En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 33 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 650
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Er det noen av dere som har vært på blindtesten til Nordost som de viser for Soundgarden personell for å demonstrere forskjeller på kabler? Isåfall håper jeg minst 1 av dere deltar på denne blindtesten. For i følge flere som har vært med å hørt forskjell hos Nordost er det relativt stor forskjell i lyd. Ikke nødvendigvis på kvaliteten på lyden, men at kabelen kan være med på å farge lyden på forskjellige måter. Men, nå skal ikke jeg starte en debatt!

Lykke til! Spent på resultatet
    Den testen følger garantert ikke kriteriene for å kunne bli ansett som en blindtest. I en seriøs blindtest skal man klare å identifisere hvilke man hører på. Så sant kablene eller elektronikken ikke har spesielle avvik, så er det ingen som noen gang har klart det under en kontrollert testform.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det holdes en slik test, bør utstyret deles opp i 2 totalt like hifioppsett, under like forutsetninger. La det stå slik noen dager, gjerne uker hvis mulig, så garanterer jeg at enhver mann her inne hører hva som er valhalla eller clas ohlson kabel...og at valhalla spiller fletta av nevnte clas kabel..da vile dere vite at jo, det er stor lydforskjell i kabler, men det tar tid før kvalitene i hver kabel virkelig trer frem..det er ikke unnskyldninger, men vanlig logikk..eddy current er elektromagnetisk støy, som genererer varme ( joule ), som bruker tid fysisk på å "stresse" seg ned..sett en ny komponent inn i et anlegg, samme prosessen starter.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    blindtester vil aldri i prinsippet kunne fungere, uten at hver anlegg allerede har totalt like rom, samme utstyr, bare et av dem har eks Valhalla. gå inn i hvert av dem etter noen dager, uker, så hører du like stor forskjell som du opplever forskjellen i natt og dag.
    Men hva med alle de som kjøper ny kabel og allerede 30 minutter etter å ha koblet den til har hatt tid til både oppleve en fenomenal forbedring i lyden og i tillegg poste om det på avforum? De driver med løgn og fanteri de, altså?

Mens etter en måneds lytting, DA er det derimot radikal forskjell? Blindtesten burde egentlig ta for seg innspilte og uinnspilte kabler da?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Den testen følger garantert ikke kriteriene for å kunne bli ansett som en blindtest. I en seriøs blindtest skal man klare å identifisere hvilke man hører på. Så sant kablene eller elektronikken ikke har spesielle avvik, så er det ingen som noen gang har klart det under en kontrollert testform.
    hvis det utføres korrekt, og elektromagnetisk støy har roet seg, så hører alle forskjell..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det holdes en slik test, bør utstyret deles opp i 2 totalt like hifioppsett, under like forutsetninger. La det stå slik noen dager, gjerne uker hvis mulig, så garanterer jeg at enhver mann her inne hører hva som er valhalla eller clas ohlson kabel...og at valhalla spiller fletta av nevnte clas kabel..da vile dere vite at jo, det er stor lydforskjell i kabler, men det tar tid før kvalitene i hver kabel virkelig trer frem..det er ikke unnskyldninger, men vanlig logikk..eddy current er elektromagnetisk støy, som genererer varme ( joule ), som bruker tid fysisk på å "stresse" seg ned..sett en ny komponent inn i et anlegg, samme prosessen starter.
    Så hver gang man bytter en komponent så trer eventuell forskjell i kvalitet først frem etter at anlegget har fått stå urørt med den nye komponenten noen uker? Jeg må innrømme at denne teorien har jeg aldri hørt om. Høres veldig Uri Geller ut i mine ører.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert blitt sagt, men hvordan skal testen utføres?
    Ja det har blitt sagt, bla litt bakover.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men hva med alle de som kjøper ny kabel og allerede 30 minutter etter å ha koblet den til har hatt tid til både oppleve en fenomenal forbedring i lyden og i tillegg poste om det på avforum? De driver med løgn og fanteri de, altså?

Mens etter en måneds lytting, DA er det derimot radikal forskjell? Blindtesten burde egentlig ta for seg innspilte og uinnspilte kabler da?
    de radikale forskjellene høres etter en god stund ja, for eddycurrent er beviselig veldig treg i å roe seg..men at mange hører forskjell etter timer er det ingen tvil om, de farer aldeles ikke med løgn..de forskjellige komponenter har varierende innspillingstid, men rent genrelt tar dette ltt tid ja..men at de hører forskjell etter noen timer, viser at det altså er mange som hører forskjell, og det er vel egentlig poenget i hele denne debatten, om faktisk NOEN hører forskjell..nÅ viste du selv at det er andre enn meg som hører forskjell

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de radikale forskjellene høres etter en god stund ja, for eddycurrent er beviselig veldig treg i å roe seg..men at mange hører forskjell etter timer er det ingen tvil om, de farer aldeles ikke med løgn..de forskjellige komponenter har varierende innspillingstid, men rent genrelt tar dette ltt tid ja..men at de hører forskjell etter noen timer, viser at det altså er mange som hører forskjell, og det er vel egentlig poenget i hele denne debatten, om faktisk NOEN hører forskjell..nÅ viste du selv at det er andre enn meg som hører forskjell
    Jeg regner med at du har noen referanser til artikler og studier som beskriver hvilken effekt og relevans eddy current har i audiosammeheng? Supert om du poster noen linker her, så jeg kan lese litt om det.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hver gang man bytter en komponent så trer eventuell forskjell i kvalitet først frem etter at anlegget har fått stå urørt med den nye komponenten noen uker? Jeg må innrømme at denne teorien har jeg aldri hørt om. Høres veldig Uri Geller ut i mine ører.
    Uri Geller kan man utelukke her...Det er forøvrig ingen teori.
    men les om eddy current og hvordan elektromagnetisme oppfører seg, dette er bevist under alskens tester for lenge siden, det er et også naturlig fenomen som opptrer i elektriske komponenter like naturlig som natten kommer etter dagen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har noen referanser til artikler og studier som beskriver hvilken effekt og relevans eddy current har i audiosammeheng? Supert om du poster noen linker her, så jeg kan lese litt om det.
    nei, det står tusenvis av sider om eddycurrent, det er lett å finne selv..hifi anlegg kommer alt innenfor disse felt, og må derfor underlegge seg eddy, slik er det bare..nytter ikke diskutere det, da kan en likså godt diskutere om det er tyngdekraft eller ikke i spill

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det står tusenvis av sider om eddycurrent, det er lett å finne selv..hifi anlegg kommer alt innenfor disse felt, og må derfor underlegge seg eddy, slik er det bare..nytter ikke diskutere det, da kan en likså godt diskutere om det er tyngdekraft eller ikke i spill
    Såvidt jeg kan se er det ingen (null) studier utført som understøtter / beskriver i hvilken grad eddy currents har relevant effekt i audiosammenheng på den måten du beskriver i denne tråden (referer gjerne til en slik studie hvis du vet om en).

Så jeg skal gå ut på en gren her og hevde at det ikke er HELT det samme som å diskutere tyngdekraften..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uri Geller kan man utelukke her...Det er forøvrig ingen teori.
    men les om eddy current og hvordan elektromagnetisme oppfører seg, dette er bevist under alskens tester for lenge siden, det er et også naturlig fenomen som opptrer i elektriske komponenter like naturlig som natten kommer etter dagen
    Jeg krangler ikke på at eddy current er et fenomen, jeg etterlyser dokumentasjon på at det har den effekten du hevder at det har, eksempelvis at en høyttalerkabels evne til å gjengi lyd endrer seg radikalt over tid.

EDIT: Foreslår forøvrig at du starter en ny tråd om fenomenet, fremfor å ødelegge denne tråden.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ja det kan jeg vel alltids gjøre.

•Hvor mange vi blir er foreløpig uvisst, men jeg har et ønske om 4 personer.
    •Testen vil bli utført i 3 rom. Et lytterom, et venterom og et resultatrom, hvor svaret til lytteren vil bli avgitt.
    •Det vil bli en ABX test.
    •Kablene som mest sannsynlig skal ilden er : Nordost Blue Heven, og Purple flare. Ev. Super flatline MKII
    •Bytte av kabler vil skje bak en gardin eller liknende på tid og med hørselvern, slik at det ikke skal være mulig å se eller høre hvilken Ka mel som blir rasler med.
    •Det vil bli spillt den samme sangen ved hver eneste gjennomføring.

Noe jeg har glemt da, eller noen innvendinger??
    Ser der ja. ABX test altså. Men hva med antallet?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jeg si jeg gleder meg til resultatet

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser der ja. ABX test altså. Men hva med antallet?
    Vi begynner klokka 1100...så da er det bare tid av veien..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 80978

Her er ønsker og krav for gjennomføring

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg krangler ikke på at eddy current er et fenomen, jeg etterlyser dokumentasjon på at det har den effekten du hevder at det har, eksempelvis at en høyttalerkabels evne til å gjengi lyd endrer seg radikalt over tid.

EDIT: Foreslår forøvrig at du starter en ny tråd om fenomenet, fremfor å ødelegge denne tråden.
    hvis du mener jeg ødelegger denne tråden med fakta innen elementær fysikk og/ eller kvantemekanikk, er du ikke interessert i å lære om hvordan elektriske komponenter faktisk er underlagt visse fysiske lover, her særlig hvordan elektromagnetisme og joule påvirker anlegg..
    2 elver møtes, der dem møtes oppstår strømninger, som først lenger nede begynner roe seg ( Eddy current)!
    Brems kraftig i en bil, gå ut og kjenn at bremseklossene blir varme ( joule )
    Med mindre en komponent/ kabel som settes inn har samme elektromagnetiske spenning som resten av anlegget, MÅ den igjennom en periode hvor elektromagnetismen bruker tid på å roe seg..ulik felt, så oppstår spenninger i det området som bruker tid på å kansellere hverandre ut til 1 spenningsfelt som samsvarer med resten.
    Her er forøvrig noen linker, bl.a det som nordost omtaler oppstår på utsiden av kabler ( skin effect )
    Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Proximi...ectromagnetism)
    speaker
    SimpliFi Audio - DNM Electronics
    http://www.physics.usyd.edu.au/super...ences/E/E7.pdf

Det nytter ikke motsi lovene innen disse felt, da ønsker du være blind for de fakta som vil virke inn på enhver komponent før eller siden..og de fleste blindtester er fåfengt, med mindre dette tas med rent praktisk og settes opp
    i god tid før en test- Du kan forøvrig kjøpe komponenter, fra eks Sigma, eller enda bedre Quantum x4, som er laget spesielt for å redusere påvirkningen disse emner har i hifi..forøvrig er all eletronikk du bruker basert på kvantemekanikk, til og med hvordan din mobil fungerer..det er ikke jeg som bruker urter, eller Uri Geller som driver med sitt, det er sunn fornuft i å forstå at elektronikk også fungerer på et kvantenivå, og påvirkes av dette.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan forøvrig kjøpe komponenter, fra eks Sigma, eller enda bedre Quantum x4, som er laget spesielt for å redusere påvirkningen disse emner har i hifi..
    Da er det enda godt det blir brukt en Nordost Quantum QX2 og en Quantum QBASE da....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken faglig bakgrunn har du for å forstå disse fenomenene du henviser til og deres påvikning av signalet i den båndbredden som brukes i en audio kabel?

Det du skriver tyder i alle fall at du ikke skjønner en PØKK av dette!

Regner med at du har tatt utdanningen ved "Nordost institute of (quasi) science" og fra å lese wikipedia artikler du ikke har noen som helst grunnlag for å forstå!

Tullball fra ende til annen å dra dette inn som relevant her!

Basta!

hvis du mener jeg ødelegger denne tråden med fakta innen elementær fysikk og/ eller kvantemekanikk, er du ikke interessert i å lære om hvordan elektriske komponenter faktisk er underlagt visse fysiske lover, her særlig hvordan elektromagnetisme og joule påvirker anlegg..
    2 elver møtes, der dem møtes oppstår strømninger, som først lenger nede begynner roe seg ( Eddy current)!
    Brems kraftig i en bil, gå ut og kjenn at bremseklossene blir varme ( joule )
    Med mindre en komponent/ kabel som settes inn har samme elektromagnetiske spenning som resten av anlegget, MÅ den igjennom en periode hvor elektromagnetismen bruker tid på å roe seg..ulik felt, så oppstår spenninger i det området som bruker tid på å kansellere hverandre ut til 1 spenningsfelt som samsvarer med resten.
    Her er forøvrig noen linker, bl.a det som nordost omtaler oppstår på utsiden av kabler ( skin effect )
    Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Hvilken faglig bakgrunn har du for å forstå om disse fenomene har noen som helst betydning for en audio kabel spilt med signaler i av båndbredde?

Dine utalelser her tyder i alle fall på at du ikke skjønner en pøkk av det du refererer til! Regner med at kunnskapen er hentet fra "Nordost i institute of (quasi) Thechnology" og tung lesing av fagstoff på wikipedia som du har null grunnlag for å forstå!

Tullball fra ende til annen å dra dette inn som relevant her!

Basta!

http://en.wikipedia.org/wiki/Proximi...ectromagnetism)
    speaker
    SimpliFi Audio - DNM Electronics
    http://www.physics.usyd.edu.au/super...ences/E/E7.pdf

Det nytter ikke motsi lovene innen disse felt, da ønsker du være blind for de fakta som vil virke inn på enhver komponent før eller siden..og de fleste blindtester er fåfengt, med mindre dette tas med rent praktisk og settes opp
    i god tid før en test- Du kan forøvrig kjøpe komponenter, fra eks Sigma, eller enda bedre Quantum x4, som er laget spesielt for å redusere påvirkningen disse emner har i hifi..forøvrig er all eletronikk du bruker basert på kvantemekanikk, til og med hvordan din mobil fungerer..det er ikke jeg som bruker urter, eller Uri Geller som driver med sitt, det er sunn fornuft i å forstå at elektronikk også fungerer på et kvantenivå, og påvirkes av dette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[...snip...]
    Poenget til Hybris var at dette kommer til å bli en diskusjon som ikke har noe med blindtesten som kftosberg har klart å få i gang. Derfor har det ikke noe i denne tråden å gjøre og bør derfor foregå i en annen tråd.

Side 16 av 33 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •