En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 33 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 650
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser at det trengs hi-fi interesserte folk fra blindeforbundet hvis denne testen skal være gyldig. Siden de har mest sannsynlig bedre utviklet hørsel en de fleste av oss.
    Jeg har stor tro på at man kan høre forskjell på ht kabler men at ikke nødvendig vis ikke det dyreste er best. Men har man blad opp 20k på ht kabel så er det vel et nederlag og si at den til 1000 lappen er bedre.
    Men det er jo opp til vær og enkel og mene hva som er best.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dette vil ødelegge mye for de fleste. Klart folk er ulike, men ørene for oss som ikke er blinde henger godt sammen med synet vår og ikke alle vil høre bedre dersom vi blindes. Så lenge deltakerene ikke kan se hvilke kabler det skiftes til, om det skiftes, så er det en blindtest. Aller mest ønskelig om den som utfører skiftene kan være mindre synlig
    Du har rett. Enig at den som utfører skiftene helst skal være skjult.
    Kablene må også være delvis skjult, ved forsterker og ved høytaler (alt etter hvor det blir byttet)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spanande!

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være kritisk, men siden mennesket ikke klarer å huske to musikkstykker som spilles etter hverandre, hvordan kan en slik test utføres om man ikke har to kabler koblet til samme anlegg samtidig og skifter mellom uten at man merker at det skiftes? Det er vel kun da man kan høre forskjell?

Kilde: The truth about speaker cables

Sitat:

"For example, if you have two Hi-Fi amplifiers and you want to test with your hearing which one has a better tone, you cannot listen one first and later listen to the other one, because our memory is not capable of making a comparison to a sound heard before.

To test in real time two amplifiers the output signal has to be leveled, therefore as shown in Fig. 5 a relay is applied on the input that can toggle the pick-up signal or the CD signal in both amplifiers, and on the output a second relay is applied that toggles the signal on the same speaker.

The two excited relays in cyclic mode allow listening alternatively to the signal of the two amplifiers for approximately 1 second.

With this method our hearing is able to detect immediately if there is any tone difference or not."

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    bør være utstyr som er sensitivt for kabelbytter, man bør kunne lytte seg inn på kablene uten å vite hva det er, samme sanger bør benyttes, og de som er med bør kjenne oppsettet noe lydmessig fra før
    kablene bør være utstyrt med samme tilkobling, banan, spade for å få tilnærmet lik tilkoblingstid
    Meget viktig poeng. Tror noe av problemet om å enes om det ene eller andre ligger her. Noe utstyr er konstuert på en måte slik at det er sensetivt for forskjellig HT kabler mens for annen utrustning vil man ikke høre forskjell overhodet.

Jeg her hatt kontakt med minst en annen her inn som har samme forsterker som meg, Xindak xa6950, og som har hatt samme opplevelser rundt kabelbytte som meg. Andre med annet utstyr vil kanskje ikke merke noe ved skifte.

Jeg vet heller ikke om jeg hører forskjell hvis jeg lar meg teste i en annen setting, men det trenger ikke bety at det ikke utgjør forskjell hos meg - kompliserte greier dette her 8)

Edit: ..og må bare si er det er forbanne deilig at vi nå tilsynelatende er i stand til å diskutere dette uten å krangle :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dette vil ødelegge mye for de fleste. Klart folk er ulike, men ørene for oss som ikke er blinde henger godt sammen med synet vår og ikke alle vil høre bedre dersom vi blindes. Så lenge deltakerene ikke kan se hvilke kabler det skiftes til, om det skiftes, så er det en blindtest. Aller mest ønskelig om den som utfører skiftene kan være mindre synlig.

Folk er ulike og dette kan medføre at en person har lettere for å skille med høreselen til å begynne med, men faller etterhvert av mens andre trenger en litt oppvarmingstid før de er i stand til å skille. Selv om vi har samme sanser, jobber de ikke helt likt og våre hjerner og konsentrasjonsevner, som er viktige i denne sammenheng, er også ulike. Folk flest vil nok ha lettest for å høre forskjell til å begynne med sett at utstyret er oppvarmet og ikke av typen som varme seg opp de første 45 minuttene og har vært av før testen begynner.

Å ha flaks 5 ganger på rad for så å konsekvent ha uflaks i ettertid høres ikke sannsynlig ut, men virker å være et klart tegn på at vedkommende var "utslitt" og ikke lengre i stand til å skille. Det er tross alt ikke enorme forskjeller det er snakk om og "settingen" vil også prege en.

Tenk bare på hvor smakful en Pringles kan være, men etter 4-5 stykker smaker det fint lite.

Har selv holdt på med diverse tuning hvor jeg lett har kunne skille småting fra hverandre, men over tid har alt gått i ett. Tar man en hvile og starter på igjen noen timer, eller dagen senere klarer jeg igjen å skille. Selv har jeg ingen enorm kapasitet på dette området.

Spennende og kjekt blir det nok så lenge deltakerne husker å ta med seg noe veldig viktig, god stemning :-D
    Bare av nysgjerrighet, har du noen kilder å bygge påstandene dine på?
    PS: Grunnen til at Pringles, eller for den saks skyld tyggegummi ikke smaker så mye etterhvert er grunnet tilvenning og ikke "tretthet" i sansene.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi få et statistisk signifikant resultat som fjerner det meste tvil om at det er tilfeldigheter ute og går bør man i utgangspunktet avgi rett svar 19 av 20 ganger. Altså ikke mer enn 5% feilmargin.

Å gjette / lytte 5 ganger er altså ikke nok.

Å få mynt fem ganger på rad når man kaster mynt og krone er faktisk ikke så usannsynlig som det kanskje umiddelbart høres ut.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Skal vi få et statistisk signifikant resultat som fjerner det meste tvil om at det er tilfeldigheter ute og går bør man i utgangspunktet avgi rett svar 19 av 20 ganger. Altså ikke mer enn 5% feilmargin.

Å få mynt fem ganger på rad når man kaster mynt og krone er faktisk ikke så usannsynlig som det kanskje umiddelbart høres ut.
    Det vel jo torpedere enhver test - ingen som orker å holde på slik.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det vel jo torpedere enhver test - ingen som orker å holde på slik.
    Vel, det er trådstarter som kalte det "en skikkelig blindtest". Hvis han ikke mente det, så beklager jeg.

Siden all kjent vitenskap tilsier at det ikke er mulig å høre forskjell, vil et positivt resultat på 5/5 tilsi at det er langt mer sannsynlig at det var flaks enn at det faktisk var en forskjell. Gjetter han riktig 19/20 eller 20/20 blir det langt vanskeligere å skylde på flaks.

Det er ganske mange her inne som uttaler seg svært skråsikkert om svært store forskjeller på kabler. F.eks hører andre familiemedlemmer "som ikke er interessert i musikk" forskjell når de står i et annet rom i huset. Disse personene burde vel lett klare å høre forskjell 20 ganger på rad? eller 100 om det skulle være det om å gjøre?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er trådstarter som kalte det "en skikkelig blindtest". Hvis han ikke mente det, så beklager jeg.

Siden all kjent vitenskap tilsier at det ikke er mulig å høre forskjell, vil et positivt resultat på 5/5 tilsi at det er langt mer sannsynlig at det var flaks enn at det faktisk var en forskjell. Gjetter han riktig 19/20 eller 20/20 blir det langt vanskeligere å skylde på flaks.

Det er ganske mange her inne som uttaler seg svært skråsikkert om svært store forskjeller på kabler. F.eks hører andre familiemedlemmer "som ikke er interessert i musikk" forskjell når de står i et annet rom i huset. Disse personene burde vel lett klare å høre forskjell 20 ganger på rad? eller 100 om det skulle være det om å gjøre?
    Enig. Är det skillnad på kablar så skall det vara skillnad VARJE gång. Inte 5 av 10 eller 1 av 3. Det skall vara 100%.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som tilhenger av kabler så er jeg klar for å avlive myten, om at det er forskjell på kabler.
    Så derfor skal denne testen gjøres etter de krav/ønsker som kommer inn i denne tråden.

Jeg kommer ikke til å delta i testen ved å høre, men med å bytte kabler og stå for lokale og utstyr..

De gutta som skal høre, har noe hifi interesse i forskjellig grad.

Har ikke fått lest igjennom tråden enda, men jeg summerer opp punktene som skal gjennomføres etterhvert...

Det begynner å bli endel allerede8)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    bør være utstyr som er sensitivt for kabelbytter
    Får jeg det som jeg ønsker, så blir det et ganske godt stereo anlegg...

Håper også å få gjort testen innen rimelig kort tid...

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at hvis testen skal være troverdig, skal det være tilstede både kabel-entusiatser og skeptikere.

Helst skal ikke lytterene kunne se "bytteren" når skiftet pågår, sånn at lytterene på noen måte ikke vil bli påvirket av han når det skiftes kabler.
    Er bytteren en kabel entusiast av høyt kaliber, så er det vel nesten mulig å se på kroppspråket å gliset når en kabel av høy kvalitet blir brukt

Å selve skiftet skal helst skje lydløst.

På avforum blir vel en "clas" kabel ofte beskrevet som at lyden blir litt mer varm og litt mer bassrik. Velg en dyr kabel av høy kvalitet som det menes har motsatt effekt av "clas'en"
    Dette for å unngå at diskusjoner etterpå (hvis det ikke er forskjell) om at "feil kabel ble valgt under testen" og at "de kablene var like i klangen, og det hadde vert mulig å hørt forskjell hvis en annen kabel ble valgt" osv

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er 3.13% sjangse for å få mynt 5 gongar på rad. Det skjer altså 3 av 100 gongar. Dersom ein har fleire, sei 2 stk, er det 0.9 promille sjangse for at begge greier 5 på rad.

Viss resultata er eintydige kan det med andre ord vera nok med 5 byte, dersom ein brukar fleire personar. Det er då sjølvsagt viktig at personane ikkej påverkar kvarandre...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Jeg mener at hvis testen skal være troverdig, skal det være tilstede både kabel-entusiatser og skeptikere.

Helst skal ikke lytterene kunne se "bytteren" når skiftet pågår, sånn at lytterene på noen måte ikke vil bli påvirket av han når det skiftes kabler.
    Er bytteren en kabel entusiast av høyt kaliber, så er det vel nesten mulig å se på kroppspråket å gliset når en kabel av høy kvalitet blir brukt

Å selve skiftet skal helst skje lydløst.

På avforum blir vel en "clas" kabel ofte beskrevet som at lyden blir litt mer varm og litt mer bassrik. Velg en dyr kabel av høy kvalitet som det menes har motsatt effekt av "clas'en"
    Dette for å unngå at diskusjoner etterpå (hvis det ikke er forskjell) om at "feil kabel ble valgt under testen" og at "de kablene var like i klangen, og det hadde vert mulig å hørt forskjell hvis en annen kabel ble valgt" osv
    Einig. Dersom resultata skal ha noko form for vitskapleg verdig, er det ikkej godt nok med blindtest. Då må ein ha dobbel blindtest. Så langt det lar seg gjera. Det vil sei at den som bytter ikkje kan fungera som indikator.

Elles kan det vera viktigare å kunna lesa kroppsspråk enn å ha gode øyrer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mulig å få tak i en high-end svitsj da? Slik at du bare flipper svitsjen i stedet for å koble om. Den må selvfølgelig ha høyere kvalitet enn alt av kabler som blir brukt hvis det skal kunne godkjennes. Eller vil det ikke bli godtatt kanskje? Da blir det hvertfall minimal pause mellom byttene og det er jo fullt mulig å fake et svitsj eller to.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det er 3.13% sjangse for å få mynt 5 gongar på rad. Det skjer altså 3 av 100 gongar. Dersom ein har fleire, sei 2 stk, er det 0.9 promille sjangse for at begge greier 5 på rad.

Viss resultata er eintydige kan det med andre ord vera nok med 5 byte, dersom ein brukar fleire personar. Det er då sjølvsagt viktig at personane ikkej påverkar kvarandre...
    Hvis f.eks tre stykker, uavhengig av hverandre (mao ikke tar testen samtidig) klarer å identifisere riktig kabel 5 av 5 ganger så begynner vi å nærme oss et fornuftig resultat ja.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flatline er en aktuell kabel vil jeg tro kontra clas olson

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å bare ha kabeltroende i selve lyttedelen. En kabelskeptiker vil jo bare kunne si at det ikke er noen forskjell og ganske lett sabotere.

Man bør heller ikke ha for mange kabler. 20-30 bytter mellom 2 kabler i random rekkefølge per runde tar lang nok tid. Bruk også en bestem, og relativt kort, del av en låt og heller bytt låt om det ikke oppleves noen forskjell.

Er veldig enig med de som sier at man kan bli veldig sliten av kritisk lytting.

Det kommer alltid til å være noen som klager på rommet.

Geir Arne

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda en test?

Uansett resultat vil det bli underkjent pga noe..
    Det har vi sett hver gang.
    Blir det forskjell, blir det underkjent av "målefolket"
    Blir det ingen forskjell, blir det underkjent av "kabelfolket"
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 2 av 33 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •