En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 33 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 650
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tre personer med 10 forsøk er altfor lite. Sjansen for at man skal få litt over 70% med antallet er ikke stor, men heller ikke så liten. Og som andre har påpekt:

Synd at dere ikke flere deltok. Man bør har et visst antall personer og forsøk når man gjennomfører slike tester.
    Orso, jeg mener ikke å være arrogant her, men du har kanskje ikke skjønt nok av statistikk. (fortsatt med forbehold om at jeg har regnet feil en søndagskveld) så er 22/30 MINDRE enn 5% sannsynlig resultat dersom det IKKE var forskjeller. Altså, det er mer enn 95% sannsynlig at hypotesen skal forkastes (hypotesen er altså at det ikke er forskjell).

Man kan like det eller ikke (og jeg er LANGT FRA noen kabelentusiast selv), men tallene fra denne begrensede testen er klart i kabelentusiastenes favør.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    95% konfidensintervall må ikke forveksles med at 95% av måligene tilsier at det er forskjell (eller riktig tippet). Med 10 målinger vil 8 av 10 kreves for å være 95% sikker. Så lenge de tre ikke diskuterte seg i mellom mener jeg at dette er 22 av 30 som blir riktig, men tror ikke det betyr så mye. I utgangspunktet "burde" jo antall riktige svar bare vært 15 - dersom det ikke var hørbar forskjell. 22 (av 30) er faktisk et statistisk sett høyt tall.
    Dette er såvidt jeg vet ikke riktig. Et konfidensintervall på 95% forventer 19 av 20 riktige svar i en test med 20.

Den eneste måten å oppnå 95% i en test ved kun 10 forsøk blir i praksis ved å svare rett på 10 av 10 (all den tid det er vanskelig å svare rett på 9.5 av spørsmålene).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er såvidt jeg vet ikke riktig. Et konfidensintervall på 95% forventer 19 av 20 riktige svar i en test med 20.

Den eneste måten å oppnå 95% i en test ved kun 10 forsøk blir i praksis ved å svare rett på 10 av 10 (all den tid det er vanskelig å svare rett på 9.5 av spørsmålene).
    Beklager Hybris, du har misforstått statistikk og hypotesetester. Det er enkelt å gå seg vill her så du er langt fra alene.8)

Se liken her, litt ned på siden snakkes det om t-test
    http://www.math.ku.dk/~helle/StatBK/...handout2-2.pdf

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre personer med 10 forsøk er altfor lite. Sjansen for at man skal få litt over 70% med antallet er ikke stor, men heller ikke så liten. Og som andre har påpekt:

Synd at dere ikke flere deltok. Man bør har et visst antall personer og forsøk når man gjennomfører slike tester.
    "A 95% confidence level is commonly considered statistically significant" betyr IKKE det samme som at man skal ha 95% riktige gjetninger for at testresultatet skal være signifikant. Som Kalle Klovn er inne på, så er det en utregningsformel for dette som også tar hensyn til hvor mange forsøk som gjøres. Nå er det for lenge siden jeg tok statistikk, til at jeg vil begi meg på å vurdere utregningen her.

Er uansett enig i at 30 forsøk er litt lite til å bruke som bevis.

Det som hadde vært interessant å høre, er hvilke forskjeller testdeltakerne selv mener at det er mellom kablene!

For min del, syns jeg ikke blindtester eller type a-b-tester over korte tidsrom er noen god måte å teste hifi på. De gangene jeg har skiftet komponenter i anlegget mitt som det ikke er enormt store forskjeller på (f.eks kilde), så har jeg ofte brukt noen dager på å virkelig identifisere forskjellene. Men de er der. Sist oppdaget jeg det ved skifte av DAC, tidligere ved skifte av signalkabler (fra RCA, til XLR, så her kan det like godt være forskjellen til det balanserte kretsløpet i forsterkeren jeg hører forskjell på. men nå mener jo noen at det ikke er forskjeller mellom forsterkere heller...).

Jeg mener også at det er forskjell på høyttalerkabler, men må være så ærlig å si at jeg tror forskjellene er så små at en bør ha et ganske så dyrt anlegg før det rettferdiggjør å bruke noe mye penger på det.

Det var uansett interessant å se hva dere kom frem til her!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet da matematikken min muligens var litt på jordet
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke uten videre slå sammen resultatet fra tre tester og si at resultatet ble 22 av 30, og jeg kan heller ikke forstå hvordan du kan få 22 av 30 til å bli statistisk signifikant.

At det er mindre enn 5% sannsynlig at det er tilfeldig at man oppnår 22 / 30 rett er såvidt jeg kan skjønne bare tull, med forbehold om at jeg regner like dårlig som deg på en søndagskveld.
    så du leste ikke linken altså...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Hybris, du har misforstått statistikk og hypotesetester. Det er enkelt å gå seg vill her så du er langt fra alene.8)

Se liken her, litt ned på siden snakkes det om t-test
    http://www.math.ku.dk/~helle/StatBK/...handout2-2.pdf
    Du har visst rett i det, men uansett skal det vel være 9 av 10 rett ved 10 forsøk for å oppnå 95% signifikans, og du kan vel ikke uten videre slå sammen de tre resultatene og si at det var 22 av 30 rett?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du leste ikke linken altså...
    Ikke før etter at jeg hadde svart
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har visst rett i det, men uansett skal det vel være 9 av 10 rett ved 10 forsøk for å oppnå 95% signifikans
    Nå er hukommelsen svak, og jeg er klar for leggetid, men det kan stemme for en to-sidig test (tenk på en måling av en komponent som skal ha en idealstørrelse - den kan både være for liten og for stor). Dette er en ensdig test - vi er kun interessert i riktige svar, og da faller kravet for å oppnå 95% konfidensinterval. (som mynt/kron der du kun er interessert i de gangene du får 8 eller flere mynt). Vi får ta en grundigere gjennomgang på dagtid en gang...

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med slike lyttetester, og dem som faktisk får slikt igang. Jeg vil bare påpeke min overbevisning, at dette trolig gjøres på feil premisser og grunnlag.

Jeg er åpenbart ikke kvantefysiker, og det er ikke dere heller. Jeg foreslår et praktisk eksempel:
    2 like rom, 2 like anlegg (alt likt, inklusiv kabling). Det ene står på 3 uker.- Når 4-5 dager gjenstår, settes det andre anlegget på. Dersom dere har rett, vil det ikke være forskjell. Dersom det er forskjell, må per definisjon jeg ha rett. Denne eventuelle forskjellen må åpenbart skyldes et eller annet, eddy current eller noe annet. Jeg er åpen for andre forslag!
    Husk, de dagene et anlegg høres dårligere ut i den perioden jeg kaller innspillingstid på ca 3 uker, blir alltid temperaturen på forsterker høyere enn normalt..jo dårligere lyd, desto høyere temp. ( Dette er min erfaring, IKKE påstand ). Forskjellen slik jeg tolker det, er redusert dynamikk, samt mer " grøtete" lyd. Jeg kjenner mange som opplever og har opplevd, samme problematikk. Mål eventuell temp på de ulike forsterkerne i de tre første uker. Min påstand er at dere vil oppleve varierte temp forskjeller på overflaten/chassis, selv om de ikke er i bruk men påskrudd. Blir spennende å høre om hvilke resultat dere kommer frem til.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Her er resultatene av dagens blindtest. Dreamphaze og BigT møtte ikke opp, noe jeg synes personlig var veldig trist. Det endte med at vi satt igjen med 3 stykker som skulle i ilden i denne blindtesten.

Skriver litt om testen i løpet av morgendagen regner jeg med. Det kommer også noen bilder etterhvert.

Men testen viser tydelig, at det er fult mulig å høre forskjell på høyttalerkabler.
    Testen blei utført av mennesker med forskjellig HIFI bakgrunn. Både Stian og Øyvind har liten erfaring med det å lytte til kabler. Det kommer ikke frem i testen hvem de forskjellige er. Og resultatene er temmelig like, så det lar seg heller ikke gjette.

Vedlegg 81014
    Jeg skulle da gjerne ha møtt opp! Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på inlegget mitt så da tenkte jeg at det ikke var aktuelt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Eller omvendt 8) .

Personlig sa jeg for noen sider siden at jeg kunne stille på en test i Tønsberg. Det er ikke aktuelt lenger. Etter diskusjonen av Wimp/Spotify blindtesten i Trondheim der man klarer å lage et stort nummer av en skala fra 1 til 10, og at journalisten ikke svarer på mail for å oppklare, ser jeg ikke poenget med slike tester lenger.

Jeg ønsker deg lykke til, men vær klar over at den kan, mest trolig blir plukket fra hverandre i etterpåklokskapenstegn. Slik er det bare og slik er vi bare :-? .
    Som jeg sa....

Er ikke statistikere men ser en klar trend i at kabler kan gi forskjeller, noe som ikke er nytt for meg 8). Interesant å høre tilbakemeldinger fra f.eks Flageborg hvordan de som lyttet opplevde dette. Synd at noen ikke kom/misforsto.

All ære til trådstarter som kjørte løpet ut !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso, jeg mener ikke å være arrogant her, men du har kanskje ikke skjønt nok av statistikk. (fortsatt med forbehold om at jeg har regnet feil en søndagskveld) så er 22/30 MINDRE enn 5% sannsynlig resultat dersom det IKKE var forskjeller. Altså, det er mer enn 95% sannsynlig at hypotesen skal forkastes (hypotesen er altså at det ikke er forskjell).

Man kan like det eller ikke (og jeg er LANGT FRA noen kabelentusiast selv), men tallene fra denne begrensede testen er klart i kabelentusiastenes favør.
    Du har sikkert rett. Men 5% er reelt sansynlig. Med 10 av 10 så er sansynligheten 0,1%.

Antallet her er desverre for lite, men jeg skal være enig at det heller mot at det er forskjell. Og det kan godt hende det er i dette tilfellet også. Det er feil å si at det aldri er forskjell på kabler, men det har ingenting med pris å gjøre.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel gjennomført. Synes det var bra at dere fikk et såpass godt resultat.

Det er ikke mange som klarer å gjette forskjell på noe som helst i blindtester, enten det er kilder, forsterkere, kabler, filtre eller hva det måtte være.

Jeg tolker disse testene dithen selv, at det faktisk skal mer enn en liten forskjell til for å klare å skille mellom 2 produkter. Forskjellen må være middels til stor i størrelsesomfang. Husk at denne testen, bare gjelder bytte av én kabel. Forskjellen hadde vært rimelig åpenbar om dere hadde byttet ut alle kabler både innvendig og utvendig, men det lar seg vanskelig gjøre i en blindtest.

Her klarer de ikke å gjette forskjell på en ipod som spiller mp3 og en 3000$ cd spiller:
    Insane About Sound - WSJ.com
    Michael Fremer klarte allikevel lett å skille mellom 2 forskjellige kabler i en annen test.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil å si at det aldri er forskjell på kabler, men det har ingenting med pris å gjøre.
    Pris og kvalitet går hånd i hånd i Alle andre sammenhenger, men det er Helt uaktuellt at det samme gjelder på kabler.. ene øyeblikket henvises det til mattematikk og logikk, og neste øyeblikk sendes det på dør. Greit å ha Når det passer ens overbevisning
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Spennende med slike lyttetester, og dem som faktisk får slikt igang. Jeg vil bare påpeke min overbevisning, at dette trolig gjøres på feil premisser og grunnlag.

Jeg er åpenbart ikke kvantefysiker, og det er ikke dere heller. Jeg foreslår et praktisk eksempel:
    2 like rom, 2 like anlegg (alt likt, inklusiv kabling). Det ene står på 3 uker.- Når 4-5 dager gjenstår, settes det andre anlegget på. Dersom dere har rett, vil det ikke være forskjell. Dersom det er forskjell, må per definisjon jeg ha rett. Denne eventuelle forskjellen må åpenbart skyldes et eller annet, eddy current eller noe annet. Jeg er åpen for andre forslag!
    Husk, de dagene et anlegg høres dårligere ut i den perioden jeg kaller innspillingstid på ca 3 uker, blir alltid temperaturen på forsterker høyere enn normalt..jo dårligere lyd, desto høyere temp. ( Dette er min erfaring, IKKE påstand ). Forskjellen slik jeg tolker det, er redusert dynamikk, samt mer " grøtete" lyd. Jeg kjenner mange som opplever og har opplevd, samme problematikk. Mål eventuell temp på de ulike forsterkerne i de tre første uker. Min påstand er at dere vil oppleve varierte temp forskjeller på overflaten/chassis, selv om de ikke er i bruk men påskrudd. Blir spennende å høre om hvilke resultat dere kommer frem til.
    Ja dette er jo enkelt og gjennomføre.
    Tror du må gjennomføre det selv. Og i ettertid kan du sikkert unnskylde deg med at termperaturen i rommene ikke var helt like eller at det var ørlite mer isolasjon i veggen i det ene rommet. Det må være slitsom å tro på slike teorier, man finner aldri noen svar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett resultat, kudos til initiativtaker for å ha gjennomført dette!!!!

Selv hører jeg ikke forskjell på kabler (eller forsterkere, så lenge de er under klippegrensen).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Pris og kvalitet går hånd i hånd i Alle andre sammenhenger, men det er Helt uaktuellt at det samme gjelder på kabler.. ene øyeblikket henvises det til mattematikk og logikk, og neste øyeblikk sendes det på dør. Greit å ha Når det passer ens overbevisning
    Nei det gjør det ikke alltid. Du finner forsterkere i den dyre prisklasse som presterer langt dårligere enn rimelige forsterkere.

Og hva mener du med sistnevnte? Jeg har ikke sagt at det ikke kan være forskjeller på kabler. En kabel kan absolutt fungere som et filter. Man vet godt når kabler kan utgjøre en forskjell. Alt er velkjent fysikk. Pris har ingenting å si her. Vel, bortsett fra at en del av de dyre kabelmerkene bevisst lager kabler med filteregenskaper. Og det du da får er en kabel som ikke overfører hele signalet korrekt. Men hvem vil ha det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg har en boks med komprimert luft til salgs, den inneholder bittesmå sølvpartikler for overlegen trådløs dataoverføring.

Må jo være bedre ikke sant, siden det koster mer enn å lukke opp vinduet?

Når et produkt ikke kan distansere seg på egenskaper, så må de enten konkurrere på pris eller reklame. Gjett hva de tjener mest penger på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Jeg er åpenbart ikke kvantefysiker, og det er ikke dere heller. Jeg foreslår et praktisk eksempel...
    Typisk kommentar dersom man føler seg fremmedgjort av hva denne tråden omtaler: En test og en statistisk metode for å tolke testen.

Kudos til KK som bringer fornuft (metode) inn i tolkningen, samt kftosberg som ga de data som trengtes.

Nå skal man være presis på hva som settes som H0 (nulhypotese), og konkludere med den for øye.

Slik sett, utifra det lille jeg har lest av denne tråden, si at konklusjonen er vel denne: "Det er ikke tilstrekkelig grunnlag i dataene til å påstå at det IKKE er forskjell på kabler".

Det er en annen konklusjon enn "Det er tilstrekkelig grunnlag i dataene til å påstå at det er forskjell på kabler".

Side 20 av 33 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •