En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 33 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 650
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Det er ikke mulig å bevise at noe ikke finnes, eller at det ikke finnes forskjell.
    Derfor ligger bevisbyrden hos de som påstår at noe finnes eller har en forskjell.

Dette er kanskje det viktigste og mest essensielle prinsippet i moderne vitenskap.
    Dette har vært diskutert mye - rent prinsipp-messig så finnes det både kabler og mennesker. Derfor er jeg litt uenig pga av rent prinsipp-messig så er det mulig å bevise at folk ikke greier å høre forskjell. Altså du kan fint motbevise en persons påstand om at han greier å høre forskjell - den som kommer med påstanden er bærer av bevisbyrden, og det uansett åssen standpunkt man har i saken.

Derimot så er jeg helt enig ditt utsagn over når vi faktisk snakker om ting som IKKE finnes, feks engler, ånder, gud eller andre ting vi ikke kan bruke våre sanser på. Da er det vel rent teknisk umulig å bevise at det ikke eksisterer, eller eksisterer for den sakskyld. Riktig nok trekker noen paralleller mellom kabeldebatten og den åndelig verden, men det er iallefall ikke rettferdig ihht bevisbyrden i kabeldebatten. Selv er jeg av den oppfattning at når det trekkes frem slike paralleller i en slik debatt som dette så bygger det på uvitenhet - det kabelentusiastene opplever kan forklarese på andre helt naturlig måter enn en åndelig trosrettning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Dette har vært diskutert mye - rent prinsipp-messig så finnes det både kabler og mennesker. Derfor er jeg litt uenig pga av rent prinsipp-messig så er det mulig å bevise at folk ikke greier å høre forskjell. Altså du kan fint motbevise en persons påstand om at han greier å høre forskjell - den som kommer med påstanden er bærer av bevisbyrden, og det uansett åssen standpunkt man har i saken.

Derimot så er jeg helt enig ditt utsagn over når vi faktisk snakker om ting som IKKE finnes, feks engler, ånder, gud eller andre ting vi ikke kan bruke våre sanser på. Da er det vel rent teknisk umulig å bevise at det ikke eksisterer, eller eksisterer for den sakskyld. Riktig nok trekker noen paralleller mellom kabeldebatten og den åndelig verden, men det er iallefall ikke rettferdig ihht bevisbyrden i kabeldebatten. Selv er jeg av den oppfattning at når det trekkes frem slike paralleller i en slik debatt som dette så bygger det på uvitenhet - det kabelentusiastene opplever kan forklarese på andre helt naturlig måter enn en åndelig trosrettning.
    Du kan helt klart bevise at de menneskene som blir testet ikke klarer å høre forskjell, men du kan ikke bevise at ingen mennesker klarer å høre forskjell.
    Selv om du sier vi alle er mennesker, så er vi ikke helt like.

Men klart, jeg tror fantasien om "gullører" er akkurat det, en fantasi. En til tider ulogisk fantasi også, når den kommer fra folk hvor hobby er å drepe ørene sine.
    Men å bevise det er verre, og ren sannsynliggjøring fungerer dårlig mot mennesker som så gjerne vil tro.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Jeg kommer ikke til å delta i testen ved å høre, men med å bytte kabler og stå for lokale og utstyr..
    Det ville vært moro å ta en lytt til utstyret som testen skal utføres på, hvis det er mulig? Kanskje i forkant av seansen?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 kabelnisser
    2 Kabelskeptikere
    1 dødelig.

Vil ikke dette være greit?

Hvor mange personer har du hocket tak i foreløbig?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det ville vært moro å ta en lytt til utstyret som testen skal utføres på, hvis det er mulig? Kanskje i forkant av seansen?
    Godt poeng - noe utstyr er/kan være påvirkelig av kabelbytte, annet ikke. Så vidt jeg husker har men ikke snakket så mye om det som skal benyttes til testen, kun kablene.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Du kan helt klart bevise at de menneskene som blir testet ikke klarer å høre forskjell, men du kan ikke bevise at ingen mennesker klarer å høre forskjell.
    Selv om du sier vi alle er mennesker, så er vi ikke helt like.
    Ja, vi er ikke alle like, men det er jo ikke noe poeng å teste folk som ikke er med i debatten eller som ikke hører forskjell. Poenget må vel være å motbevise den som kommer med påstanden, altså den personen du er i debatt med "her og nå". Det er jo det som vi diskuterer her og nå som er aktuelt, enig? Hvis du kommer med en påstand og ikke er intressert dekke det med bevissbyrden så er det vel strengt tatt tullete å gå inn i debatt, iallefall hvis man kommer med påstanden at det ikke er mulig å høre forskjell.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken låt skal spilles?
    Ville tro at det er veldig fordel å kjenne denne godt før en test, det samme vil jeg egentlig tro om anlegget.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kan sikkert bruke 1 time eller 2 før selve testen begynner for å bli kjent med oppsettet....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    2 kabelnisser
    2 Kabelskeptikere
    1 dødelig.

Vil ikke dette være greit?

Hvor mange personer har du hocket tak i foreløbig?
    Har skaffet 2 personer til nå..
    Det er derfor det står 4 på overskriften...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Hvilken låt skal spilles?
    Ville tro at det er veldig fordel å kjenne denne godt før en test, det samme vil jeg egentlig tro om anlegget.
    Har prøvd og hinte til dette noen poster tidligere..men ingen gode forslag er kommet opp enda....

Så det er bare å fyre løs med forslag til låt som skal spilles....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd og hinte til dette noen poster tidligere..men ingen gode forslag er kommet opp enda....

Det er vel de som mener det er forskjell på kabler som bør komme med forslag her, slik at de ikke kommer etterpå og sier "det var en dårlig låt, den har så dårlig kvalitet at det er umulig å høre forskjell" - jeg har vært med på blindtest av MP3 tidligere, hvor det ble brukt som argument for årsaken til at man knapt hørte forskjell på 128kbps og CD.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La hver og en som lytter få bestemme musikken selv. Og la de gjerne lytte seende først. Tidkrevende, men da blir det en bra gjennomført test hvor det er vanskelig å klage på noe i etterkant.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    La hver og en som lytter få bestemme musikken selv. Og la de gjerne lytte seende først. Tidkrevende, men da blir det en bra gjennomført test hvor det er vanskelig å klage på noe i etterkant.
    Jeg synes dette var et godt forslag..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvinnestemmer og gode innspillinger av type Silje Nergård (Silje) eller Kari Bremnæs (Viser og sanger) har vist seg godt egnet på mitt anlegg. Fikk i alle fall meg fra skeptiker til nisse i løpet av kort tid...
    Men du må like musikken ellers blir det helt feil.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kvinnestemmer og gode innspillinger av type Silje Nergård (Silje) eller Kari Bremnæs (Viser og sanger) har vist seg godt egnet på mitt anlegg. Fikk i alle fall meg fra skeptiker til nisse i løpet av kort tid...
    Men du må like musikken ellers blir det helt feil.
    Dette er musikk jeg har hatt brukt tidligere også..
    Men tror det blir slik at den som lytter har med musikken som han selv skal teste til..

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målbare forskjeller på kabler

Målbare forskjeller på kabler.

osv på dei sidene..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

osv på dei sidene..

Du bør delta i testen Lovemusikk, du som tidligere har påstått å ha gullører som er mere følsom på forskjeller enn digitale måleinstrumenter

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Du bør delta i testen Lovemusikk, du som tidligere har påstått å ha gullører som er mere følsom på forskjeller enn digitale måleinstrumenter
    Har jeg påstått å ha gullører?

næææ kan ikke huske det du..

Veit du.. forskjellene på kabler er ikke sååå store, selv om det er hørbart..
    Men syns forskjellene er større på kabler som er ment å tilføre noe, enn nøytrale kabler.

Men bor på vestlandet nord for Bergen et stykke, så har unnskyldning for ikke å delta
    Selv om det sikkert hadde vert artig å truffe andre hifi folk og evnt ikke klare skille kabler.
    For det er ikke lett, har jeg lest.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Har jeg påstått å ha gullører?

næææ kan ikke huske det du..

Veit du.. forskjellene på kabler er ikke sååå store, selv om det er hørbart..
    Men syns forskjellene er større på kabler som er ment å tilføre noe, enn nøytrale kabler.

Men bor på vestlandet nord for Bergen et stykke, så har unnskyldning for ikke å delta
    Selv om det sikkert hadde vert artig å truffe andre hifi folk og evnt ikke klare skille kabler.
    For det er ikke lett, har jeg lest.
    Trist at du ikke kan delta og bevise din påstand om " forskjellene på kabler er ikke sååå store, selv om det er hørbart.."

Har du ellers en teknisk god forklaring på hvordan en kabel kan tilføre noe slik du angir her "Men syns forskjellene er større på kabler som er ment å tilføre noe, enn nøytrale kabler." Hva er det som egentlig tilføres?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Trist at du ikke kan delta og bevise din påstand om " forskjellene på kabler er ikke sååå store, selv om det er hørbart.."

Har du ellers en teknisk god forklaring på hvordan en kabel kan tilføre noe slik du angir her "Men syns forskjellene er større på kabler som er ment å tilføre noe, enn nøytrale kabler." Hva er det som egentlig tilføres?
    Vet ikke hva dei tilføre jeg, eller det var et dårlig ord, men noe skjer eller ikke skjer med dei kablene som hever nivået eller minker nivået i deler av frekvensområdet. Eller det kan vere en kombi av kablene og anlegget?
    Så får heller andre forklare det, men tror ikke det er folk her som kan forklare det, ivertfall tilgode å sett noen, men kanskje det finnes?

Bare diverse erfaringer med f.eks Taralabs rca og slikt..
    Personelig foretrekker jeg litt mer nøytrale kabler, som Chord og Nordost.
    Høyttalere:

Side 12 av 33 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •