Van Den Hul kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Biltema selger høyttalerkabler som er forholdsvis bra, men det ironiske er disse kablene ikke blir solgt som høyttalerkabler, men som standard installasjonskabler.

Høyttalerkablene folk bør holde seg langt unna, er disse:
    Høyttalerkabel - Biltema

Disse kablene er den beste veien til grøtete lyd, dårlig trøkk i bassen, masete vokaler, feil klangbalanse og lista er lang...
    Jeg tviler. Jeg har byttet fra "Dali Silver wave 2" (120kr per m) til Clas Olson sine 4mm kabler. Merket ingen forskjell.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg tviler. Jeg har byttet fra "Dali Silver wave 2" (120kr per m) til Clas Olson sine 4mm kabler. Merket ingen forskjell.
    Hvis du ser på måten de 2 kablene er bygd opp på, så ser du at de omtrent er 100% identiske i oppbygning. Ikke så rart at du ikke hører forskjell mao...

Prøv et eksperiment med PR kabelen jeg linket til. Hvis du ikke hører forskjell da, er det ikke noe vits for deg å legge penger i kabler...

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en eier av 2 par. VDH The Name signalkabler og VDH CS-122 Hybrid.

Før jeg skiftet, hadde jeg lakriskabler, og elkjøp høyttalerkabler. Jeg koblet opp de nye kablene, å kan si forskjellen ble virkelig større en jeg hadde trodd.

Bassen ble fastere, diskanten ble mye mer presis og oppløst. Hele lydbildet ble løftet iallefall to hakk.

Så å legge penger i gode kabler, syntes jeg er lurt. Har tenkt å oppgradere til VDH The D-352 Hybrid snart.

En ting er iallefall sikkert, Van Den Hul er kvalitet i alle ledd. Både utseende, byggekvalitet og lyd er kanon! :wink: Uten gode kabler, føler jeg noe mangler i anlegget.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Høyttalerkablene folk bør holde seg langt unna, er disse:
    Høyttalerkabel - Biltema

Disse kablene er den beste veien til grøtete lyd, dårlig trøkk i bassen, masete vokaler, feil klangbalanse og lista er lang...
    Kan du gjøre et forsøk på å forklare meg hva det er med disse kablene - i oksygenfri kobber - som gir;

a)grøtete lyd
    b)dårlig trøkk i bassen
    c)masete vokaler
    d)feil klangbalanse

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Kan du gjøre et forsøk på å forklare meg hva det er med disse kablene - i oksygenfri kobber - som gir;

a)grøtete lyd
    b)dårlig trøkk i bassen
    c)masete vokaler
    d)feil klangbalanse
    Det er en hel drøss med både mekaniske og elektriske fenomener som lager støy og tap i elektriske ledere. Høyfrekvente resonaner er f.eks. et fenomen som oppstår i typiske biltemakabler. Når varierende strømpulser går gjennom en elektrisk leder, oppstår det små mekaniske vibrasjoner i lederne. Disse små vibrasjonene gir små høyfrekvente strømsignaler i lederne som kalles resonanser. Ved bruk av solidcore ledere er ikke dette et stort problem, men når du bruker biltemakabler med hundrevis av småledere, så blir alle disse lederne liggende og vibrere og påvirke hverandre i alle mulige retninger og en tilsvarende mengde med resonanser oppstår. Disse resonansene går igjen inn i elektronikken, både direkte via signal og gjennom feedback-kretsene i forsterkeren. Noen kabelprodusenter prøver å lage spesielle geometrier som minimerer disse effektene, f.eks. Kimber og Cardas.

Dette er bare ett av mange fenomener som oppstår i kabler og det står mye om det på nett hvis du er interessert.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et Google søk ga meg masse treff på produsenter/selgere av lydkabler, inkludert flere fra Pear Cables. Er det de samme Pear Cables som trakk seg fra en dobbel blindtest med kablene deres? Altså denne saken?

Forøvrig eneste semirelevante linken jeg snappa opp var Wikipedias wiki om demping(av f eks mekaniske resonanser i høyttalere). Regner ikke med det var det du mente?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en hel drøss med både mekaniske og elektriske fenomener som lager støy og tap i elektriske ledere. Høyfrekvente resonaner er f.eks. et fenomen som oppstår i typiske biltemakabler. Når varierende strømpulser går gjennom en elektrisk leder, oppstår det små mekaniske vibrasjoner i lederne. Disse små vibrasjonene gir små høyfrekvente strømsignaler i lederne som kalles resonanser. Ved bruk av solidcore ledere er ikke dette et stort problem, men når du bruker biltemakabler med hundrevis av småledere, så blir alle disse lederne liggende og vibrere og påvirke hverandre i alle mulige retninger og en tilsvarende mengde med resonanser oppstår. Disse resonansene går igjen inn i elektronikken, både direkte via signal og gjennom feedback-kretsene i forsterkeren. Noen kabelprodusenter prøver å lage spesielle geometrier som minimerer disse effektene, f.eks. Kimber og Cardas.

Dette er bare ett av mange fenomener som oppstår i kabler og det står mye om det på nett hvis du er interessert.
    Det var en ny forklaring som selv en kabelnisse blir litt skeptisk til selv om jeg fullt ut støtter at Solid Core er tingen. Tynne ledere er alså så redd for strøm at de skjelver
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    jaha? på hvilken måte er de krise?

Jeg forsto på vedkommende at han hadde skolisser/kabler med lav kvalitet (som mye av jallavarene på biltema jo har). Derav mitt svar til vedkommende. Vil du kjøpe deg anlegg til x antall tusen kr for så å handle jallakabler på biltema so be my guest, det er iallfall det siste jeg ville gjort.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter også med VDH The Name signalkabler og VDH CS-122 Hybrid.

Og er strålende fornøyd med valget mitt. Lyd bildet ble løftet. Og ikke minst kvaliteten, den er jo helt topp! Så dette er kabel som er verdt å prøve!

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66

Og er strålende fornøyd med valget mitt. Lyd bildet ble løftet. Og ikke minst kvaliteten, den er jo helt topp! Så dette er kabel som er verdt å prøve!
    Er ikke den VDH The Name,1.meter lang? Mine komponenter står stort sett ganske nær hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boggie
    Er ikke den VDH The Name,1.meter lang? Mine komponenter står stort sett ganske nær hverandre.
    Du kan få den lenger... :-)

Til topic:
    En jeg kjenner til hørte tilogmed forskjell på digital coax-kabel(!)...
    A/B-test hvor han ikke hadde sjans i havet til å vite hva som stod i.
    Han klarte det hver eneste gang.. Sykeste jeg har vært med på...

En annen test så hørte han(m/fler) også forskjell på HT-kabler med billige og dyre bananplugger.

Så at folk kan høre forskjell på kabler tror nå hvertfall jeg på... :-)

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe:-) Ser at Argon har noen signalkabler som er 60cm lange, kansje jeg kjøper de, så slipper jeg så mye kabelsalat.ARGON 5056 kabel | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66

Gøy å høre at folk er fornøyd med van den hul kablene sine, kan knapt vente med å få mine i hus:-D Gjorde forresten et supert kjøp fra hifiklubben Tønsberg idag, da jeg fikk denne kabelen for halv pris(lagersalg):

VAN DEN HUL The JUBILEE HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Du kan få den lenger... :-)

Til topic:
    En jeg kjenner til hørte tilogmed forskjell på digital coax-kabel(!)...
    A/B-test hvor han ikke hadde sjans i havet til å vite hva som stod i.
    Han klarte det hver eneste gang.. Sykeste jeg har vært med på...

En annen test så hørte han(m/fler) også forskjell på HT-kabler med billige og dyre bananplugger.

Så at folk kan høre forskjell på kabler tror nå hvertfall jeg på... :-)
    Ja, kabler hører man forskjell på. Tror ikke det er snakk om ekstreme forskjeller på forskjellige kabler og merker. Men når jeg selv gikk fra dårlige lakriskabler og Biltema høyttalerkabler til Van Den Hul, så var der veldig store forskjeller i mine ører. Ikke bare meg, men mange andre også hørte forskjellen.

Så kabler er viktig i ett skikkelig oppsett Pluss at du føler anlegget blir mye mer vellykket med kvalitets kabler bak komponentene. :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Ja, kabler hører man forskjell på. Tror ikke det er snakk om ekstreme forskjeller på forskjellige kabler og merker. Men når jeg selv gikk fra dårlige lakriskabler og Biltema høyttalerkabler til Van Den Hul, så var der veldig store forskjeller i mine ører. Ikke bare meg, men mange andre også hørte forskjellen.

Så kabler er viktig i ett skikkelig oppsett Pluss at du føler anlegget blir mye mer vellykket med kvalitets kabler bak komponentene. :-D

Helt enig siste setningen der Monster8) Kabler er veldig viktig for helhetsfølelsen man får for anlegget. En deilig følelse når man vet at alle detaljer er tatt kjærlig hånd om

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VDH Magnum Hybrid-kabler er skikkelig STYGGE!!
    Kanskje den styggeste kabelen jeg noen gang har sett!!

Derfor gjør jeg nå et forsøk på å sprite opp mine egne litt

Van Den Hul kabler-bilde-1-jpg

Som dere ser skinner det rød gjennom ved nærbilde med blitz.

Van Den Hul kabler-bilde-2-jpg

Men på avstand ser det litt bedre ut. Den oppleves som en slags grå in real life.

Van Den Hul kabler-bilde-3-jpg

Da jeg var litt usikker på hvordan dette ville bli kjøpte jeg billigste kabelstrømpen på ebay.
    Og den er av jallakvalitet. Stiv og det frynser og får sprekker hvis man stirrer på den.

Meeen godt nok til at jeg vil gå videre med det. Så nå bestiller jeg mindre kabelstrømper til endene, samt krympeplast.
    Plugger er allerede på vei.

Forhåpentligvis gjør de seg litt bedre langs en hvit/lys list når dette er ferdig.
    Skal poste bilder av resultatet.

PS. Mobilbilder ja, om du lurte :-)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble slettes ikke ille pegpisk! Ga meg ideer ^^
    Min tråd

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med ideer!

Pluggene jeg har bestill er WBT. De eneste jeg fant innen rimelig kort tid som er stor nok for kabelen uten at den er laget for industrien.

Hva slags kabel har du, b3nd1k?

(ooh, det må jo være århundredets sjekkelinje!!! Men virker kanskje helst best i enkelte bestemte minioritetskretser.)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lille broren: D-352 HYBRID

Hehe, jasså ops:
    Min tråd

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom HDMI kabelen fra Van den hul i postkassen idag,- endelig! Design, byggekvalitet og generell kvalitetsfølelse er enorm ved oppakking. Denne skal få ligge i fred og ro et par uker til mens den venter på ny elektronikk å få bryne seg på:razz: Så ankommer vel signalkabelen på mandag, deilig når ting begynner å komme i hus!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •