En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 33 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 650
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    22 av 30 er faktisk statistisk signifikant,
    Slik jeg ser det er det 3 ulike tester
    (de er ikke utført likt for hver kanin)

da kan de vel heller ikke legges sammen ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ja det kan jeg vel alltids gjøre.

•Hvor mange vi blir er foreløpig uvisst, men jeg har et ønske om 4 personer.
    •Testen vil bli utført i 3 rom. Et lytterom, et venterom og et resultatrom, hvor svaret til lytteren vil bli avgitt.
    •Det vil bli en ABX test.
    •Kablene som mest sannsynlig skal ilden er : Nordost Blue Heven, og Purple flare. Ev. Super flatline MKII
    •Bytte av kabler vil skje bak en gardin eller liknende på tid og med hørselvern, slik at det ikke skal være mulig å se eller høre hvilken Ka mel som blir rasler med.
    •Det vil bli spillt den samme sangen ved hver eneste gjennomføring.

Noe jeg har glemt da, eller noen innvendinger??
    Ble dette opplegget fulgt? Andre tillegg/informasjon om testkonseptet som kan tillegges?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har postet en tråd om testen på hydrogenaudio.org, får se om de har noen lure kommentarer. Positive ABX test of loudspeaker cables - Hydrogenaudio Forums
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Slik jeg ser det er det 3 ulike tester
    (de er ikke utført likt for hver kanin)

da kan de vel heller ikke legges sammen ?
    Jeg kan ikke nok om dette til å svare ja eller nei. Men jeg tror i utgangspunktet det er lite sannsynlig at man hadde fått tre tester med 7/10, 7/10 og 8/10 ved rene tilfeldigheter.

Så vi har to mulige alternativer her:
    A) Det er mulig å høre forskjell på disse to kablene
    B) Det er en eller annen svakhet med testmetodikken
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen er flott den Hybris men når man her i forumet drar det så langt at det skal være fakta/sannhet så mener jeg testen ikke holder.

De er jo ikke like (kanin 1 2 og 3 er testet med helt ulik kabel rekkefølge) (om det som skrives er riktig)
    http://avforum.no/forum/attachments/...-tanker-rundt-

X og hvordan den brukes er lik fordelt
    50% av X er biltema og resterende X 50% er nordost.
    (x burde vært helt annen kabel å lik i alle tester)

Det jeg da mener er at
    ....rekkefølge A/B/X for hver kanin er ikke like
    +
    ....siden X brukes av 2 kabler så kan type lyd avspillt være mere/mindre fordelaktig ut fra hvem som akurat da var X kabel
    (mastring,boost, kvalitet osv)

Hvor mange ganger X ble tippet står ikke i skjema
    (er ikke helt nøye det men)
    ble hver kanin testet med 5 tester der 66,6 % sjangse til rett var biltema og resterende 5 tester med 66,6 % sjangse til rett var nordost
    (halvgarderinger kan slå begge veier)

Blir for mye tilfeldigheter som spiller inn

Forskjell / ikke forskjell bør være .....kabel
    eller
    det som befinner seg over lytterens skuldere

Da kan også sammensettning lyttertyper spille inn ......bør jo ha mange tester å like til hver kanin

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke nok om dette til å svare ja eller nei. Men jeg tror i utgangspunktet det er lite sannsynlig at man hadde fått tre tester med 7/10, 7/10 og 8/10 ved rene tilfeldigheter.

Så vi har to mulige alternativer her:
    A) Det er mulig å høre forskjell på disse to kablene
    B) Det er en eller annen svakhet med testmetodikken
    La oss nå ikke glemme vilkårlig sjanse heller, jeg har selv kastet yatzy på første forsøk mang en kveld på hytta.

Det er selvsagt tidkrevende og slitsomt å gjennomføre en test som tilfredstiller alle strenge krav, men for å trekke noen gyldige konklusjoner må det til.

Setter dog pris på at folk forsøker, selv om det uheldigvis ble krøll med oppmøtet.

Ville også vært flott med en full beskrivelse av testmetodikken (beklager om jeg har misset dette tidligere i tråden.), slik at man kan utelukke svakheter i gjennomføringen.

En annen svært viktig detalj er et snittbilde av kablene, i det minste biltema kabelen for å se at den faktisk har tykk nok leder. (Fins billige kabler som putter f.eks plast i midten for å spare kobber.)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hygen

Tja, litt usikker på om jeg forstår alle innsigelsene dine.

Du skriver at du mener at X burde vært en helt annen kabel, det forstår jeg ikke.

Hensikten med en ABX-test er å først lytte til en navngitt kabel A som du vet hva er, og så en navngitt kabel B som du vet hva er, så lytter man på en kabel X som man ikke vet hva er, som er enten A eller B. Man skal så finne ut om det er A eller B.

Såvidt jeg forstår er det også slik testen er gjennomført.

Du sier at det ikke står hvor mange ganger X ble tippet. Slik jeg forstår skjemaet, tippet hver kanin 10 ganger hver, og hva resultatet ble for hver gjetting er dokumentert i excelarket som er lagt ut. Trådstarter må gjerne rette meg hvis det er feil oppfattet. Og såvidt jeg kan forstå er det 50% sjanse for å få rett hver gang man gjetter (forutsatt at man faktisk ikke hører forskjell), ikke 66.5%.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    La oss nå ikke glemme vilkårlig sjanse heller, jeg har selv kastet yatzy på første forsøk mang en kveld på hytta.

Det er selvsagt tidkrevende og slitsomt å gjennomføre en test som tilfredstiller alle strenge krav, men for å trekke noen gyldige konklusjoner må det til.

Setter dog pris på at folk forsøker, selv om det uheldigvis ble krøll med oppmøtet.

Ville også vært flott med en full beskrivelse av testmetodikken (beklager om jeg har misset dette tidligere i tråden.), slik at man kan utelukke svakheter i gjennomføringen.

En annen svært viktig detalj er et snittbilde av kablene, i det minste biltema kabelen for å se at den faktisk har tykk nok leder. (Fins billige kabler som putter f.eks plast i midten for å spare kobber.)
    Sjansen for at dette er tilfeldig er helt klart til stede, men den er lav. Derfor er det normal prosedyre å gjenta testen når man får positivt resultat, for å verifisere resultatet. En forutsetning for en godkjent test er nemlig at den skal være reproduserbar. Så inntil en gjentagelse foreligger er vi litt i det blå.

Biltemakabelen skal vel i utgangspunktet være 4mm, trådstarter kan sikkert ta en titt på den og bekrefte at det ikke er noe lurium der.

Hva gjelder testmetodikk så savner jeg også en bekreftende forklaring på hvordan det faktisk foregikk (info om hvordan man hadde tenkt å gjennomføre foreligger, men det er ikke bekreftet i etterkant).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, litt usikker på om jeg forstår alle innsigelsene dine.

Du skriver at du mener at X burde vært en helt annen kabel, det forstår jeg ikke.

Hensikten med en ABX-test er å først lytte til en navngitt kabel A som du vet hva er, og så en navngitt kabel B som du vet hva er, så lytter man på en kabel X som man ikke vet hva er, som er enten A eller B. Man skal så finne ut om det er A eller B.

Du sier at det ikke står hvor mange ganger X ble tippet. Slik jeg forstår skjemaet, tippet hver kanin 10 ganger hver, og hva resultatet ble for hver gjetting er dokumentert i excelarket som er lagt ut. Trådstarter må gjerne rette meg hvis det er feil oppfattet. Og såvidt jeg kan forstå er det 50% sjanse for å få rett hver gang man gjetter (forutsatt at man faktisk ikke hører forskjell), ikke 66.5%.
    Missforstå meg ikke de som leser .....jeg mener testen er flott men har selv meninger om at den ikke er helt nøytral.

Hybris
    Det jeg skriver er kanskje ikke utfall eller viktig i testen som ble utført men ........kan..........ha gitt feil opplevelse/resultat

med 66,6% mener jeg dette (lyttetest 1 med kanin 1)

Her har man 66,6 % mulighet til biltema og 33,3 til nordost
    (det fordeler seg siden det er 5 tester pr kanin med 66% biltema og 5 tester pr kanin med 66,6 nordost)

X burde vært uavhengig kabel å ikke en fordeling av A/B kabler
    (fordi det er musikk med all variasjon det kan bety, det er ulike kvaliteter på det man avspiller å da bør lyttere bli presentert testen likt (om den skal legges sammen som helhetlig resultat)

Kanin 2 har 6 ganger (60 %) nordost som, A kabel
    (biltema som 40 % A kabel)

Kanin 3 har 6 ganger ( 60 %) biltema som A kabel
    (nordost 40% som A kabel)

Jeg mener bare at man bør ta lik test på alle så man eliminerer X faktor

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hygen

Enten skjønner ikke jeg hva du mener, eller så skjønner ikke du testen.

Testkanin 1 har lyttet på kabel A, kabel B og så kabel X 10 ganger. (dette i henhold til standard abx - ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia)

I fem av disse tilfellene var X biltemakabelen, og i fem av tilfellene var X nordostkabelen.

Dette går frem av at det står "Fasit: Nordost" eller "Fasit: Biltema" totalt fem ganger for hver av kablene i kolonnen "Kanin nr 1"

Det samme gjelder for Kanin 2 og 3, her var også fasiten h.hv Biltema eller Nordost fem ganger.
    --
    Thorbjørn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmmmm......ABX-test....

Under selve "testen" fikk vi aldri noen informasjon om hvilken kabel som var kabel A eller kabel B, men kabel X var enten kabel A eller kabel B.

Ellers vil jeg få lov til å takke for en opplevelsesrik dag med nye erfaringer og hyggelige entusiaster. Med innslag av både mat, kaffe og underholdende film i kinoavdelingen mellom "slagene" - ble dette en trivelig dag

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt ute å kjører ja (jeg)
    men

testene burde vel være like mellom kaninene så lenge de skal sammenlignes
    (burde ha samme rekkefølge på når A ble koplet til og B (samme sang å samme sted)

eller tar jeg feil å får gå å legge meg ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det overlater jeg til andre å vurdere, men jeg er overbevist om at det er lettere å uttale seg om en sak hvis man tar seg tid til å være "tilstede" under seansen...?!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(burde ha samme rekkefølge på når A ble koplet til og B (samme sang å samme sted)
    Vil ikke det bety at resultatet av denne testen egentlig er mer omfattende enn "normalt"?... så lenge resultatet er basert på 3 helt forskjellige musikkstykker, med alt det innebærer av innspillingskvalitet, frekvensomfang, dynamikk osv.?

Det kan vel også nevnes at den tapen som er klistret loddrett på displayet er for å sikre at det ble benyttet samme volum under hele testen...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men

Hva er det du vil fram til egentlig? Tre lyttere har 10 ganger uten å vite hva som står på avgjort hva som er hvilken kabel, og hver av dem har truffet rett 7-8 ganger. Så mye verre er det ikke.

Resultatet holder kanskje ikke som et vitenskapelig vanntett "bevis", men en klar indiksjon må det vel kunne sies å være. Det at alle tre deltakerne har den samme tendensen styrker uansett tesen om at det er noe forskjell.

Jeg syns forøvrig diskusjonen omkring testmetodikk ikke er like interessant som refleksjonene til en av testdeltakerne. Det de sier om det de mente at de hørte er det interessante her, og det beskriver Øyvind veldig godt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får legge meg skjønner jeg.
    Sansynlighetsberegning.........beklager jeg tok feil å trekker meg langt unna

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først si at det er interessant lesning og ett kjempepositivt tiltak av trådstarter! Man treffer flere ting her som jeg synes er meget positivt: Man får gjort dette til noe sosialt, man tester seg selv og utstyr, lærer både seg selv og andre noe og ikke minst man får hørt musikk i en kontrllert setting, så man kan få flere innfallsvinkler til hva man kan lytte etter osv.
    At resultatet blir som det ble er ikke for meg så veldig oppklarende eller interessant, siden jeg føler det er mye praktisk lytteinformasjon som uteblir for oss som leser om testingen, men som forhåpentlig har gitt testkaninene en økning i lytteglede, ved at man deler flere erfaringer og får andres innspill og tanker rundt emnet musikkreproduksjon. At en Biltemakabel kan låte nais er ikke uventet. Om den gjør det etter noen år, om renhet og korrosjonsbestandighet holder mål - er en heeelt annen diskusjon.

Har noen tanker rundt dette med tester og måten det gjennomføres på - og skal prøve å rable dette ned på en halvsammenhengende måte..

Forslag til testing av kabler: (også egnet til annet utstyr..)
    Sett opp minimum 2 anlegg med forskjellige komponenter og gjerne i forskjellige prisklasser, med referansekabel "X" innkoblet. Uvesentlig om ikke alle parametre er "perfekte" i lytterommet, men selvfølgelig bra forhold, så lenge de er like under hele testens forløp. La alle testere gjøre seg kjent med anleggene, gjerne med sin egen referansemusikk, eller bruk helst en felles testplate som alle lærer seg å kjenne. (Husk at det ikke alltid lønner seg å ha Bremnes eller annen "superlydende musikk" til å teste med, da slike opptak har en tendens til å låte "for bra" til å faktisk skille små detaljer med..)
    Testerne noterer ned egenskaper, positive og negative, og har dette som sin referanse før testingen begynner, Bytt deretter ut kablene (eller utstyret som skal testes) etter tur og noter forskjeller og fordeler/ulemper i forhold til referansen "X".
    Når dette er gjennomført på alle anleggene, så vil man kunne sammenfatte notatene og sile ut hva som passer best sammen med hvilket utstyr, så man faktisk kan få frem egenskaper og kanskje også sammenheng i egenskaper, eller helt motsatte utfall for den sakens skyld. Man vil da få mye mere kjøtt på beinet, ikke bare hvilken kabel man synes er best i en a-b test, men HVA som faktisk oppleves som forskjellig.

Det finnes allerede veldig gode opplegg for bedømming av lyd i det seriøse bilstereokonkurransemiljøet, med testplate, regelverk, dommerformular og meget kompetente dommere! Det er gode muighelter for å bekrive det man hører og man har en detaljert plate, hvor man faktisk kjenner hele plateproduksjonen og vet dealjer som ligger i produksjonen, som man ikke ellers har mulighet til å inneha kunnskaper om ved "vanlige" plateproduksjoner.

Siden jeg er mer opptatt av å bygge broer, enn å sette opp piggtråd, så hadde det vært utrolig spennende å prøve ut denne prosedyren på annet enn bil! Tror på at man kan få ennå mere kunnskap og interesse om "faget", ved å blande sammen flere sider av hifi, siden det tross alt dreier seg om samme greia, nemlig reproduksjon av god lyd.

Regner med at mange tenker BOOMBOOM når det snakkes om bilstereo, men tror nok mange highendfriker ville få hakeslipp av de beste lydbilene vi har her i landet! Vi ligger faktisk helt på toppen i Europa og har flere europamestere i bilstereo i Norge.

Puuh, langt og kanskje uinteressant for noen, men håper noen finner tanken spennende nok til å kunne samles om å teste dette ut i praksis! Det hadde vært utrolig artig å kunne få til mer sosiale settinger utenom de store messene!

Nok en gang takk til trådstarter og testkaninene!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund

men tror nok mange highendfriker ville få hakeslipp av de beste lydbilene vi har her i landet! Vi ligger faktisk helt på toppen i Europa og har flere europamestere i bilstereo i Norge.
    Ja, jeg må si jeg ble litt imponert etter en runde i DENNE bilen 26. juni 2011
    Test-skiven som eieren av bilen benyttet har flere spor fra Kringlyds demo-skive...
    Opplevelsen bekrefter at nivået på musikkopplevelsen i bil - er på et meget høyt nivå i dag

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All honør til de som tok seg tiden, synd det ikke ble flere.

Jeg synes resultatet er interessant, men jeg må nok si som mange andre skeptikere at det er litt tynt grunnlag.

Eksempel, gi 3 deltagere en terning som de skal kaste ti ganger hver. Snittet for deltagerne burde være 3,5 (sum (p*v(1-6))/n. Alle som har spilt yatzy vet at noen ganger klarer man å få 5 like andre ganger 5 ulike verdier. Hvis man derimot slår terningen oppimot 1000 ganger vil man nærme seg snittverdien 3,5.

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, jeg må si jeg ble litt imponert etter en runde i DENNE bilen 26. juni 2011
    Test-skiven som eieren av bilen benyttet har flere spor fra Kringlyds demo-skive...
    Opplevelsen bekrefter at nivået på musikkopplevelsen i bil - er på et meget høyt nivå i dag
    Dette er en bil jeg kjenner godt. Den låter bra og er en god representant for god lyd på hjul.
    Det skal sies at det finnes bedre egnede biler enn denne til å få full uttelling lydmessig. Selve bilens byggekvalitet fra fabrikken er ikke all verden, mye tynt blikk, men byggeren har fått veldig mye positivt ut av den!

Hyggelig at du hadde en positiv opplevelse og at det ikke avskrives som lek for rånere..

Vil bare poengtere at det jeg ville frem til i innlegget over, ikke var å fremme billyd, men at måten det bedømmes på i en bilstereokonkurranse og verktøyene som er utviklet til det, kunne brukes til seriøs testing og evaluering av utstyr til hjemmebruk. Det spiller jo liten rolle om platen er ment for bruk i bil, den lar seg fint spille på andre avspillere også! :P
    Jeg bruker denne kunnskapen og verktøyet til å lytte frem og sette opp alt fra grei hifi, til styggdyre hjemmeanlegg og diy-løsninger selv, nesten daglig og mener det gir et godt grunnlag - nettopp å å kjenne så godt til råmaterialet og erfaring fra seriøs dømming av billyd i inn og utland. Denne informasjonen er heller ikke noe problem å videreformidle til andre - både teori, beskrivelser og i praksis. Det finnes informasjons-DVD fra lydteknikeren, regelbok, bedømmingsbeskrivelser og skriftlige/grafiske beskrivelser i lange baner, noe jeg aldri har sett av sammenlignbar kvalitet fra noe "testplater" uansett hvilken man tar frem. (tror ikke jeg har gått glipp av veldig mange)

Føler at man ved denne metoden kunne få mer nyttig informasjon ut til brukere, ved å kunne gi noenlunde uavhengige beskrivelser av en komponents oppførsel i forskjellige oppsett og derved gjøre det enklere å orientere seg i jungelen. Det være seg kabler eller andre komponenter.

Side 23 av 33 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •