En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 33 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 650
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk til initiativtager(e) og til deltagerene. Supert Flott opplegg!!

Noen tanker..

Hvorfor brukes termineringer fra Nordost på biltema, for det burde vel vert biltemas termineringer på biltemas kabler eller noe annet rimeligt?
    Det er jo mange som mener termineringer teller også.
    Syns difor det det burde vert brukt et annen rimelig terminering på biltemas kabler og aller helst biltemas egen vis dei har.

Ser et par skeptikere vil dysse testen ned, til før testen, men ordet er jo fritt for alle og meningene er som baken.

Av egne erfaringer så er det ofte forskjell på kabler og ofte ikke.
    Siste kabeltest jeg hadde her hjemme, var en høyttalerkabeltest.
    Vi (og en jeg ikke kjenner på forumet) testet hans betydelig dyrere kabler mot mine. For dei som er intressert i pris, koster mine 2500,- og hans ca 15-16.000.
    Jeg opplevde ingen forskjeller. Legger jeg godviljen til, låt hans kabler kanskje litt mer oppløste, men som jeg alltid har sagt, det er ikke alltid forskjeller, det kommer nok an på.
    Og ikke alttid store forskjeller heller.
    Selv tror jeg det er mindre forskjeller på høyttalerkabler enn f.eks på signalkabler. Men ikke fått testet Nordost høyttalerkabler enda, men skal.

Ellers virker jo testen seriøs og takk igjen for dei som hadde mulighet for å stille opp.
    8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk til de som har gjennomført testen - flott initiativ!

Er forøvrig kabelskeptiker og er vel ikke helt overbevist ennå.

Min "hovedinnvending" er vel at man her har valgt kabler som det faktisk kan være forksjell på sånn rent målemessig. Høytalerkabler har større forskjell enn signalerkabler også.

Men nok om - har dessverre ikke statistikkboken min liggende - men å regne ut sannsynligheten er ikke vanskelig - det er bare å slå opp i en tabell for binomisk fordeling med p=0,5, n =30 og se hvilken sannsynlighet 22 har...jeg vil tro at dette er signifikant og vel så det!

Derimot er jeg litt skeptisk til metoden. Jeg har ikke lest hele tråden så det er mulig noe av dette er avklart tidligere:

Men her er noen innvendinger:

1) Ble det avklart på forhånd om man skulle kjøre en samlet test eller om det skulle gjøres individuellt? For å forklare forskjellen så er de individuelle resultatene ikke sterke nok til at noen av deltakerne kan påstå å høre forksjell på kabler. Derimot er nok summen statistisk signifikant. Men hvis en fjerde person også hadde deltatt med et mye drålgiere resultat kunne han ha ødelagt resultatet for de andre. Kort fortalt er det veldig viktig å avkalre dette før man har sett resultatene - hvis ikke gjør man ofte det som kalles "data mining" altså man velger ut det datasettet som gir ønsket resultat.

2) Det kan synes som om X ikke er valgt tilfeldig. X skal velges tilfeldig og helt vilkårlig. Hvis jeg ikke har telt feil er X fordelt på 5 Biltema og 5 Nordost for alle deltakerne.

Mvh
    OMF "Fortsatt skeptisk"

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det legges til at konklusjon fra z-testen og t-testen er en hypotese om at det er forskjell(økning) mellom forventningsverdien (i det lange løp n=1000+++) der p=0,5 og en målt punktsannsynlighet fra noen få forsøk.

Som flere har vært inne på, så ville en ren gjetning på samme antall forsøk kunne gi tilsvarende tall.

Det er altså en stor svakhet ved hypotesene...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne kalkulatoren brukes mon tro?

Google Oversetter

Nå jeg fyller inn 0.5 , 30 og 22 som verdier, får jeg ut at sannsynligheten for 22 rette eller fler ved ren slump er mindre enn 1 prosent.
    (noen med litt statistikk i bagasjen som kan svare?)

Edit: kan legge til at jeg er enig med OMF i at det er en forutsetning at antall forsøk er avtalt på forhånd, og at det er viktig at det er vilkårlig hvem av kablene som spilles først og sist i hvert forsøk. Men det virker jo som at de har hatt god orden på ting her da...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten

Google Oversetter

Nå jeg fyller inn 0.5 , 30 og 22 som verdier, får jeg ut at sannsynligheten for 22 rette eller fler ved ren slump er mindre enn 1 prosent.

Ja, den kan brukes! Mindre enn 1% mulighet for at dette er tilfeldig kan stemme!

Mvh
    OMF

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten

Google Oversetter

Edit: kan legge til at jeg er enig med OMF i at det er en forutsetning at antall forsøk er avtalt på forhånd, og at det er viktig at det er vilkårlig hvem av kablene som spilles først og sist i hvert forsøk. Men det virker jo som at de har hatt god orden på ting her da...
    Det er ca 0,8 % sannsynlig å få 22 eller mer ved tilfeldigheter, tilsvarende blir det for 8 eller færre.

EDIT: Se forresten på normalfordelingskurven som er symmetrisk om forventningsverdien (her 15/30) Normalfordeling - Wikipedia

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at kaninene kunne se personen som byttet kabler/satte på musikk. Dette gjør testen mindre troverdig. Dobbel blindtest er å foretrekke. Bør gjøres noe med neste gang. Håper virkelig det blir en neste gang.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenker jeg at det er på tide å stenge denne tråden. Vi har vel kommet til et punkt hvor ting fort kan begynne å skli litt ut. For å svare på noe av det som har blitt spurt om. Så er det ikke gjort annet i denne testen enn det som på forrhånd var blitt enige om. Både valg av kabler og prosedyre er gått igjennom gang på gang i denne tråden.
    Nå har dere regnet statistikk langt over mitt hode, og kommet fram til et resultat som på papiret sier at det er forskjell på kabler.
    De som deltok i testen, vet at det er forskjell på de kablene vi testen. Jeg er enig med Øyvind sin forklaring om at forskjellen ikke er enorm(ikke hans egne ord), men at den var der. Alle kaninene klarte og gjenkjenne X opp til flere ganger. Noe som testen viser godt. Noe som etter forholdene og varigheten på testen faktisk er meget bra.

Mot høsten eller til høsten, så kommer jeg til å arrangere dette nok engang. Jeg håper å få med med de samme personene som deltok denne gangen, men jeg ønsker selvfølgelig at så mange som mulig deltar. Og da gjerne de som har kommet inn i denne tråden etter reultatet blei postet. Jeg kommer nå til å sende anmodning til admninistrator for å stenge av denne tråden.

Jeg ønsker å takke alle som har kommet med innspill til hvordan denne testen skulle utføres og alle de som deltok under selve testen.

Og jeg ønsker dere alle sammen ennriktig god sommer, og jeg håper og se endel av dere på den neste blindesten til høsten.

Med vennlig hilsen
    Kim

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Nå tenker jeg at det er på tide å stenge denne tråden. Vi har vel kommet til et punkt hvor ting fort kan begynne å skli litt ut. For å svare på noe av det som har blitt spurt om. Så er det ikke gjort annet i denne testen enn det som på forrhånd var blitt enige om. Både valg av kabler og prosedyre er gått igjennom gang på gang i denne tråden.
    Nå har dere regnet statistikk langt over mitt hode, og kommet fram til et resultat som på papiret sier at det er forskjell på kabler.
    De som deltok i testen, vet at det er forskjell på de kablene vi testen. Jeg er enig med Øyvind sin forklaring om at forskjellen ikke er enorm(ikke hans egne ord), men at den var der. Alle kaninene klarte og gjenkjenne X opp til flere ganger. Noe som testen viser godt. Noe som etter forholdene og varigheten på testen faktisk er meget bra.

Mot høsten eller til høsten, så kommer jeg til å arrangere dette nok engang. Jeg håper å få med med de samme personene som deltok denne gangen, men jeg ønsker selvfølgelig at så mange som mulig deltar. Og da gjerne de som har kommet inn i denne tråden etter reultatet blei postet. Jeg kommer nå til å sende anmodning til admninistrator for å stenge av denne tråden.

Jeg ønsker å takke alle som har kommet med innspill til hvordan denne testen skulle utføres og alle de som deltok under selve testen.

Og jeg ønsker dere alle sammen ennriktig god sommer, og jeg håper og se endel av dere på den neste blindesten til høsten.

Med vennlig hilsen
    Kim

Ja, steng den. Det blir bare så mye fra dei skeptikerne som ikke var med på testen, og så vil det utvikle seg til at dei får motbør og så er vi igang igjen tror jeg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og det er som vanlig ingen overraskelse hvem som kastet den første steinen. :roll:

Ellers ble jeg overrasket over at resultatet ble slik som det ble, og venter i spenning på å se om den er repeterbar. Godt arbeid fra alle de involverte!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at en av de få kabeltråder som har gått sivilisert for seg stenges. Men men, kanskje på tide å gi seg mens leken enda er god

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    ...og det er som vanlig ingen overraskelse hvem som kastet den første steinen. :roll:

Ellers ble jeg overrasket over at resultatet ble slik som det ble, og venter i spenning på å se om den er repeterbar. Godt arbeid fra alle de involverte!
    Var det myntet på meg så, Sorry for skrivemåten, prøvde bare skrive fra eit synspunkt midt i mellom.
    Men ser skrivemåten ble oppfattet gæli..Beklager dette.
    Høyttalere:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende resultat.

Ser det er mye forvirring om antall prosentvise riktige svar og dette med statistisk konfidens.

Denne lenken klarer kanskje opp en del:
    ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    2) Det kan synes som om X ikke er valgt tilfeldig. X skal velges tilfeldig og helt vilkårlig. Hvis jeg ikke har telt feil er X fordelt på 5 Biltema og 5 Nordost for alle deltakerne.
    Dette er et viktig poeng. Spesielt dersom lytterne vet noe om at det skal være en viss fordeling av X på kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Jeg og (helt sikkert) mange andre berømmer deg for dette initiativet. Du har tatt affære for å bevise noe du står for i stedet for å komme med tomme ord, det står det absolutt respekt av.
    Jeg er usikker på om tråden bør stenges. Diskusjonen etter at resultatene ble postet kan være fruktbar på flere måter. Den viktigste grunnen til å gå gjennom dette grundig er å kartlegge hva som kan forbedres til neste test. Svært mange i denne tråden er opptatt av resultatets statistiske signifikans og p-verdi. Minst like viktig er gjennomføringen og metodikken brukt i testen. Jo færre forutsette og uforutsette feilkilder (som f.eks. et visst ansiktsuttrykk hos karen som bytter til Nordost-kabler), jo sikrere blir resultatet. Skjer det en feil helt fra starten av er dessverre resultatet verdt null og niks.
    Igjen, ikke ment som kritikk, bare tips om hvordan skeptikere som meg kan overbevises. Får jeg hardcore fakta slengt i trynet er jeg den første til å innrømme feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Tilfeldighetene som jeg jeg viste til gjelder hvilken av kablene som er X.

Det kan synes som testarrangør har valgt hvilken av kablene som til enhver tid er X - og prøvd å få dette til å se tilfeldig ut. Men samtidig passet på at hver av kablene er X 5 ganger for hver lytter.

Mennesker er i det store og hele veldig lite flink til å gjøre noe tilfeldig.

Mvh
    OMF

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har brukt en hel dag (pluss masse forberedelser) for å arrangere en lyttetest, hvorfor i alle dager ønsker man å få tråden stengt, til alt overmål før man har dokumentert testen fullstendig og svart på alle relevante spørsmål i forbindelse med testen?

Det er i allefall ingen god måte å opprettholde tiltroen til testen på.

Noen spørsmål dels fra meg og dels som har kommet inn fra hydrogenaudio.org (som tidligere nevnt postet jeg info om testen der):

*Var det dobbelblind test? (inntrykket mitt fra Flagerborgs forklaring er at det var det ikke, da det høres ut som lytteren var i rommet mens det ble byttet, og jeg antar den som bytter visste hvilken kabel som var hvem?)

*Biltemakabelen var terminert med nordost bananplugger. Hvorfor det? En svak lodding er jo nok til å ødelegge testen.

*Slik jeg forstår det er det lytteren som ber om kabelbytte. Ble det gjort noe for å maskere forskjell i tid på kabelbytte eller andre ting som kan ha gitt lytteren hint om hvilken kabel som ble brukt?

*Ble rekkefølgen på X (hvilken kabel som var X til enhver tid) bestemt av f.eks trådstarter på forhånd, eller ble dette valgt random underveis? (f.eks med mynt og kron)

*Det ble tidligere sagt at lytteren skulle gis bind for øynene pluss øreklokker under bytte, ble det gjort? Ble det i så fall verifisert at man faktisk ikke hørte noe gjennom øreklokkene?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    mennesker deler, bevisst og ubevisst, utrolige mengder informasjon med kroppspråk.
    feilkilder (som f.eks. et visst ansiktsuttrykk hos karen som bytter til Nordost-kabler)
    Dette er et veldig viktig poeng. Et av de mest kjente dokumenterte eksemplene på dette er der Kluge Hans, som jeg synes illustrerer dette bra selv om det er en hest i ene enden.

Pfungst made an extremely significant observation. After he had become adept at giving Hans performances himself, and fully aware of the subtle cues which made them possible, he discovered that he would produce these cues involuntarily regardless of whether he wished to exhibit or suppress them.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Hvor nøyaktig ble det nivåmatchet? Såvidt jeg forstår stod volumet likt hele veien. Målte dere på forhånd at begge kablene faktisk ga likt volum i dB, og i så fall hvor nøyaktig?
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når man har brukt en hel dag (pluss masse forberedelser) for å arrangere en lyttetest, hvorfor i alle dager ønsker man å få tråden stengt, til alt overmål før man har dokumentert testen fullstendig og svart på alle relevante spørsmål i forbindelse med testen?
    Følte vel at det var greit ed en avslutning. Men for all del, er det så store protester rundt det, så kan den godt leve for min del.

Det er i allefall ingen god måte å opprettholde tiltroen til testen på.
    Skjønner det.

Noen spørsmål dels fra meg og dels som har kommet inn fra hydrogenaudio.org (som tidligere nevnt postet jeg info om testen der):

*Var det dobbelblind test? (inntrykket mitt fra Flagerborgs forklaring er at det var det ikke, da det høres ut som lytteren var i rommet mens det ble byttet, og jeg antar den som bytter visste hvilken kabel som var hvem?)
    Nei, det var ikke en dobbel blindtest. Jeg visste til enhver tid hvilken kabel som ble byttet. Og lytteren satt i stolen sin til enhver tid under bytte. Dette for å sikre at lytteren ikke endret sin posisjon i sweetspot. For da å ev. kunne endre sin oppfattning av lydbildet.

*Biltemakabelen var terminert med nordost bananplugger. Hvorfor det? En svak lodding er jo nok til å ødelegge testen.
    Grunnen til at jeg valgte og lodde disse med Nordost sine egne plugger, var rett og slett for at testen skulle bli aller mest mulig lik. Og at det ikke skille bli noe som helt problemer under selve byttet.

*Slik jeg forstår det er det lytteren som ber om kabelbytte. Ble det gjort noe for å maskere forskjell i tid på kabelbytte eller andre ting som kan ha gitt lytteren hint om hvilken kabel som ble brukt?
    Selve kabelbytte tok tilsammen maks 15 sekunder. HVER ENESTE GANG! Monoblocken til Electrocompaniet er bestykket med 2 sett med terminaler. Både Nordost og Biltema sto til enhver tid koblet til disse, så selve skiftet av kabler skjedde kun på høyttaler siden. Og ja, jeg "byttet" selv om den samme kablen skulle inn igjen.

Grunnen til at jeg valgte og lodde disse med Nordost sine egne plugger, var rett og slett for at testen skulle bli aller mest mulig lik. Og at det ikke skille bli noe som helt problemer under selve byttet.

*Ble rekkefølgen på X (hvilken kabel som var X til enhver tid) bestemt av f.eks trådstarter på forhånd, eller ble dette valgt random underveis? (f.eks med mynt og kron)
    Jeg hadde ikke en fastbestemt rekkefølge til å begynne med, men etterhvert som tiden gikk ønsket jeg å lage et skjema mens vi holdt på med testen. Jeg valgte kun etter eget hode hva rekkefølgen angår, men jeg ønsket også å tilfredsstille deres krav om å IKKE bytte kabel noen ganger. Noe som jeg gjorde..ref skjema..

*Det ble tidligere sagt at lytteren skulle gis bind for øynene pluss øreklokker under bytte, ble det gjort? Ble det i så fall verifisert at man faktisk ikke hørte noe gjennom øreklokkene?
    Øreklokker gikk vi bort i fra, da en av kaninene var redd for at dette kunne gjøre noe med oppfattelsen og oppfangelsen av lyden inn til øret. Han mente dette kunne endre øret og det ville da være enda vanskeligere og kunne skille de 2 kablene fra hverandre. Bind for øynene, så vi som unyttig, da kablene til enhver tid lå skjult bak en "gardin". Jeg må også få legge til, at ingen av kaninene visste hverken hvordan kablene så ut, eller hørtes ut ved at de lå på gulvet. Så de å gjenkjenne de ved byttet, var 100% UMULIG!
    Og jeg vet, etter å ha snakket med kaninene, at de ikke på noe som helst tidspunkt visste hvilken kabel som var koblet til. Og de visste heller ikke hvem kabel som var A, B eller X. Med andre ord. Under de "kjente" kablene, så blei de bare nevnt som "Alternativ A", "Alternativ B" og "Alternativ X". Dette har vel også Flageborg bekreftet tidligere også.

Side 25 av 33 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •