USB-dac - Noen prøvd forskjellige usb-kabler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question USB-dac - Noen prøvd forskjellige usb-kabler ?

Med fare for å bli skutt spør jeg om noen har prøvd forskjellige usb-kabler på sine DAC'er ?
    Er jo mange som sier at USB er veldig dårlig måte å koble pcen til DAC'en på, men kan dette ha noe å gjøre med simple data-kabler å gjøre?

Man får jo tak i flere luksusvarianter som koster mye penger, men denne kan man få for ca 200-lappen fra utlandet:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Med fare for å bli skutt spør jeg om noen har prøvd forskjellige usb-kabler på sine DAC'er ?
    Sikkert noen som har prøvd. Men digitale signaler er digitale signaler. Kabelen virker, eller den virker ikke.

[quote)Er jo mange som sier at USB er veldig dårlig måte å koble pcen til DAC'en på, men kan dette ha noe å gjøre med simple data-kabler å gjøre[/QUOTE]
    Nei. Det skyldes at en metallkabel kan overføre elektrisk støy. Dette gjelder uansett hva kabelen koster.

Det er også slik at de fleste USB-DAC'er bare tar imot signaler i CD-kvalitet, mens S/PDIF kan overføre 24 bits, 96 eller 192 kHz. Men dette er et teoretisk, mer enn praktisk problem.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har uendelig mye mer å si at samplings/bitrate matcher fra kildefil og ut av PCen. Hadde min på 48 khz kvalitet ut, og satan for en forbedring ved bytte til 44,1. Årsaken er ganske enkel - 44100 samples må fordeles utover 48000 samples (per sekund) og derfor passer ikke alt helt korrekt tidsmessig.

Derfor opplevde jeg før en enorm forskjell på Hegel HD10 Dacen og Classé spilleren min, men nå er de nesten like gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Årsaken er ganske enkel - 44100 samples må fordeles utover 48000 samples (per sekund) og derfor passer ikke alt helt korrekt tidsmessig.
    Tror ikke den forklaringen holder helt...

Classés CD-spillere oppsampler til 192.000.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nei. Det skyldes at en metallkabel kan overføre elektrisk støy. Dette gjelder uansett hva kabelen koster.
    Så den elektriske støyen kan ikke gjøres noe med?
    Men spørsmålet er jo, hvordan høres den elektriske støyen ut?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den elektriske støyen kan ikke gjøres noe med?
    Men spørsmålet er jo, hvordan høres den elektriske støyen ut?
    [YOUTUBE]7OfpxP1-GSQ[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]YTZctUFBpJ4[/YOUTUBE]

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe noe sånt ja :P

I siste nummer av Lyd og Bilde testet de 11 DAC'er, og da spesielt med fokus på USB.
    Stod ingenting der om elektrisk støy...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rent teoretisk ingen som helst grunn til å tro at en usb kabel er bedre enn en annen.

Derimot er det ikke så uvanlig å oppleve at analogt støy (typisk fra strømforsyning og/eller harddisk) overføres via usbkabelen fra PC til lydkort, og videre ut på anlegget.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Derimot er det ikke så uvanlig å oppleve at analogt støy (typisk fra strømforsyning og/eller harddisk) overføres via usbkabelen fra PC til lydkort, og videre ut på anlegget.
    Men vil en såkalt "bedre" kabel kunne gjøre at mindre av denne typen støy tas med videre?
    Eller vil "støyen" være være konstant uansett kabel da alle slike kabler har en metallisk forbindelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil en såkalt "bedre" kabel kunne gjøre at mindre av denne typen støy tas med videre?
    Nei.

Eller vil "støyen" være være konstant uansett kabel da alle slike kabler har en metallisk forbindelse?
    Ja.

Det vil si, det er ikke sikkert at du vil oppleve støy. Det avhenger av utstyr og jording. Har du en bærbar datamaskin, vil det avhenge av om du bruker strømforsyning eller batteri.

Om din kombinasjon av datamaskin og lydanlegg gir et støyproblem, trenger du et "galvanisk skille" i form av en optisk kabel eller en trådløsforbindelse.

I siste nummer av Lyd og Bilde testet de 11 DAC'er, og da spesielt med fokus på USB.
    Stod ingenting der om elektrisk støy...
    Overrasker meg ikke...

Men du vil finne nok av tråder om støyproblemer med datamaskin og lydanlegg både her og i andre fora.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har denne:
    Vedlegg 75534

Hører ikke en pøkk forskjell på denne og Elkjøp-USB.
    Men den ser bra ut, det holder for meg:-D
    Det er en god del å spare på å kjøpe kabler fra utlandet.
    Betalte ca. halv pris for mine Viablue kabler kjøpt fra Nederland.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er rent teoretisk ingen som helst grunn til å tro at en usb kabel er bedre enn en annen.
    Vel det er vel bl.a. noen krav til karakteristisk impedans her som på andre digitale grensesnitt, men man skulle ikke tro det hadde noen betydning på korte strekk og med lave båndbredder slik jeg anntar vi snakker om her.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har uendelig mye mer å si at samplings/bitrate matcher fra kildefil og ut av PCen. Hadde min på 48 khz kvalitet ut, og satan for en forbedring ved bytte til 44,1. Årsaken er ganske enkel - 44100 samples må fordeles utover 48000 samples (per sekund) og derfor passer ikke alt helt korrekt tidsmessig.

Derfor opplevde jeg før en enorm forskjell på Hegel HD10 Dacen og Classé spilleren min, men nå er de nesten like gode.
    /OT
    Det passer helt perfekt tidsmessig om det gjøres rett. Resampling er imidlertid en hel vitenskap, og spesielt når man skal resample med forhold annet enn heltall (48/44.1=1.088....). Det er denne prosessen som evt skapte problemer hos deg. /OnTopicAgain

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke den forklaringen holder helt...

Classés CD-spillere oppsampler til 192.000.
    Audio Stream Input/Output - Wikipedia, the free encyclopedia
    Mange pc*r gjør en dårlig jobb med å endre sample rate så derfor bør den være bit for bit identisk med det man avspiller

Blir jo ikke det samme å sammenligne en upsample DAC med en pc å dens sample rate convertering utført av windows

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Mange pc*r gjør en dårlig jobb med å endre sample rate så derfor bør den være bit for bit identisk med det man avspiller

Blir jo ikke det samme å sammenligne en upsample DAC med en pc å dens sample rate convertering utført av windows
    Windows er svært dårlig på dette, ja.

Men samtidig er det altså ikke sånn, at oppsampling i seg selv er til skade, slik man kunne tro av innlegget jeg svarte på. Det er mer et teoretisk enn et praktisk problem -- om man hører forskjell uten å vite at det er en forskjell, har man "gullører".

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows er svært dårlig på dette, ja.

Men samtidig er det altså ikke sånn, at oppsampling i seg selv er til skade, slik man kunne tro av innlegget jeg svarte på. Det er mer et teoretisk enn et praktisk problem -- om man hører forskjell uten å vite at det er en forskjell, har man "gullører".
    Du trenger ikke gullører for å høre forskjell hos meg. Med PS3 som kilde hører jeg ikke forskjell, men PCen høres ut som om du har komprimert filene i øvre mellomtone og diskant.

Forskjellene er så store at jeg ikke ser poenget med å blindteste det - jeg trenger ikke å blindteste om lyset er påslått på kjøkkenet.

Edit: Det høres altså ut som kompresjonsartefakter, mer eller mindre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei elektrisk støy er dessverre mange som ikke legger merke til.
    Komponenter som er totalt blottet for slik tegner ofte opp en totalt sort bakgrunn, mens støy gir en slags gråtone.
    Man vet hva det er når man sammenlikner DVD-spillere og dedikerte drivverk/cd-spillere/nettverksspillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene er så store at jeg ikke ser poenget med å blindteste det - jeg trenger ikke å blindteste om lyset er påslått på kjøkkenet.
    Da er nok problemet ditt mer sammensatt -- de fleste Windows-brukere benytter det innebygde lydsystemet uten å oppleve slik dramatikk.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok problemet ditt mer sammensatt -- de fleste Windows-brukere benytter det innebygde lydsystemet uten å oppleve slik dramatikk.
    Hadde jeg plukket en tilfeldig mann fra gata ville han nok ikke hørt problemet uten en omfattende demo, med mindre personen er musiker eller glad i lyd. Men det er ganske så klare forskjeller.

Poenget mitt er at lyden anlegget mitt serverer er uansett mye bedre enn snittmannen i gata ville hørt på, så personen ville ikke savnet noe. Men jaggu ville nok en som finlytter hørt forskjellen

Selv damen hører forskjell, og hun er skeptisk til om det er noe annet enn teoretiske forskjeller.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Vel det er vel bl.a. noen krav til karakteristisk impedans her som på andre digitale grensesnitt, men man skulle ikke tro det hadde noen betydning på korte strekk og med lave båndbredder slik jeg anntar vi snakker om her.
    Ja, jeg sier ikke at du kan bruke en pinne som usb-kabel, men enhver usb kabel som er innenfor spesifikasjonen skal gjøre jobben.

Fordi som lurer på om jeg prater ut av ræva så har jeg faktisk hatt en lengre dialog med en av folka i teamet som har skrevet USB audio standarden rundt emnet, jeg tok kontakt med de for å få en avklaring etter en lengre diskusjon rundt dette på et annet forum

Et interessant faktum er at det finnes feilkorrigering i USB audio standarden, men såvidt jeg forstår er det ikke et krav til komponentene at det implementeres. Så avhengig av hvordan usb dacene / lydkortene fungerer tar de ikke nødvendigvis hensyn til behov av feilkorrigering / tap i overføringen.

På den annen side er det realistisk sett minimalt / ingen problemer med overføring selv uten feilkorrigering på normale strekk.

Så den korte historien er at dyre usbkabler = bortkastede penger, den uttalelsen kommer fra folka som laget standarden.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •