En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 33 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 650
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig spennende resultat, siden alle tre har fått 7/10 peker resultatet i en retning.

Når det kommer til kritikk av testmetode må det bare tas positivt og at folk bryr seg. Dette er tema som har vært i 40 år, hvor ingen vitenskapelige studier har påvist at forskjellene er hørbare for normalt godt konstruerte kabler. Da skal det noe til for en gjeng amatører på et forum å oppnå troverdighet.
    Tenk dere for produsentene av kabler, hvor mye markedsføringsverdi det vil ha om de kunne trekke frem deres kabler som klare favoritter i en blindtest. Det er en grunn til at det ikke er blitt gjort.

Mine kommentarer til forbedring:
    Jeg savner en forhåndsbestemt forklaring på hvordan dataene skal tolkes.

Skal dataene slås sammen for de tre lytterne? Det vil i så fall si at en tester med dårlig resultat kan ødelegge for de andre.
    Skal man teste om hver enkelt person faktisk hørte forskjell vil jeg hevde at vi må på 9/10 for å kunne utelukke tilfeldighet. Slikt bør ikke bestemmes i etterkant når vi har dataene.

Igjen, flott gjennomført test og supert at trådstarter vil gjenta, og forhåpentligvis finpusse testmetodikk og annalyse til neste gang

FredrikC

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk

volum forskjell
    (motstand i kabel kombinert med type høytaler og forsterker kan gi forskjell i volum)

Alle vet at volum kan lure deg til å tro at det som spilles litt høyere er bedre enn det som spilles litt lavere

Slik er det jo med musikk vi kjøper også
    Avspiller vi det på samme volum på anlegget kan vi bli lurt til at det er bedre lydkvalitet på en cd med høy innspilling enn den med lav

Blir det volum forskjell pga kabler eller innspillinger kan rekkefølge eller ulike tester mellom personer påvirke
    hva de hører (den ene eller andre veien)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren

....hvordan testen er gjennomført er helt essensielt for resultatet som kommer ut i andre enden....
    Ja, det er det ingen tvil om, allikevel strides de lærde...

En lyttetest for å fastslå om det er forskjeller på høyttalerkabler kan utføres på mange måter, og resultatet KAN variere...

Hvis lytteren hele tiden ser den kabelen som det spilles på, er det ingen garanti for at man hører forskjell, MEN det er mer sannsynlig at lytterens svar vil være påvirket av det som sees når svaret avgis...
    Det er mer sannsynlig at lytteren "lyver" hvis den dyreste(og peneste) kabelen vinner hver gang...

En ABX-test med dobbelblind kan være den ultimate testprosedyren, MEN da må man sikre at lyttepanelet virkelig er kvalifisert eller akseptere at lyttere med nedsatt/redusert hørsel faktisk må være representative i lyttepanelet eller....?

For dere som er interessert i statistikk og medisiner vet jo at befolkningen i praksis er (forsøks)Kaniner for nye medikamenter - virkningen(bivirkningen) blir dokumentert fortløpende - og DØR det for mange, statistisk sett, på grunn av et medikament som "feiler" - blir det trukket fra markedet.

Bruk statistikk fornuftig - hvis du sliter med å forstå eller tørre å prøve selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp for å ikke ødelegge testen med x antall hørselskadeded, eller uten "gullører", så er det foreslått å teste hver kanin individuelt, som da nødvendigvis krever langt flere tester for å få nok materiale.

Og ja, statistikk må brukes fornuftig, og nettopp derfor blir det trøblete å velge analyse etter at dataene ligger på bordet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

alle tre har fått 7/10 peker resultatet i en retning.
    Og som Fanden leser Bibelen......leser du resultatlisten?!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende resultat, siden alle tre har fått 7/10 peker resultatet i en retning.

Skal man teste om hver enkelt person faktisk hørte forskjell vil jeg hevde at vi må på 9/10 for å kunne utelukke tilfeldighet. Slikt bør ikke bestemmes i
    Det ble jo lagt inn en veldig grei link før her som bergener sannsynligheten:

Google Oversetter

Den viser at med 7 rette så er sannsynligheten for å oppnå dette resultatet (eller bedre) ved tilfeldighet ca 17%, ved 8 rette faller sannsynligheten til 5% og ved 9 rette er den ca 1 % og for 10 rette er den ca 0,1%.

Ellers har "forkjemperne" en tendens til å helgardere...altså de vil påstå at de hørte forksjell hvis de konsekvent svarere feil....i så fall må disse sannsynlighetene dobles.

Et annet aspekt dersom man kjørere testen som "enkeltindivider" og velger å si at at 9 riktige (1% sannsynlighet) er signifikant - så vil man med 5 testdeltakere - faktisk være en sannsynlighet på ca 5% for at en greier 9 riktige ved "flaks" - og da er man igjen utenfor det som vanligvis kalles signifikant!

Mvh
    OMF

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Så du mener at det ikke er forskjell på kabler nå?
    Neei.. men vis en trekker vekk diverse forskjeller så blir det jo seff mindre forskjeller..er du med?
    Jeg har jo og sakt at jeg er mellom en typisk skeptiker og kabelmann sikkert, men jeg hører forskjell og på noen ikke alle.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Lovemusikk

volum forskjell
    (motstand i kabel kombinert med type høytaler og forsterker kan gi forskjell i volum)

Alle vet at volum kan lure deg til å tro at det som spilles litt høyere er bedre enn det som spilles litt lavere

Slik er det jo med musikk vi kjøper også
    Avspiller vi det på samme volum på anlegget kan vi bli lurt til at det er bedre lydkvalitet på en cd med høy innspilling enn den med lav

Blir det volum forskjell pga kabler eller innspillinger kan rekkefølge eller ulike tester mellom personer påvirke
    hva de hører (den ene eller andre veien)

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vi heller organisere en testprosedyre for hvem som klarer å kverulere mest om INGENTING..? Nei - ventlitt... Vi har jo denne tråden til det.. :P

Sorry, måtte bare...

Det er vel i grunn lite tvil om at denne testen bekrefter det at det ER forskjell på kabler! Vitenskaplig korrekt eller ikke, så har trådstarter og kompani gjort en kjempeinnsats og turt å stikke nesa frem og tydeligvis langt inn i vepsebolet. Cred!

Trodde ikke det var så stor uenighet om at det faktisk ER forskjell på lyden i kabler!?! Jeg er personlig ikke i tvil om at det er FORSKJELL og at det er større forskjeller i egenskaper i en høyttalerkabel, enn en signalkabel - og jeg har prøvd mye forskjellig! Det er slett ikke sånn at den dyreste alltid kommer best ut, men det avhenger av HVA det er koblet sammen med. Dette kommer bla. av impedansen i en høyttalerlast, kontra en høyohmig last som en signalkabel skal kobles mot. Er derfor helt enig i at det er greiest å teste høyttalerkabler i en praktisk test.

Jeg synes, som jeg sa i tidligere innlegg i denne tråden, at det er mere interessant å få vite HVILKE egenskaper en kabel har i ett gitt oppsett, enn OM det kan høres forskjell, for det kan man. ...selv om det er marginalt.

Håper det kommer flere tester og at ikke TS mister lysten, grunnet all kritikk!

Det er jo sånn at ikke alle kan være enige om alt. Men jeg håper det kommer flere sunne diskusjoner og forskjellige tester, som gjør at vi kan lære ennå mere om hobbyen vår og som også kan utvide horisonten i forhold til forskjellige typer utstyr og måter å koble det sammen på! Det er dessverre sånn at det er økonomisk umulig for de fleste å prøve ut alt tilgjengelig utstyr, så derfor er slike diskusjoner og tester mye verdt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer volum betyr jo mindre motstand, her følger teori og praksis sammen hånd i hånd med Ohms lov.. Mindre motstand = mer strøm og mer power.
    Spør du meg så er det jo en bra ting med mindre motstand i kabel, har den vært 0 så har det jo vært ideelt...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Og som Fanden leser Bibelen......leser du resultatlisten?!
    Utdyp den er du snill?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes testresultatet tyder på at det i dette tilfellet er forskjell. Det er ikke nok antall til å si noe sikkert, men en grei indikasjon.

Men det blir veldig feil dersom man tar det som inntekt at dyrere kabler er bedre enn billigere. Er det en forskjell, så finnes det også en forklaring utifra tekniske parametre. Det virker som mange kabeltroende ikke vil innse dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdyp den er du snill?
    Tror Flageborg påpeker at din uttalelse om 3 stk. 7 av 10, som du sa, er ikke riktig ihht. resultatlista.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg synes testresultatet tyder på at det i dette tilfellet er forskjell. Det er ikke nok antall til å si noe sikkert, men en grei indikasjon.

Men det blir veldig feil dersom man tar det som inntekt at dyrere kabler er bedre enn billigere. Er det en forskjell, så finnes det også en forklaring utifra tekniske parametre. Det virker som mange kabeltroende ikke vil innse dette.
    Kan bare svare for meg her.
    Jeg ser ikke på dyrt som automatisk bedre.. jeg tenker mer på kablene uavhengig av pris.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    Skulle vi heller organisere en testprosedyre for hvem som klarer å kverulere mest om INGENTING..? Nei - ventlitt... Vi har jo denne tråden til det.. :P

Sorry, måtte bare...

Det er vel i grunn lite tvil om at denne testen bekrefter det at det ER forskjell på kabler! Vitenskaplig korrekt eller ikke, så har trådstarter og kompani gjort en kjempeinnsats og turt å stikke nesa frem og tydeligvis langt inn i vepsebolet. Cred!

Trodde ikke det var så stor uenighet om at det faktisk ER forskjell på lyden i kabler!?! Jeg er personlig ikke i tvil om at det er FORSKJELL og at det er større forskjeller i egenskaper i en høyttalerkabel, enn en signalkabel - og jeg har prøvd mye forskjellig! Det er slett ikke sånn at den dyreste alltid kommer best ut, men det avhenger av HVA det er koblet sammen med. Dette kommer bla. av impedansen i en høyttalerlast, kontra en høyohmig last som en signalkabel skal kobles mot. Er derfor helt enig i at det er greiest å teste høyttalerkabler i en praktisk test.

Jeg synes, som jeg sa i tidligere innlegg i denne tråden, at det er mere interessant å få vite HVILKE egenskaper en kabel har i ett gitt oppsett, enn OM det kan høres forskjell, for det kan man. ...selv om det er marginalt.

Håper det kommer flere tester og at ikke TS mister lysten, grunnet all kritikk!

Det er jo sånn at ikke alle kan være enige om alt. Men jeg håper det kommer flere sunne diskusjoner og forskjellige tester, som gjør at vi kan lære ennå mere om hobbyen vår og som også kan utvide horisonten i forhold til forskjellige typer utstyr og måter å koble det sammen på! Det er dessverre sånn at det er økonomisk umulig for de fleste å prøve ut alt tilgjengelig utstyr, så derfor er slike diskusjoner og tester mye verdt.
    Har ikke du og noen andre utført slike tester før? Mener å ha lest dette ett eller annet sted.

Jeg er heller ikke tvil om at høyttalerkabler kan sette forskjellige nyanser/farger på lyden. Slik jeg har tolket innleggene fra begge parter så skulle det være signifikant/ikke signifikant forskjell. Noen mener til og med forskjellige kabler er som natt og dag, det har jeg tilgode å høre. Det jeg har testet er biltema, torshov, dynaBel og det som følger med høyttalersett, kan ikke si jeg har hørt særlig forskjell...da tror jeg man skal lytte veldig.

Lurer litt på om det er forskjell på alu og kobber, sånn for å se om resistansen i kablen har noe å si.

Det som det krangles mest om, er vel egentlig hvordan tester burde bli utført. Vanskelig å få til en praktisk test som fyller alle krav, uten at det blir for mye.

Mener det har blitt diskutert grundig på bilstereoforumet, da særlig noen med litt bedre enn gjennomsnittlig låtende anlegg deltok.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det blir jo bare for dumt....
    Hvis kablene har så forskjellig motstand at det gir utslag i at den ene kabelen spiller en tanke høyere enn den andre vil det påvirke testen. Da er det volum forskjell som testes og det blir som du sier, for dumt...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Vel - på høytalerkabler hvor lastimpedansen (høytaleren) gjerne kan dippe ned i noen få Ohm - så vil kabelimpedansen kunne skape ganske store frekvensavvik - som åpenbart er hørbart. Dette er det ingen som er uenig i.
    Hva betegner du som "ganske store frekvensavvik"?

Etter hva jeg har fått med meg er det ikke åpenbart at de målbare forskjellene er lette å høre, ellers hadde vel heller ikke kabeldebatten rast i så mange år. Å hevde at ingen er uenig i ditt utsagn blir derfor en tanke drøyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

Etter hva jeg har fått med meg er det ikke åpenbart at de målbare forskjellene er lette å høre, ellers hadde vel heller ikke kabeldebatten rast i så mange år. Å hevde at ingen er uenig i ditt utsagn blir derfor en tanke drøyt.

+-0.5 dB må da i denne sammenheng sees på som meget relevant. Har man en litt uheldig kombinasjon av høyttaler/forsterker, kan det bli enda værre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols

Som Timc har skrevet kan man få utslag på feks 0,5dB over et relativt bredt området...det er hørbart.

Min påstand - og den tror jeg at jeg har de flestekabelskeptikere med meg på er at en kabel egenskaper kan forkalres med de elektriske egenskapene vi kjenner i dag. Derfro er det på en måte ikke noen stor revolusjon at man hører forskjell på to kabler som teoretisk sett gir forksjellig frekvensrespons - altså at den ene kabelen filtrerer litt.

Mvh
    OMF

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Vel - på høytalerkabler hvor lastimpedansen (høytaleren) gjerne kan dippe ned i noen få Ohm - så vil kabelimpedansen kunne skape ganske store frekvensavvik - som åpenbart er hørbart. Dette er det ingen som er uenig i. Uenighet (ihvertfall for min egen del) er om hvorvidt det er hørbar forskjell på kobber og sølvkabler, solid core/multistrand - eller å sammenligne ordniør installasjonskable med kabler som er bygd opp relativt ordinært som kabler fra WireWorld, cardas, AU24, Black Magic osv.

På signalkabler er gjerne lastimpedansen mange tusen Ohm og kabelens innvirkning blir mye mindre....

Mvh
    OMF
    Er strengt talt ikke snakk om store avvik her. Litt i topp p.g.a. induktans og litt i bunn p.g.a. kapasitans.
    Tapet i selve kabelen er egentlig ganske uinteressant, med mindre den ikke er helt feilkonstruert. Hvordan bl.a. HF-resonanser i kabelen påvirker feedback-sløyfen i forsterkeren er langt mer interessant. Her oppfører alle kabler seg veldig forskjellig og alle har en egen "lydsignatur".

Side 29 av 33 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •