Hvilken 15 meter HDMI kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken 15 meter HDMI kabel?

Noen som har noen konkrete forslag til hvilken HDMI kabel på 15 meter jeg bør gå til anskaffelse av?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen merkbar forskjell på HDMI kalber så min anbefaling er å gå med den billigste du kan til formålet, men det er flere som anbefaler å legge litt mer i selve kabelen når lengden går over 10 meter pga mulig signaltap og støy fra eksterne kilder på veien. Dette skjer i relativt få tilfeller så det er tvilsomt noe som vil forekomme med en billig kabel. Om du derimot vil kjøre litt mer safe kan jeg anbefale Nordost Wyrewizard HDMI-kabel - 15 meter - 15 meter som jeg selv har og ikke har fått noen problemer med når det kommer til signaltap, men som sagt så vil du tvilsomt få dette problemet med mindre du er ekstremt uheldig. Det er nemlig ingen forskjell på HDMI kabler i hva de overfører, enten de koster 50,- eller 5000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett har veldig gode prisgunstige hdmi kabler.

Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i utgangspunktet enig i at en HDMI kabel -nesten- er en HDMI kabel.
    Ser at det hersker litt uenighet her på forumet angående temaet.

Slik jeg har forstått, så kan det være lurt å legge litt penger i kabelen siden strekket er såpass langt. På den andre siden så selger jo Dustin Home Deltaco kabel til 199,-. Kanskje det er like greit å kjøpe en slik først og teste? Skulle resultatet ikke være akseptabelt er det ikke allverdens penger tapt.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo digitalt signal, så enten kommer det frem ellers kommer det ikke frem. Men mye diskutert, ser ikke forskjell på mine dyre kontra en til 49kr på elkjøp. (5meter)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jo ALT være avhengig av hvilke kilder som skal bli overført over 15 meter.

Skal f.eks TS ha et bilde ifra en PS3 (gammel verson i allefall) - så er det bare å glemme tanker som strekker seg lengre enn 10 meter, selv 8 meter blir i enkelte tilfeller problematisk.
    Men om TS benytter seg av komponenter som har et godt utgangssignal, så vil normalt 15 meter ikke by på de store problemene, så fremt det ikke blir for mye tap/støy i kabelen.

Det at digitalt signal enten kommer fram eller ikke, er en sannhet med modifikasjoner.
    Det er fint mulig å få bilde i korte perioder, men da gjerne med store forstyrrelser og problemer med at lyd og bilde faller ut titt og ofte, til man tilslutt ikke har noe bilde i det heletatt.

Så, det å legge noen kroner ekstra i en kabel som skal strekke seg 15 meter, ville jeg gjort. Evt skaffet en god signalforsterker som gjør at kabelkvaliteten ikke trenger å være av topp kvalitet. Men prisen går da gjerne opp i opp.

Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette er jo den morsomme biten :-D - det spriker så fryktelig på hva folk mener og påstår om emnet.

Det kan forresten nevnes at kabelen skal gå fra receiver til prosjektor og skal kun levere bilde.

Tror jeg uansett har klart å konkludere: Jeg kjøper først billigkabelen hos Dustin og tester. Funker det dårlig, koster det meg ikke allverden, funker det bra, sparer jeg endel penger

Takk for svar

Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp mottatt og testet kabel.

Kan herved bekrefte at Deltacokabelen ikke engang klarer å levere bilde i 1080p

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dEEP
    Nettopp mottatt og testet kabel.

Kan herved bekrefte at Deltacokabelen ikke engang klarer å levere bilde i 1080p
    Kjøp fra noen som beskriver hva de selger
    (kjøpe i blinde vil gi mange skuffelser)

Det du må ha er en kabel som er sertifisert til 1080p
    feks en
    HDMI 1.3 kategori 2 (high speed)
    eller
    HDMI 1.4 (high speed)
    er riktig

en kabel (high speed) er 1080p sertifisert og meket med spec til den lengde den leveres til (feks 15 meter) å skal fungere samme hva ........
    Fungerer den ikke er det svindel (eller feilproduksjon/feilmerking)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har variert erfaring ved bruk av lange HDMI kabler.

Kjøpte denne på ebay: Atlona :: Products :: Cables :: HDMI Cables :: HDMI Cables 20Ft to 50FT :: 50 FT. ATLONA FLAT HIGH SPEED HDMI CABLE WITH ETHERNET - BLACK
    Fungerer perfekt selv med full HD i 3D mellom yamaha RX-V3067 og Samsung 63" 3D tv.

Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Kjøp fra noen som beskriver hva de selger
    (kjøpe i blinde vil gi mange skuffelser)

Det du må ha er en kabel som er sertifisert til 1080p
    feks en
    HDMI 1.3 kategori 2 (high speed)
    eller
    HDMI 1.4 (high speed)
    er riktig

en kabel (high speed) er 1080p sertifisert og meket med spec til den lengde den leveres til (feks 15 meter) å skal fungere samme hva ........
    Fungerer den ikke er det svindel (eller feilproduksjon/feilmerking)
    Tenkte jeg i det minste skulle prøve en billigkabel først bare for å teste iallfall

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dEEP
    Tenkte jeg i det minste skulle prøve en billigkabel først bare for å teste iallfall
    Man kan godt kjøpe billig HDMI men er den merket (på nettside ved nettkjøp)for 1080p så er det i det minste en mulighet forsøk seriøsitet fra selger.

Newcomer dEEP sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Man kan godt kjøpe billig HDMI men er den merket (på nettside ved nettkjøp)for 1080p så er det i det minste en mulighet forsøk seriøsitet fra selger.
    Nettopp!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne tråden, tenkte å kjøpe meg en 15meter lang hdmi 2.0 kabel (etter hva jeg leser så fungerer 2.0 bakover på utstyr som "kun" har 1.4?) Noen anbefalinger på en kabel som fungerer? Ser komplett har en fra supra på for ca 1500.. noen billigere?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget nå at kabelen er hvit Det nytter ikke, og egentlig klarer jeg meg vel lenge med 1.4 også.

Denne f.eks
    https://www.netonnet.no/art/data-og-...FYTacgodCZkO5w

Så lenge det står 1.4 skal den jo fungere fint med 3D, full HD osv?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Oppdaget nå at kabelen er hvit Det nytter ikke, og egentlig klarer jeg meg vel lenge med 1.4 også.

Denne f.eks
    https://www.netonnet.no/art/data-og-...FYTacgodCZkO5w

Så lenge det står 1.4 skal den jo fungere fint med 3D, full HD osv?
    På korte strekk spiller det nesten ingen rolle hva slags HDMI kabel du velger. Så sett er Biltema, Clas, ebay, Monster, stort sett ett fett.

På lengre strekk, skal man være litt mer på vakt på hva man velger fordi det begynner å bli teknisk utfordrende å overføre høye datarater over så lange avstander. Da skal kabelen være bygd riktig, og det er det ikke alle (kopi)produsenter som takler. Se etter en kabel som har litt tykkelse, fordi man må ha bedre ledere for å kunne overføre over lengre avstander.

Det er ingenting som heter HDMI 1.4 lengre. Det er "HDMI standard" eller "HDMI High speed" som gjelder, http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx. Du behøver high speed for 1080p eller bedre.

Dette viser at kopiprodusentene gir i grunn totalt bæng i hva HDMI sier og gjør, for man ser fortsatt nye produkter med 1.4 påtrykket. Det er litt komisk i grunn, fordi det er faktisk en obligatorisk godkjenningsprosess av HDMI-utstyr for å få lov til å bruke logoen. Listen over produsenter finnes her: http://www.hdmi.org/learningcenter/a..._founders.aspx. At kopiprodusenter (og videreformidlere) som Biltema, Clas osv. ikke er å finne i listen er som forventet. Men at anerkjente produsenter som Monster ikke står, viser bare hvor verdiløs hele denne ordningen er.

Det at hverken dyre eller billige HDMI produsenter ikke tester og godkjent produktene av HDMI.org, betyr bare at jeg som forbruker kan i grunn ikke vite om kabelen er god nok uansett. Derfor sitter vi der egentlig igjen med: "ja, virker den?", "ja, ser sånn ut". "Da er den ok". Hvis ikke: angrerett.

Derfor endte jeg opp med en 10m biltema HDMI som jeg kjører max 1080p 60p. Den fungerer utmerket.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ordentlig svar :-)

da får jeg nesten bare kjøpe så får jeg se om den fungerer. Må nok legge den i luftstrekk først for å se før jeg trekker det i rør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •