Signalkabel. Digital eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabel. Digital eller ikke?

Hei

Jeg har bestilt meg et sett B&W 803 som jeg skal kjøre på en NAD M25 med Denon 4308 som forforsterker. Når jeg nå sitter å skal bestille signalkabler til å kjøre signalet fra 4308'en til M25'en så dukker et par spørsmål opp.

Alt skal kjøpes fra HIFI-klubben, så det er kun deres sortiment jeg ser på...

Jeg trenger 7 signalkabler (Bi-amp på frontene), men de MÅ være minst 2 meter lange.

Det skilles mellom signalkabler og digitalkabler (Coax begge deler...) og jeg lurer på om det egentlig spiller noen rolle hvilke av de jeg velger.

Mitt spørsmål er:
    Hva er egentlig forskjellen mellom signalkablene nedenfor? Jeg har testet og vet jo at jeg får lyd fra begge, men kan jeg få et dårligere eller bedre resultat med den ene fremfor den andre?

En signalkabel og en digital coax-kabel:
    ARGON 5055 kabel | Hi-Fi Klubben

ARGON 5221D kabel | Hi-Fi Klubben

Håper jeg har forklart meg godt nok, og jeg ønsker selvsagt ikke å starte ennå en kabeldiskusjon Jeg ønsker bare noen konstruktive innspill på om jeg bør kjøpe f.eks 7stk 5221D eller om jeg bør kjøpe noen par med 5055 og dra de ifra hverandre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et kjapt søk på nettet da jeg ikke var helt 100% selv...
    Men den ene er jo til å overføre digitale signaler, mens den andre overfører analoge signaler... Dvs datastrøm (0'ere og 1'ere) mot strøm(??) eller noe slikt.

Mellom Denon og M25 skal du ha Analoge signalkabler.
    Men inn på Denon fra f.eks dvd, cd-spiller, osv bruker du HDMI der det er mulig, samt digital (coax/optisk)...

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn for å forvirre. Digitale signaler lages av analoge signaler Er ikke noe som heter "0" og "1" da dette bare er en enkel måte å forklare hvordan det fungerer.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Bare sånn for å forvirre. Digitale signaler lages av analoge signaler Er ikke noe som heter "0" og "1" da dette bare er en enkel måte å forklare hvordan det fungerer.
    ???
    kilden vil jo mest sannsynlig være digital

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig... Men som i mye annet er det en abstraksjon for å forklare hva som skjer.. Digitale signaler er jo enten på/av, 0/1, true/false, a/b, osv... :-)

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut hvilken motstand det skal være. Digitale signaler som S/PDIF transporteres i coax med 75ohm motstand. For andre bruksområder har man 50ohms coax. Analoge signaler går vel gjerne ikke i coax, men i vanlig toleder?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Selvfølgelig... Men som i mye annet er det en abstraksjon for å forklare hva som skjer.. Digitale signaler er jo enten på/av, 0/1, true/false, a/b, osv... :-)
    Hva mener du med true/false, a/b, på/av? Trodde det var spenning jeg? Har jeg gått data- og elektronikk i flere år og blitt vranglært?! Var ganske sikker på at det f.eks var 0.2V - 2V som dannet digitale signaler, ikke bokstaver. Ser for meg at det blir litt vanskelig å sende ord som sier "true" eller "false" gjennom lederen..(virker som at noen ikke skjønte at jeg var sarkastisk her, men det er jo dog litt vanskelig å ane over internett)

Bare sånn for å forvirre litt i tråden altså

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Analoge signaler går vel gjerne ikke i coax, men i vanlig toleder?
    Hva? Kan man ikke sende analoge signaler i coax? Dæven, da drev jeg å koblet digital TV på skolen med dipolantenne!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med true/false, a/b, på/av? Trodde det var spenning jeg? Har jeg gått data- og elektronikk i flere år og blitt vranglært?! Var ganske sikker på at det f.eks var 0.2V - 2V som dannet digitale signaler, ikke bokstaver. Ser for meg at det blir litt vanskelig å sende ord som sier "true" eller "false" gjennom lederen..

Bare sånn for å forvirre litt i tråden altså
    Hvis du har godt elektro og ikke vet forskjellen på digitalt og analogt, må du ha sovet veldig mye i timene
    Bare for og forvirre litt altså

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    Hvis du har godt elektro og ikke vet forskjellen på digitalt og analogt, må du ha sovet veldig mye i timene
    Bare for og forvirre litt altså
    Jeg vet jo forskjellen, men jeg bare forvirrer litt, som jeg har sagt tidligere

Hvis folk hadde sett en graf av et analogt signal, for så å se en graf av det digitalt, så skjønner de fort hvorfor. Da mener jeg en MÅLING av signalene, og ikke noe folk bare lager i 'Paint' for å demonstrere

Digitale signaler lages av, ja nemlig, analoge signaler. Men i digitale signaler så lages det "koder" som tolkes. Eks: Det er her 8 bit i 1 byte kommer inn.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkel forklaring av digitalt signal, slik mange tror det ser ut på en prikk(men som ikke er sant)

Enkel illustrasjon om et foreslått målt digitalt signal

Ekte måling av et digitalt signal, se på amplitudene!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Er ikke noe som heter "0" og "1" da dette bare er en enkel måte å forklare hvordan det fungerer.
    Tror du nå er kraftig ute og kjører! :shock:

DATA = Av og På . "0 og 1"

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Tror du nå er kraftig ute og kjører! :shock:

DATA = Av og På . "0 og 1"
    Tror ikke du klarer å lese grafer. Du ser klart og tydelig at målingen viser at "0" eller "av" som du sier, ikke er 0, men 2,5-2,6V.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mye info og mange meninger... men tilbake til saken

Spiller det egentlig noen rolle hvilken av kabeltypene jeg bruker mellom 4308'en og M25'en?

Siden signalet som skal sendes er analogt så er det selvsagt logisk å tenke at jeg bruker en analog kabel, men siden begge kabeltypene er laget av samme materiale og har samme plugger... kan jeg da bruke en digital-kabel med like godt resultat?
    Årsaken til at jeg har litt lyst til å bruke digital-kablene er at de er tykkere og passer bedre mht lengde, utseende osv...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du klarer å lese grafer. Du ser klart og tydelig at målingen viser at "0" eller "av" som du sier, ikke er 0, men 2,5-2,6V.
    Ah, så 0 er ikke en helt avslått puls, altså. Dette er nyttig informasjon over et glass øl for å imponere bertene.
    :-)

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Ah, så 0 er ikke en helt avslått puls, altså. Dette er nyttig informasjon over et glass øl for å imponere bertene.
    :-)
    Ja, er helst lydtekniske temaer og bilspesifikasjoner man bruker som samtaleemne når man legger ann på damene.

Alle vet jo hvor mye damene digger en som vet nøyaktig antall cm B&Wene hans trenger å stå ut på gulvet for å få riktig mendge bass i sweetspot. Hørt at damene blir bra våte nedentil ved slik informasjonsformidling!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Hehe, mye info og mange meninger... men tilbake til saken

Spiller det egentlig noen rolle hvilken av kabeltypene jeg bruker mellom 4308'en og M25'en?

Siden signalet som skal sendes er analogt så er det selvsagt logisk å tenke at jeg bruker en analog kabel, men siden begge kabeltypene er laget av samme materiale og har samme plugger... kan jeg da bruke en digital-kabel med like godt resultat?
    Årsaken til at jeg har litt lyst til å bruke digital-kablene er at de er tykkere og passer bedre mht lengde, utseende osv...
    Ja, det går fint jo.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det har egentlig ingen betydning om kabelen er merket "D" for digital eller ikke?

Kan jeg isåfall spørre om hvorfor noen kabler selges som "digital" coax og noen selges som "analog" coax?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Så det har egentlig ingen betydning om kabelen er merket "D" for digital eller ikke?

Kan jeg isåfall spørre om hvorfor noen kabler selges som "digital" coax og noen selges som "analog" coax?
    Ofte for å melke deg for penger, da begge deler fungerer. Men digital coax er vel garantert å ha motstand på 75 ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Ofte for å melke deg for penger, da begge deler fungerer. Men digital coax er vel garantert å ha motstand på 75 ohm.
    Og det har ikke vanlige signalkabler eller ?

Lages de "likt" mtp skjerming, materiale, osv ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren

Nei. Finnes digital coax med 50ohm også. Og så finnes det AES/EBU digital som er 110ohm.

For å legge litt til debatten rundt digitalt VS. analogt.

Det finnes ikke digitale signaler som sådan. Bare digitale/logiske tolkninger av analoge signaler.

0 representeres ved å registrere når spenningen på linja går over/under en gitt verdi. Denne verdien er helt tilfeldig. 1 representeres på samme måte, men med annen grenseverdi. Det er også forskjell på hvordan man trigger den digitale avlesningen. Det kan være at signalet må holde seg innenfor visse grenser over en gitt periode. Det kan også være avlesning på stigende eller synkende flanke. Egentlig hva som helst, man må bare være konsekvent.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •