Kabel til effektforsterker gir summing i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel til effektforsterker gir summing i høyttalere

Har er Emotiva XPA-5 koblet til Yamaha RX-V667, og tidligere H/K AVR255. Kablene jeg bruker for er 5x1 meter av Blue Jeans Cable LC-1. Disse skal visstnok være bra skjermet mot EMI-støy.

Problemet er at jeg litt ulik at hvordan kablene ligger får svak lavfrekvent summing i noen av kanalene, men ikke alle. Når jeg skrur på HTPC og projektor blir denne støyen overdøvet så det er ikke noe problem i bruk men irriterende allikevel med kostbart utstyr som fungerer litt under optimalt.

Støyen oppstår når kablene er koblet til receiver. Trekker jeg alt ut av XPA-5 er det helt tyst. Jeg har også testet å trekke ut alle strømledninger bortsett fra effektforsterker og ikke noe koblet til receiver. Jeg har også dradd ut kabeltv-ledningen til tv-server. Kobler jeg høyttalerne direkte til Yamahaen er det tyst i alle fem kanaler.

For å teste koblet jeg sammen effekt og receiver med clas ohlson videokabel. Jeg bruker denne til subwooferne uten støyproblemer. Da ble summelyden værre, og hvis kabelen tilfeldigvis lå i slynge ble det ganske ille. Konklusjonen min er at XPA-5 med høy gain koblet til Klipsch RB81 og RS42 som er ekstremt lettdrevne plukker lett opp støy fra kabler.

Spørsmålet er: Har noen gode råd på godt skjermet kabel som kan redusere dette problemet? Helst innenfor en fornuftig pris, har ikke til hensikt å bruke penger på snake oil. Kan typiske bilstereokabler være en løsning? Har også lest litt om overgang mellom RCA og XLR, men det høres rart ut at det skal fungere uten XLR i begge ender.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta en kable som jording mellom forsterker og effekt.. altså løsne på to av skruene i panelet og ta en vanelig 2-3 mm kable mellom.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk støy i høyttalerne når sub'ene var koblet til med lakrisledning. Ja, jeg skriver riktig. Altså støy i HØYTTALERNE når jeg brukte dårlig ledning til SUB'ene. Ble bra når jeg bytta til en skjermet en jeg brukte i bil tidligere selv om den er 5 meter lang og ligger i en haug på gulvet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •