En SKIKKELIG blindtest. DEL 2. - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 33 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 650
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor er kabler et ømt tema? Om noen hører forskjell på de så er det pluss i boka til kjøpern, fatter ikke hvorfor man må kaste stein på hverandre pga det. Selv synes det er et flott tiltak med denne blindtesten egentlig, litt av gleden med å ha et anlegg er å tweake det så godt det kan gjøres. Det hadde sett litt rart ut om et anlegg til 200000 hadde signalkabler til 50kr stk. Noen synes det er bortkastet å bruke mye penger og andre ikke, selv synes jeg at kabler gjør litt med finishen også. Uansett så synes jeg det blir helt feil å krangle fort det blir nevnt en kabel, om ikke dere hører forskjell så kan heller dere glede dere over at dere har fått noe billig til anlegget deres. Synes at folk skal få disponere sin tid og penger til testing og finpussing uten et idiot-stempel fra andre brukere. Er vi ikke alle lydfrelste da?

Hver sin lyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hvorfor er kabler et ømt tema? Om noen hører forskjell på de så er det pluss i boka til kjøpern, fatter ikke hvorfor man må kaste stein på hverandre pga det. Selv synes det er et flott tiltak med denne blindtesten egentlig, litt av gleden med å ha et anlegg er å tweake det så godt det kan gjøres. Det hadde sett litt rart ut om et anlegg til 200000 hadde signalkabler til 50kr stk. Noen synes det er bortkastet å bruke mye penger og andre ikke, selv synes jeg at kabler gjør litt med finishen også. Uansett så synes jeg det blir helt feil å krangle fort det blir nevnt en kabel, om ikke dere hører forskjell så kan heller dere glede dere over at dere har fått noe billig til anlegget deres. Synes at folk skal få disponere sin tid og penger til testing og finpussing uten et idiot-stempel fra andre brukere. Er vi ikke alle lydfrelste da?

Hver sin lyst.
    Det handler om den menneskelige psyken, å ikke innrømme feil eller miste ansikt.

Når du har brukt titusener av kroner og ufattelige timer på å velge, argumentere og lytte, så ØNSKER du virkelig hardt at det skal være en forskjell, hvis ikke blir investeringen brått meningsløs, og ikke minst kan man bli latterligjort.

På den andre siden har du de menneskene som er skrudd sammen litt anderledes, nerdene, geekene, ingeniørene, som har blitt flasket opp med vitenskapelige verdier, hvor man kun tror på det som kan testes og bevises.
    Da er det brått frustrerende når man er i debatt med mennesker som forkaster vitenskap eller enda verre, tyr til kvasi-vitenskap, og som nekter å følge spillereglene som er felles i vitenskapelige miljøer/debatter.

Og det essensielle er at AV-hobbyen appelerer til begge sider, både følelsesmenneskene og teknikerne, derav den uunngåelige evigvarende konflikten.

Det som gjør alt så vanskelig for de med dominant venstre hjernehalvdel *(1), er at det ikke lar seg gjøre å bevise at det ikke fins forskjell.

Man må forøvrig være blind for å ikke se paraleller til relgion Et godt, og akk så frustrerende eksempel er motstanden mot evolusjonsteorien som pågår i statene, og forsøkene på kvasi-vitenskap i ID.

*(1)
    Right Brain vs. Left Brain | Funderstanding

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden selve testen nærmer seg, er det bestemt hvordan testen skal utføres? Kan trådstarter kort oppsummere testplanen?
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan jeg vel alltids gjøre.

•Hvor mange vi blir er foreløpig uvisst, men jeg har et ønske om 4 personer.
    •Testen vil bli utført i 3 rom. Et lytterom, et venterom og et resultatrom, hvor svaret til lytteren vil bli avgitt.
    •Det vil bli en ABX test.
    •Kablene som mest sannsynlig skal ilden er : Nordost Blue Heven, og Purple flare. Ev. Super flatline MKII
    •Bytte av kabler vil skje bak en gardin eller liknende på tid og med hørselvern, slik at det ikke skal være mulig å se eller høre hvilken Ka mel som blir rasler med.
    •Det vil bli spillt den samme sangen ved hver eneste gjennomføring.

Noe jeg har glemt da, eller noen innvendinger??

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ja det kan jeg vel alltids gjøre.

•Hvor mange vi blir er foreløpig uvisst, men jeg har et ønske om 4 personer.
    •Testen vil bli utført i 3 rom. Et lytterom, et venterom og et resultatrom, hvor svaret til lytteren vil bli avgitt.
    •Det vil bli en ABX test.
    •Kablene som mest sannsynlig skal ilden er : Nordost Blue Heven, og Purple flare. Ev. Super flatline MKII
    •Bytte av kabler vil skje bak en gardin eller liknende på tid og med hørselvern, slik at det ikke skal være mulig å se eller høre hvilken Ka mel som blir rasler med.
    •Det vil bli spillt den samme sangen ved hver eneste gjennomføring.

Noe jeg har glemt da, eller noen innvendinger??

ja ja.. helst 6 personer.

Men hvor er europris kabelen og biltema?? En bør og ha med noe billige og kanskje den vandlige sorte lakriskabelen, som faktisk ikke er blant dei verste kablene.
    Skulle hatt med en mye dyrere Nordost kabel,heimdal f.eks, så en hadde fått et større spekter, da jeg vil tro det kan vere lettere å høre forskjell, men det er vel kanskje ikke meningen?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange som mulig.

Biltema 4mm eller classern sin 4mm kabel bør være med. Det er noen av kablene som er ofte med i diskusjon.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss det er fritt frem til å velge kvadrat på kablene, så er ikke biltema, eller lakris noe problem...

Da kan jeg med glede kjøpe inn 4mm2 biltema vs en eller annen modell av nordost sine..

Men vil dette være godkjent??

Litt kjedelig at hele greia blir underkjent, bare fordi det IKKE blei brukt lik kvadrat på kablene????
    Ikke blir det helt samme tilkobling heller..

Ja, viss dere her inne, kan komme opp med 4 stykker som kan delta den 17 juli klokka 1100 i tønsberg, så for all del...

Kan godt være 6 for min del...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg vil ha den med er pga den er så vanlig. Og koster 21kr meteren.

Jeg trodde kabeltesten hadde med pris å gjøre. For å se forskjell.

Men kan sikkert bruke 2mm også..
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det kanskje greit å ta en felles avgjørelse på det...

Om noen har noe i mot å bruke Biltema/Clas, så hyl ut....

Kom gjerne med begrunnelser for hvorfor, eller hvorfor ikke

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres ut som et greit testopplegg, og ser ikke noe problem med å ta med clas eller lignende kabler i tillegg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst? Så kvadrat eller oppbyggining av kabelen spiller ingen rolle??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel som blir mer och mer populär är vanlig RK installationskabel. 4mm eller 6mm.

Den kostar väl 100 kr för 10 meter per ledare på Biltema/Clasern. Under halva priset för elektriker hos grossist. Den finns förövrigt också i en "Bi-Wire" variant med en tjock isolering.

Gummikabel 4G6,0mm2 Ø18,0mm NMHVO-met - Elby - Nettbutikk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare den har en viss tykkelse, så burde ingen ha noe imot biltema/clas kabler i testen.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne 3 velkonstruerte solidcore kabler er bortkastet tid, det vil ingen klare. Ta med en 4mm biltemakabel i testen og kjør sammenligning mot blue heaven. Da har dere i hvert fall en sjanse til å få et godt resultat.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du plukker ut én leder fra en nettverksledning kan det hende jeg begynner å protestere, men så lenge dere kjører med fornuftig kvadrat (la oss si minimum 1.5mm^2 og maks 3 meter kabellengde) så burde det være greit.

Skal du kjøre med store forskjeller i kvadrat bør dere kanskje vurdere nivåmatching mellom kablene for å sikre at du ikke får forskjell i lydnivå grunnet høyere motstand i kablene. I så fall bør det kompenseres med å justere lydnivå. Men holder du deg til ovenstående blir det neppe nødvendig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel er kabel, etter min mening så lenge dem er over 2,5m2 så kan du bruke hva som helst. Det som kansje er mest viktig er at lengden på kablene er lik.

Det jeg etterlyser i forhold til denne testen er påstanden om at det er forskjell. Jeg ser ikke helt poeng å teste hvis det er ingen påstand om at det er forskjell mellom kablene som er i test. Valget av kabler er helt essensielt hvis vi skal klare å dra nytte av resultatet på testen. Det er mulig du kansje dekker testens integritet ved å benytte deg av såkaldt "dårlig kabel" fra biltema/clas ohlsen - noe som er "allmen kjent".

Siden du har tenkt å ha med flere kabler enn to, hvordan har du tenkt å løse dette ihht til ABX-testen? Det jeg er bekymeret over er jo flere kabler jo flere inntrykk for deltakerene, dette vil gjøre testen enda vanskeligere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Kabel er kabel, etter min mening så lenge dem er over 2,5m2 så kan du bruke hva som helst. Det som kansje er mest viktig er at lengden på kablene er lik.

Det jeg etterlyser i forhold til denne testen er påstanden om at det er forskjell. Jeg ser ikke helt poeng å teste hvis det er ingen påstand om at det er forskjell mellom kablene som er i test. Valget av kabler er helt essensielt hvis vi skal klare å dra nytte av resultatet på testen. Det er mulig du kansje dekker testens integritet ved å benytte deg av såkaldt "dårlig kabel" fra biltema/clas ohlsen - noe som er "allmen kjent".

Siden du har tenkt å ha med flere kabler enn to, hvordan har du tenkt å løse dette ihht til ABX-testen? Det jeg er bekymeret over er jo flere kabler jo flere inntrykk for deltakerene, dette vil gjøre testen enda vanskeligere.
    Signalet i kabelen beveger seg med opp mot lysets hastighet, så selv ikke lengden skal ha spesielt mye å si, innenfor rimelighetens grenser. Om den er 2 eller 3 meter har ingen betydning.

Jeg er forøvrig enig i at det nok hadde vært enklest for testgjennomføringen om det kun var to forskjellige kabler, og helst da to kabler som man på forhånd har en sterk oppfatning om at det skal være klar forskjell på.

Så clas ohlson/biltema-kabler med tilstrekkelig dimensjon opp mot en relativt dyr kabel / kabel som er regnet som "god" hadde vært best.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX=2 kabler.

Da blir det Clas/BT vs Nordost Blue Heaven eller baldur. Begge i 2x3m med banan plugger.

OK?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Signalet i kabelen beveger seg med opp mot lysets hastighet, så selv ikke lengden skal ha spesielt mye å si, innenfor rimelighetens grenser. Om den er 2 eller 3 meter har ingen betydning.
    Joda, er ikke uenig det. Det du nevner er forsinkelsen, men vi har også dempingen. Det vil være ca 33% mer motstand i den lengste kablen i ditt eksempel. Mest sansynlig så vil begge disse faktorene muligens ha en helt ubetydelig innvirkning i denne sammenheng, men avhengi av testresultat så vil den ene eller den andre part rive i stykker testen hvis dette ikke er gjennomtenkt. For å fjerne all tvil så bør kablene være så like som mulig på lengden - altså ha testforhold som er så identiske som mulig.

Tversnitt har jo også noe med demping å gjøre, men i mitt hode så kan vi se bort i fra tversnitt da påstanden er slik - " man klarer ikke å høre forskjell på høyttalerkabler". Og da gjelder vel det også tversnitt.....?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABX=2 kabler.

Da blir det Clas/BT vs Nordost Blue Heaven eller baldur. Begge i 2x3m med banan plugger.

OK?
    Det høres ut som ideelt....

Side 10 av 33 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •