langt inn i vepsebolet. Cred!

Trodde ikke det var så stor uenighet om at det faktisk ER forskjell på lyden i kabler!?! Jeg er personlig ikke i tvil om at det er FORSKJELL og at det er større forskjeller i egenskaper i en høyttalerkabel, enn en signalkabel - og jeg har prøvd mye forskjellig! Det er slett ikke sånn at den dyreste alltid kommer best ut, men det avhenger av HVA det er koblet sammen med. Dette kommer bla. av impedansen i en høyttalerlast, kontra en høyohmig last som en signalkabel skal kobles mot. Er derfor helt enig i at det er greiest å teste høyttalerkabler i en praktisk test.

Jeg synes, som jeg sa i tidligere innlegg i denne tråden, at det er mere interessant å få vite HVILKE egenskaper en kabel har i ett gitt oppsett, enn OM det kan høres forskjell, for det kan man. ...selv om det er marginalt.

Håper det kommer flere tester og at ikke TS mister lysten, grunnet all kritikk!

Det er jo sånn at ikke alle kan være enige om alt. Men jeg håper det kommer flere sunne diskusjoner og forskjellige tester, som gjør at vi kan lære ennå mere om hobbyen vår og som også kan utvide horisonten i forhold til forskjellige typer utstyr og måter å koble det sammen på! Det er dessverre sånn at det er økonomisk umulig for de fleste å prøve ut alt tilgjengelig utstyr, så derfor er slike diskusjoner og tester mye verdt.
    Denne testen viser at det er minimal forskjell på en kabel med en null mer!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe det kan ikke være stort! 1 av 3 mener at biltema kabelen er bedre enn den laaangt dyrere nordost! de to andre sier at forskjellen er minimal...
    Konklusjonen er vel at det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, selv med samme terminering og korte strekk. At forskjellen ikke nødvendigvis er prisavhengig er ikke noen overraskelse i mine øyne. Det er egentlig bare positivt, og gjør det hele til en smakssak.
    Skulle likt og sett en tilsvarende test med signalkabler, føler meg ganske sikker på at forskjellene der er mye større.
    Og da helst med flere deltagere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Skulle likt og sett en tilsvarende test med signalkabler, føler meg ganske sikker på at forskjellene der er mye større.
    Jepp.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimalt kan av og til være (statistisk) signifikant. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg vet ikke helt hva du skulle frem til her, men vil det si at Biltema-kabelen er feilkonstruert sammenliknet med andre? Jeg som trodde den var feilfri...
    Vel - nå har ikke jeg fulgt diskusjonene på denne siden, men den typiske kabeldebatten på en annen hifiside er hvrovidt man kan høre forksjeller som ikke lar seg forklare med fysikken - det kan være en kabel som spilles inn, lydmessige forskjeller på kobber/sølv, multistrand/solidcore, og ikke minst hvorfor dvært dyre kabler som tilsynelatende bare er normal kobberledning pakket inn pent låter bedre....Man debatterer i liten/ingen grad hvorvidt man kan høre forksjell på to kabler som har så ulike elektriske egenskaper at de i teorien vil gi hørbare frekvensavvik.

Mvh
    OMF

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All kred til dere som har brukt tid på dette og VEL gjennomført test. Dette er aktiviteter som faktisk bidra til at dette forumet holder seg relevant og interessant (og det ville derfor også være trist å stenge denne tråden som nå vel er den roligste og mest reflekterte tråden om temaet på lenge).

Denne sitter langt inne men jeg ser at resultatene indikerer at det kan være forskjeller på de to kablene som ble brukt. Uansett hvordan en vrir og vender på statistikken i dette så er resultatet signifikant. Dette er i mine øyne en sensasjon og kudos til dere for det.

Det ville derfor vært interessant om en nå i ettertid kan forstå HVA er disse forskjellene som ble identifisert er. Gitt at det kan identifiseres med øret kan forskjellen også måles!

Jeg utfordrer derfor trådstarter til å gjøre ett tre forsøk til nå i etterkant for å at vi skal kunne forstå forskjellene bedre og hva de er slik at vi kan øke vårt kunnskapsnivå.

Hvis ikke trådstarter har utstyret så er det sikkert andre her på forumet som bor i nærheten av trådstarter som kanskje kan assistere med utstyr og litt tid. Å gjennomføre disse 3 tingene er vesentlig mindre arbeid enn den flotte jobben som ble gjort med blindtesten jeg vil tro maks 1 time å gjennomføre.

1. Med ett nøyaktig multimeter (gjerne ett så nøyaktig meter som mulig) måle resistansen i de to kablene. Hvis noen har ett nøyaktig capasitanse meter så måles også denne.

Så koble opp kabler akkurat slik de var med samme kable på hver sin utgang på forsterkeren.

2. Med analog Radiochack db måler eller mer nøyaktig instrument måle eventuelle nivåforskjeller mer hvit støy på de to kablene (på samme nivå ca som det ble spilt på under testen). Gjøre det samme med de to kablene koblet motsatt utgang på forsterkeren.

3. Gjennomføre en måling av frekvensrespons 10 - 20000 hz måling og med REW (med Behringer måle mic) av de to kablene. Og gjøre det samme med de to kablene koblet til motsatt utgang på forsterkeren (tilsammen 4 målinger). Bruke samme oppsett som atledreyer beskriver i denne linken (http://avforum.no/forum/1368851-post383.html). Dvs mikrofon i stativ og at den står på eksakt samme plass ved alle 4 målingene. Personer og utstyr i rommet må også være plassert på samme sted ved begge målinger.

På denne måten så vil vi nå i ettertid kunne bedre forstå hva forskjellen som ble identifisert var og vil også kunne eliminere at forskjellen som ble identifisert skulle være nivå som eller forskjeller i signal ut at de to forskjellige høyttaler utgangene på forsterkerne.

I første omgang tror jeg vi har mer nytte og kan lære mer av dette enn ett nytt forsøk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen er bra for oss som ikke vil legge en formue i kabler,da vet jeg ihvertfall at mine kabler er greie nok eller at jeg også faktisk kan kjøpe noe billigere uten at det i mine ører nedgraderer lyden

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen viser at det er minimal forskjell på en kabel med en null mer!
    Der er vel ingen som har sakt det er store forskjeller?
    Vis folk sier det mener dei forsatt små forskjeller slik du ser det.
    For egen del, er det ofte små,ingen eller det mange mener med store forskjeller. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan starter man en tråd her inne???

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man klikker på knappen "Full av pågangsmot" aka "Start ny tråd". :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Der er vel ingen som har sakt det er store forskjeller?
    "Selv mamma som stod ute i kjøkkenet hørte forskjell"
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man klikker på knappen "Full av pågangsmot" aka "Start ny tråd". :-D
    Hadde jeg bare funnet hvor de har gjemt bort den knappen så! :? :???:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Det er helt irrelevant! Når Gallup intervjuer 1000 personer, så er det har heller ingen av enkeltdeltakerne statistisk signifikante resultat. Hvis det var enighet om å foreta 30 tester fordelt på 3 deltakere, så er det de 30 testene en forholder seg til. Det er 0,8 prosent sjangs for at dette resulatet har blitt til ved slump, og det må vi faktisk godta!

For min del velger jeg også å tro på deltakerne når de sier at de ikke hadde mulighet til å skille mellom kablene som følge av svakheter ved testmetodikken (selv om ingen av oss som ikke var med kan vite dette sikkert).
    Det er da ikke irrelevant, det sier noe om hvor stor (eller liten) forskjellen er.

Når det gjelder å tro på deltakerne så skal vi på ingen måte gjøre det, da de er totalt upålitelige i sammenhengen. Hvis folk kunne fortelle oss hvorvidt de var påvirket av placebo eller andre psykologiske effekter som er tilstede under studier av ditt eller datt så hadde det vært langt enklere å utføre gode tester. Hele poenget er jo at dette er ubevisste effekter som man ikke er klar over at man blir påvirket av.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tro på folk...osv..

Hvorfor skal vi tro på målinger da? kan feile dei og.

Må skryte igjen for en seriøst test.

Ikke bry dere om kritikken, den viste vi ville komme vis det ble uslag på kablene.

Men til kritikken: Ja er greit med kritikk så lenge en ikke maser omigjen på det samme.
    Vi må heller bruke det til neste test som måtte dukke opp.
    Men istedet for å mase her nå, kom med ting som må vere med i neste test for at den blir 100% godkjent.

f.eks

1: xxxxxx

2: xxxxxx

3: xxxxx osv..
    Høyttalere:

Side 30 av 33 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •