Signalkabel. Digital eller ikke? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Lages de "likt" mtp skjerming, materiale, osv ?
    Ikke nødvendigvis. I noen tilfeller ja. I de fleste, nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i bunn og grunn er forskjellen ingenting ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i bunn og grunn er forskjellen ingenting ?
    Det kommer helt an på. En digitalkabel skal ha en helt spesifikk impedans. 50/75/110ohm eller hva det nå måtte være.

En analogkabel behøver ikke samme båndbredde eller impedans da den kun skal virke optimalt opp til til kanskje 30KHz. Det viktige er at impedansen er så jevn som mulig, og at den passer til det utstyret som skal kobles sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer til utstyret:
    - Vil det si at noen der ute kan ha feil impedans på kabelen sin i forhold til elektronikken ? Eller har jeg mistorstått...?

- Hva er konsekvensen av at noen ikke "passer sammen" i denne sammenheng ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer til utstyret:
    - Vil det si at noen der ute kan ha feil impedans på kabelen sin i forhold til elektronikken ? Eller har jeg mistorstått...?

- Hva er konsekvensen av at noen ikke "passer sammen" i denne sammenheng ?

1: Ja det stemmer. Det er viktig å ha en god impedansematch mellom elektronikkledd, og også mellom forsterker og høyttaler. Jo mer "feil" denne matchen er, jo større innvirkning vil kabelen ha.

2: Dersom ting ikke passer, så kan man få en ujevn og/eller uønsket demping på signalet.

For å ta ett veldig banalt eksempel så kan du tenke deg at du bruker en digitalkabel som har feil impedans. Dette fører til at øvre del av arbeidsområdet til kabelen ruller av. Dette kan så føre til feilregistrering i mottaker. Spenningen som skal leses av når grenseverdi for tidlig eller for sent.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man sikre seg mot at man har ting som passer ?

Har lest igjennom manualen til min M15 nå, og jeg vet ikke helt hva jeg leter etter.

Men pleier digital-kabler å ha oppgitt motstanden ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forenklet forklart - frekvensen avgjør impedansen i kablene:

Digitale signaler overføres på et høyfrekvent analogt signal. Pga den høye frekvensen så vil motstanden (impedansen) i kablen øke mye (til feks 75ohm) og signalet vil derfor bli dempet. For å får riktig størrelse på overføringsignalet så vil digitalekabler ha en standard på 75 ohm, som igjen vil gi riktig detektering av "1" og "0".

Ved overføring av hørbare audiosignaler, altså lavfrekvent signaler, så vil frekvensen ha liten effekt på motstanden (impedansen er tilnærmet 0 ohm). Så uten å dra igang en kabel debatt så vil det ha liten eller ingen betydning på åssen type kabel du bruker her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men pleier digital-kabler å ha oppgitt motstanden ?
    Vanlig spdif er standarisert til 75ohm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da skal jeg ikke bry meg om dette ? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da skal jeg ikke bry meg om dette ? ;-)
    Ja, dette gir ingen grunn til å ligge våken om nettene .
    Det er bare å blindteste kablene så finner du ut hvem du synes er best, det er neppe stor forskjell, om det er noe forskjell i det hele tatt.

Feks så reklamerer HiFi-klubben selv på at denne kablen kan brukes som digital eller analog kabel:
    VAN DEN HUL the NAME digital kabel | Hi-Fi Klubben

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor viktig impedansematch mellom kabling og elektronikkledd er. Avhenger vel mer med hva slags arbeidsfrekvens og kabel lengde man har med å gjøre, ikke om det er digitale eller analoge signaler.

Digitale Audio signaler er vel sånn sett ikke spesielt "kresne" da de vel holdes et godt stykke under MHz området.

Analoge audio signaler holdes vel stort set bare innenfor i noen titalls khz, mens digitale audio signaler vele er et sted mellom 44,1khz til noen hundre khz.

Impedansen i en kablel blir vel skapt ut i fra leder, skjerm og isolasjons materialer og geometrien mellom dem. tilkobblings pluggene vil også få impedans egenskaper. Brukes samme kabel og plugger på de Argon kablene trådstarter spør om, da kan jeg ikke skjønne annet enn at de har de samme egenskapene for å overføre båda analoge og digitale audio signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    1: Ja det stemmer. Det er viktig å ha en god impedansematch mellom elektronikkledd, og også mellom forsterker og høyttaler. Jo mer "feil" denne matchen er, jo større innvirkning vil kabelen ha.

2: Dersom ting ikke passer, så kan man få en ujevn og/eller uønsket demping på signalet.

For å ta ett veldig banalt eksempel så kan du tenke deg at du bruker en digitalkabel som har feil impedans. Dette fører til at øvre del av arbeidsområdet til kabelen ruller av. Dette kan så føre til feilregistrering i mottaker. Spenningen som skal leses av når grenseverdi for tidlig eller for sent.
    Jeg har et sånt banalt eksempel mellom min receiver og PC, da jeg av ymse grunner ville lage meg spdif-adapter/brakett til PC'n sjøl, og tenkte jeg skulle teste forbindelsen for moro skyld.

Huka opp en no-name phono lakrislisse rett fra pinnene i hovedkortet til coax-inngangen på receiver, og lyd ble det.
    Ifølge displayet på receiver sender jeg nå 96khz når jeg fyrer igang Spotify. Loddet ferdig og monterte spdif-adapteren, kobla opp en rca-kabel, og sa meg fornøyd med det.

Har nå stått kobla sånn i 3 uker, og spiller feilfritt såvidt jeg kan bedømme.

Med alt jeg har lest om impedansmatching, og med noe sviktende kunnskap innen digitalteknikk, var jeg sikker på at dette ikke kom til å fungere, så da er spørsmålet;

A) hadde jeg flaks? og

B) hvilke konsekvenser kan en feilspec'et kabel ha?
    - risiko for å grille receiver eller pc?
    - for lav båndbredde til enkelte lydformater?
    - hørbar forringelse av signalet?

Jeg burde kanskje laget egen tråd på dette, men jeg anser evt. kompetente svar (timc? ) for relevante for tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen S. Andresen
    Har nå stått kobla sånn i 3 uker, og spiller feilfritt såvidt jeg kan bedømme.
    Med alt jeg har lest om impedansmatching, og med noe sviktende kunnskap innen digitalteknikk, var jeg sikker på at dette ikke kom til å fungere, så da er spørsmålet;

A) hadde jeg flaks? og

B) hvilke konsekvenser kan en feilspec'et kabel ha?
    - risiko for å grille receiver eller pc?
    - for lav båndbredde til enkelte lydformater?
    - hørbar forringelse av signalet?
    A) Nei, vil ikke tro det da digitale signaler er relativt robuste med gode marginer. Har selv brukt lakris-lisser som digitalkabel, jeg kunne ikke høre noe forskjell.

B) Jeg vil tro det er ingen konsekvenser så lenge du synes/oppfatter lyden som god. I værste fall så kan du få jitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    A) Nei, vil ikke tro det da digitale signaler er relativt robuste med gode marginer. Har selv brukt lakris-lisser som digitalkabel, jeg kunne ikke høre noe forskjell.

B) Jeg vil tro det er ingen konsekvenser så lenge du synes/oppfatter lyden som god. I værste fall så kan du få jitter.
    Takker og bukker! Joda, jeg oppfatter lyden som upåklagelig.
    Har i mellomtiden også kjøpt Spotify Premium - mest for å bli kvitt den avsindig irriterende reklamen, men 320k bitrate er jo heller ikke å forakte

Og nå som reklamen er borte, legger jeg merke til et (nesten) like irriterende "knepp" mellom sangene. Jaja, alltid skal det være noe...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •