En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 33 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 650
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Snakk om å holde folk på pinebenken
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Snakk om å holde folk på pinebenken
    Har du begynt å tvile ....8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se resultatet (uansett utfall)..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har du begynt å tvile ....8)
    Hihi, hadde jo vært morsomt om avforum klarte å produsere verdens første positive kabeltest.
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resultatene av dagens blindtest. Dreamphaze og BigT møtte ikke opp, noe jeg synes personlig var veldig trist. Det endte med at vi satt igjen med 3 stykker som skulle i ilden i denne blindtesten.

Skriver litt om testen i løpet av morgendagen regner jeg med. Det kommer også noen bilder etterhvert.

Men testen viser tydelig, at det er fult mulig å høre forskjell på høyttalerkabler.
    Testen blei utført av mennesker med forskjellig HIFI bakgrunn. Både Stian og Øyvind har liten erfaring med det å lytte til kabler. Det kommer ikke frem i testen hvem de forskjellige er. Og resultatene er temmelig like, så det lar seg heller ikke gjette.

Vedlegg 81014

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært greit med en forklaring av Excel arket ditt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg resultatet rett så har kandidatene til sammen gjettet riktig 73% av gangene. Hvis de ikke hadde hatt den fjerneste anelse og bare gjettet, ville de i snitt fått minimum 50%.

Vi forventer et resultat på 95% for å si at resultatet er statistisk signifikant, altså 28-29 riktig av de 30 testene.

Dermed har vi som forventet nok en gang en test som ikke gir noen klar indikasjon, men det var hvertfall bedre enn 50-50, så det er hvertfall en svak indikasjon på at det KAN være forskjell, dog ikke så stor.

Stor Kudos til de som tok seg tid til å gjennomføre og være med på testen, artig om det kommer litt mer info fra testen etterhvert!
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde det nesten var selvforklarende. Men greit nok.

Hver runde/gjennomgang står nummerert til høyre.

Så ser du hvilken kabel som ble lyttet til nedover. Hvilken som er a,b og x. Og hvilken de gjettet. Og hva som er fasit. Det som er merket grønt er rett svar og rødt er galt.

Det er summert i bunn, lagt sammen og laget en prosent pr. Kanin og en samlet prosent.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Forstår jeg resultatet rett så har kandidatene til sammen gjettet riktig 73% av gangene. Hvis de ikke hadde hatt den fjerneste anelse og bare gjettet, ville de i snitt fått minimum 50%.

Vi forventer et resultat på 95% for å si at resultatet er statistisk signifikant, altså 28-29 riktig av de 30 testene.

Dermed har vi som forventet nok en gang en test som ikke gir noen klar indikasjon, men det var hvertfall bedre enn 50-50, så det er hvertfall en svak indikasjon på at det KAN være forskjell, dog ikke så stor.

Stor Kudos til de som tok seg tid til å gjennomføre og være med på testen, artig om det kommer litt mer info fra testen etterhvert!
    Nå er det sent på kvelden for statistikk, men du har nok hoppet over et par ting i hypotesetesten din Hybris. For at det skal være 95% sannsynlig at det er forskjell på kablene så er det ikke slik at 95% av svarene skal være riktige. Dette er en funksjon som er avhengig av antall tester. Jo flere tester som er gjort, desto lavere % riktige svar er nødvendig for å hevde at det er 95% sannsynlig at det er forskjell på kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det gjort i 10 runder? Er det brukt forskjellig musikk på hver av rundene?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    73% er ingenting med tanke på at utgangspunktet er 50/50. Skal du ha noe signifikant så må man nok en god del høyere opp i prosent riktige svar.

Kan sammenligne det med avkryssningsprøver som man har på VGS. Her er det umulig å få stryk. Man kan sette en apekatt til å svare, og fortsatt ha god sjangs til å få en 3, eller D om man går på universitet. Det er fordi man har 50/50 eller 1/3 sjangs til å få riktig svar, avhengig av mulige svaralternativer.(derfor man har minuspoeng hos seriøse skoler, imotsettning til BI)

Har tolket det slik fra kabelentussiaster at kabler skal gjøre en viss forskjell(gjerne stor forskjell?), ut ifra testen, så virker det som at det er vanskelig å høre forskjell.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert nevnt før og jeg har ikke fulgt med tråden helt fra børjan.

Tester dere rimlige kabler? dyre kabler? i hvilke prisklasser?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det 20 år siden jeg gjorde t-tester, men det er vel slik beregning for t,

Hvis riktig svar er 1, feil svar er 0. Ved hypotese om at det er vilkårlig om man svarer riktig eller galt (ikke forskjeller) så blir forventet snitt 0,5, mot snittscore i testen på 0,733. n=30 (antall frihetsgrader) Standarddavviket er 0,449776

Det gir en t score på 2.84. For en tosidig t-test så skal t>2,04 (ved 30 målinger=frihetsgrader) for at hypotesen skal kunne forkastes.
    Her er altså t=2.84 som er over 2,04. Dermed er det mer enn 95% sannsynlig at hypotesen skal forkastes, dvs det ER i følge denne målingen mer enn 95% sannsynlig at scoren ikke oppsto tilfeldig, men at det var hørbare forskjeller!

Nå er det seint på kvelden, så jeg får ta et lite forbehold om regnefeil i kampens hete. God kveld folkens!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var sånn at det ikke var forskjeller så ville sjansen for at i det minste ville være en som hadde ett resultat som lå rundt 50/50.. Så skjedde ikke.
    Jeg leser resultatet, selv om det er som Hybris sier: "tvetydig", så vil jeg si at det er mer positivt enn negativt.
    Takk til testpanelet for å ha turt dette!
    Kudos!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette 30 forsøk eller 3 ganger 10? Det er sent for meg og husken er ikke gammel statestikk kunnskap så godt som jeg burde. Men hver for seg har alle tre identifsert med vesentlig under 95% konfidens (som krever 9 av 10 i en 10 repitisjons test). Klarer du å grave frem hvordan der blir riktig å behandle det statistisk?

Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Nå er det 20 år siden jeg gjorde t-tester, men det er vel slik beregning for t,

Hvis riktig svar er 1, feil svar er 0. Ved hypotese om at det er vilkårlig om man svarer riktig eller galt (ikke forskjeller) så blir forventet snitt 0,5, mot snittscore i testen på 0,733. n=30 (antall frihetsgrader) Standarddavviket er 0,449776

Det gir en t score på 2.84. For en tosidig t-test så skal t>2,04 (ved 30 målinger=frihetsgrader) for at hypotesen skal kunne forkastes.
    Her er altså t=2.84 som er over 2,04. Dermed er det mer enn 95% sannsynlig at hypotesen skal forkastes, dvs det ER i følge denne målingen mer enn 95% sannsynlig at scoren ikke oppsto tilfeldig, men at det var hørbare forskjeller!

Nå er det seint på kvelden, så jeg får ta et lite forbehold om regnefeil i kampens hete. God kveld folkens!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre personer med 10 forsøk er altfor lite. Sjansen for at man skal få litt over 70% med antallet er ikke stor, men heller ikke så liten. Og som andre har påpekt:
    A 95% confidence level is commonly considered statistically significant.
    Synd at dere ikke flere deltok. Man bør har et visst antall personer og forsøk når man gjennomfører slike tester.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallmaterialet er i utgangspunktet svært lavt og dermed vanskelig å trekke en konklusjon fra, men vi har en antydning som kan tyde på at det er forskjeller.

Når man gjør 10 forsøk hvor det er enten-eller svar (man kunne avgjort ved å kaste mynt og kron) så er det ikke slik at det er spesielt sannsynlig at man får akkurat 5 av 10 riktige hvis man bare gjetter, det er altfor få forsøk til det.

For å eksemplifisere dette veldig praktisk (enklere å forstå enn å begynne å regne det ut matematisk), så gjentok jeg testen som er utført her, men brukte RANDOM.ORG - True Random Number Service (tilfeldighetsgenerator) til å avgjøre om jeg trodde det var nordost eller biltema kabel jeg "lyttet til".

Jeg har altså simulert testkanin 1, 2 og 3 fra excelarket til kftosberg, og avgitt mitt eget svar basert på hva RANDOM.ORG - True Random Number Service ga meg.

Som testkanin 1 fikk jeg 7 av 10 rette svar
    Som testkanin 2 fikk jeg 2 av 10 rette svar
    Som testkanin 3 fikk jeg 6 av 10 rette svar

Det er altså i praksis vel så sannsynlig å få 2 rette som 7 rette i en slik test selv om man bare gjetter helt vilt. Det er altså ikke slik at hvis man ikke hørte forskjell så burde man fått få eller ingen riktige svar. derfor er ikke 7 eller 8 rette spesielt imponerende, eller avklarende.

Når det er sagt er det riktig som Kalle Klovn antyder, vi har her tre "separate" tester gjennomført etter hverandre som gir et resultat som heller mot en retning.

Det KAN tyde på at det er mulig å høre forskjell på kabler, det KAN tyde på en svakhet i testen, etc.. Hadde vi gjentatt testen enda flere ganger og man konsekvent hadde fått et resultat som ikke i seg selv var statistisk signifikant, men var over 50%, ja da kunne man begynt å trekke konklusjoner.

Jeg utelukker på ingen måte at det er forskjeller, men vil presisere at vi sitter med for lite data til å si noe spesielt konkluderende. Dessverre er det tidkrevende å utføre en god test. Men vi har i allefall et resultat som potensielt kan tolkes til at de med godt anlegg og som lytter mye til musikk kan tenkes å ha noe igjen for å kjøpe noe hakket dyrere enn biltema. Kanskje.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Er dette 30 forsøk eller 3 ganger 10? Det er sent for meg og husken er ikke gammel statestikk kunnskap så godt som jeg burde. Men hver for seg har alle tre identifsert med vesentlig under 95% konfidens (som krever 9 av 10 i en 10 repitisjons test). Klarer du å grave frem hvordan der blir riktig å behandle det statistisk?
    95% konfidensintervall må ikke forveksles med at 95% av måligene tilsier at det er forskjell (eller riktig tippet). Med 10 målinger vil 8 av 10 kreves for å være 95% sikker. Så lenge de tre ikke diskuterte seg i mellom mener jeg at dette er 22 av 30 som blir riktig, men tror ikke det betyr så mye. I utgangspunktet "burde" jo antall riktige svar bare vært 15 - dersom det ikke var hørbar forskjell. 22 (av 30) er faktisk et statistisk sett høyt tall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo utrolig synd at folk ikke dukker opp. Men uansett statisisk signifikans eller ikke, så skulle man tro at forskjellene skulle vært ennå større basert på folks påstander om "betydelig bedre lyd" med kabel x kontra Biltema.

Kudos for at du fikk i gang denne testen kftosberg

Side 19 av 33 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •