Nettkabel og jording

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettkabel og jording

Har det noen hensikt å bytte nettkabel på forsterker/cd/dvd-spiller om man ikke har jordet nett på rommet anlegg står i?

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg med som nysjerrig på det samme.
    Jeg lurer også på i samme slengen om overspenningsvern fungerer når det ikke blir tilkoplet en jordet stikkontakt. Noen som vet?
    Jeg tenkte på å skaffe meg en slik Monster PowerCenter overspenningsvern/strømrenser - men har ikke jordet strømuttak i det rommet den skal brukes i.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsvern funker ikke uten jord. Vernet lager en kortsutning til jord hvis det blir overspenning.

mvh

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svaret. Da blir det jo liten vits å kjøpe en sånn da. Eller det ligger kanskje jordledninger opp til rommet, bare at de ikke benyttet? Da kan jeg vel bare bytte ut kontakten på veggen med en som har jord?

Prøv også å svare på det trådstarter spør om. Var ikke meningen med takeover av tråden :?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nettkabel og jording

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Har det noen hensikt å bytte nettkabel på forsterker/cd/dvd-spiller om man ikke har jordet nett på rommet anlegg står i?
    Du tenker på å bytte til en "dyr" utgave, eller...?

StianH: tvilsomt at det ligger jord hele veien opp til rommet. Når er huse bygd? Standard 50-tallsbygg som i resten av byen?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg bor ikke i byen jeg. Bor i Skivika. Huset er litt under 10 år.
    Men jeg skal forhøre meg med min stefar, og/eller med naboen som er elektriker. De undersøker det sikkert for meg om det ligger jord opp hit.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, tenkte egentlig på å lage et par Supra kabler. Kjøpe de på løpemeter fra Eltek. Det blir jo ikke så dyr affære sammenliknet med Nordost Shiva +++. Prøve kommer jeg nok til å gjøre uansett, men lurte bare på om det i teorien hadde noen hensikt.
    På Supra sin nettside viser de hvordan man med en volt-penn kan sjekke at vanlige strømkabler avgir støy, mens Supra kabelen ikke gjør det..

StianH: Er huset såpass nytt er det helt sikkert lagt opp til jord. Det har seg sånn, desverre, at selv på nyere hus skal de spare på alt, og lar derfor være å sette på jordede stikk. Tror helt sikkert at du kan sette det på selv.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kenti.
    Hvordan går det med planene om å lage nye strømkabler?
    Er planene satt igang?

Hvis de er det vil jeg gjerne at du forteller om hele prosessen og kanskje deler noen bilder med oss om mulig, samt forteller om du merker noen forskjell.
    Jeg fant forresten ut at det ligger jord opp hit til rommet mitt slik som du også trodde.
    Da er det bare veggkontaktene her som må byttes. Egentlig trenger jeg bare ett eller to uttak som er jordet, men naboen som er elektriker sa at alle på hele rommet (mente han kanskje hele kursen?) måtte jordes for at det skulle bli ordentlig. Så da får jeg gå til innkjøp at 5-6 slike veggkontakter med jord, og finne ut en måte å få dem koblet på. Har ikke noe peil selv, så må vel få noen som har det til å fikse den biffen.
    Er det forresten lov å få noen andre til å gjøre det utenom elektriker, tviler jo egentlig. Tenker på forsikring og hva som skjer om det skulle oppstå brann f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Hei Kenti.
    Er planene satt igang?

Hvis de er det vil jeg gjerne at du forteller om hele prosessen og kanskje deler noen bilder med oss om mulig, samt forteller om du merker noen forskjell.
    Jeg fant forresten ut at det ligger jord opp hit til rommet mitt slik som du også trodde.
    Da er det bare veggkontaktene her som må byttes. Egentlig trenger jeg bare ett eller to uttak som er jordet, men naboen som er elektriker sa at alle på hele rommet (mente han kanskje hele kursen?) måtte jordes for at det skulle bli ordentlig. Så da får jeg gå til innkjøp at 5-6 slike veggkontakter med jord, og finne ut en måte å få dem koblet på. Har ikke noe peil selv, så må vel få noen som har det til å fikse den biffen.
    Er det forresten lov å få noen andre til å gjøre det utenom elektriker, tviler jo egentlig. Tenker på forsikring og hva som skjer om det skulle oppstå brann f.eks.
    hovedregelen er vel at du skal ha en godkjent elektriker for å legge opp det elektriske anlegget ditt i boligen.
    de fleste som er litt nevnenyttige og er i stand til å montere noen stikk gjør selvsagt dette sjøl.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kenti.
    Er planene satt igang?
    Hei du, jeg var faktisk på Posten å hentet en pakke fra Atano i dag. Den innoholder 3m med TYKK strømkabel som visstnok skal være veldig bra. Den består av 2*2,5mm2 ledere + 1*4mm2 jord, og har doble ufortinnede kobberskjermer ytterst.

Problemet nå blir vel å finne noen kontakter/plugger som passer denne. Er det noen som vet om det finnes skjermede støpsel?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Supra sine? LoRad kabelen er vel ganske tykk, og de har jo apparatkontakt og nettstikk som passer til.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Hva med Supra sine? LoRad kabelen er vel ganske tykk, og de har jo apparatkontakt og nettstikk som passer til.
    Ja, har lurt litt på den og, men så kom jeg over denne som jeg har lest en del om. Har hørt den skal være bedre enn kabler til flere K. Om det er sant er vel litt tvilsomt, men det kostet meg ikke så mye så det er jo verdt et forsøk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •