En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 33 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 650
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hvilken faglig bakgrunn har du for å forstå disse fenomenene du henviser til og deres påvikning av signalet i den båndbredden som brukes i en audio kabel?

Det du skriver tyder i alle fall at du ikke skjønner en PØKK av dette!

Regner med at du har tatt utdanningen ved "Nordost institute of (quasi) science" og fra å lese wikipedia artikler du ikke har noen som helst grunnlag for å forstå!

Tullball fra ende til annen å dra dette inn som relevant her!

Basta!
    Vil du jeg skal forklare dette i en vitenskapelig form, så du ikke forstår? Blir du happier da?

Jeg prøver forklare dette enkelt med sammenligninger som de fleste ser er logisk..hvis du ikke klarer det, er det din hodepine! Forøvrig ser jeg din mangel på argumenter imot, fordi du HAR ingen, da er det lettere å ty til direkte trakassering. Skal en ha slike tester, er dette YTTERST relevant! å mene noe annet tyder på en svært liten innsikt i din hifiinteresse, noe som forundrer meg mht din "ekspert" status!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Poenget til Hybris var at dette kommer til å bli en diskusjon som ikke har noe med blindtesten som kftosberg har klart å få i gang. Derfor har det ikke noe i denne tråden å gjøre og bør derfor foregå i en annen tråd.
    Det har jo ALT med blindtesting å gjøre ! Men ok, kjør på, skal ikke blande meg inn mer, da jeg ser det ikke er rom for ny innsikt i det som allerede virker som en fast etablert fasit på ting her inne.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen situasjon som vil tilfredsstille kabelhysterikere når dyre kabler skal testes mot billige. Det er nå ikke nok å bare bytte kablene, de må stå i anlegget lenge!

Da foreslår jeg også at

Spikes må skrus til nøye etter hver lytteseanse da de ristes løs i mikrodetalj og forstyrrer resultatet

Det må luftes ut mellom hver sang, da alt annet enn helt ren luft forstyrrer lydsignalene

Det må måles med laser at lytternes hoder er i presis lik sitteposisjon

Jeg skal garantere at det finnes eksperter som kan argumentere for disse tåpelighetene og undergrave en praktisk gjennomførelese av blindtesten på helt lik linje.

Men i all praktisk forstand kan ikke disse kravene møtes, og sannheten er at de fleste med dyre kabler sier de merker forskjell ved dag 1 med sine nye kabler. Dette er da teorien som kan testes ved en blindtest.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er typisk. Når man er overbevist om det er store forskjeller på kabler, så leter man etter argumenter som skal bygge opp om det og da får man høre mye rart. Men det er ingenting mystisk med kabler. Alt som kan skape forskjeller er velkjent fysikk. Eneste som er mystisk er reklamen til kabelprodusentene.

Newcomer ludokid sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Vil du jeg skal forklare dette i en vitenskapelig form, så du ikke forstår? Blir du happier da?

Jeg prøver forklare dette enkelt med sammenligninger som de fleste ser er logisk..hvis du ikke klarer det, er det din hodepine! Forøvrig ser jeg din mangel på argumenter imot, fordi du HAR ingen, da er det lettere å ty til direkte trakassering. Skal en ha slike tester, er dette YTTERST relevant! å mene noe annet tyder på en svært liten innsikt i din hifiinteresse, noe som forundrer meg mht din "ekspert" status!

Med dine påstander vil jo aldri en test kunne godkjennes, for da må man jo ta høyde for at anlegget ikke er i lik stand (under samme forutsetning og kondisjon) ved test av begge kabler.. ingenting kan være under nøyaktig samme forutsetning, for alle komponenter vil forandre seg mikroskopisk etter hver bruk, men vil det virkelig å ha så stor betydning, nå dere illusterer bytte til dyrere kabel som en helt ny verden??
    Leit å se disse som hevder dyre kabler er alfa og omega i verden alltid finne på påstander som skal underkjenne tester..
    Hvis en kabel koster 20x prisen burde lyden utgjøre stor forkjell. Noe dere rakker ned på de som ikke mener det er hørbar forskjell. På et anlegg i high end delen burde man vel forsatt høre hørbar forskjell, når man ser på de glosene av adjektiver dere illustrerer forskjellene mellom høytalerkabel til kun 3x prisen.
    Jeg har stilt meg relativt åpen til spm om kabler, men når jeg leser overdrivelser på overdrivelser, og deretter ser at dere alltid prøver sabotere/underkjenne tester, så begynner jeg og å ha stor tvil til dyrere kabler. for å være ærlig får jeg følelsen av at det nesten er moro å kjøre billig-kabler. Dere virker desperate og villedende, kanskje det er et forsøk på å forsvare innkjøpet av dyr kabel for å beholde dems egne verdigheter? Det er slik det ser ut som for min del.
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt 2 ledige plasser.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forleøpige deltagere er:

-Flageborg(avforum)
    -dreamphaze(avforum)
    -Øyvind(kamerat)
    -Stian(kamerat)
    -?
    -?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser frem til beregningen din av påvirkningen av skin effekt/eddy current har på frekvens respons og i tids domene på en 3 - 4 meter audio kabel av forskjellig konstruksjon. Ja det er mulig å regne ut... Og ja jeg vet hvordan :-)

Hvis DU kan regne det ut for meg vise regnestykket og resulatene og forklare meg hvorfor denne forskjellen har en betydning for lyd så skal jeg svare deg på fornuftig måte.

Hvis ikke så har jeg brukt for mye tid på deg allerede og håper at heller ikke andre bruker mer tid på deg og "forslumming" av denne tråden og dette forum.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Forleøpige deltagere er:

-Flageborg(avforum)
    -dreamphaze(avforum)
    -Øyvind(kamerat)
    -Stian(kamerat)
    -?
    -?
    skal ikke Yidaki være med?

er det denne kabelen som blir brukt?
    Nordost Heimdall Høyttalerkabel - 2*3 meter Bi-wire.

Kunne vært artig å testet med denne Nordost Odin Supreme Reference Høyttalerkabel - 2*2 meter Bi-wire

Skin effect

Some speaker cable suppliers praise there cable with a very low Skin effect… Yes that's right, but the cable from the hardware store also has no skin effect at audio frequencies 20Hz…. 30kHz.

What is skin effect?

The skin effect is the tendency of an alternating electric current (AC) to distribute itself within a conductor so that the current density near the surface of the conductor is greater than that at its core. That is, the electric current tends to flow at the "skin" of the conductor. The skin effect causes the effective resistance of the conductor to increase with the frequency of the current. Skin effect is due to eddy currents set up by the AC current.

However a measurable skin effect in the range of HiFi audio frequencies (20Hz…30kHz) is not at all possible. A skin effect can be measured at high frequencies above 1.000.000 cycles per second (thus 1MHz). That is the reason, why in the radio an communication technique partly silver plated wires are used for the coils. But within the audio frequency range its absolute not necessary, see also: [Meinke/Gundlach, Taschenbuch der Hochfrequenztechnik, Springer-Verlag 1968, and Curt Rind, Handbuch für Hochfrequenz- und Elektro-Techniker, Band 3, FT-Verlag Berlin, page 208, 240, 597]
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forleøpige deltagere er:

-Flageborg(avforum)
    -dreamphaze(avforum)
    -Øyvind(kamerat)
    -Stian(kamerat)
    -?
    -?
    Hei du, lest innom tråden av og til og det er jo veldig interessangt dette her. Ser det skal være i Tønsberg, da jeg leste utstyrslisten så er det vel Soundgarden det er snakk om? Jeg bor rett i nærheten, har ikke noen erfaring med å høre forskjell på kabler men kunne vært spennende å se (høre) om jeg kan høre forskjell!

Hvis det ikke er trangt om plassen så si gjerne ifra hvis dere trenger prøvekaniner!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    skal ikke Yidaki være med?
    Han skulle ikke være med nei..

er det denne kabelen som blir brukt?
    Nordost Heimdall Høyttalerkabel - 2*3 meter Bi-wire.
    Mest sannsynlig så er det den, eller Baldur..

Ja det hadde vært veldig gøy...men det blir ikke noe av..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du mener jeg ødelegger denne tråden med fakta innen elementær fysikk og/ eller kvantemekanikk, er du ikke interessert i å lære om hvordan elektriske komponenter faktisk er underlagt visse fysiske lover, (...)
    Det nytter ikke motsi lovene innen disse felt, da ønsker du være blind for de fakta som vil virke inn på enhver komponent før eller siden..og de fleste blindtester er fåfengt, med mindre dette tas med rent praktisk og settes opp
    i god tid før en test- Du kan forøvrig kjøpe komponenter, fra eks Sigma, eller enda bedre Quantum x4, som er laget spesielt for å redusere påvirkningen disse emner har i hifi..forøvrig er all eletronikk du bruker basert på kvantemekanikk, til og med hvordan din mobil fungerer..det er ikke jeg som bruker urter, eller Uri Geller som driver med sitt, det er sunn fornuft i å forstå at elektronikk også fungerer på et kvantenivå, og påvirkes av dette.
    Jeg har da ikke motsagt noen lover, jeg har tvert i mot bedt om mer informasjon.

Likte spesielt den ene linken din, som mener enhver kabel med tilstrekkelig tykkelse er god nok: speaker - nøyaktig det samme mener jeg, helt uten å behøve å bekymre meg om kvantemekanikk.

Ingen av de øvrige linkene dine inneholdt svar på noen av mine spørsmål.

Grunnen til at jeg sa at det ødela tråden var at dette er et sidespor i denne tråden, som omhandler en spesifik blindtest av kabler. Derfor foreslo jeg at du startet en egen tråd om emnet du har tatt opp.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skulle ikke være med nei..
    Av 1 enkel grunn, at jeg har ferie og ikke mulighet overhode til å være i Sandefjord innen den tid.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av 1 enkel grunn, at jeg har ferie og ikke mulighet overhode til å være i Sandefjord innen den tid.
    Men det et jo i Tønsberg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det et jo i Tønsberg.
    Tønsberg ok..det gjør det like vrient

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg ser frem til beregningen din av påvirkningen av skin effekt/eddy current har på frekvens respons og i tids domene på en 3 - 4 meter audio kabel av forskjellig konstruksjon. Ja det er mulig å regne ut... Og ja jeg vet hvordan :-)

Hvis DU kan regne det ut for meg vise regnestykket og resulatene og forklare meg hvorfor denne forskjellen har en betydning for lyd så skal jeg svare deg på fornuftig måte.

Hvis ikke så har jeg brukt for mye tid på deg allerede og håper at heller ikke andre bruker mer tid på deg og "forslumming" av denne tråden og dette forum.
    For meg så fremstår du som en arrogant og lite høflig type. Jeg er ikke her for å fremlegge beviser for deg, ei heller backe opp under din manglende logikkevne

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så fremstår du som en arrogant og lite høflig type. Jeg er ikke her for å fremlegge beviser for deg, ei heller backe opp under din manglende logikkevne
    ...i ferien tar vi det litt rolig - gjør vi ikke 8).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit at man tror man hører forskjell, men at du prøver å forklare dette med kvasivitenskap som du jo helt tydlige kunn har lest ut av reklamen, og ikke skjønner noen ting av, er for dumt.

Det du prøver å gjøre er jo å allerede før testen er utført er å bortforklare hvorfor de ikke vil klare å høre forskjell.

Å prøve å forklare at ingen kan høre forkjell på kabler før etter mange uker blir jo bare latterlig. Det er jo en forklaring som sier at man aldrig kan vite om det er forkjell, da test er umulig. Lydhukommelse er jo meget kort, og da å tro at man vet hvordan lyden var for uker siden er jo ekstremt arogant, og helt ulogisk.

Nå synes jeg denne testen er et veldig godt foretagene, og det at kabelentusiaster som f.eks. flaggeborg stiller opp er noe jeg helt klart respekterer. Gleder meg stort til resultatet. Hatten av til dere alle.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig hva er det du mener jeg ikke forstår? Jeg er ikke fysiker nei, eller astronom, det vil dermed ikke si at jeg ikke forstår matematikk, eller kjenner stjernehimmelen ut eller inn, noe jeg gjør..ei heller trenger jeg være biolog for å forstå mye av naturen! Og kalle det kvasivitenskap, er bare en form for fornektelse på det du selv ikke gidder å sette deg inn i..
    Jeg forstår ren logikk, det undervises faktisk i dette, og de fleste produsenter av utstyr, det være kabler eller forsterkere, er fullt KLAR over disse problemer.
    All kreditt til dem ja som strever for å sette istand noe, det er ikke det jeg prøver ødelegge på noe vis..men tydeligvis er det jeg snakker om et paradigmeskifte her inne, som svært få vil godta...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg fortsette å være frem til du svarer på utfordringen jeg gav deg tidligere. Jeg kan love at jeg også vil kunne være skarp også mot andre tullebukker som påberoper seg kunnskap i hytt og pine om ting en ikke har ett fnugg av forståelse for... Jeg er lei av at dere ødelegger noe som var ett flott forum.

Når du kommer med utalelser som dette (sitat under) på bakrunn av noe du har lest og helt tydelig ikke har forstått så håper jeg at du aldri kommer i nærheten av å undervise mine barn i noe som helst og i alle fall ikke logikk.

Med mindre en komponent/ kabel som settes inn har samme elektromagnetiske spenning som resten av anlegget, MÅ den igjennom en periode hvor elektromagnetismen bruker tid på å roe seg..ulik felt, så oppstår spenninger i det området som bruker tid på å kansellere hverandre ut til 1 spenningsfelt som samsvarer med resten.

Side 17 av 33 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •