En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 33 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 650
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja dette er jo enkelt og gjennomføre.
    Tror du må gjennomføre det selv. Og i ettertid kan du sikkert unnskylde deg med at termperaturen i rommene ikke var helt like eller at det var ørlite mer isolasjon i veggen i det ene rommet. Det må være slitsom å tro på slike teorier, man finner aldri noen svar.
    Jeg tror ikke, det er min erfaring, lik svært mange hifi fantaster jeg kjenner..er ikke slitsomt i det hele tatt, jeg nyter alltid musikk i høytalerne uansett.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Jeg TROR ikke, det er min erfaring, lik svært mange hifi fantaster jeg kjenner..er ikke slitsomt i det hele tatt, jeg nyter alltid musikk i høytalerne uansett.
    Høres bra ut. Du har jo flotte høyttalere. Slike spiller musikk.

Et eksempel på når kabler kan ha innvirkning er med elektrostater. Elektrostater utgjør en annen last for både forsterkeren og kablene. Og i noen tilfeller bør kablene da være konstruert deretter. Men det blir ikke dyrt av den grunn, det handler bare om å tilpasse utstyret.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det blir ikke dyrt av den grunn, det handler bare om å tilpasse utstyret.
    Er helt enig der. Viktig at komponentene er en god match.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel gjennomført test. Personlig hadde jeg aldri trodd det skulle være et så klart resultat. Dette er jo som du sier personer med forskjellig erfaring fra hifi, og da å score så klart på en blindtest er ikke mindre en fantastisk. Man kjenner jo ikke lyden eller anlegget i utgangspunktet så dette var jo gledelige nyheter for oss som faktisk vet at det er forskjell.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OIOI...her har det skjedd litt...
    Vedlegg 81029
    Man kan jo tilsynelatende tolke tallene i den retning man selv vil. Enten det heller mot positivt eller negativt. Vi som utførte testen, var ihvertfall ikke i tvil om at det faktisk er en forskjell på kabler. Og at kabler har en betydning. Og det enten om de er dyre eller billige.

Litt om rommet:

Rommet - Som alltid en utfordring større enn de fleste er klar over, og derfor er det alltid veldig greit å kartlegge frekvensresponsen i både sweetspot og flere plasser rundt sweetspot i tilfelle sweetspoten skulle være på "kanten" og/eller påvirket i nærheten av en dipp og/eller topp i frekvensgangen.Vedlegg 81033
    Testrommet med sine 3 dører på 3 forskjellige vegger, og "mange" høyttalere på utstilling langs venstre veggen i tillegg til store gulvstående høyttalere plassert langs bakveggen "kunne" påvirke lydopplevelsen i lytterommet.

En enkel sjekk med RadioShack og NTI Minirator MR2 tonegenerator(http://www.nti-audio.com/Home/Produc...8/Default.aspx)
    Vedlegg 81035
    Vedlegg 81034
    avdekker flere asymmetriske frekvensresponser som er direkte uønsket i enhver sammenheng, og spesielt når det skal lyttes etter forskjeller på mikrodetaljnivå.

Etter å ha "renset" rommet for utstillingsmodeller og en "falsk" peis er det skjedd en betydelig forbedring av frekvensresponsen fra 20hz til 20khz, dipptunnelen i bakre kant av sweetspot er redusert med 6dB og på grunn av en dør bak venstre fronthøyttaler svekkes responsen med 4dB på venstre side
    kontra høyre side i front, og vi sitter igjen med en liten dreining fra litt til venstre for midten i de lavere frekvensene som faller på plass, i midten - der
    de skal være, med stigende frekvens.

Høyttalerne er plassert symmetrisk i forhold til gulvet, som gir en avstand på 53cm fra bakkant av venstre front til bakvegg og en avstand på 63cm
    fra bakkant av høyre front til bakvegg. Ja, det er skjeve vegger og da er det gitt hva som kan flyttes på.
    Uansett er sweetspoten arrangert i den påkrevde "trekanten", så vet vi ihvertfall at lyttemessig har vi
    noen asymmetriske tillegg og fradrag i lydbildet, men de er betydelig redusert før lytteseansen.

Selv om forskjellen på Biltema vs Nordost ikke var gigantisk stor(som man gjerne skulle forvente), så var det allikevel en forskjell. Dog liten, men den var der.
    All ære til de som deltok. For dette tok tid, gutta blei slitne og det er vannskelig og konsentrere seg over så lang tid. Noe som viste seg i resultatene.
    Men med litt pauser og litt boller, kaffe og brus så tror jeg dette hjalp på konsentrasjonen.
    Vedlegg 81030

Det å kjøre 10 runder er helt forferdelig. Og ikke minst det å høre på alle de sangene 90 ganger..Vedlegg 81036 Det suger BIG TIME! Jeg personlig er møkka lei Hanne Boel , Eminem og Diana Krall. Og det selvom sistnevnte sang kun blei spilt i 40 sekunder av gangen.

Øyvind Vedlegg 81032gjorde også en frivillig blindtest om hvilken kable han synes var best. Dette blir jo selvfølgelig smak og behag og helt basert på personlige preferanser. Men den kabelen som kom seirende ut av dette, var faktisk Biltema sin kabel.

Hadde jeg hatt en anelse om hvordan jeg fikk lagt ut bilder slik at de ligger der og slipper og bli trykket på, så skulle jeg selvfølgelig ha gjort det.. Beklager ev trykking.

Litt bilder av riggen som blei testet
    Vedlegg 81037
    Vedlegg 81038

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Jeg skulle da gjerne ha møtt opp! Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på inlegget mitt så da tenkte jeg at det ikke var aktuelt.
    Hey you.. Jeg sendte deg en PM hvor jeg inviterte deg. Synd om du ikke fikk den. Det ville vært hyggelig med flere deltagere..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er det brukt forskjellig musikk på hver av rundene?
    Det er blitt brukt samme låt i hver eneste gjennomgang. Dette var en låt deltagerne selv hadde valgt ut.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S

Tester dere rimlige kabler? dyre kabler? i hvilke prisklasser?
    Vi testen en 4mm2 biltemkabel med påloddet(samme sølvlodd og strømper som brukes på fabrikken til Nordost)bananplugger(type nordost) i 2x3 meter, og en Nordost Baldur 2x3 meter..

Biltema kabelen kostet tilsammen 491,- inkl pluggene fra nordost.
    Baldur 2x3m koster 4995,-

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    så vil jeg si at det er mer positivt enn negativt.
    Takk til testpanelet for å ha turt dette!
    Kudos!
    Jeg er enig i dette BGuarden. Og med disse resultatene, så har jeg ingen problemer med å kunne arrangere en slik blindtest ved en seinere anledning..

Men om det er noen her inne som tørr å bli med, er jo en helt annen sak.

Jeg tørr påstå, at det er mange her inne som er store i kjeften når det kommer til det med kabler og forskjeller vedrørende dette. Og jeg skjønner at det er et ømt tema for mange som ikke tørr å ta feil.

Men bli med på neste test(til høsten kanskje?) så finner jo alle ut om det ligger noe i dette med kabler....eller ikke..

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Hey you.. Jeg sendte deg en PM hvor jeg inviterte deg. Synd om du ikke fikk den. Det ville vært hyggelig med flere deltagere..
    Hmm, jeg fikk aldri noen PM fra deg trist, for min egen del så hadde det vært veldig spennende å være med på dette. Jeg er med en hvis det blir arrangert en annen gang!

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Nå er det seint på kvelden, så jeg får ta et lite forbehold om regnefeil i kampens hete. God kveld folkens!
    Var nok litt sent på kvelden ja, for det var 10 tester, ikke 30

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i dette BGuarden. Og med disse resultatene, så har jeg ingen problemer med å kunne arrangere en slik blindtest ved en seinere anledning..

Det første man skal gjøre når man får et resultat som indikerer en positiv test er nettopp å gjenta den for å se om man får samme resultat, så det er kjempeflott at du er villig til å ta testen på nytt om en stund! Hvis man da på ny får lignende resultater (eller i allefall resultater som heller i positiv retning), ja da kan vi virkelig begynne å snakke!

Personlig har jeg ikke så stor tiltro til egen hørsel at jeg tror jeg vil klare å høre forskjell - så jeg vet ikke om jeg er noen god kandidat til å være med neste gang. Det vil jo også ta tilsvarende lengre tid om dere skal ha med flere kandidater, så det holdt kanskje med tre? Det hadde jo dog vært greit om det ikke var nøyaktig de samme neste gang kanskje.

Litt informasjon om hvordan dere byttet / hvordan testen foregikk hadde vært interessant, for å utelukke eventuelle svakheter i testen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Blir ikke 10 tester ganger 3 personer, 30 tester?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at en av deltakerne foretrakk Biltema kabelen. Hva med de andre? Antar selvfølgelig også at "prøvekaninene" ble testet en og en.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    10*3=30

Slik jeg ser det er dette en binomisk fordeling, pga av at sannsynligheten er konstant (p=0,5), forsøkene er uavhengige og det er 2 mulige utfall(svare rett eller galt).

For å ta en hypotesetest (z-test) må vi sjekke om vi har normaltilnærming. np(1-p)_> 5. Vi har n=30 forsøk, p=0,5. 30*0,5*0,5= 7,5. OK, vi kan bruke normalfordeling.

H0: p=0,5 H1: p>0,5

Hypotesetest av p: z(observert) = p(målt)-p0 / roten av(p0(1-p0)/n)

Setter jeg inn tallene får jeg z(observert) = 2,52. PÅ 5% nivå er z(alfa)= 1,645.

Siden z(observert) er større enn z(alfa) på 5% nivå, forkastes H0.

Statistisk er det altså grunnlag for å si at det er forskjell mellom kablene! Hislen kabelskeptiker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Statistisk er det altså grunnlag for å si at det er forskjell mellom kablene! Hislen kabelskeptiker.
    ikke bare skeptiker, men professor å virker det som...

Uansett....DRIT KULT!

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Siden z(observert) er større enn z(alfa) på 5% nivå, forkastes H0.

da er vi hvertfall to (ironisk nok kabelskeptikere!) som er enige om det!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den kabelen som kom seirende ut av dette, var faktisk Biltema sin kabel.
    Dette er alt som betyr noe. Resten forkaster vi.
    Er det ikke slik audiofile diskuterer? Man trekker ut det som bygger opp under eksisterende meningene.

Men seriøst. Veldig bra tiltak. Og jeg vet fra og ha blindtestet litt på egen hånd, at det veldig slitsomt å høre samme spor om og om igjen.

Det som hadde vært virkelig interessant nå er om man kunne fått målt kablene.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo gjort! Begge var 2*3 meter, helt like altså.:-D

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er alt som betyr noe. Resten forkaster vi.
    Er det ikke slik audiofile diskuterer? Man trekker ut det som bygger opp under eksisterende meningene.

Men seriøst. Veldig bra tiltak. Og jeg vet fra og ha blindtestet litt på egen hånd, at det veldig slitsomt å høre samme spor om og om igjen.

Måledata på nordostkabler står på siden til nordost(.com).
    De har veldig gode måledata (RLC) og det har sikkert biltemakabelen og.
    Nordostkabler kan allikevel fort bli kantete og lyse i lyden på mange oppsett.

Side 21 av 33 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •