En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 33 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 650
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når man har brukt en hel dag (pluss masse forberedelser) for å arrangere en lyttetest, hvorfor i alle dager ønsker man å få tråden stengt, ...
    Skjønner initiativtagerne svært godt. Når man må sitte i dagesvis (kanskje også uker?) å besvare spørsmål i etterkant, og når enkelte også legger testen ut på utenlandsk forum for å få innspill i testmetodens mulige svakheter, så skjønner jeg initivitagerne enda bedre.

Man skal selvsagt være kritisk til en slik test, og det har en del vært. Men, man kan ikke kverne om-og-om-igjen til det kjedsommelige.

Move on, eller sett opp en test slik man mener den må være. Ser frem til en slik test. Ved å iterere så blir slike tester mer og mer solid.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Hvor nøyaktig ble det nivåmatchet? Såvidt jeg forstår stod volumet likt hele veien. Målte dere på forhånd at begge kablene faktisk ga likt volum i dB, og i så fall hvor nøyaktig?
    Dette spørsmålet er mer i Flageborg sin gate. Så om han dukker opp, så anbefaler jeg han å svare på dette. Jeg vet ihvertfall at vi satt nivået til 85db i sweetspot.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    sett opp en test slik man mener den må være. Ser frem til en slik test. Ved å iterere så blir slike tester mer og mer solid.
    Det er jo dette vi har prøvd med denne testen. Og sette den opp slik man(avforumere)mener den skal være.

Jeg har skrevet tidligere idag, at jeg arrangerer en test til høsten igjen.
    Da blir det spennende og se hvem som dukker opp. Og med enda flere deltager, så kan man faktisk få til å dele opp arbeidsoppgavene. Slik at ikke alle oppgavene faller på meg. Det er fryktelig slitsomt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det er slitsomt, og jeg sier IKKE at det er noe galt med den testen dere har utført. Synes dere har gjort en kjempegod jobb.

Hybris sier dette på annet forum:

There could of course be a number of weaknesses to the test itself and I'm awaiting some additional information on how the test was conducted, but preliminary information indicates that the test concept was reasonable.

Mitt poeng er at de som er de største kritikerne til det dere HAR gjort burde gjennomført det selv, samt påsett att ALLE parametrene de belyser (eller stiller kritisk lys mot), blir inkludert i en ny test.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*Biltemakabelen var terminert med nordost bananplugger. Hvorfor det? En svak lodding er jo nok til å ødelegge testen.
    Det er jo selvforklarende. Man trenger å skifte raskt og like hurtig med begge kablene og da trenger man plugger. Og hva er da bedre enn å bruke de samme pluggene som de andre kablene har?
    Så får man håpe termineringen var god nok.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Hvor nøyaktig ble det nivåmatchet? Såvidt jeg forstår stod volumet likt hele veien. Målte dere på forhånd at begge kablene faktisk ga likt volum i dB, og i så fall hvor nøyaktig?
    enig med deg hitil men dette?

Er det ikke litt av vitsen på å skille kabler at en ikke utgjevner forskjellen først?

Føler kanskje at du kunne arrangert en blindtest på dine premisser så kunne vi sett hvordan det ble, kanskje du kan lage til den til høsten?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Grunnen til at jeg valgte og lodde disse med Nordost sine egne plugger, var rett og slett for at testen skulle bli aller mest mulig lik. Og at det ikke skille bli noe som helt problemer under selve byttet.

Ææ.. skjønner ikke denne helt.. Dette igjen gjør vel at det kan bli vanskligere å skille?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at det er bare selve kabelen som skal være forskjellig, ikke pluggene. Hvis flere ting er forskjellig blir det umulig å finne ut hva som forårsaker lydforskjellen, og dermed vil testen bli meningsløs.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke bruker plugger må du skru, med slike plugger kan en raskere bytte kabler. NÅr du skal gjøre det 90 ganger i løpet av kort tid vil du gjerne spare inn litt her og der.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner initiativtagerne svært godt. Når man må sitte i dagesvis (kanskje også uker?) å besvare spørsmål i etterkant, og når enkelte også legger testen ut på utenlandsk forum for å få innspill i testmetodens mulige svakheter, så skjønner jeg initivitagerne enda bedre.

Man skal selvsagt være kritisk til en slik test, og det har en del vært. Men, man kan ikke kverne om-og-om-igjen til det kjedsommelige.

Move on, eller sett opp en test slik man mener den må være. Ser frem til en slik test. Ved å iterere så blir slike tester mer og mer solid.
    Ved å gå nøye gjennom hvordan testen ble utført og hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes vil vi jo kunne jobbe oss mot en test uten hull, er ikke det et ganske aktuelt og viktig mål?

Det er (dessverre) meningsløst å teste når man ikke tester riktig. Jeg kan ikke se at vi kverner så mye om og om igjen her, det stilles nye / flere spørsmål etterhvert som man får informasjon om testen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det er slitsomt, og jeg sier IKKE at det er noe galt med den testen dere har utført. Synes dere har gjort en kjempegod jobb.

Hybris sier dette på annet forum:

There could of course be a number of weaknesses to the test itself and I'm awaiting some additional information on how the test was conducted, but preliminary information indicates that the test concept was reasonable.

Mitt poeng er at de som er de største kritikerne til det dere HAR gjort burde gjennomført det selv, samt påsett att ALLE parametrene de belyser (eller stiller kritisk lys mot), blir inkludert i en ny test.
    Jeg har også sagt flere ganger at initiativtakerne til testen skal ha masse kudos, å gjennomføre en slik test er svært tidkrevende.

De fleste av poengene som blir tatt opp nå i etterkant ble forøvrig nevnt i forkant.

Hydrogenaudio har mange svært kompetente folk, derfor er det nyttig og interessant å presentere denne testen der. Jeg ville i utgangspunktet tatt det som et kompliment og ikke som kritikk at man (jeg) finner det verdt å presentere testen der for vurdering, fremfor å forkaste den direkte.

All den tid vi har fått en positiv test på noe som ingen andre(?) har klart å få et positivt resultat på før, er det relativt naturlig å være kritisk til testmetodikken.

Å diskutere frem mulige svakheter er en måte å HJELPE de som har gjennomført testen på, ikke en måte å motarbeide de.
    --
    Thorbjørn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Hvorfor skal man "nivåmatche" to høyttalerkabler?
    Kan det virkelig være målbare "bremser" og/eller "akselleratorer" i en høyttalerkabel kontra en annen?

Skulle vært morsomt å bruke tid på - en annen gang...

Denne gangen ble volumet satt til et "normalt" lyttenivå og hvilken kabel som var tilkoblet under justeringen - vet jeg ingenting om, men mest sannsynlig var det Kabel A eller Kabel B...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    enig med deg hitil men dette?

Er det ikke litt av vitsen på å skille kabler at en ikke utgjevner forskjellen først?
    Er det forskjell i lydnivå pga forskjellig motstand i kabelen er det ingen som betviler at det er mulig å høre forskjell på, så det hadde ikke vært nødvendig å teste. Spørsmålet er om man kan høre forskjell på to korrekt konstruerte (tilstrekkelig dimensjon) kabler ved samme lyttenivå.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Føler kanskje at du kunne arrangert en blindtest på dine premisser så kunne vi sett hvordan det ble, kanskje du kan lage til den til høsten?
    Jeg har problemer med å forstå logikken bak at man ikke har lov til å stille kritiske spørsmål til en test til tross for at man ikke har eller tar tid til å gjennomføre en test selv. Hvis noen tester en ny medisin på en utilstrekkelig måte, kan ikke farmasøytselskapene si "så test den selv da vel!" til de som kritiserer testmetodikken.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvorfor skal man "nivåmatche" to høyttalerkabler?
    Kan det virkelig være målbare "bremser" og/eller "akselleratorer" i en høyttalerkabel kontra en annen?

Skulle vært morsomt å bruke tid på - en annen gang...
    Antageligvis ikke, hvis det ikke er urimelig forskjell i motstanden på kablene. Gitt dimensjonen på begge kablene og den korte lengden er vel ikke det så trolig. Men det kunne jo vært interessant å målt motstanden på 3 meter biltema kontra 3 meter nordost.

Kanskje trådstarter har et multimeter?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Dette er et viktig poeng. Spesielt dersom lytterne vet noe om at det skal være en viss fordeling av X på kablene.
    Vil bare nevne at jeg ikke på noe tidspunkt visste noe om "kjøreplanen" vedrørende bruk av Kabel X - før den ble postet i denne tråden.
    For min del var alltid den "første" kabelen i hver lytterunde definert som Kabel A.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått svarene så langt er det to mulige svakheter med testen (som jeg har identifisert da)

1) Det er ikke gjennomført dobbel blind test (Double Blind Experiment - Avoiding Bias)

2) Såvidt jeg forstår var begge kablene koblet til forsterkerne til enhver tid, i hver sin inngang. Teoretisk sett kan det av en eller annen grunn ha vært forskjeller i disse to utgangene som er hørbare.

Konklusjonen så langt for min del er at dette var en så god test som man rimeligvis kan forvente av noen som tross alt ikke er forskere. Resultatet er interessant, og det blir spennende å se resultatet av neste testrunde!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*Biltemakabelen var terminert med nordost bananplugger. Hvorfor det? En svak lodding er jo nok til å ødelegge testen
    Ser det som absolutt en fordel at alle kablene er bestykket med samme pluggtype for å hindre Kaninene i å kunne lytte etter lyden av kabelskiftet hvis eks. det ene paret var bestykket med skruestramming kontra ekspanderende bananhylser.....

En svak lodding....begynner å bli litt vel i samme gate som å sikre at romtemperaturen skulle være konstant til enhver tid....

Hvilken garanti har vi for at ferdigfabrikerte kabler ikke kan ha en svak lodding?

Edit: skriveleif...f**n

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en del år siden oppgraderte jeg fra Biltema-kvalitet til et produkt fra klubben. Begge er 2,5 kvadrat. Det er en liten forskjell. Lydbildet ble en anelse luftigere og muligens mer detaljert. De ledningene har jeg ennå. Hvis det er slik at forskjellen mellom Biltema og grisedyre ledninger er liten, må forskjellen i forhold til mine være forsvinnende liten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ser det som absolutt en fordel at alle kablene er bestykket med samme pluggtype for å hindre Kaninene i å kunne lytte etter lyden av kabelskiftet hvis eks. det ene paret var bestykket med skruetramming kontra ekspanderende bananhylser.....
    Jeg ser argumentet for like plugger ja, det virker fornuftig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen så langt for min del er at dette var en så god test
    Enig! Bra jobb av de som deltok, kunne tenkt meg å sett flere kaniner, men dette er absolutt noe å bygge videre på.

Konstruktiv kritikk er noe man absolutt bør ønske velkommen. Jeg gjør ofte code review (IT) og det kan ofte gå flere ganger før jeg er fornøyd med resultatet målt opp mot gitte kriterier.

Systematisk testing er tidkrevende og det å arrangere dette er en liten jobb i seg selv.

Side 26 av 33 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •